سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
افرادی که به محض احساس درد در ناحیه سر، گردن و سایر نقاط بدن به داروهای مسکن روی می‌آورند در معرض خطر کاهش شنوایی قرار دارند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نیره ولدخانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروهای مسکن را بی‌جا نخورید


افرادی که به محض احساس درد در ناحیه سر، گردن و سایر نقاط بدن به داروهای مسکن روی می‌آورند در معرض خطر کاهش شنوایی قرار دارند.


داروهای مسکن

دکتر عاطفه امیری، کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور درباره مصرف داروهای مسکن می گوید:

«افراد سالمند با توجه به شدت گرفتن درد‌های استخوانی و مفصلی‌شان، اقبال بیشتری به سمت این داروها دارند.

 

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) همچون ایبوپروفن، دیکلوفناک و ایندومتاسین داروهای پرکاربردی هستند که با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز سه تاثر مهم کاهش التهاب، ضد درد و ضدتب را دارند.

 

این داروها در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، نقرس، دردهای مختلف اندام‌ها و تب به کار می‌روند.

 

عوارض گوارشی از شایع‌ترین عوارض داروهای مسکن است که منجر به زخم معده، خونریزی‌های گوارشی و التهاب روده می‌شود.

 

فرم‌های آهسته رهش و پوشش روده‌ای این داروها می‌توانند به روده بزرگ آسیب برسانند.

به هر حال در صورت بروز هر گونه علائمی از زخم گوارشی باید مصرف این داروها قطع شود و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 

یکی دیگر از عوارض داروهای مسکن، آسیب کلیوی است که سبب افزایش احتباس آب و سدیم در بدن، زایش نفوذپذیری گلومرولی و عبور پروتئین از این مویرگ‌ها سبب آسیب به توبول‌های کلیه می‌شوند.

اگرچه دارهای مسکن اثرات ضد پلاکتی (ضد انعقاد) دارند، اما در کنار داروهای ضد انعقاد خوراکی می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند

مسکن‌ها، اثر ضد پلاکتی آسپرین را کاهش می‌دهند و سبب افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

 

بسیاری از مصرف‌کنندگان این مسکن‌ها سالمندانی هستند که به‌علت بیماری قلبی از آسپیرین (رقیق کننده خون و ضدانعقاد) استفاده می‌کنند و به همین دلیل توصیه شده است که این داروها حداقل دو ساعت بعد از مصرف آسپرین به کار برده شوند.»

 

مسکن‌ها خطر ناشنوایی را در زنان افزایش می‌دهند

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بی رویه داروهای مسکن باعث کاهش شنوایی می‌شود.

افرادی که به محض احساس درد در ناحیه سر، گردن و سایر نقاط بدن به داروهای مسکن روی می‌آورند در معرض خطر کاهش شنوایی قرار دارند.

این خبر بیشتر خطاب به زنانی است که در هفته بیش از دو روز از داروهای مسکن ایبوپروفن و استامینوفن استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که خطر کاهش شنوایی پس از مصرف بی رویه داروهای مسکن، زنان پایین‌تر از پنجاه سال را بیشتر تهدید می‌کند.

پزشکان بر این باورند که علت اصلی کاهش شنوایی در این مورد، کاهش جریان خون در بخش حلزونی گوش و مختل شدن عملکرد آن است.

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که به محض احساس درد، سراغ داروهای مسکن نروند و کمی صبر کنند و درصورتی که درد آنها شدیدتر شد، از دم کرده گیاهان دارویی آرام بخش برای کاهش درد استفاده کنند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت

ایرنا

 

مطالب مرتبط:

مطالبی درباره داروها

مصرف بی رویه دارهای مسکن خطر دارد

تاثیر مسکن های ضد درد بر سلامتی بدن

مسکن نخورید، ضرر دارد

دادن داروی مسکن به کودک

 

کلیپ مرتبط:

سردرد های ناشی از مصرف مسكن

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین