تبیان، دستیار زندگی
وقتی که والدین درباره یادگیری علمی فکر می کنند، شاید آن ها به آزمایش های شیمی و کتاب های زیست شناسی که برای کلاس های علمی مقطع ابتدایی مشخص شده اند، فکر می کنند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادگیری علمی در پیش دبستانی

یادگیری علمی در پیش دبستانی

وقتی که والدین درباره یادگیری علمی فکر می کنند، شاید آن ها به آزمایش های شیمی و کتاب های زیست شناسی که برای کلاس های علمی مقطع ابتدایی مشخص شده اند، فکر می کنند.

اما پیش دبستانی ها پیش از این برای یادگیری علمی هم در کلاس و هم خارج از کلاس فعال شده بودند.

از بچه ها سۆال پرسیده می شود و آن ها جواب را با سۆالات چگونه و چرا جستجو می کنند. آن ها تمرینات علمی را با تحقیق کردن آغاز کرده اند.

وقتی بچه ها را با میل طبیعی تحقیق کردن تربیت می کنید، شما به آن ها کمک کرده اید تا ذهنشان را علمی پرورش دهند. ما محیطی را خلق می کنیم که بچه ها حواسشان را در آن به کار می برند، و اجازه می دهیم به آن ها تا گونه های مختلف را طبقه بندی، نامگذاری و مشاهده کنند، و سۆالاتشان را درباره این که چگونه می توانند نظراتشان را درباره جهان فیزیکی و طبیعی ابراز کنند، بپرسند. شما می توانید حس کنجکاوی فرزندتان درباره علم را با گفتگوهای جذاب، مطالعه کتاب ها و مشاهده جهان پیرامون پرورش دهید.

والدین چطور می توانند کمک کنند؟

گفتگوها:

وقتی طبیعت را دیدید با بچه ها صحبت کنید. درباره آن چه که مشاهده کرده اید، درباره تخیلی که ممکن است اتفاق بیفتد و رویدادهایی که به کودک درباره علم شناخت می دهد، بحث کنید.

فرض کردن:

به کودکتان فرصت بدهید تا درباره آن چه که ممکن است اتفاق بیافتد حدس بزند.

وقتی که شما رنگ آبی و زرد را با هم ترکیب می کنید درباره رنگی که از ترکیب این دو رنگ بدست خواهد آمد از کودکتان سۆال کنید. سپس به او اجازه دهید رنگ ها را به آب اضافه کند.

انجام یک آزمایش کوچک فیزیک توسط حرکت دادن آهسته یک ماشین به پایین بر روی یک قطعه چوبی یا حرکت دادن توپ هایی از میان یک لوله کاغذی که با پلاستیکی پوشیده شده باشد.

از کودک بخواهید که حدس بزند که کدام زاویه باعث می شود که ماشین یا توپ سریعتر یا دورتر حرکت کند. یک ظرف بزرگ را پر از آب کنید و تعدادی اشیاء کوچک را از اطراف خانه جمع آوری کنید. از کودکتان بخواهید که حدس بزند کدامیک از اشیاء در آب فرو می رود و کدام یک روی آب شناور می شود. سپس آزمایش کنید. ممکن است از نتایجی که به دست می آید شگفت زده شوید.

طبقه بندی کردن:

به کودکتان کمک کنید تا با مشاهده طبیعت، لیستی از طبقه بندی حیوانات و غذاها تهیه کند.

اطلاعاتی تهیه کنید که کدام غذاها از سبزیجات هستند. شما هم چنین می توانید غذاهایی که در بشقاب تان است از قبیل لبنیات، دانه ها و پروتئین را طبقه بندی کنید.

درباره انواع مختلفی از حیوانات صحبت کنید و درباره آن ها در کتاب های کتابخانه تان جستجو کنید.

علاقه کودکانتان را بشناسید:

اگر او قورباغه را دوست دارد، یک کتاب درباره دوزیستان پیدا کنید، و یا چند کتاب درباره گونه های مختلف حشرات و دیگر طبقه بندی های جذاب از حیوانات شب، خزندگان، ماهی ها و پستانداران.

جمع آوری اطلاعات درباره گیاهان:

به طبیعت بروید و گیاهان را مشاهده کنید و اطلاعاتی درباره شکوفه های درختان در بهار، افتادن برگ ها در پائیز و اینکه چطور علف ها در زمستان قهوه ای می شوند به دست بیاورید همچنین می توانید همراه با فرزندتان در اینترنت درباره سۆالاتی که کودکتان دارد جستجو کنید.

یادگیری علمی در پیش دبستانی

حشرات را آزمایش کنید:

یک عدسی را نزدیک حشره ای که وحشت زده در حیاط میرود، بگیرید. بچه ها توسط حشرات مجذوب می شوند و از اینکه آن ها را از نزدیک ببینند لذت می برند.

اطلاعاتی درباره اینکه کدام حشرات بال یا شاخک دارند و اینکه چند پا دارند، به دست آورید و در کتاب های کتابخانه تان جستجو کنید و تحقیق بیشتری انجام دهید.

حیوانات را تشریح کنید:

آیا می توانید هنگامی که از باغ وحش یا مزرعه دیدن می کنید، شباهت ها و تفاوت های کرگدن و اسب آبی را پیدا کنید؟ کدام حیوانات دندان های تیز و چنگال دارند؟

چگونه زرافه از گردن بلندش و فیل از خرطوم درازش استفاده می کند؟ آن ها چه چیزهایی می خورند؟ کجا زندگی می کنند؟ بچه هایشان چه نامیده می شوند؟

تحقیق:

به کتابخانه محل زندگیتان بروید، جایی که اطلاعات ارزشمندی وجود دارد که می توانید. تعدادی موضوع علمی مورد علاقه کودکتان را بیابید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا