تبیان، دستیار زندگی
من سردبیر و سرمقاله نویسى را مى‏شناسم که برایش مردم مهم ‏نبودند. او به صراحت مى‏گفت: من مقاله‏ى خود را مى‏نویسم مهم نیست ‏که کسى خوشش مى‏آید یا نه! این گونه نویسندگان و روزنامه نگاران‏خوشبختانه کمیاب هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10عامل موثر در نویسندگی خلاق


من سردبیر و سرمقاله نویسى را مى‏شناسم که برایش مردم مهم ‏نبودند. او به صراحت مى‏گفت: من مقاله‏ى خود را مى‏نویسم مهم نیست ‏که کسى خوشش مى‏آید یا نه! این گونه نویسندگان و روزنامه نگاران‏خوشبختانه کمیاب هستند.

نویسنده

به قول ایزابل زیگلر Isable Zigler  نویسنده‏ى کتاب هنرنویسندگى خلاق، اگر چه لازم نیست نویسنده مردم را دوست داشته باشد، ولى‏ باید براى او مردم بسیار جالب باشند چرا که مطاعى که به بازار عرضه‏مى‏کند باید مشترى داشته باشد والا بلا مصرف مى‏ماند. مثل این است که‏ما خطیب باشیم و برایمان حضور شنونده مهم نباشد.

براى آنکه مردم درمقاله‏ى ما دیده شوند و مقاله‏ى ما نزد مردم دیده شود، باید تکنیک‏هاى‏ موثر نویسى در نوشته‏ى ما لحاظ شود. هر نوشته‏ى مطبوعاتى بطورمجرد و در نفس خود، کار کردى مشابه رسانه دارد، یعنى باید مخاطب‏پسند باشد.

بساطى که رسانه براى مخاطبان خود پهن مى‏کند، از مطالب ‏متنوعى پوشیده شده است؛ خبرها، عکس‏ها، گزارش‏ها، مصاحبه‏هاو…، درست مثل غذاهاى رنگارنگى که در یک سفره چیده شده‏اند.دست مخاطب به سمت کدام ظرف دراز مى‏شود؟ یادداشتى که ما مى‏نویسیم باید از هر نظر جذاب باشد.

براى آنکه مردم درمقاله‏ى ما دیده شوند و مقاله‏ى ما نزد مردم دیده شود، باید تکنیک‏هاى‏ موثر نویسى در نوشته‏ى ما لحاظ شود. هر نوشته‏ى مطبوعاتى بطورمجرد و در نفس خود، کار کردى مشابه رسانه دارد، یعنى باید مخاطب‏پسند باشد

جذابیت موضوعى، جذابیت درتیتر، جذابیت در شروع. توزیع مناسب اطلاعات در بدنه، رعایت تعلیق‏و کشش و نهایتاً جذابیت پایان بندى. این‏ها کمک مى‏کنند که مخاطب ‏مقابل فروشگاه ما (ستون مقاله) توقف کند. و از آن خرید کند! یعنى آن رابخواند و از خواندن آن علاوه بر آن که لذت مى‏برد، تأثیر پذیرد.

یادداشت نویسى که مى‏خواهد نویسنده‏ى حرفه‏اى باشد باید راه‏هاى ‏مۆثرنویسى را فرا گیرد. چگونه باید مخاطب تحت تأثیر نوشته‏ى ماقرار گیرد؟ با خواندن آن غمگین شود. شاد شود. لبخند بزند. خشمگین‏شود. پس از خواندن یادداشت، کلاهش را قاضى کند و بگوید عجب!راست مى‏گوید. تصمیم و نظرش عوض شود. یا عزمش را جزم کند و اورا به تحرک وادارد.

نویسنده

پیام ما حتى اگر داراى اطلاعات مفیدى نیز باشد اما نتواند راهى به درون مخاطب براى نفوذ پیدا کند و تاثیر گذار نباشد به‏کارکردهاى ذاتى خود پاسخ نداده است. مثلث طلایى که رئوس آن راهدف، مخاطب و کانال تشکیل مى‏دهد، در درون خود عوامل‏تاثیرگذار در این رابطه را معلوم مى‏کند. این عوامل عبارتند از:

1, کوتاهى و ایجاز

2, سادگى و روشنى

3, نقل قول

4, پیشینه و سابقه

5, استدلال و منطق

6, روایت و حکایت

7, رنگ و توصیف

8, مقابله و مقایسه

9, نشان دادن به جای گفتن

10, آمار و اطلاعات

درباره هریک از این عوامل در روزهای آینده توضیح بیشتر داده خواهد شد؛ انشاءالله

بخش ارتباطات تبیان

منبع : وبلاگ رو در و – دکتر احمد توکلی