تبیان، دستیار زندگی
وقتی وصیت نامه شهدارو میخوانیم میتوانیم مشترکات زیادی در میان صحبتهایشان پیدا کنیم دو موضوع مشترک که در اکثر وصیت نامه ها شاهد آن هستیم یکی اهمیت به نماز و دیگری عشق رسیدن به شهادت است. متن زیر قسمتی از وصیت نامه شهداست که با دو محور فوق جمع آوری شده اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلام عشق


وقتی وصیت نامه شهدا را میخوانیم  میتوانیم مشترکات زیادی در میان صحبتهایشان پیدا کنیم. دو موضوع مشترک که در اکثر وصیت نامه ها شاهد آن هستیم یکی اهمیت به نماز و دیگری عشق رسیدن به شهادت است.

کلام عشق

متن زیر قسمتی از وصیت نامه شهداست که با دو محور فوق جمع آوری شده است.

اهمیت نماز در کلام شهدا

برادران و خواهران ! نمازتان را در اول وقت بخوانید و احکام و قوانین اسلام را به نحو احسن انجام دهید.

شهید محمد علی رحیمی

خدایا ! اسلام و مسلمین جهان را بر جنایتکاران دنیا پروز بگردان ، تمام ابر قدرت شرق و غرب را نابود بگردان.

شهید رمضانعلی خدابخش

در مورد نمازجمعه تاکید می کنم که شرکت کنید . از دانش آموزان و دانش پژوهان میخواهم که با جدیت به تلاش خود در یاد گرفتن تلاش نمایند.

شهید وکیل محمد رستمی

فرزندانم نماز را یاد کنید.

شهید احمد محمدی

خواهرم ، با نمازهایتان سپاه اسلام را دعای فراوان کنید.

شهید احیا محمد خانکلایی

از شما خواهش می کنم که همیشه نماز را به پا دارید.

شهید عقیل تاتار

دست از نماز و دعاهایتان بر ندارید.

شهید علیرضا رمضانی

برادران عزیزم ، امیدوارم نمازهایتان ترک نشود.

شهید زین العابدین عباسی

از فرزندانم می خواهم ، نماز را ترک نکنند.

شهید سلمان نظافتی

از تمام دوستان و امت ایراتن تقاضا دارم که راه شهیدان اسلام را ادامه بدهند و گوش به حرف امام باشند. چون پیام هایش

الهی است.

شهید محمد یاحقی

مردم غیور شهید پرور ایران ،باید در نماز جماعت همیشه شرکت کنند.

شهید رمضان زارعی

نمازهای مستحبی را حتی الامکان بخوانید تا شما را از لحاظ معنوی بالا ببرد.

شهید عبدارضا زیبایی

دست از دعا برندارید که پیروزی اسلام به دعاها و نماز شب ها بستگی دارد.

شهید خلیل الله بهاری

پدر و مادر عزیزم ، امیدوارم که این بنده ناقابل را عفو فرمایید. پدر و مادرم، امیدوارم که امام عزیز را فراموش نفرمایید. همچنانکه از اول با امام و در خط امام بوده اید.

 شهید رمضانعلی خدابخشی

شهادت در کلام شهدا

خدایا دوست دارم که اگر شهید شدم، بی سر باشم که در مقابل امام حسین (ع) روسفید باشم... . خدایا، بر من رحم کن. خدایا همیشه  خواسته‌ام که شهید شوم. این آرزو را برایم برآورده کن.

شهید بهزاد حداد ماهی محل تولد تهران به سال 1348، محل شهادت شلمچه به سال 1365

خدایا، گروهی می‌خواهند تو را با استدلال دیگران بشناسند. عده‌ای ترا در کتاب‌ها و مطالب خشک علمی می‌خوانند. جهتی از آیات تو را می‌خوانند. اما مولا جان توفیق ده، تا ما تو را از خوشبختیت بجوییم و در یابیم. بفرموده امام حسین (ع) از نوای خدا وصل تو را می‌جوییم و به وجودت بر خودت استدلال می‌کنم. پس مرا در پرتو انوار خودت به کوی وصالت برسان

ای معبود من، ای آن که دل‌های پاک در لقای تو می‌تپد. خدایا، من با تو در شهادت دوستانم و به هنگام بلند شدن ناله‌های کودکان مادر از دست داده در بمباران‌های دشمن، با تو پیمان بستم و عهد نمودم که تا پایان راه بروم و حال بر پیمان خود وفا کردم. الهی، من به وفاداری و خلوص عمل نمودم، تو نیز مرا بپذیر.

شهید بهنام یوسفی اردبیلی تولد به سال 1343

پروردگارا، جز شراب وصال تو چیز دیگری عطش مرا نمی‌کاهد و جز به دیدار تو چیزی دیگر عشق مرا خاموش نمی‌کند و جز دیدن رحمت تو در این کار اشتیاق مرا سیر نمی‌سازد.

شهید محمد حسین کاظمی محل تولد اصفهان به سال 1343، محل شهادت شلمچه به سال 1365

الهی دل من از بهر تو در کار است و گرنه مرا با دل چه کار است. آخر چراغ مرده چه مقدار است. الهی اگر طاعت بر ندارم، جز تو کسی را ندارم. الهی، دل تمنای تو دارد...... .

شهید عباس میرزایی تولد به سال 1344

خدایا، بارالها، معبودا، مولای مهربان، رحیم، کریم، رحمان، غفور و بخشنده من. ای ستار العیوب تو گواه و شاهد باش که من گناهکار و ناتوان دوست دارم دشمن چشمانم را در اوج درد از حدقه در آورد و دستانم را قطع کند و پاهایم را از بدن جدا نماید و قلبم را آماج رگبارهایش نماید و سرم را از تن جدا نماید تا دشمنان ببینند که اگر چه چشم‌ها و دست‌ها و پاها و قلب و سینه و سرم را از من گرفته‌اند اما یک چیز را نتوانسته‌اند از من بگیرند و آن ایمان من است و عشق به الله، معشوقم و عشق به شهادت و امام و اسلام.

شهید مرتضی شاه محمدی محل تولد تهران، محل شهادت شلمچه به سال 1365

خدایا، گروهی می‌خواهند تو را با استدلال دیگران بشناسند. عده‌ای ترا در کتاب‌ها و مطالب خشک علمی می‌خوانند. جهتی از آیات تو را می‌خوانند. اما مولا جان توفیق ده، تا ما تو را از خوشبختیت بجوییم و در یابیم. بفرموده امام حسین (ع) از نوای خدا وصل تو را می‌جوییم و به وجودت بر خودت استدلال می‌کنم. پس مرا در پرتو انوار خودت به کوی وصالت برسان.

شهید محمد رضا مصلی نژاد محل تولد استان فارس، سال شهادت 1365

فرآوری: عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: وبلاگ ایثار و شهادت، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت، ‌خمل