تبیان، دستیار زندگی
اولین بار چهارسال پیش بود که در آماری از سوی نیروی انتظامی اعلام شد در ماه محرم به دلیل حال و هوای مذهبی، نرخ وقوع جرم در کشور کاهش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرم خلاف کاران را سیاه پوش کرد


اولین بار چهارسال پیش بود که در آماری از سوی نیروی انتظامی اعلام شد در ماه محرم به دلیل حال و هوای مذهبی، نرخ وقوع جرم در کشور کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا روزنامه حمایت در ادامه این مطلب افزوده است که امسال با وجود آن که به دلیل آنچه مشکلات اقتصادی خوانده، نرخ جرم، بخصوص زورگیری و دزدی افزایش یافته است، به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران با ورود به ماه محرم مردم حتی در رانندگی نیز بیشتر از ماه‌های دیگر قوانین را رعایت می‌کنند.

محرم

مذهب عامل کاهش جرایم

پزشکان دریافته‌اند که افراد مذهبی و متدین در برابر بیماریهای سخت از مقاومت و امید بیشتری برخوردارند و دین و مذهب در ایجاد آرامش روحی و روانی آنان بسیار مۆثر است.

بنابراین در کشور اسلامی ما مسئولان با راهبردهای صحیح و بنیادی در زمینه‌های روانی می‌توانند گامهای موثرتری بردارند و برای رسیدن به نتیجه این برنامه‌ریزی به جامعه‌ای امن دست یابند.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران، ماههای خاصی از سال مانند ماه محرم نقشی کارکردی به لحاظ اجتماعی و روانی بر ارتقای ضریب امنیت اجتماعی و کاهش بزهکاری دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری مفید و سازنده به کار آید.

کاهش 40 درصدی جرم در محرم

بر اساس این گزارش آمارها نشان داده که نرخ جرم 40 درصد در دهه اول ماه محرم به دلیل اعتقادات مذهبی کاهش یافته و این امر تنها به دلیل آن است که فضای محرم فرصت مناسبی را برای جوانان فراهم می‌کند تا در حد امکان از گناه و اعمال خلاف دور شوند و خود را به پروردگار نزدیک‌تر کنند.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران، ماههای خاصی از سال مانند ماه محرم نقشی کارکردی به لحاظ اجتماعی و روانی بر ارتقای ضریب امنیت اجتماعی و کاهش بزهکاری دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری مفید و سازنده به کار آید

همگرایی مردم و جوانان در ایام محرم در تکیه‌ها و حسینیه‌ها نیز نوعی وفاق اجتماعی است که مانند کشور ما در کمتر نقطه‌ای از جهان دیده می‌شود. تحقیقات نیروی انتظامی نیز نشان داده که هر سال آمار و ارقام جرایم در ماه محرم تا حد بسیاری کاهش می‌باید و این امر ناشی از اثرگذاری این ماه در درون انسانهاست؛ در این ایام، مردم تحت‌الشعاع محرم قرار می‌گیرند و همین امر عاملی می‌شود تا با آگاهی و شناخت، تصمیم به یک بازنگری در وجود خود بگیرند.

راننده‌ها هم در محرم منظم‌ترند

از سوی دیگر سرهنگ پرویز سیاح البرزی جانشین پلیس راهور ناجا می‌گوید: با توجه به ( تجربیات) سال‌های گذشته راننده‌ها هم متاثر از ماه محرم برای تردد با صبوری رفتار می‌کنند و به دلیل محبوبیت امام حسین (ع) در کشورمان و اعتقاد مردم به امور ارزشی و معنوی حاصل از این ماه، رانندگان محورهای مواصلاتی نیز همراه با آیین و مراسم مذهبی در جاده‌ها منظم می‌شوند.

تأثیرگذاری ایام محرم بر رفتار جوانان

محرم

جامعه‌شناسان نیز درباره تاثیرگذاری ایام محرم بر رفتار جوانان می‌گویند: قرار گرفتن انسان در زمان معنوی همچون محرم باعث می‌شود تا از پدیده‌هایی که مغایرت با ارزشهای والای او دارد دوری کند و این نوع رفتار ناشی از سرشت درونی و همچنین اعتقادات دینی و مذهبی است که در این ایام تقویت می‌شود. در ایام محرم مردم تحت تاثیر این ماه قرار می‌گیرند و همین امر عاملی می‌شود تا با آگاهی و شناخت تصمیم به یک بازنگری در وجود خود کنند.

فضای محرم زمان مناسبی را فراهم می‌کند تا انسان و بخصوص جوانان تا حد امکان از گناه و اعمال خلاف دور شوند و خود را به پروردگار خود نزدیک‌تر کنند. والدین باید کودکان را با مسائل دینی و اعتقادی آشنا کنند تا در دوران نوجوانی و جوانی بدون اجبار و درخواست آنان در این مراسم شرکت کنند. ماه محرم با توجه به ویژگی‌های والایی که دارد می‎تواند در کنترل و هدایت رفتارهای انسانی تا حد بسیاری موثر واقع شود و باعث تغییرات اساسی در نگرش و نوع رفتار آدمی می‌شود. با تمام این حرفها باید به این مهم اندیشید که آیا بروز رفتارهای صحیح اجتماعی به صورت مقطعی می‌تواند پاسخگوی مناسبی برای کاهش سالانه میزان جرم باشد؟

بهتر نیست مسئولان از تاثیر ماههای مبارکی مانند رمضان و محرم در راستای بهینه‌سازی و غنی‌سازی رفتارهای اجتماعی استفاده کنند و درصدد فرهنگ‌سازی برآیند؟ لازمه حفظ آرامش و به حداقل‌رسانی ناهنجاری‌های اجتماعی برنامه‌ریزی پایه‌ای و اصولی است. فراموش نکنیم ساماندهی اوضاع اقتصادی می‌تواند نقش بسیار پررنگی در بهبود وضعیت ایمنی یک جامعه داشته باشد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:ایسنا