تبیان، دستیار زندگی
پاییز امسال بوی محرم می دهد؛ بوی حسین، صدای هل من ناصر حسین به گوش می رسد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های عاشورایی از سوی شهرداری


پاییز امسال بوی محرم می دهد؛ بوی حسین                 صدای هل من ناصر "حسین" به گوش می رسد
تهران، این روزها حال و هوای دیگری دارد، از هر کوچه و خیابان و میدانی که رد می شوید بوی محرم را احساس می کنید؛ مردم به ویژه جوانان با با برافراشتن بیرقها و علم های عاشورایی به استقبال عزای سیدالشهدا(ع) می روند.

عزاداری محرم

زن و مرد ، پیر و جوان با پوشیدن لباس سیاه عزای اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری سرور و سالار شهیدان برپا می کنند؛ بانگ محرم از ماذنه شیعیان به گوش می رسد اما مسیحیان و دیگر مذاهب هم عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت پیامبر(ص) با برپاکردن تکیه ها و حسینه ها نشان می دهند.

صدای هل من ناصر "حسین" علیه السلام که به گوش می رسد هر صدای دیگری بی معنا می شود و دیگر صدای بلند ضبط ماشین هایی که آهنگ های رپ و تکنو را پخش می‌کنند، خاموش شده است.

جوانان علاقه‌مند به شور و آئین حسینی دست به دست یکدیگر گاهی تا نیمه‌شب داربست‌های فلزی را با زمزمه‌های «یا حسین» برپا کرده اند و اینگونه ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) نشان می‌دهند؛ براستی دل ها بی‌قرار عزای حسین است و شاید کسی تا در این محافل حسینی حضور نداشته باشد، نتواند شور و حال حسینی مردم را در مساجد، حسینیه ها و تکایا درک کند.

با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین، شهرتهران در استقبال از این ماه یکپارچه سیاه پوش شده و سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران نیزهمگام با مردم  ، برنامه‌های بسیاری را تدارک دیده است که بیشتر آن‌ها در محلات پایتخت انجام می‌شوند.

برنامه شهرداری تهران با فرارسیدن ماه محرم

حجت السلام والمسلمین میثم امرودی می گوید: «دهمین نمایشگاه فرهنگی عطر سیب از بزرگترین برنامه هایی است که در ایام محرم به صورت 10 دوره متوالی برگزار شده و امسال، به نسبت سال های گذشته این نمایشگاه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده است.

عرضه محصولات فرهنگی مانند کتاب، سی دی های صوتی و تصویری با مضامین عاشورایی در این نمایشگاه به گونه ای است که در آن ها از خرافات پرهیز شده و بیشتر به مفاهیم اساسی عاشورا پرداخته شده است.

همچنین افراد طالب دستیابی به پیام های عاشورایی می توانند محصولات فرهنگی مورد نیاز خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.

عزاداری محرم-عطر سیب

نحوه برگزاری و اجرای دهمین نمایشگاه فرهنگی عطر سیب از سال های گذشته بسیار بهتر شده و یکی از دلایل اصلی آن مکان برگزاری نمایشگاه و حضور در بوستان ولایت است که به تبع نام ولایت، برکت دارد و ولایتی که در سایه ائمه باشد به این شهر و کشور برکت دو چندان اعطا می کند.

پارکینگ و فضای این بوستان وسیع است و برپایی چادرها و خیمه ها در آن باعث شده هیئت های عزاداری بتوانند به راحتی خرید کنند. علاوه بر آن برنامه های متنوعی در حاشیه این نمایشگاه تدارک دیده شده که زمینه مناسبی را برای بازدید شهروندان مهیا کرده است.

یکی از اساسی ترین دستاوردهای نمایشگاه عطر سیب انسجام هدفمند در میان هیئت های عزاداری است که از طریق عرضه محصولات فرهنگی، پرچم ها، اشعاری که در این نمایشگاه به صورت یکدست در بین هیئت های عزاداری ارائه می شوند، صورت می گیرد.»

وی با اشاره به اشاعه خرافات در برخی هیئت های مذهبی، اظهار داشت: ما با برپایی نمایشگاه عطر سیب در 10دوره متوالی تلاش کردیم با تفکری کارشناسی شده در جهت بسط و گسترش فرهنگ عاشورایی به همراه عرضه محصولات فرهنگی- مذهبی، این خرافات را ریشه کن کنیم و به اصل و اساس عاشورا بیشتر دقت کنیم.

معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران وحومه همگام با مردم ولایتمدار جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای سوگواری واقعه عاشورا در ایام محرم خواهد داشت که از این بین می‌توان به برپایی خیمه‌های حسینی جهت اجرای برنامه‌های سخنرانی،نوحه خوانی و عزاداری همراه با مراسم تعزیه خوانی و اجرای گروه دمام زنی با حضور هنرمندان این عرصه در15ایستگاه مترو تهران اشاره کرد

سازمان زیباسازی شهر تهران در محرم

به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، نقاشی دیواری در جداره های پیرامونی میدان امام حسین (ع)، سیاه پوش کردن و نصب پرچم در میدان امام حسین (ع) و خیابان 17 شهریور و اجرای کارگاه نقاشی با موضوع عاشورایی در سه بخش نقاشی، نقاشی خط و اجرای محیطی توسط دانشگاه شاهد در دهه دوم محرم در میدان امام حسین (ع) با حضور اساتید و دانشجویان از جمله برنامه های اداره نقاشی و گرافیک محیطی سازمان زیباسازی در ماه محرم برای تهران است. علاوه بر این، اداره آثار حجمی طی فراخوانی با موضوع طراحی المان های مذهبی، تعدادی طرح حجمی با محتوای مضمونی متناسب با ایام محرم و صفر انتخاب کرده است.

طرحهای منتخب توسط هنرمندان در حال اجرا و قرار است  همزمان با آغاز ماه محرم در سطح شهر مورد بهره برداری قرار گیرد.

عزاداری محرم

آثار حجمی از جنس آهن و فایبرگلاس است و تا پایان ماه صفر در محیط شهری باقی می مانند. همچنین مجموعه المان های عاشورایی، به صورت یک اثر چیدمانی در میدان امام حسین (ع) و محور پیاده راه شهدا به مناسب تاسوعا و عاشورای حسینی اجرا می شود.

علاوه براین اداره تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران، با پخش تیزر محرم در تلویزیون های شهری، ارسال طرحهای محرم به مناطق 22گانه برای اکران در فضاهای سطح منطقه، ارسال طرح محرم به شرکتهای تبلیغات طرف قرارداد برای اکران در فضاهای تبلغاتی و برپایی نمایشگاه های عکس در سطح شهر در مورد ماه محرم می پردازد.

برنامه‌ ویژه عزاداری در مترو تهران

حجت الاسلام جعفرپور، معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران وحومه همگام با مردم ولایتمدار جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای سوگواری واقعه عاشورا در ایام محرم خواهد داشت که از این بین می‌توان به برپایی خیمه‌های حسینی جهت اجرای برنامه‌های سخنرانی، نوحه خوانی و عزاداری همراه با مراسم تعزیه خوانی و اجرای گروه دمام زنی با حضور هنرمندان این عرصه در 15 ایستگاه مترو تهران اشاره کرد.

اداره تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران، با پخش تیزر محرم در تلویزیون های شهری، ارسال طرحهای محرم به مناطق 22گانه برای اکران در فضاهای سطح منطقه، ارسال طرح محرم به شرکتهای تبلیغات طرف قرارداد برای اکران در فضاهای تبلغاتی و برپایی نمایشگاه های عکس در سطح شهر در مورد ماه محرم می پردازد

برپایی مراسم زیارت عاشورا در دهه اول محرم هم صبح‌ها از ساعت 7 الی 7 و 30 دقیقه صبح در 10 ایستگاه مترو برگزار می‌شود.

عزاداری محرم

برپایی نماز جماعت ظهر و عصر در ایستگاه ها توسط روحانیون مشاور در 15 ایستگاه ؛ توزیع دستمال اشک به همراه بروشوری که توضیح می‌دهد اشک همراه با شعور و معرفت بر سالار شهیدان از نگاه معصومین و بزرگان دینی چه ثوابها و چه حسناتی دارد؛ اکران گالری عکس شیر خوارگان حسینی (ع) در 30*50 فریم و ابعاد 70در ایستگاه های شهید بهشتی – مصلی – انقلاب اسلامی – میرداماد_آزادی (شادمان)؛ برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع محرم در قومیت‌های ایرانی، محرم و دفاع مقدس در ایستگاه‌ها؛ اکران لمینت‌های مربوط به قطارها با محتوای مرتبط با عزاداری حضرت سید الشهدا و درس آموزی از مکتب انسان ساز آن حضرت در قالب های مختلف :داستانک، شعر، احادیث، متن ادبی به تعداد 6000 لمینت؛ پخش نواهای حسینی از سیستم صوت ایستگاه‌ها در طول دهه اول محرم؛ پخش تیزرهای ویژه محرم در تلویزیون قطارها و ایستگاه‌ها؛ نصب یادمان حجمی سقاخانه در 5 ایستگاه؛ سیاهپوشی فضای تمامی ایستگاه‌های مترو با استفاده از کتیبه‌های ویژه محرم؛ بارگذاری ویژه نامه هم قطار با موضوع محرم، جهت پرسنل در سیستم اتوماسیون اداری؛ تولید و توزیع ویژه نامه بوی بهشت با موضوعات مرتبط با شور و شعور حسینی در ایستگاه‌های مترو ؛ اکران تابلو‌های ایستگاهی با موضوعات محرم و عاشورا جمعآ به تعداد (160تابلو) و اکران تابلو های نگاه گذر با محتوای محرم در 14 ایستگاه به تعداد 560 طرح در 280 سازه با همکاری سازمان فرهنگی هنری از دیگر اقداماتی است که این معاونت برای ماه محرم در نظر گرفته است.

فرآوری: طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1-ابنا / 2- هواداران / 3- اولین خبر