تبیان، دستیار زندگی
استفاده از زنجیرهایی‌كه دارای ‌تیغ هستند، چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم استفاده از زنجیرهای ‌تیغ دار چیست؟

زنجیر


برخی از گویندگان و مدیحه‌سرایان بدون توجه به معتبر نبودن مطالب خود، آن را به زبان جاری كرده و متوجه آثار تخریبی آن نیستند. همچنین بكار بردن ذوق شخصی و سلیقه‌ای در انتخاب و چینش مطالب بدون توجه به پیامدهای آن از دیگر موارد آسیبهای عزاداری است.


در این مقاله بحث مهم آسیبهای عزاداری سالار شهیدان را آغاز می کنیم و سعی داریم در مقالات بعدی ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم:

آسیبهای عزاداری امام حسین علیه السلام

در طول تاریخ مجالس امام حسین علیه السلام، مهم‌ترین دغدغه وعا1 شرح واقعه كربلا بوده است. در این میان نكته اساسی آن است آنچه در این منابر گفته می‌شود همه به عنوان یك اصل صحیح و درست می‌پذیرند و شاید اعتماد مستمعین باعث شده است كه هر آنچه بیان می‌شود مستند تلقی شده و كسی در پی اسناد آن بر نیاید.

مقتل نویسی و در پی آن مقتل خوانی از دیگر دست آوردهای این محافل شمرده می‌شود.

گزاف نیست اگر ادعا كنیم محفل عزاداری مبدا تأسیس یك سبك در بیان تاریخ شده است.

منابع دست اول در تاریخ كربلا روایاتی است كه اهل‌بیت ـ علیهم السّلام ـ بیان كرده‌اند و پس از آن مقتل‌هایی است كه در قرن‌های قریب به حادثه كربلا نوشته شده است.

برخی از گویندگان و مدیحه‌سرایان بدون توجه به معتبر نبودن مطالب خود، آن را به زبان جاری كرده و متوجه آثار تخریبی آن نیستند. همچنین بكار بردن ذوق شخصی و سلیقه‌ای در انتخاب و چینش مطالب بدون توجه به پیامدهای آن از دیگر موارد این آسیبها است. زبان حال (به اصطلاح مداحان) جای بیان حقیقت آمده و مدام به خاطر افزایش حزن آن را تشدید می‌كنند. وقتی چنین عملی تكرار شد اثر خود را به مرور زمان از دست می‌دهد و این افراد چاره‌ای ندارند جز چاره‌جویی، و آن چیزی غیر از رواج خرافه گویی نیست.

ورود اكاذیب و همچنین وارونه جلوه دادن شخصیتهای منفی، پایین آوردن جایگاه امام ـ علیه السّلام ـ با طرح نمادهای دنیایی، همراه با انتشار آمار دروغ و غیر واقعی منجر به از دست رفتن شماری از آثار و اهداف تشكیل این مجالس است.

چه لزومی دارد به خاطر اشك گرفتن از مستمع، مرتكب خلاف شرع شد؟ آیا این صحیح است كه امر مهمی را فدای اغراض غیر مهم كرد؟

از نمونه‌هایی كه در این خصوص می‌توان به آن اشاره كرد قصه ازدواج حضرت قاسم و دامادی آن جناب است. در هیچ منبع معتبری به قصه اشاره نشده است. همچنین شمار كشته‌هایی كه به دست حضرت عباس ـ علیه السّلام ـ انجام گرفته با حقیقت خارجی تناسب ندارد. بیان مسائل دروغ علاوه بر تحریف تاریخ، نوعی بی‌اعتمادی را در مردم به وجود می‌آورد. خسارتی جبران ناپذیر كه سالیانی باید با تلاش همه جانبه آن را از بین برد. برخی دیگر با تحلیل نادرست از شخصیت امام ـ علیه السّلام ـ و نقش آن حضرت، به جای ترویج دین دست به تخریب آن می‌زنند. ریشه این اشكال در عدم شناخت دین و صاحبان وحی است.

بعد از این مقدمه نوشتارمان را با چند پرسش و پاسخ در باب احکام عزاداری ادامه میدهیم:

آیة الله خامنه ای(مدظله):

سوال: آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاى امامان معصوم «علیهم السلام» مكروه است؟

جواب: كراهت آن ثابت نیست، بلكه اگر براى تعظیم شعائر باشد داراى اجر و ثواب نیز خواهد بود.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

سوال: استفاده از زنجیرهایی‌كه دارای ‌تیغ هستند، چه حكمی دارد؟

جواب: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور، باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله) :

سوال: در روز عاشورا مراسم عجیبی در تفت یزد انجام میشود بدین صورت که مردم الوارهای سنگین را به شکل لانه کبوتر که تخمین می زنیم (تا5 تن وزن داشته باشد) بلند کرده و دور میزنند و بعد بروی زمین گذاشته و سینه می زنند این کار را چندین بار انجام میدهند. نظر شما چیست ؟

جواب: این کار در روایات اسلامی وارد نشده و بهتر است به جای آن مجالس پرشکوه عزاداری و دستجات برگزار شود.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم (مطلبی از محمد غفرانی / مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات)

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی گلپایگانی، خامنه ای، مکارم شیرازی(دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.