تبیان، دستیار زندگی
وظیفه ما در برابر این مراسم مهم اسلامى یعنى مراسم عزادارى و عاشوراى حسینى چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم گل مالیدن در عزاداری چیست؟

عزاداری


مداح و واعظ مجلس امام حسین باید قدرت تفسیر و تحلیل داشته باشد. چرا که این مسند جای هر كسی نیست و اگر عدّه‌ای از سر نیاز و یا مطامع دنیا به این راه آمده‌اند، باید بدانند این کارجفایی نابخشودنی است.


در مقاله قبل بحث آسیبهای عزاداری امام حسین علیه السلام را آغاز کردیم و در ادامه آن در این نوشتار بعد دیگری از این مقوله مهم را مطرح می کنیم:

باز هم آسیبهای مجالس عزای حسین علیه السلام

مجالس عزا به منظور ترویج دین و تعلیم عموم مردم با كمترین هزینه و بیشترین تأثیر در فضایی كاملاً مردمی تشكیل می‌گردد. مردم ساعت‌ها می‌نشینند تا مطالب مهم را از زبان مروجین دین فرا گیرند. وعاظ با شرح حال عاشورائیان نوعی روش اخلاقی را تبیین می‌كنند. آنها از امام ـ علیه السّلام ـ باید تصویری واقعی و درست بیان كنند.

در تاریخ كربلا آمده است كه امام مهلتی یك شبه خواستند و در جایی دیگر آمده است كه امام اظهار كردند كه اگر مردم نمی‌خواهند من به مدینه برمی‌گردم و در حالی كه صحنه كربلا مملو از رشادت، غیرت دینی، و ظلم ستیزی است كه باید به آنها اشاره كرد. اما برخی از سر بی‌اطلاعی شرح واقعه را به گونه‌ای بیان می‌كنند كه انگار امام ـ علیه السّلام ـ از معركه ترسیده و به دنبال چاره جویی است. نباید اتمام حجت امام را به منزله ترس گذاشت. رفتار مردم متأثر از این مجالس است.

كرنش در برابر ظلم و پذیرش فشار از ناحیه دشمن، درست برعكس قیام امام ـ علیه السّلام ـ است. عدم مقابله با بدكاران، نبود امر به معروف در جامعه، وجود ناهنجارها، گسترش زمینه‌های گناه و... بازتاب تصویر منظلم به جای تصویر مظلوم است كه متأسفانه كسانی كه قدرت تحلیل واقعه كربلا را ندارند، روایت‌گر این واقعه عظیم شده‌اند. غافل از این‌كه مداح و واعظ مجلس امام حسین علیه السلام باید قدرت تفسیر و تحلیل داشته باشد. چرا که این مسند جای هر كسی نیست و اگر عدّه‌ای از سر نیاز و یا مطامع دنیا به این راه آمده‌اند، باید بدانند این کارجفایی نابخشودنی است.

بعد از این مقدمه نوشتارمان را با چند پرسش و پاسخ در باب احکام عزاداری ادامه میدهیم:

آیة الله سیستانی)دام ظله):

سوال: حکم پوشیدن لباس مشکی در دو ماه محرم و صفر چیست؟

جواب: کار شایسته و پسندیده ای است.

آیة الله خامنه ای(مدظله):

سوال: زنجیر زدن به بدن همانگونه که بعضى از مسلمانان انجام مى‏دهند، چه حکمى دارد؟

جواب: اگر به نحو متعارف و به‌ گونه‏اى باشد که از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشکال ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

سوال: بعضی عزاداران به خود گِل می‌مالند و با پای برهنه راه می‌روند. این نحوه عزاداری چه حكمی دارد؟

جواب: این‌گونه امور كه در محلّی طبق مرسوم آن محل به وسیله آن، اظهار حزن و عزا نسبت به سالار شهیدان‌علیه‌السلام بنمایند، چنانچه ضرر معتد به (قابل اعتنا) برای جسم و جان نداشته باشد، مانعی ندارد.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله) :

سوال: وظیفه ما در برابر این مراسم مهم اسلامى یعنى مراسم عزادارى و عاشوراى حسینى چیست؟

جواب: بدون شک این مراسم از مهم ترین شعائر اسلامى است که هر سال باید باشکوه تر و با عظمت تر از سال گذشته برگزار شود حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شر اجانب ممکن است جنبه وجوب کفائى یا عینى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بیت(علیهم السلام) است.

فرآوری : آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم (مطلبی از محمد غفرانی / مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات)

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی گلپایگانی، خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی(دام ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.