تبیان، دستیار زندگی

مظلومیتی که پایان ندارد!

على اصغر، یعنى درخشانترین چهره كربلا، بزرگترین سند مظلومیت و معتبرترین ‏زاویه شهادت... . چشم تاریخ، هیچ وزنه ‏اى را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینى ندیده‏ است."
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

محرم، امام حسین، علی اصغر، سیدالشهدا، سالار شهیدان
یكى از فرزندان امام حسین‏ (علیه السلام) كه شیر خوار بود و از تشنگى، روز عاشورا بى تاب‏ شده بود. امام، خطاب به دشمن فرمود: از یاران و فرزندانم، كسى جز این كودك نمانده ‏است. نمی ببینید كه چگونه از تشنگى بى تاب است؟

در كتابهاى مقتل، هم از "على اصغر"(علیه السلام) یاد شده، هم از طفل رضیع (كودك‏ شیرخوار) و در اینكه دو كودك بوده یا هر دو یكى است، اختلاف است.

در زیارت ناحیه مقدسه، درباره این كودك شهید، آمده است: "السلام على عبد الله بن ‏الحسین، الطفل الرضیع، المرمى الصریع، المشحط دما، المصعد دمه فى السماء، المذبوح‏ بالسهم فى حجر ابیه، لعن الله رامیه حرملة بن كاهل الاسدى‏".( بحار الانوار،ج 45،ص 66.) و در یكى از زیارتنامه‏ هاى ‏عاشورا آمده است:" و على ولدك على الاصغر الذى فجعت به" این كودك،با عنوانهاى‏ شیرخواره، شش ماهه، باب الحوایج، طفل رضیع و...یاد می ‏شود و قنداقه و گهواره از مفاهیمى است كه در ارتباط با او آورده می ‏شود.

                   طفل شش ماهه تبسم نكند پس چه كند                  آنكه بر مرگ زند خنده، على اصغر توست

"على اصغر، یعنى درخشانترین چهره كربلا، بزرگترین سند مظلومیت و معتبرترین ‏زاویه شهادت... . چشم تاریخ، هیچ وزنه ‏اى را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینى ندیده‏ است."( اولین دانشگاه و آخرین پیامبر،شهید پاك نژاد،ج 2،ص 42) على اصغر را باب الحوائج می ‏دانند،گر چه طفل رضیع و كودك كوچك است، امّا مقامش نزد خدا والاست. (فرهنگ عاشورا،جواد محدّثی)

در راه توفیق طاعت الهی و تقرّب به خداوند مستحب است به اسم مبارك رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ، فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و دو فرزند آن، امام حسن و امام حسین ـ علیه‌السلام ـ توسل جست

 

نمونه بارز قساوت در کربلا

برخورد با کودکان از نمونه‌های بارز قساوت افراد در طول تاریخ در حادثه‌های مختلف است.

در هر حادثه‌ای برای نشان دادن سنگدلی افراد که می‌خواهند میزان برخورد آنها را با کودکان مورد سنجش قرار ‌دهند قساوتی که در روز عاشورا در اوج خود قرار داشت را مثال می‌زنند.

شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در روز عاشورا بزرگترین مصیبت این واقعه بود و حرکت وحشیانه دشمنان اسلام در روز عاشورا و شهادت طفل شیرخوار امام‌حسین (علیه‌‌السلام) از مصادیق بارز خون‌خواهی آنها است.

 

جنایات امروز صهیونیست ، ادامه ای از صحنه های کربلا

جنایات رژیم صهیونیستی درغزه و حمله به کودکان بی‌دفاع و شیرخوار در راستای همان قساوت دشمنان مسلمانان در حادثه کربلا که منجر به شهادت طفل معصوم حضرت امام حسین (علیه‌السلام) است.

نکته آخر اینکه یادمان نرود علت تمام جنایاتی که افراد در صحنه کربلا و در روز عاشورا مخصوصا در ماجرای شهادت طفل شیر خواری که هیچ گناهی نداشت؛ قساوت قلب جماعت (چنانچه در تأیید این مطلب داریم که حضرت امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا هر چند مردم کوفه و شام را نصحیت نمود فایده نکرد سپس حضرت به انها فرمود : چگونه امید داشته باشم که موعظه در قلب شما اثر کند و حال آن که شکم‌های شما از مال حرام پر گردیده است.) و دنیاپرستی و عدم بصیرت وتبعیت نداشتن از امام بود.
 

 باب الحوائج

 باب الحوائج

چرا فقط به چهار نفر یعنی (رقیّه، علی اصغر، امام كاظم ـ علیه‌السلام ـ و حضرت ابوالفضل) باب الحوائج گفته می شود؟

حضرت ابوالفضل، رقیه و علی اصغر امام نیستند، بلكه فرزندان امام هستند و از این چهار شخصیت مقدس، تنها امام كاظم ـ علیه‌السلام ـ از جمله امامان معصوم می باشند.

از یك نظر همه ائمه اطهار و اولیاء الهی و فرزندان صالح آنان، باب الحوائج اند و وسیله تقرّب به خداوند و موجب گشایش گره های زندگی هستند و اگر امامان معصوم، هر كدام به اسم خاص شهرت پیدا كرده اند، به لحاظ مناسبت هایی بوده كه آن اسامی مبارك در آن تجلّی نموده و ظهور پیدا كرده است. چنانكه از حكمت دعای توسل این چنین استفاده می شود كه هر مشكل و حاجتی را باید به یكی از ائمه ـ علیهم السلام ـ متوسل شد.

همانگونه كه درباره خداوند نیز چنین است كه انسان مریض به اسم شافی و انسان بدهكار به اسم غنی و انسان گناهكار به اسم غفور خداوند توسل جسته و او را به آن یاد می كنند.

فلذا در راه توفیق طاعت الهی و تقرّب به خداوند مستحب است به اسم مبارك رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ، فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و دو فرزند آن، امام حسن و امام حسین ـ علیه‌السلام ـ توسل جست (ملكی تبریزی، آقاجواد، المراقبات فی اعمال السنّة، چاپ تبریز، (قدیم)، ص 30) و انسان گرفتار، دردمند و مریض به اسم مبارك امام كاظم ـ علیه‌السلام ـ توسل یابد و...

پس آنچه كه امام كاظم ـ علیه‌السلام ـ به آن شهرت یافته است، از این باب بوده است كه بسیاری كه به گرفتاری و مشكلات مبتلا بوده اند و دست بشری قادر به گره گشائی آن ها نبوده است، به آن امام متوسل شده و آن حضرت نیز در پیشگاه خداوند از آنان شفاعت كرده و در نزد باری تعالی مقبول واقع شده است و از این جهت رفع مشكل شده و آن حضرت به باب الحوائج شهرت یافته است وگرنه دلیل خاص و یا روایتی به دست نیامده كه لقب باب الحوائج را برای آن حضرت ذكر نموده باشد.

در مورد حضرت اباالفضل ـ علیه‌السلام ـ نیز دلیل خاصی وارد نشده است كه آن حضرت ملقب به باب الحوائج باشد و عباس علیه‌السلام در اثر فداكاری هایی كه در راه اسلام داشته، به خدا تقرب جسته است و هرگاه كه رو به سوی خدا داشته و برای گرفتاران شیعیان آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و یا غیر از آن، طلب شفاعت كرده در پیشگاه خداوند مقبول واقع شده و از آن پس به باب الحوائج معروف گردیده است.

شهادت حضرت علی اصغر (علیه‌السلام) در روز عاشورا بزرگترین مصیبت این واقعه بود و حرکت وحشیانه دشمنان اسلام در روز عاشورا و شهادت طفل شیرخوار امام‌حسین (علیه‌السلام) از مصادیق بارز خون‌خواهی آنها است

در مورد حضرت رقیه ـ علیهاالسلام ـ نیز دلیل خاصی مبنی بر اینكه لقب ایشان باب الحوائج است وارد نشده و اگر آن حضرت به باب الحوائج شیعیان اهلبیت ـ علیهم السلام ـ معروف شده، شاید به خاطر مظلومیت و بخصوص غربت آن حضرت است.

چنانكه حضرت زینب ـ علیهاالسلام ـ با همراهانشان از شام به طرف مدینه حركت كردند، بیاد رقیّه افتادند. زینب به زن های شام فرمودند: ما از میان شما می رویم ولی یك دختر غریب خردسال را در میان شما گذاشتیم، او در این شهر غریب است، كنار قبر او بروید و او را فراموش نكنید.( اشتهاردی، محمد، سوگنامه آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ ، انتشارات كتابخانه مرعشی، ص497)

لذا، از آن پس، هر كه كنار قبر آن غریب آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ رفته و مشكلی داشته و برطرف شده است. از این جهت معروف به باب الحوئج شده است.

در خصوص حضرت علی اصغر ـ علیه‌السلام ـ نیز چنین نصی نیامده است. آن حضرت چون علاوه بر طفولیت و معصومیت آن، مظلوم ترین انسان در روز عاشورا بود از این رو نزد خداوند مقامی بزرگ دارد و همه شیعیان اهلبیت چشم امید به شفاعت به او دارند.

نتیجه اینكه:

  1. ما دلیل خاصی بر اینكه لقب این چهار بزرگوار باب الحوائج باشد بدست نیاوردیم و این لقبی است كه ارادتمندان به ایشان داده اند.
  2. همه امامان معصوم باب رحمت الهی و واسطة فیض میان خداوند و مخلوقات اند و به همان دلیل كه می توان به امام كاظم ـ علیه‌السلام ـ باب الحوائج گفت برای سائر ائمه ـ علیهم السلام ـ نیز می توان این لقب را بكار برد.

 


منابع :

سایت امام حسین (علیه السلام)

سایت حوزه

سایت خبرگزاری فارس

بیانات حجت الاسلام مۆمنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.