تبیان، دستیار زندگی
پنجاه و هشتمین نمایشگاه انفرادی آثار ایران درودی در حالی شامگاه 15 آبان در فرهنگسرای مهر در جنوب تهران افتتاح شد که این هنرمند به دلیل انجام یک مسافرت درمانی به کشور فرانسه، در این مراسم حضور نداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران درودی در فرهنگسرای مهر


پنجاه و هشتمین نمایشگاه انفرادی آثار ایران درودی در حالی شامگاه 15 آبان در فرهنگسرای مهر در جنوب تهران افتتاح شد که این هنرمند به دلیل انجام یک مسافرت درمانی به کشور فرانسه، در این مراسم حضور نداشت.

ایران درودی در فرهنگسرای مهر

ایران درودی - نقاش معاصر ایرانی - که اردیبشهت ماه امسال نمایشگاه بزرگی از آثارش را در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح کرده بود، بار دیگر با مشارکت بینادش و همچنین فرهنگسرای مهر نمایشگاهی را در محله خانی آباد برگزار کرد.

ایران درودی در 11 شهریور 1315 در خانواده‌ای اشرافی در خراسان به‌دنیا آمد. پدرش خراسانی بود و مادرش قفقازی. تبار پدری‌اش همگی بازرگان بودند.پدر و مادرش به همراه خانواده هایشان بعد از انقلاب اکتبر و تشکیل کشور شوروی از قفقاز به ایران مهاجرت کردند.

درودی در کودکی با خانواده به اروپا سفر کرد و از شهرهای مختلف اروپا دیدن کرد.

وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد خانواده او در هامبورگ زندگی می‌کرد و با شروع جنگ به ایران بازگشتند و مدتی در مشهد زندگی کردند و بعد به تهران آمدند و ساکن تهران شدند.

درودی در حالی که در مدرسه درس می‌خواند به دلیل علاقه به نقاشی به کلاس‌های آزاد طراحی و نقاشی هم می‌رفت.

بعد از پایان تحصیلات متوسطه راهی فرانسه شد تا در دانشکدهء هنرهای زیبای پاریس نقاشی بخواند. پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و در اردیبهشت 1339 آثارش در تالار فرهنگ تهران به نمایش گذاشته شد.

در سال‌های دهه 40 در شهرهای مختلف اروپا آثار خود را در گالری‌های مختلف به نمایش گذاشت و سپس به آمریکا رفت.

در آمریکا با پرویز مقدسی کارگردان تآتر و سینما آشنا شد و با یک‌دیگر ازدواج کردند. هر چند دوران زندگی مشترک این دو طولانی نبود و با مرگ زود هنگام مقدسی به پایان رسید اما تاثیر بسیار عمیقی بر درودی گذاشت و او دیگر هرگز ازدواج نکرد.

برخی از منتقدین بر این باورند که سبک وی در نقاشی به پیروی از مکتب فرا واقع گرایی(سورئالیسم)است.مناظر غالب در آثار درودی بیشتر حاشیه کویر و گل هایی است خاص با دیوارهایی شیشه ای و افق که به آثار درودی فضایی خاص و عمیق بخشیده است.

ایران درودی تا کنون در بیش از 43 نمایش‌گاه آثار خود را به دید عموم گذاشته است و با نوشتن کتاب «در فاصلهء دو نقطه» به نویسندگی نیز روی آورده است.

برخی از منتقدین بر این باورند که سبک وی در نقاشی به پیروی از مکتب فرا واقع گرایی(سورئالیسم)است.

مناظر غالب در آثار درودی بیشتر حاشیه کویر و گل هایی است خاص با دیوارهایی شیشه ای و افق که به آثار درودی فضایی خاص و عمیق بخشیده است.

برپایی دهها نمایشگاه داخلی و خارجی، کسب جوایز مختلف و چندین بزرگداشت از مقام هنری درودی حاصل سال ها فعالیت این هنرمند است.

در هفته گذشته نمایشگاهی از وی در فرهنگسرای مهر برپا شد.

این نمایشگاه که در برگیرنده 18 تابلو از دوره‌های مختلف کاری این هنرمند است، آغاز به کار کرد که ایران درودی به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند.

ایران درودی در فرهنگسرای مهر

این در حالی است که درودی این نمایشگاه را تنها برای حمایت از مردم محله‌های جنوب تهران برپا کرده و خودش هم قصد داشت در مراسم افتتاح این مجموعه به سخنرانی پرداخته و در طول برگزاری نمایشگاه برنامه‌هایی برای شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان این منطقه به انجام برساند، اما به دلیل مشکلات ناشی از بیماری‌اش به فرانسه مراجعت کرد و در حال حاضر نیز در بیمارستان بستری است.

با این وجود به دلیل برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی‌های انجام شده، نمایشگاه آثارش افتتاح شد و تا تاریخ 30 آبان ادامه داشت.

بنیاد ایران درودی در سال 90 به منظور ایجاد موزه این هنرمند برجسته ایران و انجام فعالیت های فرهنگی هنری در حوزه هنرهای تجسمی، با حمایت ایشان توسط جمعی از بزرگان فرهنگ و هنر تاسیس شد و درودی کلیه آثار موجودش را به منظور اهدا به ملت ایران، به این بنیاد بخشیده است.

این نمایشگاه دومین فعالیت رسمی این بنیاد است که با مشارکت فرهنگسرای مهر برگزار شد.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

ایسنا

همشهری آنلاین