تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر مخالفان در سوریه دست از سلاح بردارند امکان مطالبه از دولت سوریه برای شنیدن نظرات مخالفان و اجازه دادن به آنها برای بیان مواضعشان وجود خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضع رهبرانقلاب درباره سوریه


رهبر معظم انقلاب فرمودند: اگر مخالفان در سوریه دست از سلاح بردارند امکان مطالبه از دولت سوریه برای شنیدن نظرات مخالفان و اجازه دادن به آنها برای بیان مواضعشان وجود خواهد داشت.

رهبری در دیدار با دست اندرکاران حج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (دوشنبه) در دیدار مسئولان و دست اندركاران حج امسال، حج را یك واجب استثنایی دانستند و با تأكید بر مسأله مهم وحدت در دنیای اسلام خاطرنشان كردند: در موسم حج، وحدت، عظمت و تكثر دنیای اسلام عینیت می یابد كه باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده كرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینكه فریضه حج تركیبی از عناصر "عبادت"، "تضرع" و "حضور سیاسی و اجتماعی" است، خاطر نشان كردند: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، دغدغه حجاج ایرانی صرفا معطوف به انجام صحیح اعمال حج بود در حالیكه این اجتماع بزرگ و استثنایی دربر گیرنده شاخص های مهم دیگری نظیر تكثر و عظمت و وحدت است كه می تواند حركت جدیدی در راستای انسان سازی، جامعه سازی و اتحاد اسلامی را شكل بدهد و این نگاه متعالی باید به حجاج غیر ایرانی نیز منتقل شود.

اگر مخالفان در سوریه دست از سلاح بردارند امكان مطالبه از دولت برای شنیدن نظرات مخالفان و اجازه دادن به آنها برای بیان مواضع خود وجود خواهد داشت

"اهمیت وحدت شیعه و سنی" نكته دیگری بود كه رهبر انقلاب مورد تأكید قرار دادند.

ایشان با بیان اینكه اختلاف میان شیعه و سنی مسئله ی جدیدی نیست و از گذشته نیز وجود داشته است، افزودند: اما در سالهای اخیر این اختلافات بطور غیر طبیعی افزایش یافته است كه نشان می‌دهد تشدید اختلافات، به جامعه اسلامی تزریق و تحمیل می شود.

رهبری در دیدار با دست اندرکاران حج

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صرف تأكید بر وحدت و تفاهم میان شیعه و سنی را كافی ندانستند و تصریح كردند: برخی از این اختلافات ناشی از توهمات و شبهات است كه این تصورات نادرست باید اصلاح شود و در عین حال منشأ بخش دیگری از اختلافات، رفتارهای غلط است كه باید این موارد نیز به طور دقیق شناسایی و حل شود.

"گشودن گره های ذهنی سیاسی حجاج" نكته سومی بود كه رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دست اندركاران حج مورد تأكید قرار دادند.

ایشان از ناآرامی ها در سوریه بعنوان نمونه یكی از این گره های ذهنی یاد كردند و با بیان اینكه منطق جمهوری اسلامی در قضیه سوریه كاملا روشن است، افزودند: واقعیت مسئله سوریه این است كه جبهه استكبار قصد دارد حلقه ی وصل زنجیره مقاومت در منطقه را كه در همسایگی رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد، نابود كند.

اما در سالهای اخیر این اختلافات بطور غیر طبیعی افزایش یافته است كه نشان می‌دهد تشدید اختلافات، به جامعه اسلامی تزریق و تحمیل می شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راه حل بحران سوریه را جلوگیری از تزریق سلاح به داخل این كشور خواندند و تصریح كردند: چنانچه در هر كشوری، مخالفان از خارج آن كشور به سلاح مجهز شوند، بطور طبیعی، نظام حاكم نیز با آنها برخورد خواهد كرد.

ایشان افزودند: اگر مخالفان در سوریه دست از سلاح بردارند امكان مطالبه از دولت برای شنیدن نظرات مخالفان و اجازه دادن به آنها برای بیان مواضع خود وجود خواهد داشت.

رهبری در دیدار با دست اندرکاران حج

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشكر از خدمات ارائه شده به حجاج و همچنین تأكید بر تقویت روزافزون همكاری میان دست اندركاران حج، خاطر نشان كردند: به هیچ حدی از پیشرفت در ارائه خدمات رفاهی و تبلیغی به حجاج قانع نباشید.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در گزارشی مجموعه اقدامات بعثه ی مقام معظم رهبری در زمینه های فرهنگی، معنوی و بین المللی حج را بیان كرد.

در ادامه همچنین، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت نیز گزارشی از عملكرد بخش اجرایی و عملیاتی حج امسال و نحوه ی رسیدگی به كاروانهای اعزامی ارائه كرد.

بخش سیاست تبیان


منابع:پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری