تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با سی ام آبان 1391 و پنجم محرم 1434 هجری قمری و بیستم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی ام آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با سی ام آبان 1391 و پنجم محرم 1434 هجری قمری و بیستم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

30 آبان 1385

آیت‏الله میرزا جواد تبریزی از مراجع تقلید و صاحب آثار ارشاد الطالب، اسس القضاء والشهادات، طبقات الرجال، تکمله منهاج الصالحین و تعلیقه بر آن، رساله توضیح المسائل،مسائل منتخبه، مناسک حج و حاشیه عروةالوثقی در گذشت.

30 آبان 1357

تظاهرات گسترده ای علیه رژیم پهلوی در مشهد برگزار شد.

30 آبان 1357

چماق به دستان رژیم پهلوی ضمن حمله به تظاهرات گسترده مردم بهشهر، به باغ های مرکبات، مغازه ها، بانک ها و اماکن عمومی خسارات فراوانی وارد کردند.

30 آبان 1357

«مایکل بلومنتال» وزیر خزانه داری امریکا با «محمدرضا پهلوی»ملاقات کرد. وی سپس در گزارشی به واشنگتن ضمن تشریح اوضاع عمومی کشور پیرامون وضعیت روحی محمدرضا پهلوی نوشت :«شاه گیج شده و به کلی افسرده به نظر می رسد. گفتارش در حالی که به فضا خیره شده با مکث های طولانی قطع می شود.»

30 آبان 1356

روزنامه «رستاخیز» وابسته به حزب فرمایشی رستاخیز برای نخستین بار و بدون سانسور خبر تظاهرات دانشجویان ایرانی در امریکا و سوزاندن آدمک محمدرضا پهلوی و جیمی کارتر را انعکاس داد.

30 آبان 1308

«رضاخان» حکومت پادشاهی «محمد نادر» در افغانستان را به رسمیت شناخت.

30 آبان 1300

قانون اعطای امتیاز نفت شمال به شرکت امریکائی «استاندارد نیوجرسی» تصویب و بر پایه این امتیاز که شامل پنج ایالت شمالی ایران می شد، دولت ایران دست کم 10 درصد ارزش ناخالص نفت استخراج شده را دریافت می کرد. دولت امریکا در پی این مصوبه با پرداخت وام 10 میلیون دلاری درخواست شده از سوی ایران موافقت کرد.

30 آبان 1296

دولت شوروی در یک اعلامیه رسمی، تمامی مامورین سیاسی منصوب شده از سوی دولت تزاری در شهرهای ایران را از مشاغل خود منفصل و«نیکلای زاخارویچ براوین» را با اختیارات تام به سمت نمایندگی آن دولت در ایران معرفی کرد.

30 آبان 1294

شهر همدان در جریان یک درگیری سخت؛ توسط ژاندارم های ایرانی به فرماندهی کلنل «محمدتقی پسیان» از اشغال نظامیان روسیه آزاد شد.

30 آبان 1293

«سرپرسی کاکس» نماینده سیاسی بریتانیا در خلیج فارس حمایت صریح دولت انگلستان را از شورش شیخ خزعل در برابر حکومت ایران اعلام کرد.

30 آبان 1288

مجلس شورای ملی از فداکاری های «ستارخان» و «باقرخان» تجلیل کرد و به آنان لقب ثˆسردار ملیثˆ داد.

تنظیم: هومن بهلولی