تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی به این میزان پاداش باور هم ندارد، لااقل نباید منکر شود و باید بداند که به راستی جلسات عزاداری اباعبدالله الحسین«سلام‌الله‌علیه»، دل انسان را پاک می‌کند، زنگارها را نابود می‌سازد و او را مستحقّ بهشت می‌گرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثواب شگفت عزای حسینی !


در روایات معتبر، ثواب‌های فراوان و حیرت‌انگیزی برای گریه بر امام حسین«سلام‌الله‌علیه» بیان شده است، امّا برخی از افراد چون نمی‌توانند وجود این همه ثواب برای عزاداری را درک کنند، دست به انکار آن می‌زنند!

عزاداری

علامه مجلسی «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»‌ نقل می‌کنند که در جلسه‌ای در حضور علما، بحث از ثواب عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» شد و از جمله روایات، این روایت بود که ثواب عزاداری برای امام حسین «سلام‌الله‌علیه»، از شهادت و از حج و عمره نیز بالاتر است.

یکی از افراد ساده لوح در مجلس، منکر این قضیه شد و آن را رد کرد. شب هنگام، آن شخص در خواب دید که قیامت شده است و او فوق‌العاده تشنه است. وقتی چشمش به حوض کوثر افتاد، بر لب حوض کوثر رفت و دید که پیامبر و امیرالمۆمنین و حضرت زهرا «صلوات الله‌علیهم»، به صورت سیاه پوش، مواظب حوض کوثر هستند. او به نزد آنان رفت و از حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» درخواست آب کرد، امّا وجود اقدس حضرت زهرا «سلام‌الله‌علیها» فرمودند: تو کسی هستی که منکر عزاداری پسرم شدی و آب به تو نمی‌دهم. علامه مجلسی می‌فرماید: این شخص وقتی از خواب بیدار شد، متوجّه اشتباه خود شد و لذا در جلسه بعد، خواب خود را نقل کرد.

اگر کسی درک بعضی از مطالب موثق و مستند که از سوی بزرگان دین نقل می‌شود را نداشت، لااقل باید منکر آن مطالب نشود.

حضرت امام خمینی «قدّس‌سرّه» در جمله شیرینی می‌فرمودند: اگر از نظر عرفان چیزهایی عرفای بزرگ اسلام نقل کردند، اگر تو اهل آن نیستی، لاأقل منکر نشو.  

کلام ایشان انصافاً متین و به جا است. یکی از مصائب بزرگ که امروزه، خصوصاً در دانشگاه‌ها رسوخ کرده است، آن است که برخی افراد منکر چیزهایی می‌شوند که خود قادر به درک آن نیستند و در مقابل، شبهاتی که رنگ دارد را می‌پذیرند و حتّی منکر عزاداری برای امام حسین «سلام‌الله‌علیه» می‌شوند.

به عنوان مثال، شبهه‌افکنان القاء می‌کنند که چون در روز عاشورا، امام حسین «سلام‌الله‌علیه» به لقای خداوند رسیده و اسلام را زنده کرده است، پس باید برای این موفقیت بزرگ، جشن گرفت و شادی کرد! برخی جوانان کم اطلاع نیز وقتی این حرف را با احساسات سطحی خود می‌سنجند، به راحتی می‌پذیرند و دست از عزاداری بر می‌دارند.

راوی نقل می‌کند که روزی خدمت امام رضا«سلام‌الله‌علیه» رسیدم و دیدم ایشان غمناک هستند. پرسیدم: یابن رسول الله! چه شده است؟! حضرت فرمودند: دهه محرم است و بعد از کمی‌ توضیح فرمودند: هرکسی که برای امام حسین«سلام‌الله‌علیه» عزاداری کند، و برای ایشان، ولو به اندازه بال مگسی اشک بریزد، خداوند متعال ثواب حج و عمره به او می‌دهد و ما در روز قیامت او را شفاعت می‌کنیم

فلسفه پاداش های حیرت آور عزاداری

در روایات فراوانی ثواب های محیرالعقولی برای عزاداری امام حسین «سلام‌الله‌علیه» وضع شده است. مثلاً فرموده اند:

«و من بكى أو أبكى واحدا فله الجنة و من تباكى فله الجنة»[3اللهوف، ص 10]

آن که می‌گریاند و کسی که گریه می‌کند و آن که دل ندارد، اما خودش را شبیه گریه کنندگان درمی‌آورد، آنگاه آن جلسه بهشت می‌شود و بهشت برای اینها واجب می‌شود.

حال اگر کسی به این میزان پاداش باور هم ندارد، لااقل نباید منکر شود و باید بداند که به راستی جلسات عزاداری اباعبدالله الحسین «سلام‌الله‌علیه»، دل انسان را پاک می‌کند، زنگارها را نابود می‌سازد و او  را مستحقّ بهشت می‌گرداند.

افزون بر این، ثواب های حیرت انگیز عزاداری، یک دلیل لمّی هم دارد که در ادامه به شرح آن پرداخته می شود:

بنی امیه شجره خبیثه ای بودند که در طول پنجاه سال، هرچه توانستند برای براندازی اسلام اقدام کردند و حتی در این راستا، حکومت اسلامی پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلّم» را به سلطنت اموی مبدّل کردند.

 امام حسین «سلام‌الله‌علیه»، با قیام خود، دین اسلام را از خطر بزرگ نابودی و اضمحلال نجات بخشیدند و در آن مقطع زمانی، موجب بیداری و هوشیاری امّت اسلامی شدند. اسارت خاندان وحی نیز موج شهادت امام و یاران ایشان را سراسری کرد و پیام قیام را به دنیای آن روز رسانید.

حال اگر حرکت و قیام حسینی تنها به شهادت یا حتّی اسارت خاندان امام حسین «سلام‌الله‌علیه» ختم می‌شد، مسلّما در گذر زمان فراموش می‌شد و کم کم از یاد مردم می‌رفت. این حرکت عظیم، پس از شهادت و اسارت، به موج سوّمی نیاز داشت تا پیام قیام و  شهادت امام حسین «سلام‌الله‌علیه» را به نسل های بعدی برساند و آن موج سوّم در عزاداری ها تحقّق یافت. در واقع جلسات عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» پس از شهادت ایشان آغاز شد و تاکنون توانسته است یاد و نام امام حسین «سلام‌الله‌علیه» را در اذهان و قلوب مردم زنده نگاه دارد که این یادآوری احیای دین را در پی داشته است.

پاداش اعمال

حضرت امام خمینی«قدّس سرّه» می‌فرمودند: ثواب‌ها گاهی استحقاقی است و گاهی تفضّلی. ثواب تفضلی نظیر دانه‌ای است که برای کبوتر ریخته می‌شود. یعنی دانه می ریزند تا کبوتر را بگیرند. در حقیقت با وضع ثواب‌های تفضّلی برای عزاداری‌های امام حسین «سلام‌الله‌علیه»، راهی ایجاد می‌شود که اسلام برای همیشه زنده بماند تا اینکه روزی پرچم اسلام به دست شیعه و به رهبری امام زمان «ارواحنافداه»، بر روی کره زمین برافراشته شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که عزاداری‌ها، علّت مبقیه اسلام و عاملی برای استمرار مسیر و حرکت امام حسین «سلام‌الله‌علیه» و اسارت خاندان ایشان است و لذا هرچه ثواب برای آن در نظر گرفته شود، باز کم است.

راوی نقل می‌کند که روزی خدمت امام رضا «سلام‌الله‌علیه» رسیدم و دیدم ایشان غمناک هستند. پرسیدم: یابن رسول الله! چه شده است؟! حضرت فرمودند: دهه محرم است و بعد از کمی‌ توضیح فرمودند: هر کسی که برای امام حسین «سلام‌الله‌علیه» عزاداری کند، و برای ایشان، ولو به اندازه بال مگسی اشک بریزد، خداوند متعال ثواب حج و عمره به او می‌دهد و ما در روز قیامت او را شفاعت می‌کنیم.[عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 299]

گذری کوتاه بر فلسفه قیام و شهادت امام حسین «علیه السلام»

در دوران بنی امیه و به خصوص معاویه، تلاش‌های فراوانی برای ریشه دار کردن بنی امیه صورت گرفت و بیت المال مسلمین، برای تثبیت این حکومت ظالمانه و سلطنتی صرف گردید. حکومت حدوداً پنجاه ساله معاویه، وی را به تنها حاکم مطلق ممالک اسلامی تبدیل کرده بود و نفوذ عجیبی در میان مردم داشت. ضمن آنکه کسی اقدامی برای سرنگونی وی نمی‌کرد، زیرا عملاً تلاش او بی فایده بود و در برابر شجره ملعونه تثبیت شده بنی امیه، کاری از پیش نمی‌برد.

با مرگ معاویه و جانشینی یزید، امام حسین «سلام‌الله‌علیه» اسلام را در مخاطره نابودی دیدند و سکوت در برابر آن را جایز نشمردند، لذا بر ایشان واجب شد که قیام کنند، با آنکه می‌دانستند نمی‌توانند با امکانات مادی در مقابل لشکریان یزید و اطرافیان آنها قرار گیرند، ولی برای حفظ اسلام و شکستن شخصیت و ابهّتی که امویان از خود به نام اسلام در میان مردم پیدا کرده بودند، قیام کردند.

گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی که او مسرور است فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را می‌دهند. اجر و مزد هر قطره آن این است که شخص همیشه در بهشت منزل کند

قیام ارزنده امام حسین «سلام‌الله‌علیه» گرچه به شهادت ایشان و یاران فداکارشان منجر شد، ولی پس از واقعه عاشورا، موجب اضمحلال و نابودی بنی امیه گردید. قیام امام حسین «سلام‌الله‌علیه» و به دنبال آن، اسارت آل الله و روشنگری‌های حضرت زینب  «سلام‌الله‌علیها» و امام سجّاد «سلام‌الله‌علیه»، شجره ملعونه بنی امیه که در جامعه اسلامی ریشه دوانده بود و کسی تصوّر نمی‌کرد که کنده شود را نابود کرد.

ثواب های شگفت گریه بر امام حسین علیه السلام

اجر و مزد گریه برای آن حضرت بسیار عظیم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن می‌باشد.

گریه برای آن حضرت سختی‌های زمان احتضار را از بین می‌برد زیرا امام صادق علیه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیه السّلام) را یاد می‌کنی؟

عرض کرد: بلی والله مصائب ایشان را یاد کرده و گریه می‌کنم.

حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهی دید در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصیت تو را می‌کنند که سبب روشنی چشم تو باشد.

همچنین فرمودند: ای مسمع گریه بر احوالات حسین(علیه السّلام) سبب می‌شود که ملک الموت بر تو مهربان‌تر از مادر گردد.

گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السّلام) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی که او مسرور است فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را می‌دهند. اجر و مزد هر قطره آن این است که شخص همیشه در بهشت منزل کند.(بحارالانوار، ج44، ص29)

قطره‌ای از آن اگر در جنهم بیفتد آتش و حرارت آن را خاموش می‌کند. ملائکه خود آن اشک ها را گرفته و در شیشه‌ای ضبط می‌کنند. (منتخب طریحی/140/2 )

فرآوری: محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

سایت آیت الله مظاهری

سایت آیت الله خامنه ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.