تبیان، دستیار زندگی
بعضى از شبهه افكنان مى گویند: حادثه كربلا مربوط به بیش از یك هزار و سیصد سال پیش است و امروز هیچ یك از طرفین آن قضیه و نسل هاى آنها وجود ندارند، چرا هر سال یاد آنها را زنده نگه مى داریم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نحوه سینه‌زنی جنوبی حرام است؟

سینه زنی


در سایر اعمال شب و روز عاشورا، از قبیل نمازها و دعاهای آن - غیر از زیارتها و نمازهای آن - اشکالهایی وجود دارد. و ممکن است این اعمال ساخته و پرداخته مخالفین شیعه باشد. مواردی مانند استحباب سرمه کشیدن و غیر آن؛ و حتی اگر از معصومین علیهم السلام نیز روایت شده باشد، باز هم انجام مراسم عزاداری و صلوات فرستادن بر امام علیه السلام و اصحاب او و لعنت نمودن کشندگان آنها بهتر از انجام چیزهایی است که در آن روایات وارد شده است. زیرا در روایت بر این اعمال نیز تاکید شده است.


در این مقاله احکام سعی داریم بطور خلاصه شما را با برخی آداب و اعمال این روزها آشنا کنیم:

بعضی آداب و اعمال دهه اول محرم

1ـ مستحب است تمام ماه را روزه بگیریم. و در مورد روزه روز تاسوعا و عاشورا روایت مخصوص داریم اما احتیاط این است که روز عاشورا را روزه نگیریم ولی از خوردن و آشامیدن تا عصر خودداری نماییم و آنگاه چیزی بخوریم یا بیاشامیم بجهت این که امام حسین علیه السلام و یاران حضرت در عصر از غصه های این دنیای پست رهایی یافتند و در هنگام عصر سعادتمند شده و به مطلوب خود که عبارت بود از دیدار خداوند بزرگ، رسیدند. و شاید بهمین جهت است که دوستان عزادار آن حضرت علیه السلام در عصر این روز غم و غصه آنها کاهش پیدا کرده و از بین می رود.

2ـ در سایر اعمال شب و روز عاشورا، از قبیل نمازها و دعاهای آن - غیر از زیارتها و نمازهای آن - اشکالهایی وجود دارد. و ممکن است این اعمال ساخته و پرداخته مخالفین شیعه باشد. مواردی مانند استحباب سرمه کشیدن و غیر آن؛ و حتی اگر از معصومین علیهم السلام نیز روایت شده باشد، باز هم انجام مراسم عزاداری و صلوات فرستادن بر امام علیه السلام و اصحاب او و لعنت نمودن کشندگان آنها بهتر از انجام چیزهایی است که در آن روایات وارد شده است. زیرا در روایت بر این اعمال نیز تاکید شده است.

3ـ از چیزهایی که عقل آنها را همراه با زیارت آن حضرت علیه السلام لازم می داند، زیارت اهل بیت و یاران شهید اوست؛ بخصوص با زیارتهایی که وارد شده است.

بعد از این مقدمه نوشتارمان را با چند پرسش و پاسخ در باب عزاداری امام حسین علیه السلام ادامه میدهیم:

آیة الله مکارم شیرازی(مد ظله)

سۆال: بعضى از شبهه افكنان مى گویند: حادثه كربلا مربوط به بیش از یك هزار و سیصد سال پیش است و امروز هیچ یك از طرفین آن قضیه و نسل هاى آنها وجود ندارند، چرا هر سال یاد آنها را زنده نگه مى داریم؟

جواب: آنهایى كه ایراد مى كنند، توجّه به این حقیقت ندارند كه عاشورا یك «حادثه» نبود بلكه یك «جریان تاریخى» بود. جریان مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم. و این مبارزه در همه اعصار و قرون ادامه دارد و عاشوراى حسینى درس لازم را براى پیروزى حق بر باطل به طرفداران حق مى دهد و شعار «هیهات منا الذّله» بیانگر این جهاد پرارزش است و ما از این درس در طول تاریخ استفاده فراوان برده ایم.

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

سوال: آیا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟

ج: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه (علیهم‌السلام) و زمان هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست.

آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

سوال: آیا سینه زدن برای امام حسین علیه السلام زمانی که سینه باعث می‌شود که قرمز شود آیا اشکال دارد. نمی‌شود که سینه را آهسته زد برای این که باعث می‌شود که مجلس امام حسین علیه السلام پرشکوه برگزار نشود.

جواب: اشکال ندارد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

سوال: آیا استفاده از زنجیرهایى كه داراى تیغ هستند و در برخى كشورها متداول است، در عزادارى جایز مى‏باشد؟

جواب: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست.

آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

سوال: آیا سینه زنی جنوبی که حرکاتش به رقص نزدیک است مشکل شرعی دارد؟

ج: سینه زنی مذکور حرام نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت حوزه

سایت اندیشه قم

کتاب المراقبات ـ میرزا جواد ملکی تبریزی

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام خامنه ای، صافی، مکارم شیرازی(مد ظلهم)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.