تبیان، دستیار زندگی
همانطور که مطلع هستید اپل بالاخره سنت قدیمی خود را شکست و با تن دادن به نیاز بازار و کاربران، نسخه ای کوچک شده (و البته با امکانات کمتر) از آیپد 10 اینچی را با عنوان آیپد مینی عرضه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی آیپد مینی و ضعف‌های آن


همانطور که مطلع هستید اپل بالاخره سنت قدیمی خود را شکست و با تن دادن به نیاز بازار و کاربران، نسخه ای کوچک شده (و البته با امکانات کمتر) از آیپد 10 اینچی را با عنوان آیپد مینی عرضه کرد. آیپدی که علاوه بر کاهش اندازه، نسبت به آیپدهای قبلی از ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز برخوردار است که البته با توجیه اقتصادی با هدف کاهش قیمت.


بررسی آیپد مینی و ضعف‌های آن

اما این کاستی‌ها چه مقدار هستند؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد بیشتر به بررسی ضعف‌ها و مشکلات این گجت تازه به بازار رسیده بپردازیم.

همه ما مدت‌های مدیدی منتظر عرضه نسخه کوچکی از آیپد بودیم اما اپل از آن سر باز می زد. موقعیت اپل با آیپد 10اینچی خود در مقابل رقیبی قدرتمند به نام گوگل نکسوس 7 که با سخت افزار قوی و قیمت فوق العاده، به خطر افتاده بود. نهایتا اپل نسخه کوچک آیپد را عرضه کرد.

بعد حدود یک هفته از عرضه این محصول به بازار، وبلاگ نویسان اپل اظهار دارند که این نسخه از آیپد، آیپدی است که اپل همیشه در نظر داشته که عرضه کند. به این دلیل که مصرف کنندگان نسبت به تبلت های کوچک ارزان قیمت همیشه نظر بهتری داشتند.

اما در واقعیت آیپد مینی هنوز به اندازه کافی خوب نیست. این تبلت هنوز از صفحه نمایش با رزولوشن بالا (رتینا) مثل برادر بزرگش آیپد نسل سوم و چهارم، آیفون 4‌اس/5 برخوردار نیست. سخت افزار داخلی آن قدیمی و از دور خارج شده هستند و مشابه سخت افزار استفاده شده در آیپد 2 می باشند. و صد البته قیمت 329$ آن نسبت به رقبایی چون نکسوس 7و کیندل فایر اچ دی که هردو از سخت افزار بهتر و تصویری شفافتر برخوردارند،حدود 130$ گران تر است.

با همه این اوصاف و با چشم پوشی به ضعف های موجود من فکر میکنم آیپد مینی یک تبلت کوچک فوق العاده‌ست و فکر نمیکنم که شما با خرید این نسخه از آیپد نا امید شوید. اما صادقانه بگویم که این تبلت جزو بهترین‌های بازار نیست.

اما در واقعیت آیپد مینی هنوز به اندازه کافی خوب نیست. این تبلت هنوز از صفحه نمایش با رزولوشن بالا مثل برادر بزرگش آیپد نسل سوم و چهارم، آیفون 4‌اس/5 برخوردار نیست

سخت افزار و طراحی

آیپد مینی بیشتر حس استفاده از یک کیندل یا ای‌بوک ریدر کیندل را میدهد نه یک تبلت و البته این بسیار شگفت انگیز است. با توجه به اینکه اکثر تبلت های موجود از وزن و ضخامت زیادی برخوردار هستند.

مطمئنا هرکسی عاشق نگه داشتن این دستگاه می شود. آیپد مینی به شدت سبک بوده و همین باعث میشود که این دستگاه گزینهء بهتری برای مطالعات طولانی مدت یا مشاهده ویدئوهای طولانی در تخت خواب باشد. استفادهء طولانی مدت از آیپد 10اینچی به راحتی این آیپد کوچک نخواهد بود و خواه ناخواه شما مجبور به استفاده کوتاه مدت خواهید شد وگرنه با دردهای عضلانی روبرو می شوید!

در زیر کاپوت آیپد مینی، ما سخت افزار مورد استفاده در آیپد 2 را خواهیم دید. به این معنی که همچنان این دستگاه قادر به استفاده از قابلیت‌های iOS اپل از جمله سیری و نقشه های 3بعدی اپل میباشد.

هرچند عدم پشتیبانی این دستگاه از سیری بسیار عجیبه و به شخصه احتمال بلااستفاده بودن قابلیت های جدید نسخه های بعدی iOSکه در سال آینده معرفی میشود باعث نگرانیم است.

بزرگترین شکایت من، طراحی فوق العاده نازک در دو طرف آیپد مینی است که مشکل زمانی مشخص میشود که بخواهید به صورت عمودی نگه دارید. اگر دست های شما به اندازه کافی بزرگ باشد میتوانید دستگاه را از پشت در کف دست خود نگه دارید و اینجا انگشت شست شما مجبور به پوشش قسمتی از صفحه نمایش میشود. البته نرم افزار این حالت کاملا هوشمند است و انگشت شست شما به طور تصادفی باعث تغییر صفحه و کلیک نمیشود اما همچنان معتقدم با کمی تغییر در پشت دستگاه میشد از این مشکل جلوگیری کرد.

استفاده از آن

زمانی که چند هفته پیش اپل این محصول را معرفی کرد، به نظر رسید بالاخره زمان عرضه اندام در بین تبلت‌های 7اینچی نیز فرا رسیده است. مخصوصا که اکثر تبلت‌های موجود با تعدد اپلیکیشن‌های مناسب سایز تبلت مشکل دارند اما اکوسیستم نرم افزاری اپل بدون شک یکی از بهترین‌هاست و شما همچنان میتوانید از بهترین فیلم‌ها، سریال‌ها، کتاب‌ها، موسیقی‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

آیپد مینی بیشتر حس استفاده از یک کیندل یا ای‌بوک ریدر کیندل را میدهد نه یک تبلت و البته این بسیار شگفت انگیز است. با توجه به اینکه اکثر تبلت های موجود از وزن و ضخامت زیادی برخوردار هستند

صفحه نمایش

از حدود 2سال پیش یعنی زمان عرضهء آیفون 4، صفحه نمایش رتینا چشم ما را به خود عادت داد. کسی نبوده و نیست که نسبت به کیفیت فوق العادهء رتینا در آیپد نسل سوم و دستگاه‌های دیگر با صفحه رتینا ابراز بی علاقگی کرده باشد.

اما زمانی که آیپد مینی را روشن میکنید احساس میکنید به طور ناگهانی جهشی به زمان گذشته داشته اید! کافیست 2 آیپد یعنی آیپد مینی و آیپد نسل سوم را کنار هم گذاشته و تصاویر، نوشته‌ها و آیکن‌های اپلیکیشن‌ها را با هم مقایسه کنید تا کاملا متوجه افت کیفیت نمایش آنها بشوید.

کیفیت صفحه قدرت خود را دارد و قابل قبول است اما برای اپلی که برای رعایت استانداردهای بالا و استفاده از صفحات و سخت افزارهای با کیفیت در دستگاه های خود به شهرت خاصی رسیده است این مسئله از ارزش این شهرت کم میکند.

معتقدم اپل در استفاده نکردن از صفحه نمایش رتینا در آیپد مینی مرتکب اشتباه شد. بله البته من متوجهم دلایلی برای این کار وجود داشت مانند حفظ سودهای فرعی خود یا کم کردن قطر آیپد اما من به عنوان یک مصرف کننده به این مسائل اهمیتی نمیدم و نسبت به پولی که پرداخت میکنم کیفیتی حداقل برابر (و نه بهتر) با محصولات قبلی میخواهم.

بررسی آیپد مینی و ضعف‌های آن

نظر شخصی نگارنده این است که آیپد مینی با این ساختار داخلی نسبتا ضعیف و صفحه نمایش با وضوح پایین، صلاحیت پرداخت 329$ یا بیشتر را ندارد.

ورود عجله ای آی پد مینی اپل با فیچرهای ضعیف سیل انتقادات را به سوی تیم کوک هدایت کرده است. دلیل اصلی برای ورود آی پد مینی شاید عقب نماندن از رقبایی است که هر روز با تازه ترین فن آوری ها آی پد مینی را جا می گذارند. هر چند از ابتدا استیو جابز با تبلت مینی برای اپل مخالف بود.

بهر حال این روزها شنیده می شود که اپل از حالا دست بکار شده تا کمبودها را در آی پد مینی 2 جبران کند. برای حل این معضل ظاهرا اپل با کمپانی AUO قرارداد همکاری بسته است تا نسل دوم نمایشگرهای آی پد مینی را بسازد. به گفته این منابع رزولوشن 2048در 1536 در ابعاد 7.9 اینچی خواهد بود که این استاندارد رتینا در لپ تاپ های جدید مک بوک پروی اپل است. پی پی آی آن نیز 324ppi تعریف شده است.

همچنین فناوری نمایشگر آن مبتنی بر IGZO ایگزو است که AUO آنرا توسعه داده است. طبق برنامه ریزی ها این مدل 2013 راهی بازار می شود و بدون شک باید همان زمان نیز منتظر ورود آی پد مینی دو باشیم.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از آی کلاب، خبرآنلاین