تبیان، دستیار زندگی
تصاویر موجود نشان از استفاده J-31 از دو موتور روسی مدل RD-93 است. البته چین شدیدا به دنبال طراحی و ساخت مدلهای پیشران بومی خود است اما به جهت انجام آزمایش های اولیه از موتورهای روسی استفاده کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اژدهای زرد وارد می شود (3)


در آخرین قسمت از این سری مقالات و در ادامه قسمت اول و دوم به بررسی بیشتر جنگنده J31 می پردازیم.

تصاویر موجود نشان از استفاده " J-31 " از دو موتور روسی مدل " RD-93 " است. البته چین شدیدا به دنبال طراحی و ساخت مدلهای پیشران بومی خود است اما به جهت انجام آزمایش های اولیه از موتورهای روسی استفاده کرده است. چین خود در حال تکمیل موتورهای سری " WS-10 " و " WS-15 " است که بنا بر اطلاعات موجود دارای تغییر دهنده های بردار رانش نیز خواهند بود. توان موتور فعلی " J-31 " برابر با 98 کیلو نیوتون است که به دلیل دو تا بودن موتورها به 196 می رسد. این عدد برای جنگنده آمریکایی اف – 35 که از یک موتور استفاده می کند 125 است.

بخش هایی برای حمل مهمات در درون بدنه این جنگنده نصب شده است و البته در زمانی که پنهان کاری الویت اصلی ماموریت نباشد می توان تا مهمات را در زیر بال و بدنه " J-31 " نیز نصب کرد. کارشناسان به صورت تخمینی طول این جنگنده را 16 متر و فاصله بین دو نوک بال آن را 10 متر اعلام کردند.

اژدهای زرد وارد می شود(3)

نکته دیگری که به نوعی باعث ترس در بین رقبای چین شده است بحث استفاده از دو چرخ در ارابه فرود جلویی " J-31 " است. کارشناسان معتقد هستند که این مسئله در جنگنده های ناونشین به کار می رود و منظور از این گونه طراحی ایجاد توان برای نشست و برخاست بر روی ناوهای هواپیمابر است. خبر افزایش توان دریایی چین و به آب افتادن اولین ناوهواپیمابر این کشور به اندازه کافی برای رقبای چین بد بود و حالا احتمالا این کشورها با ناوهایی مجهز به جنگنده های پنهان کار به دریا خواهد آمد که این خود مشکل دشمنان چین را دو چندان خواهد کرد.

چین خود در حال تکمیل موتورهای سری " WS-10 " و " WS-15 " است که بنا بر اطلاعات موجود دارای تغییر دهنده های بردار رانش نیز خواهند بود

در حال حاضر صحبت کردن در مورد توانایی های واقعی جنگنده های جدید چینی زود است. به هر حال چین یک کشور پرسابقه در زمینه هوانوردی به مانند روسیه و یا آمریکا به حساب نمی آید و مسلما برای رسیدن به حد کمال در این صنعت راه دشواری را پیش رو دارد. اما باید این مسئله را خاطر نشان کرد که دستاوردهای اخیر چین در زمینه های گوناگون از جمله بحث جنگنده های پنهان کار نشان از برنامه ریزی و سرمایه گذاری صحیح مسئولین چینی در این بخش دارد.

اژدهای زرد وارد می شود(3)

این مسئله که چگونه کشوری که 50 سال قبل کوچکترین حرفی در زمینه هوانوردی برای گفتن نداشت امروزه از بسیاری از کشورهای اروپایی که سابقه ای بیش از 100 سال در این زمینه دارند پیش افتاده خود گویای مسائل بسیاری است.

فراموش نکنید که کشورهایی مثل فرانسه و انگلستان سالها زودتر از چین به این وادی وارد شده و در زمان خود از فناوری های پیشرفته ای برخوردار بودند. اما چین موفق شده تا با سرمایه گذاری صحیح در زمینه های مختلف از جمله صنایع هوایی امروزه با معرفی دو جنگنده نسل 5 نه تنها خود را به عنوان سومین کشور دارای این توانایی معرفی کرده و از این منظر اروپایی ها را کنار بگذارد، بلکه با نزدیک شدن به روسیه و آمریکا در این رقابت زنگ های خطر را برای هر دو این کشورها به صدا در آورده است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:مشرق نیوز