تبیان، دستیار زندگی
کنسرت گروه موسیقی نامیرا،‌ رونمایی کتاب‌، اجرای تعزیه... از جمله برنامه‌های هنری برج میلاد تهران برای ایام سوگواری محرم و صفر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های «میلاد» درمحرم و صفر


کنسرت گروه موسیقی نامیرا،‌ رونمایی کتاب‌، اجرای تعزیه... از جمله برنامه‌های هنری برج میلاد تهران برای ایام سوگواری محرم و صفر است.

برنامه‌های «میلاد» درمحرم و صفر

فرزاد هوشیار مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران در نشستی خبری مطرح کرد: در سال 90 بیش از 600 مهمان خارجی ،‌ مهمان برج میلاد شدند که در مهرماه امسال این تعداد به 1600 نفر رسید و در این زمینه آماری رو به رشد داشته که نتیجه همکاری کسانی است که این برنامه‌ها را سازماندهی کرده‌اند و تعداد زیادی راهنما نیز این مهمانان را همراهی کردند.

او ادامه داد: برج میلاد نسبت خودش را با گل‌دسته‌های بلند مساجد شهرهای اسلامی می‌سنجد و به دنبال ارائه اتفاقات ‌فاخر و بزرگ ایران اسلامی است تا بتواند در عرصه جهانی از این رویداد‌ها رونمایی خوبی داشته باشد.

هوشیار درباره این برنامه‌ها گفت: برج میلاد تهران هیأت‌های شاخص شهر را که در طول سال برنامه‌های ثابت دارند به این مکان دعوت کرده و در نتیجه از بیش از 600 هیأت شناسایی شده در پنجشنبه هر هفته یک گروه در گنبد آسمان برج حضور پیدا می‌کنند .

مدیرعامل برج میلاد ادامه داد: هفت صبح هر روز نیز زیارت عاشورا در گنبد آسمان طنین انداز می‌شود تا فضای خوبی را برای شهروندان ایجاد کند.

او با بیان اینکه بیش از 60 برنامه از سوی برج میلاد برای محرم و صفر طراحی کرده‌ایم افزود: اجرای آئین‌های سوگ اقوام ایرانی از جمله تشت گذاری اردبیل ،‌ کرنا گذاری گیلان ،‌ سنج و دمام بوشهر ،‌ سنج آذربایجان و تعزیه خوانی خوانسار از جمله برنامه‌های ما است.

او از افتتاح تالار لیزریوم برج میلاد خبر داد و افزود: تالار لیزریوم به عنوان اولین تالار لیزریوم ایران با کانسبت اباعبدالله افتتاح می‌شود که توسط یکی از کارگردانان هنری طراحی شده و از 29 آبان تا 24 دی میزبان شهروندان خواهد بود.

هوشیار اضافه کرد: نمایشگاه خطاطی،‌ نقاشی‌، عکاسی و نقاشی‌خط از 24 تا 29 دی ماه هر روز برپا است و ساعت بازدید 9 صبح تا ساعت 21 است .

او با بیان اینکه کارگاه هنری از 20 آبان برپاست اضافه کرد: 4 شب شعر با حضور مرثیه‌سرایان برجسته کشور برپا خواهد شد و یک پرفورمنس نیز در برج میلاد اجرا می‌شود.

مدیرعامل برج میلاد از کنسرت سنتی «وداع» با اجرای حسام الدین سراج نیز خبر داد و تاکید کرد: این کنسرت از کارهای برجسته عاشورایی است و 7 و 8 دی ماه در برج میلاد اجرا خواهد شد.

به گفته هوشیار مراسم تعزیه خوانی دریک کارگاه تعزیه از 24 تا 4 دی ماه با حضور 10 گروه برتر تعزیه خوان اجرا خواهد شد.

او در حوزه کتاب نیز از رونمایی پنج عنوان کتاب در حوزه ادبیات عاشورایی خبر داد که در ایام محرم و صفر رونمایی می‌شوند.

عهد نامه مالک اشتر به 10 زبان، «یک روز یک باغبان»،«بی تومن»، «علمدار و ندیدم» و«مشق عزا» از جمله این کتاب‌ها هستند.

مدیرعامل برج میلاد از کنسرت سنتی «وداع» با اجرای حسام الدین سراج نیز خبر داد و تاکید کرد: این کنسرت از کارهای برجسته عاشورایی است و 7 و 8 دی ماه در برج میلاد اجرا خواهد شد.

هوشیار همچنین گفت: در شب عاشورا برج میلاد نورپردازی قرمز خواهد شد و در شب شام غریبان به احترام اباعبدالله برج میلاد خاموش خواهد بود.

او همچنین گفت: نشست‌هایی نیز در راستای این برنامه‌ها تحت عنوان حکمت عاشورا با حضور روحانیان برجسته برگزار می‌شود.

وی افزود: سینما تک برج میلاد نیز راه اندازی شده است و با محوریت واقعه کربلا به فعالیت می‌پردازد.

مدیرعامل برج میلاد اضافه کرد: نمایش‌واره‌ای تحت عنوان «قیامت عشق» با روایتی دیگر از حماسه عاشورا و با اجرای کر نامیرا که از آثار فاخر و مایه افتخار ماست از 8 تا 10 و 13 تا 17 آذر ساعت 8 شب به روی صحنه می‌رود.

‌ در بخش دیگری از این نشست خبری فرهاد هراتی رهبر کر نامیرا گفت: سال 87 طرحی به ذهنم رسید که مرتبط با عاشورا بود و به مدت سه شب در تالار وحدت اجرا شد .

او ادامه داد: ‌در آن سال اجرا در ایام محرم تازه داشت باب می‌شد اما آن کار آن طور که باید دیده نشد این در حالی است که اجرای پیش رو با حمایت آقای هوشیار و آن هم در بهترین زمان یعنی سه روز بعد از عاشورا به روی صحنه می‌رود.

این آهنگساز اظهار کرد: کنسرت قیامت عشق به روایت‌گری نویسنده‌ای است که به گذشته سفر می‌کند به خاک کربلا می‌رسد و در آخر نتیجه‌های کارش را می‌گیرد. 48 کریست نامیرا در این اجرا حضور دارند و بخش عظیمی از موسیقی پلی بک است.

او از سعید داخ به عنوان همکارش در بخش نمایش کنسرت یاد کرد و افزود: این کار گویندگی‌هایی نیز دارد که ضبط شده و مخاطب به صورت بصری نیز می‌تواند با اجرا ارتباط برقرار کند.

درباره تجربه‌های گوناگونش در زمینه موسیقی و دلیل این فعالیت‌های متنوع اظهار کرد: گروه کر نامیرا به خاطر تفکری که من به عنوان رهبر به آن دارم هدفش این نیست که تکنیک به رخ مخاطب بکشد. بلکه قرار است با مردم حرف بزنیم و با احساسات آنها یکی شویم و از طرفی با هر طیفی ارتباط بگیریم.

او ادامه داد: دوست ندارم مردم به محض اینکه از سالن کنسرت من بیرون می‌آیند یادشان برود که چه چیزی دیده‌اند بلکه باید ماه‌ها به این اثر بیاندیشند بنابراین بنده به عنوان آهنگساز باید موضوعاتی را روایت کنم که در ذهن مردم به نوعی دغدغه باشد.

هراتی در همین باره گفت: قیامت عشق روایت دیگری از عاشورا است که یک انسان معاصر چه درکی از این واقعه دارد. بنابراین برای رسیدن به چنین ژانر موسیقی خیلی دنبال موضوع نمی‌گردم. بلکه دوست دارم در یک سالن کنسرت با جمع حاضر حرف‌هایی را رد و بدل کنم.

رهبر کر نامیرا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه اثرش در حجمه کارهای سفارشی قرار نگیرد چه کرده است گفت: در سال 87 تلاش خودمان را کردیم تا در حجمه کارهای سفارشی که در این زمینه اجرا می‌شود قرار نگیریم چرا که اذهان عمومی درباره کارهای سفارشی دید خوبی ندارد.

برنامه‌های «میلاد» درمحرم و صفر

او اظهار کرد: موضوعی که ما در آن سال توجه زیادی نداشتیم بحث موسیقایی در ایام سوگواری بود و شاید بنده دومین گروهی بودم که در محرم اجرای صحنه‌ای داشتم و این موضوع بین مردم زیاد جا نیفتاده بود. اما در کنسرت جاری به دلیل اطلاع رسانی بیشتر و حمایت‌های برج میلاد احساس می‌کنم می‌شود فراتر از یک کار سفارشی اجرا کرد.

هراتی خاطر نشان کرد: اثر «قیامت عشق» به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده و آماده است که در خارج از کشور هم اجرا شود حتی پوسترهای انگلیسی را نیز برای سفارت‌خانه‌ها نیز طراحی کرده‌ایم.

هوشیار نیز در پاسخ به همین سوال گفت: حرکت‌های دینی هرگاه دولتی و حکومتی اجرا شود فنا می‌شود. نوع رفتار ما به عنوان مدیران فرهنگی جامعه درباره چیزی که ریشه در اعتقادات مردم دارد باید حساس و دقیق باشد.

سعید داخ طراح حرکات نمایشی نیز درباره ساختار این اجرا در سخنانی گفت: قیامت عشق براساس موسیقی ،‌ تصویر و نور طراحی خواهد شد و افتخار دارم در این نمایش میزبان شیرین بینا و نادر رجب‌پور باشم که در این نمایش بازی خواهند کرد.

او تاکید کرد: در بخش نمایش نیز هنرمندانی بازی خواهند کرد که در رشته حرکت تخصص ویژه دارند و کارشان با حرکت موزون تفاوت خواهد داشت در واقع نه پرفورمنس و نه حرکات موزون نام دارند بلکه به صورت کاملا نمایشی و تصاویر تقریبا به انیمیشن نزدیک است .

داخ همچنین گفت: سعی کردیم در این نمایش از شعار دادن پرهیز کنیم و لحظات واقعی را به وجود آوریم و قرار نیست به صورت سفارشی به مقوله عاشورا بپردازیم.

این هنرمند از مژگان عیوضی به عنوان طراح لباس یاد کرد و گفت: حسام نورانی نیز کار تصویر را برعهده داشته است.

آزاده آریامن نویسنده قیامت عشق نیز در سخنانی اظهار کرد: سال 87 زمانی که فرهاد هراتی طرحش را اعلام کرد با سبک موسیقی او آشنایی داشتم و به همین جهت توانستیم کار را در مدت کوتاهی و همین طور با عشق زیاد نویسندگی و آهنگسازی کنیم .

او ادامه داد:این اتفاق به نوع خود رکورد بود و باید بگویم که در بخشی از نویسندگی از اثر دکتر شریعتی در متن استفاده کردم چرا که معتقد بودم انسان‌ها یک زبان درد مشترک دارند و سرانجام این اجرا در هفت مومان نوشته شد.

هوشیار نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور گشت ارشاد در چند کنسرت برج میلاد اظهار کرد: این موضوع باعث نشده که از مخاطبین برج میلاد کاسته شود حضور نیروی انتظامی در برج میلاد به این دلیل است که این مکان هم یک محل عمومی است و بنده نیز نه درخواست دادم که نیروی انتظامی به برج میلاد بیاید و نه از حضورشان جلوگیری کردم.

مدیرعامل برج میلاد درباره اینکه دبیر جشنواره فجر از قیمت بالای این محل برای میزبانی جشنواره خبر داده است‌، گفت: قیمت برنامه‌های فرهنگی در برج میلاد به دستور شهرداری تعیین می‌شود و برای برنامه‌های فرهنگی نیز تخفیف‌هایی وجود دارد .

او ادامه داد: برای مثال موسیقی سنتی 50 درصد از تخفیف کنسرت بهره مند است بسیاری از مدیران فرهنگی نیز سالن برج میلاد را کاخ جشنواره‌ها می‌دانند و هیچ افزایش قیمتی نیز نداریم.

هوشیار تاکید کرد: دبیر جشنواره باید برای درخواست تخفیف به شهرداری مراجعه می‌کرد و باید بگویم که ما جلسه‌ای با آقای عباسی داشتیم و جشنواره فجر در برج میلاد برگزار می‌شود.

بخش هنری تبیان


منبع: ایسنا