تبیان، دستیار زندگی
در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره آثار و تولیدات مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر کشور، آقای شاه آبادی از ضرورت تاسیس مراکز تخصصی برای آموزش زنان در کشور صحبت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاسیس مراکز تخصصی آموزش بانوان


در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره آثار و تولیدات مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر کشور، حمید شاه آبادی از ضرورت تاسیس مراکز تخصصی برای آموزش زنان در کشور صحبت کرد.

حمید شاه آبادی

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره آثار و تولیدات مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر کشور با حضور حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌ مرتضی باقرنژاد، مشاور اجرایی معاون هنری، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، عیسی کشاورز مدیر دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری، رجب علی برزویی معاون آموزشی دانشگاه‌های علمی – کاربردی سراسر کشور عصر روز گذشته در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

در این مراسم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور تربیت نیروی انسانی در حوزه فرهنگ و هنر را مایه مباهات دانست و گفت: تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌های جامع علمی – کاربردی کار ارزشمند و گران سنگی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سیر تطور آموزش عالی کشور تحول وی ‍ ژه‌ای رخ داده است. از سال 52 که بودجه نفتی رشد پیدا کرد و دانشگاه رایگان شد، فضای سخت افزاری دانشگاه‌ها سیر دیگری یافت و به سمت غربی شدن رفت ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 58 انقلاب فرهنگی باعث تحول در آموزش عالی شد.

شاه آبادی خاطر نشان کرد: با تعطیلی دانشگاه‌ها با ساختار قبلی، دشمنان گفتند که جمهوری اسلامی با تحصیل مخالف است اما امام (ره) اعلام کرد که آن دانشگاه ربطی به انقلاب نداشت و بن مایه‌های غربی داشت. از آن سال تاکنون اتفاقات دیگری رخ داد که باعث توسعه دانشگاه‌ها و افزایش تقاضا برای تحصیل شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: بحث کاربردی بودن آنچه که در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود با نیاز جامعه و کار متفاوت است و فاصله دارد. امروزه رقابت کمتر شده اما رابطه کار با مهارت و نیاز جامعه برقرار نشده است که دانشگاه‌های جامع علمی – کاربردی باید این خلا را پر کنند.

شاه آبادی ابراز کرد: جامعه به کسانی نیاز دارد که هم مهارت داشته باشند و نیاز جامعه را بشناسند و هم از دانش مربوطه سر رشته داشته باشند ودانشگاه‌های جامع علمی – کاربردی بر این اساس ایجاد شدند.

شاه آبادی خاطر نشان کرد: با تعطیلی دانشگاه‌ها با ساختار قبلی، دشمنان گفتند که جمهوری اسلامی با تحصیل مخالف است اما امام (ره) اعلام کرد که آن دانشگاه ربطی به انقلاب نداشت و بن مایه‌های غربی داشت. از آن سال تاکنون اتفاقات دیگری رخ داد که باعث توسعه دانشگاه‌ها و افزایش تقاضا برای تحصیل شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «توانایی کار و اشتغال به عنوان نیاز جامعه باید با ظرفیت مراکز تخصصی که جامعه را می‌شناسند کامل شود» یاد آور شد: در سنوات گذشته خلاءهایی در دانشگاه‌های علمی – کاربردی در حوزه فرهنگ و هنر وجود داشت که ما درصدد رفع آن‌ها هستیم و بر این اساس است که توجه به دانشگاه‌های علمی – کاربردی بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند.

وی خطاب به مدیران مراکز علمی – کاربردی فرهنگ و هنر سراسر کشور گفت: دو نکته مهم وجود دارد؛ اول توجه به کیفیت، ما نباید به خاطر مشکلات اقتصادی به سمت کارهای سطحی برویم. باید توجه داشته باشیم کمیت‌ها خوب است تا جایی که کیفیت را به هم نزند. نکته دوم هم توجه به نقشه راه و نیاز کشور است.

شاه آبادی در ادامه اذعان کرد: ما در برخی نقاط کشور نیاز به مراکز تخصصی بانوان داریم زیرا امروز خانم‌ها در تمام بخش‌های زندگی و برای ورود به اشتغال، نیازمند دانش و علم کاربردی هستند.

وی با قدردانی از همت و تلاش مقامات استانی که بانی برگزاری این مراسم بودند گفت: این یک ماموریت مقطعی نیست که با برگزرای جشنواره کار را تمام شده بدانیم. خروجی این جشنواره باید جای جای کشور را پر کند و در مناطق مختلف کشور اثربخش باشد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کارآفرینی باید در دستور کار جدی مراکز فرهنگی - هنری و دانشگاه‌های علمی - کاربردی فرهنگ و هنر قرار گیرد و از این پس کارنامه این مراکز بر اساس کارآفرینی سنجیده می‌شود.

شاه آبادی در پایان ایجاد مرکز عالی علمی- کاربردی فرهنگ و هنر را یکی از اقدامات مهم در حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: اساس نامه موسسه عالی علمی- کاربردی فرهنگ و هنر تصویب شده است و به زودی راه اندازی خواهد شد و یقیناً می‌تواند مرجع بسیار خوبی برای إرتقاء سطح دیگر مراکز باشد.

بخش هنری تبیان


منبع:

ایلنا

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی