تبیان، دستیار زندگی
تعجب و تأسف كلی از كار یهود است، زیرا آن ها بعد از این كه نزدیك چهارده قرن تحت حمایت اسلام و مسلمین بوده اند و جان و ناموس و اموال و شعائر دینی شان محفوظ بوده است می خواهند در این زمان انتقام آن همه نیكی ها را كه در آن مدت طولانی از مسلمانان دیده اند از آ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع آیت الله بروجردی از فلسطین


تعجب و تأسف كلی از كار یهود است، زیرا آن ها بعد از این كه نزدیك چهارده قرن تحت حمایت اسلام و مسلمین بوده اند و جان و ناموس و اموال و شعائر دینی شان محفوظ بوده است می خواهند در این زمان انتقام آن همه نیكی ها را كه در آن مدت طولانی از مسلمانان دیده اند از آنها بگیرند.
آیت الله بروجردی

دلسوزی و علاقه مندی آیت ا... بروجردی به مصالح اسلامی یكی از عوامل محبوبیت ایشان در میان اقشار مختلف بود و صدمه روحی و فكری برای ایشان زمانی بود كه می شنیدند در فلان ناحیه برای جمعی از مسلمین اتفاق ناگواری روی داده و یا نسبت به مقدسات اسلامی یا به فلان روحانی و اهل علم بی ادبی شده است... و یا فلان فرقه ضاله بر ضد اسلام و مملكت آزادی عمل دارد. آیت ا... از شدت ناراحتی به خاطر این موضوعات تب می كردند و چه بسیار شب ها به خاطر حمایت از حوزه ی دین و غم و غصه برای اسلام و مسلمین تا صبح بیداری می كشیدند و خواب به چشمانشان راه نمی یافت.

مسئله اشغال فلسطین به عنوان یكی از مسائل جهان اسلام، از دغدغه های ایشان بود. بعد از اینكه دولت صهیونیستی در سال 1326 شكل گرفت و جنگ هایی كه بین اعراب و دولت غاصب اسرائیل روی داد، آیت ا... بروجردی طی یك اعلامیه، ضمن اشاره به رفتار مسلمین با یهودیان و رفتار ددمنشانه یهودیان با مردم مسلمان، از مردم ایران می خواستند برای پیروزی مسلمانان فلسطین و شكست اشغالگران به صورت دسته جمعی به دعا و نیایش بپردازند.

ترجمه فارسی متن اعلامیه چنین است:

بسم ا... الرحمن الرحیم

به نام خداوند بخشنده مهربان

خداوند متعال را در نهان و عیان و در هر حال سپاس می گوییم و از آنچه برادران مسلمان ما در این زمان در پاكستان و فلسطین از یهود می بینند به او شكایت می كنیم. صدق گفتار خداوند را درباره شدت عداوت یهود نسبت به مسلمانان در كتاب كریمش می بینیم كه فرموده است "لتجدن اشد الناس عداوة للذین آمنوا الیهود و الذین اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذین آمنوا الذین قالوا انا نصاری ذلك بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لا یستكبرون" ولی تعجب و تأسف كلی از كار یهود است، زیرا آن ها بعد از این كه نزدیك چهارده قرن تحت حمایت اسلام و مسلمین بوده اند و جان و ناموس و اموال و شعائر دینی شان محفوظ بوده است می خواهند در این زمان انتقام آن همه نیكی ها را كه در آن مدت طولانی از مسلمانان دیده اند از آنها بگیرند، مردان شایسته را تحت تعقیب و ارعاب قرار داده و به قتل می رسانند. اطفال آنها را كشته و اعراض آن ها را مورد هتك قرار داده و معابد و خانه هایشان را تخریب نموده و از هیچ شرارت و جنایتی نسبت به آن ها ابا ندارند و از هیچ گونه تجاوز و تعدی دست بردار نیستند .

بعد از اینكه دولت صهیونیستی در سال 1326 شكل گرفت و جنگ هایی كه بین اعراب و دولت غاصب اسرائیل روی داد، آیت ا... بروجردی طی یك اعلامیه، ضمن اشاره به رفتار مسلمین با یهودیان و رفتار ددمنشانه یهودیان با مردم مسلمان، از مردم ایران می خواستند برای پیروزی مسلمانان فلسطین و شكست اشغالگران به صورت دسته جمعی به دعا و نیایش بپردازند

از خداوند متعال مسئلت داریم كه مسلمانان را پیروز گرداند و از جانب خود آن ها را یاری كند و این قوم كه حقوق مسلمانان را رعایت نمی كنند، مخذول نماید و آن متعدیان را خوار و ذلیل گرداند و به صورت خوارترین ملت هاقرار بدهد. از برادران با ایمان خود در ایران و سایر نقاط می خواهیم كه دسته جمعی به نیایش بپردازند و خواری و ذلت یهود را از خداوند بخواهند و برای برادران مسلمان خود یاری و پیروزی بر آن ها را مسئلت دارند .

خداوندا! سربازان و رزمندگان و مرزداران مسلمین را در شرق و غرب زمین یاری كن و دشمنان آن ها را خوار گردان و پراكنده و پریشان نما . و دل های آن ها را پر از رعب كن و ضربت كوبنده خود را كه بر قوم مجرمین وارد می سازی، بر آن ها نازل كن و بر اشرف پیغمبرانت محمد (ص) و دودمان برگزیده اش درود بفرست .

حسین طباطبایی بروجردی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی