تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید زندگی شاد و سعادتمندی داشته باشید ، به تعهدات خود پایبند باقی بمانید ،اما از دیگران چنین انتظاری نداشته باشید .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعهدهای رنگ و رو رفته


اگر می خواهید زندگی شاد و سعادتمندی داشته باشید ، به تعهدات خود پایبند باقی بمانید ،اما از دیگران چنین انتظاری نداشته باشید.

تعهدهای رنگ و رو رفته

وقتی خود را به چیزی متعهد می کنیم ، قولی می دهیم . قول دادن امری ارزشمند و قدرتمند است که نباید ساده گرفته شود . وقتی به قول خود وفا نمی کنیم ، و وقتی روی حرفمان نمی ایستیم ، بخشی از ما به خود تردید می کند . به مرور اثرات تعهدات رعایت نشده روی هم انباشته می شوند و در نتیجه به خود تردید می کنید و احساس بدی بر شما حاکم می گردد .

تردید به خود ،به احساس بی ارزش بودن منتهی می شود ، تولید خستگی و گیجی می کند و شما را به این باور سوق می دهد که :" نه نمی توانم این کار را بکنم ".

به موازات اشکالی که در رابطه ما با خودمان به وجود می آید ، رابطه ما با دیگران نیز خراب می شود . اگر در قبال دیگران تن به تعهداتی بدهید و بر سر حرف خود نایستید ، اعتماد دیگران را نسبت به خود از دست می دهید ، احساسشان را جریحه دار می کنید ، عصبی می شوند ، احساس اجحاف و خیانت می کنند و غیره و غیره .

اگر این را در ذهن داشته باشید ، به آسانی متوجه می شوید که اگر نسبت به تعهداتی که به خود و به دیگران سپرده اید وفادار بمانید ، خاک را برای ورود تفکر منفی حاصل خیز کرده اید .

برای جلوگیری از این موقعیت و برای اجتناب از تفکر منفی بیشتر در این مقاله چند پیشنهاد داریم :

**از سپردن تعهداتی که به رعایتش مطمئن نیستید خودداری کنید . اگر مطمئن نیستید ، بگوئید که مطمئن نیستید . اگر گفتن شاید کافی نباشد ، چه بهتر که جواب منفی بدهید .

** به تعهدات مهم بسنده کنید . اگر تعهدی به قدر کافی مهم باشد برسر آن می ایستید ، اما اگر مهم نیست از سپردن این تعهد خودداری کنید .

** نه گفتن را بیاموزید . به صرف آزرده نکردن دیگران از تن دادن به تعهداتی که برای دیگران مهم هستند ، اما برای شما اهمیتی ندارند خودداری کنید . تعهداتی ازاین قبیل یا در آینده شکسته می شوند و در نتیجه رنجش بیشتری ایجاد می کنند و در غیر این صورت و اگر پای این قول و قرار ایستادید ، به احساسات خودتان جراحت می زنید . چه بهتر که بگوئید « نه متشکرم » و خودتان را راحت کنید .

** ارتباط برقرار کنید . به محض اینکه به این نتیجه رسیدید که نمی توانید روی تعهد خود بایستید ، موضوع را با طرف دیگر در میان بگذارید . اگر فکر می کنید که نمی توانید به تعهد خود عمل کنید موضوع را به اطلاع طرف دیگر برسانید ؛ و تنها به گفتن « متأسفم نمی توانم » اکتفا نکنید . دوباره مذاکره کنید . تغییر دادن تعهد ، در خواست یک لطف است . این کار را با متانت انجام دهید .

** تعهدات خود در قبال دیگران را یادداشت کنید . روی تقویم قرارهای ملاقات خود با دیگران را بنویسید . با این کار اولا قرار خود را فراموش نمی کنید و ثانیا از تداخل قرارهای ملاقات با یکدیگر اجتناب می کنید .

پایبندی به قول و قرارها ، راه خوبی برای اطلاع از نیاز به تصدیق دیگران و چگونگی جایگزین کردن آن با تایید خویشتن است تا با آزادی بیشتری بتوانید از تمرد خود به خود به همکاری آگاهانه و داوطلبانه برسید

** از تعهداتی که در قبال خود دارید غفلت نکنید . در نخستین صفحه تقویم خود این جمله را بنویسید . « همه تعهدات و قول و قرارهای با خودم را یادداشت می کنم .» اگر مایلید که فردا ساعت 6 صبح در پارک بدوید ، این مطلب را در صفحه مربوط به تاریخ فردا یادداشت کنید . در واقع این نوشته تعهدات شما را می رساند.

**کارهای به تمام رسیده را یادداشت کنید . اگر پنج ، شش کتاب نیمه خوانده شده در حول و حوش شما باز باشد و گرد و خاک اطراف را روی خود جمع کند ، بنویسید که وقت خواندن کتاب تمام شده است . تا جایی را که خوانده اید علامت بگذارید و بعد کتابها را ببندید و آنها را کنار بگذارید . به خود بگوئید :« فعلا برنامه کتاب خواندن تمام شده است .» می توانید آنها را دوباره و هر زمان که خواستید بخوانید اما فعلا برنامه ای برای خواندن ندارید و بنابراین تعهد و قول و قرار شما با خواندن تمام شده است .

همین مطلب در مورد تعهد نسبت به دیگران هم صدق می کند . وقتی می دانید در کاری که دیگران از شما انتظار دارند شرکت نمی کنید ، به آنها شرکت نکردن خود را اطلاع دهید و به آنها بگوئید که تا اطلاع بعدی در آن جلسه حضور نخواهید یافت . به راستی که با خاتمه تلقی کردن بعضی از تعهدات انرژی بسیار زیادی را آزاد می کنید .

**خود را ببخشید . خود را به خاطر عهد شکنی های گذشته سرزنش نکنید . خود را به خاطر کارهایی که باید می کردید و نکردید ببخشید و در اندیشه عهد شکنی های آینده هم نروید .

با توجه به سه دلیل عمده مسبب عهد شکنی می توانید شرایط را برای وفای به عهد بیشتر خود فراهم آورید . این سه دلیل عبارتند از :

تعهدهای رنگ و رو رفته

** تایید و تصدیق . نگران تأیید نشدن از سوی دیگران هستیم و به همین دلیل برخلاف میل خود تن به تعهد می دهیم . اشکال کار در این است که در این فرایند خود تأییدی را از دست می دهیم که معامله چندان منصفانه ای نیست .

** راحتی . کنار گذاشتن قول و قرار و تعهد راحتتر است . اما این احساس راحتی کاذب است . مثلا اگر قصد وزن کم کردن دارید و به نظر می رسد که پیمان شکنی راحت تر است و بنابراین سراغ کیک می روید و تعدادی از آن را نوش جان می کنید ، ناراحتی بعد از خوردن کیک احتمالا از راحتی خوردن آن بیشتر است .

** تمرد و سرکشی . زیر پا گذاشتن قول و قرار به منظور تمرد مورد دیگری است که اغلب مشاهده می شود . متمردها اغلب در رویارویی با مقامات مسئول و اولتیماتوم ها احساس سرکشی می کنند . متأسفانه تمرد از توصیه های پزشکان می تواند بسیار خطرناک و مهلک باشد .

پایبندی به قول و قرارها ، راه خوبی برای اطلاع از نیاز به تصدیق دیگران و چگونگی جایگزین کردن آن با تایید خویشتن است تا با آزادی بیشتری بتوانید از تمرد خود به خود به همکاری آگاهانه و داوطلبانه برسید.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

شما به بخشودن نیاز دارید

مسایلی که می توانند حل شوند

در میان منفی‌ها،مثبت باش

نمی تونی، تلاش نکن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.