تبیان، دستیار زندگی
زکات علم آموختن آن به مردم است. یکی از رسم های نیک و شایسته در حوزه علمیه که از دیر باز مرسوم بوده است ، تبلیغ می باشد. طلاب تبلیغ را برای خود امری لازم و ضروری می دانند و تمام همت خود را برای انجام صحیح و کامل آن به کار می بندند.در این بین استفاده از کلا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین وظیفه تبلیغی

آیت الله وحید خراسانی

زکات علم آموختن آن به مردم است. یکی از رسم های نیک و شایسته در حوزه علمیه که از دیر باز مرسوم بوده است ، تبلیغ می باشد. طلاب تبلیغ را برای خود امری لازم و ضروری می دانند و تمام همت خود را برای انجام صحیح و کامل آن به کار می بندند.در این بین استفاده از کلام بزرگان برای انجام هر چه بهتر امر مقدس تبلیغ به جا می باشد.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در آستانه محرم در دیدار با جمعی از مبلغین به تبیین اهمیت مسئله تبلیغ پرداختند و درباره وظائف مبلغین فرمودند:

امام چهارم بیانی دارد. هر وقت من خودم این روایت به نظرم می آید، می بینم تمام دقائق و رقائق و لطائف در همین چند خط جمع شده . تمام وظایف یک مبلّغ همه در این روایت جمع اند.

 امام عسگری از زین العابدین علی بن الحسین این روایت را نقل می کند. خوب دقت کنید در جمله ها:

خطاب آمد به موسی بن عمران. اولا باید دید گوینده کیست ، شنونده کیست . گوینده خدا است، شنونده کلیم الله . وَنادَیْناهُ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَ قَرَّبْناهُ‏ نَجِیًّا .ما او را از طرف راست (کوه) طور فرا خواندیم، و نجوا کنان او را (به خود ) نزدیک ساختیم! (1)    خطاب آمد: ای موسی! دو کار بکن .

 فرمود: ای موسی! حَبِّبْنِیإِلَى خَلْقِی، وَ حَبِّبْ خَلْقِی‏ إِلَیَ‏.کاری کن که خلق من بشوند دوست من و من بشوم دوست خلقم .   

همه وظائف شما در این چند کلمه هست. راه این است . اصلا این تعبیر عقل را مبهوت می کند. موسی باید همچون خطابی بشنود.کلیم الله بهتش زد ، این چه کاری است که من خدا را محبوب این خلق کنم، این خلق را محبوب خدا کنم.

پرسید شرح این جمله را ، خطاب آمد: آن جمله که گفتم: مرا در نزد خلقم دوست خلقم کن، راهش این است: نعمت های من را ، آلاء من را ، برای مردم شرح بده .

وقتی منبر می روید به مردم بفهمانید خدا با آنها چه کرده ، آن وقت کلمه اول محقق می شود. خدا را محبوب خلق کنید. به مردم حالی کنید که همه ما چه بودیم. آن کسی که افضل فضلا است ، اعلم علماست، چه بود ؟ یک نطفه گندیده.

کیست که از این قاعده مستثنا باشد؟ آن نطفه قذره که اگر به دامنی می ریخت شسته می شد و در چاله ای ریخته می شد، آن نطفه را کی به این صورت در آورد که شد.

ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَر فتَبارَكَ‏ اللَّهُ‏ احْسَنُ‏ الْخالِقین‏.سپس آن را آفرینش تازه ای دادیم ، پس بزرگ است خدایی که بهترین آفریندگان است! (2)

    سیر مطلب را که قرآن بیان می کند این است : فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِق. انسان باید بنگرد که از چه چیز آفریده شده است !(3)  این کلام خدا است : هر آینه انسان ببیند از چه آفریده شده است .

خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِق‏ -یَخْرُجُ مِنْ بَیْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرائِب‏.از یک آب جهنده آفریده شده است – آبی که از میان پشت و سینه ها خارج می شود . (4) إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلیهِ فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیرا.ما انسان را از نطفه مختلطی آفریدیم ، و او را می آزماییم ، (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم ! (5)

آن وقت این نطفه را که نه پدر خبر داشت، نه مادر، در رحم آن زن، در ظلمات مشیمه و رحم و شکم مادر، نقشبندی کرد.

ای موسی! مرا پیش خلقم محبوب کن. بزرگترین وظیفه شما در این تبلیغ این است که نعمت های خدا را برای مردم شرح بدهید تا بفهمند چه کرده در انفس، چه کرده در آفاق .

سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَفی‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق‏. به زودی نشانه های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آن ها نشان می دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است.(6)افسوس که قرآن مهجور است. سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَفی‏ أَنْفُسِهِمْ. این یک کار تو .

کار دوم تو این است که کاری کنی که خلق من بشوند محبوب من. گفت: پروردگارا! چه کنم؟ گفت: دو کار باید بکنی، یکی آن غلامی که از مولا گریخته، او را برگردانی؛ با مولایش صلح بدهی ، یک ضالی را و گمراهی را هدایت کن.

 باز موسی پرسید: این دو کلمه یعنی چه ؟ جواب آمد: آن عبد آبق گنهکاری است که از ما رو برگردانده، کاری کن که او به ما برگردد.

پرسید: آن ضالی را که هدایت کنم کیست؟ خطاب آمد: او کسی است که امام زمانش را نشناخته، او را به امام زمانش آشنا کنی.

این وظیفه شماست در این سفر: خدا را به مردم ، مردم را به خدا. این دو کلمه . گمراه را ، آن کسی را که ولیّ وقت را، صاحب عصر را گم کرده ، او را با آن حضرت آشنا کنی. راه این است.

بعد مزدی که برایش معین کرد، خطاب آمد: ای موسی! اگر این دو کار را بکنی: یکی آن بنده گریخته را به ما برگردانی، آن تارک الصلاة را به نماز وابداری، آن کسی که آلوده به معصیت است توبه اش بدهی، اگر آن کسی که امام زمانش را نشناخته ، با امام زمانش آشنا کنی، برای تو بهتر است از این که صد سال همه روزها را روزه بگیری و همه شب ها را تا به صبح به نماز بایستی. حالا در این سفر چه تجارتی می کنید؟ به شرط این که بفهمید و شرایطش را آماده کنید.


پی نوشت :

1-مریم/آیه 52

2-مومنون /آیه 14

3-طارق /آِیه 5

4-  طارق /آیه های 6و7

5- انسان /آیه 2

6- فصلت /آیه 53

منابع:

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی

تهیه و فرآوری : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان