تبیان، دستیار زندگی
بعید است که کسی را بتوان یافت که خواهان موفقیت و بهروزی نباشد. طلاب جوان اگر دوست دارند پا در جای پای بزرگان و نام آوران حوزه مقدس علمیه نهند باید که در محضر علمای نامی زانوی ادب بر زمین بزنند و راه کارهای رسیدن به موفقیت را از آن عزیزان خدا جویا شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر امام خمینی فقیه نبود!

امام ره

بعید است که کسی را بتوان یافت که خواهان موفقیت و بهروزی نباشد. طلاب جوان اگر دوست دارند پا در جای پای بزرگان و نام آوران حوزه مقدس علمیه نهند باید که در محضر علمای نامی زانوی ادب بر زمین بزنند و راه کارهای رسیدن به موفقیت را از آن عزیزان خدا جویا شوند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی که خود راه موفقیت را به خوبی طی نموده اند و پا بر بام پر افتخار موفقیت نهاده اند در دیدار با جمعی از طلاب مدرسه علمیه رضویه نکاتی کلیدی و طلایی را برای به موفقیت رسیدن طلاب بیان نمود ه اند .

ایشان در ابتدای فرمایشات گرانبهای خویش به طلاب جوان درباره ارزش والای دانش این گونه فرمودند: هیچ فضیلتی در این دنیا بالاتر از تلاش در راه علوم دینی نیست.

اشتغال در راه تحصیل علوم دینی، بهترین و پربركت‌ترین نوع اشتغال است و خداوند به این زندگی بركتی خاص می‌دهد.

این مرجع آزاد اندیش  با اشاره به تاكید اهل بیت علیهم السلام  بر ارزش تحصیل در علوم دینی خاطرنشان كردند: در روایات، تعابیر برجسته‌ای برای طلاب علوم دینی ذكر شده و مطالبی مانند دوستی خداوند و شفاعت ائمه علیهم السلام  به آنان وعده داده شده است.

در روایات، مطرح شده كه كسی كه در راه تحصیل علم از دنیا برود، شهید محسوب می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده ارزش این كار در پیشگاه خداوند است.

معظم له در ادامه به بیان جند نکته اساسی برای رسیدن به قله تهذیب و تزکیه پرداختند و این گونه فرمودند: در راه تحصیل علوم دینی چند موضوع اهمیت ویژه دارد كه با رعایت آن می‌توان به قله تهذیب و تزكیه رسید و نخستین و مهم‌ترین این موضوعات، اخلاص است.

طلبه‌ای كه نیت خالص داشته باشد، علمش و كلامش بركت پیدا می‌كند.

این مرجع تقلید عزم و اراده راسخ را رمز موفقیت علمای بزرگ شیعه دانستند و بیان نمودند: طلاب باید در راه تحصیل خود، علمای بزرگ تاریخ تشیع را به عنوان الگو مدنظر داشته و برای رسیدن به آن جایگاه رفیع تلاش كنند.

اراده و تصمیم راسخ موجب می‌شود كه انسان در مراحل مختلف زندگی موفق شده و بتواند جایگاه خود را به دست بیاورد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اهمیت علوم مختلف دین ابراز داشتند:

  در میان تمام این علوم فقه ارزش و جایگاه ویژه‌ای دارد و طلاب باید بیشترین همت را در دوره جوانی در راه تحصیل این علم صرف كنند.

ایشان  با اشاره به جایگاه فقیه در میان مردم خاطرنشان كرد و فرمود: اگر امام خمینی(ره) فقیه نبود، مردم بر اساس نظر او علیه رژیم قیام نكرده و جان و مال خود را در راه او فدا نمی‌كردند. تفقه در هر چیز گران قیمت است و تفقه در دین نردبانی است كه به وسیله آن می‌توان به رتبه‌ای والا رسید.

ایشان با اشاره به اینكه مردم از حلقوم فقیه ندای پیامبرصلی الله علیه و آله  را می‌شنوند، در ادامه فرمودند: اگر نگاهی به وصیت‌نامه شهدا بیندازیم متوجه می‌شویم كه بسیاری از شهدا جان خود را به خاطر فرمان ولی فقیه فدا كرده‌اند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی داشتن قلمی پویا و خلاق را یكی دیگر از ویژگی‌هایی دانست كه هر طلبه باید برای كسب آن تلاش كند.

ایشان افزودند: اگر روحانی و عالم توانایی نوشتن و بیان مطالب را نداشته باشد، علمش حبس می‌شود، از این رو طلاب باید نسبت به آموختن ادبیات توجه ویژه نشان دهند.

معظم له در ادامه این گونه فرمودند: موضوع بسیار مهم دیگر  كه هر طلبه‌ای باید در كنار درس خود به آن توجه كند، تقوا و تزكیه است.

علمای بزرگ گذشته به طلبه‌ای كه اهل نماز شب نبود، درس نمی‌دادند و خود این مساله نشان‌دهنده اهمیت تهجد در موفقیت علمی است. اگر تقوا و تهجد نباشد، علم دین در سینه جای نمی‌گیرد. اجتناب از گناهان بزرگ و كوچك یكی از اصلی‌ترین لوازم طلبگی است.

این مرجع تقلید توجه به اوضاع زمان را یكی دیگر از خصوصیات مورد نیاز برای یك طلبه دانست و اضافه كرد: باید بدانیم دنیا كفر چه نقشه‌هایی علیه اسلام دارد و برای ایفای این نقشه‌ها از چه لوازمی استفاده می‌كند.

انتهای پیام


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی شفقنا

تهیه و فرآوری : مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان