تبیان، دستیار زندگی
دكتر علی لاریجانی دکتر علی لاریجانی متولد سـال 1336 , فرزند مرجع بزرگوار تقلید مرحوم آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی از علماء برجسته حوزه های علمیه نجف و قم می باشد . ایشان همچنین داماد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه دكتر علی لاریجانی

دکتر علی لاریجانی متولد سـال 1336 , فرزند مرجع بزرگوار تقلید مرحوم آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی از علماء برجسته حوزه های علمیه نجف و قم می باشد . ایشان همچنین داماد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری است . دکتر لاریجانی در سال 1358 در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر در مقطع لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف با رتبه اول فارغ التحصیل شد. سپس به پیشنهاد و توصیه استاد شهید مرتضی مطهری تغییر رشته داد و فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته فلسفه غرب از دانشگاه تهران اخذ نمود .

وی هم اکنون استادفلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. دکتر لاریجانی در زمینه های مختلف دارای تالیفات علمی است که از جمله آن 3 کتاب در زمینه فلسفه کانت و 15 مقاله پژوهشی در موضوعات مختلف علمی است .

دکتر لاریجانی قبل از انقلاب در مبارزات اسلامی ملت ایران حضور فعال و موثر داشت و پس از پیروزی انقلاب سلامی نیز دارای مسئولیت های مهم و کلیدی بوده است .وی بعد از پیروزی انقلاب و به توصیه استاد شهید مرتضی مطهری و با توجه به اهمیت و حساسیت رسانه صدا وسیما به این سازمان رفت و به عنوان مدیر کل برون مرزی و واحد مرکزی خبر سازمان صدا وسیما انجام وظیفه نمود. وی  مسئولیت خطیر ریاست سازمان صدا وسیما را طی سالهای 60 و 61 عهده دار شد. ایشان در این مقطع که همزمان با دوران دفاع مقدس و درگیریهای سیاسی داخلی نیروهای انقلاب با جریانات انحرافی مانند بنی صدر, منافقین و .... بود, به خوبی از عهده اداره این رسانه مهم بر آمد

بطوری که صدا وسیما درآن مقطع نقش بسیار محوری و تعیین کننده در توفیق نیروهای انقلاب داشت.

دكتر لاریجانی طی سالهای 61 تا 70 در سمت های : معاونت وزارت کارو امور اجتماعی, معاونت وزارت پست و تلگراف و تلفن, معاونت وزارت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام وظیفه نمود و خدمات شایانی را به ویژه در عرصه دفاع مقدس انجام داد.

دکتر لاریجانی در سال 1370 بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی و با رأی بالا به این سمت انتخاب گردید و تا سال 1372 در این وزارتخانه خدمت کرد. وی سپس در سال 1373 بنا به حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بعنوان رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا سال 1383 به مدت ده سال مدیریت این سازمان را به عهده داشت.

دکتر لاریجانی در دوره ده ساله ریاست سازمان صدا و سیما تحولات شگرفی را در این سازمان ایجاد کرد . در دوره مدیریت ایشان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  که در سال 1373 تنها دو شبکه تلویزیونی 7 ساعته و 2 شبکه رادیویی داشت , دارای 7 شبکه تلویزیونی و 8 شبکه رادیویی ملی و سراسری, 30 شبکه رادیویی استانی و 24 شبکه تلویزیونی استانی شد.

دکتر لاریجانی  همچنین چندین شبکه بین المللی از جمله شبکه های جام جم 1 و 2 و 3 را برای ایرانیان خارج از کشور و شبکه های متعدد برون مرزی از جمله شبمه سحرو نیز شبکه بین المللی العالم را برای جهان اسلام بنیان گذاشت.

در حال حاضر دكتر علی لاریجانی بعنوان نماینده مقام معظم رهبری عضو شورای عالی امنیت ملی است.علاوه براین ایشان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشند.