تبیان، دستیار زندگی
برخی از مردم، درهنگام مرگ یكی از افراد به جمع آوری مردم می پردازند ویكی از قاریان را برای قرائت قرآن در این جمع فرا می خوانند آیا این عمل صحیح است؟ این عمل که استعانت از مردم برای تشییع جنازه مومن و قرائت قرآن بر سر مزار وی را بدعتی ناروا دانسته اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حامد حسینی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقل برخی از بدعتهای وهابیان(1)

وهابیت


هر از گاهی در رسانه ها، فتاوای عجیب و خنده داری از وهابیان منتشر می شود که هیچ پایه و اساس عقلی و شرعی ندارد و این فتاوی صرفا بر اساس نظریات شخصی و سلیقه ای مفتی وهابی صادر می گردد.این رویه علامت سئوالهای بیشماری را در ذهن اندیشمندان و متفکران ایجاد کرده و واهی بودن اعتقادات و نگرشهای فقهی و کلامی آنان را روشن ساخته است. در این گفتار برآنیم تا برخی از اعتقادات و تفکرات دینی وهابیان را تحلیل و بررسی نموده و بدعت آمیز بودن فتاوی و عقاید آنان را به اختصار بیان کنیم .


فتاوای وهابیان

1-  از جمله این فتاوی ، فتوایی است در احکام نکاح که ابن قدامه در کتاب المغنی آورده است ،که عبارتست از: حلال بودن ازدواج پدر با دختری که از زنا متولد شده باشد.! و همچنین با خواهر و دختر پسر و دختر دخترش كه به همین روش به دنیا آمده باشند که این فتوا از فتواهاى نادر روزگار است و دلیلى كه بر جواز آن نیز آورده است نادر تر از خود حكم و شنیدنى است.

وى مى گوید: به این دلیل نكاح جایز است كه این پدر و دختر شرعاً با یكدیگر نسبتى ندارند و بیگانه هستند و چون از راه غیر مشروع متولّد شده است ارث نمى برد و نفقه او هم واجب نیست.1

2-  در ترجمه کتاب سیری در آداب و احکام سوگواری که شامل فتاوایی از مفتیان وهابی از جمله عبدالعزیز بن عبدالله بن باز،محمد بن صالح العثیمین ،عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین، صالح بن فوزان الفوزان است این سئوال مطرح شده که:

«هر گاه در دهان میت دندانهای طلا وجود داشته باشد آیا قبل از اینكه میت دفن گردد از دهان وی كنده و درآورده می شود یا اینكه باقی گذاشته می شود؟»2

برخی از مردم، درهنگام مرگ یكی از افراد به جمع آوری مردم می پردازند ویكی از قاریان را برای قرائت قرآن در این جمع فرا می خوانند آیا این عمل صحیح است؟ این عمل که استعانت از مردم برای تشییع جنازه مومن و قرائت قرآن بر سر مزار وی را بدعتی ناروا دانسته اند

در جواب چنین آورده اند:

«اگر بیرون آوردن آن آسان باشد به گونه ای كه این میت به طور عادی در زمان حیات خود بدون اینكه ضرری متوجه وی گردد یا بر آن اَثر گذارد آنرا بیرون می آورده است. پس در این حال بیرون آوردن آن لازم است، چون این دندان دارای قیمت و بهاء می باشد و زنده به آن سزاوارتر است!! اما هرگاه بیم این رود كه اگر كنده شود دهان میت باز می ماند، و یا چهره و سیمای او را به هم می زند، پس می بایست از كندن آن اجتناب و دوری نمود، زیرا واضح است، برخی مردم اگر غسل دهنده ها فك او را باز كنند، نمی توانند دوباره آنرا ببندند...»3

3-  در یکی از استفتائات از علمای وهابی درباره تشییع جنازه و همراهی زنان برای دفن میت به قبرستان سئوال شده که پاسخ را با استدلال بر روایتی ضعیف از پیامبر گرامی اسلام آورده اند: تشییع جنازه برای آنان جایز نیست و دلیل عدم جواز، از فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله گرفته شده است كه زنانی را دید در انتظار جنازه بودند و به آنان فرمود: (آیا می خواهید غسل دهید؟ گفتند: خیر، فرمود: آیا می خواهید خود را عرضه و نشان دهید، گفتند: خیر. فرمود: پس با گناه برگردید، شما را در این كار اجری نمی برید، زیرا شما زنده ها را دچار فتنه می نمائید، و مرده ها را نیز اذیت می نمائید.4

4-  در پاسخ به این پرسش که برخی از مردم، درهنگام مرگ یكی از افراد به جمع آوری مردم می پردازند و یكی از قاریان را برای قرائت قرآن در این جمع فرا می خوانند آیا این عمل صحیح است؟ این عمل  که استعانت از مردم برای تشییع جنازه مومن و قرائت قرآن بر سر مزار وی را بدعتی ناروا دانسته اند. در صورتی که تلاوت قرآن و هدیه ثواب آن به روح میت در هیچ صورتی مخالف سنت پیامبر و خلفای راشدین نیست.5

وهابیت

5- در پاسخ به این پرسش که: ، «یادبودی كه در روز سوم بعد از دفن برای میت برگزار می شود ازكجا آمده است؟»گفته اند:كسانی آنرا ابداع كرد ه اند كه از اسلام بی خبر، و نسبت به واجبات و اصول وفروع خود ناآگاهند، و در برابر خود مانع و دین سالمی ندارند، و نمی فهمند تا از آنهامنع به عمل آورد، بلكه متأثرند از تقلید به اَهل گمراهی و ضلالت، این عمل بدعتی است كه در اسلام به وجود آمده است»6

6-  یکی دیگر از فتاوای مضحک و قیاسهای خنده داری که وهابیان ارائه می دهند اینست که« دیدار و تسلیت تا سه روز و تهیه غذا برای کسانی که به دیدار خانواده معزی می آیند را، بدعت دانسته بر این باورند كه تهیه طعام از طرف خانواده میت و اجتماع مردم  بر آن مانند ناله و زاری است. چون اجتماع نزد خانواده میت و تهیه خوراك برای میت بعد از دفن را به جای ناله و ضجه جایگزین می كردیم، پس واداشتن خانواده میت به تهیه و تدارك غذا به علت مشغولیت آنان،خلاف شرع می باشد»7

7-  از جمله مواردی که در فتاوای وهابیت از آن  به عنوان بدعت  یاد می شود،اینست که نشان دار نمودن قبر به چیزی كه هنگام زیارت به آن شناخته شود همچون گذاشتن سنگ و غیره جایز است، اما نوشتن بر قبر به موجب نهی پیامبر اکرم از آن جایزنیست ، زیرا وسیله ای است به سوی شرك، پس كتابت اسم میت و تاریخ وفات وی ونوشتن هر چیز دیگر از انواع كتابت بر روی قبر جائز نیست.8

وهابیان در صدد هستند که قبور متعددی از اولیاء و انبیاء را که در مساجد مدفون هستند هتک و تخریب نموده و اجساد را به جای دیگر منتقل کنند و این بدعت جدید و در عین حال تامل برانگیزیست که باید بدان به عنوان یک تهدید جدی نگریست

8 - از جمله فتاوای عجیب و قابل تامل علمای وهابی وجوب نبش و تخریب قبوریست که در مساجد قرار دارد :

«و یجب علی ولی أمر المسلمین أن یَهدِم ما بنی علی القبور من المساجد; لأنها أسست علی غیر التقوی و أن ینبُش من دفن فی المسجد بعد بنائه و یخرج جثته من المسجد حتی عظامِه و رُفاتَه، لاعتدائهم بالدفن فیه و ینقل رفاته إلی المقبرة العامة فی حفرة خاصة.»9

«واجب است بر ولی أمر مسلمین تا تمام كسانی را كه در مساجد دفن شده‌اند، قبورشان را نبش قبر كند و استخوان‌های پوسیده و گرد و غبار مردگان را دربیاورد و ببرد در قبرستان عمومی یا در دره‌ای بریزد.»

نتیجه...

می توان چنین نتیجه گرفت که وهابیان  در صدد هستند که قبور متعددی از اولیاء و انبیاء را که در مساجد مدفون هستند هتک و تخریب نموده و اجساد  را به جای دیگر منتقل کنند و این بدعت جدید و در عین حال تامل برانگیزیست که باید بدان به عنوان یک تهدید جدی نگریست . چر که در این صورت می بایست قبور حضرت هاجر (سلام الله علیها) و حضرت اسماعیل (علیه السلام)و به قولی سیصد پیامبر، در كنار بیت الله الحرام و در داخل مسجد الحرام است راتخریب نموده و به بدنهای آن بزرگواران اهانت نمایند. از همه مهمتر این مقدمه ای موذیانه برای تخریب قبر پیامبر خداست، چرا که وهابیت اگر قدرت چنین جسارتی را داشت حتما از آن دریغ نمی ورزید. چنانکه سابق بر این زمزمه هایی از طرف وهابیان برای تخریب قبر پیامبر به گوش می رسید.

                                                                                                                                                 سیدحامد حسینی

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع:

1-      المغنی لابن قدامة ج 7ص 485 .

2-      سیری در آداب و احکام سوگواری .ص18 سئوال 14

3-       همان ص50

4-      أبوداود كتاب الجنائزص 271

5-      ابن باز، مجله الدعوه شماره 779

6-      ابن عثیمین، ألفاظ ومفاهیم فی میزان الشریعه ص 3

7-      ابن باز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعه ج1 ص347

8-      فتاوى صالح الفوزان، مجله الدعوه شماره  158

9-      فتاوی اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة و الإفتاء، ج9، ص79 و 80، فتوای شماره 826

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.