تبیان، دستیار زندگی
مروری بر آنچه که در ماه آبان در دوران هشت سال دفاع مقدر در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبان ماه جبهه ها

نیمه دوم ماه


مروری بر آنچه که در ماه آبان در دوران هشت سال دفاع مقدر در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد.

 نیمه اول آبان ماه

یاد ایام، آبان ماه جبهه ها

19آبان

انعقاد قرارداد تسلیحاتی یك میلیارد دلاری میان عراق و فرانسه در جریان جنگ سال  1360

دولت فرانسه از ابتدای شروع جنگ، حمایت وسیع و همه جانبه‌ای از عراق به عمل می‌آورد و در طول جنگ، این حمایت ابعاد وسیع‌تری یافت. در این میان، فرانسه از اعطای هرگونه كمك و وام برای خریدهای تسلیحاتی عراق فـروگـذار نمی‌كـرد به طـوری كه طی سال‌های بعد، دولت فرانسه حدود پنج میلیارد دلاز وام دیگر در اختیار بغداد گذاشت و به این ترتیب به بزرگترین شریك اروپایی عراق تبدیل شد. این اقدامات در حالی بود كه پاریس همواره از پرداخت بدهی یك میلیارد دلاری خود به جمهوری اسلامی ایران طفره می‌رفت.

24آبان

نفوذ مجدد دشمن بعثی در سوسنگرد  سال1359

آغاز عملیات نامنظم فتح3 در منطقه دهوك توسط سپاه پاسداران سال 1365

عملیات چریكی و نامنظم فتح3 در منطقه زاخو و دهوك در عمق300 كیلومتری شمال عراق و با هدف انهدام مراكز اقتصادی و نظامی دشمن توسط نیروهای سپاهی و مبارزان كرد عراقی انجام گـرفت. در این عملیات كه در دو مرحله صورت گرفت علاوه بر انهدام مقر لشكر38 عراق و انهدام مراكز دولتی، سوخت، جایگاه‌های بنزین و انهدام تعدادی تانك و خودرو نظامی، بیش از500 نفر از نیروهای دشمن كشته و زخمی شدند.

25آبان

شهادت مدافعان سوسنگرد در نبرد با دشمن متجاوز بعثی سال 1359

عملیات دفاعی رزمندگان اسلام در برابر نیروهای متجاوز عراقی در حراست از شهر سوسنگرد، تنها به مدد دویست نفر از پاسداران، بسیجیان و شماری از اهالی شهر، با سلاح‌های سبك صورت گرفت. در این عملیات، رزمندگان دلیر ایرانی، به فرماندهی شهید دكتر مصطفی چمران، سرسختانه و  شجاعانه در برابر هجوم تانك‌های دشمن و در زیر گلوله باران توپخانه آنان مقاومت كردند، تا این كه شهر را از محاصره بعثی‌ها خارج نمودند. این موفقیت بزرگ و تاریخی در حالی به دست آمد كه مدافعان مسلمان شهر سوسنگرد، بسیاری از یاران خود را از دست داده و سه روز متوالی بدون آب و غذا و مهمات جنگی، مانده بودند.

عملیات نامنظم ظفر3، در منطقه دربندیخان توسط سپاه سال 1366

سردار رشید اسلام، شهید مهدی زین‌الدین در سال1338ش در خرم‌آباد لرستان و در یك خانواده مذهبی به دنیا آمد. دوران تحصیلات متوسطه را كه مصادف با تبعید شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی به خرم‌آباد بود در جوار پرفیض ایشان پشت سر گذاشت. علاقه متقابل آیت‌الله مدنی به مهدی زین‌الدین موجب شد كه او بیشتر اوقات را در كنار آن عالم فرزانه سپری كند.

26آبان

عملیات سوسنگرد2 در سوسنگرد به طور مشترك بین سپاه و ارتش سال 1359

شهادت سرلشكر پاسدار«مهدی زین‌الدین» فرمانده لشكر17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)سال 1363

سردار رشید اسلام، شهید مهدی زین‌الدین در سال1338ش در خرم‌آباد لرستان و در یك خانواده مذهبی به دنیا آمد. دوران تحصیلات متوسطه را كه مصادف با تبعید شهید آیت‌الله سیداسدالله مدنی به خرم‌آباد بود در جوار پرفیض ایشان پشت سر گذاشت. علاقه متقابل آیت‌الله مدنی به مهدی زین‌الدین موجب شد كه او بیشتر اوقات را در كنار آن عالم فرزانه سپری كند. مهدی در سال1356 رتبه چهارم شركت كنندگان كنكور سراسری از دانشگاه شیراز را اخذ نمود. خانواده شهید زین‌الدین در اوایل انقلاب اسلامی به شهرستان قم مهاجرت كردند. شهید زین‌الدین پس از انقلاب اسـلامی فعالیت‌های خـود را از جهـاد سازندگی شروع كرد و سپس به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. وی در آزادسازی كردستان از سیطره ضدانقلاب، فعالیت‌های فراوانی به عمل آورد و پس از شروع جنگ تحمیلی مسۆولیت‌های مختلفی به عهده گرفته و تا زمان شهادتش، در عملیات‌های متعددی شركت نمود، تا اینكه به سبب لیاقت توصیف ناپذیرش مفتخر به فرماندهی لشكر17 علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قم گردید. سرانجام سردار مهدی زین‌الدین به همراه برادرش مجید، در یكی از مناطق كردستان از سوی ضدانقلاب شربت شهادت نوشیدند و پس از تشییعی باشكوه در گلزار شهدای قم در كنار هم به خاك سپرده شدند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: تقویم دفاع مقدس، سبکبالان، پایگاه اطلاعرسانی تخصصی دفاع مقدس