تبیان، دستیار زندگی
هاشمی بهرمانی رفسنجانی  متولد 1313 ه.ش. محل تولد :  روستای نوق، رفسنجان فرزندان:محسن/مدیرعامل مترو، مهدی‎/مدیرعامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت، یاسر‎/مشاور وزیر نفت، ، فاطمه‎/رئیس بنیاد بیماری های خاص، فائزه /  ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی اکبر هاشمی بهرمانی رفسنجانی

متولد 1313 ه.ش.

محل تولد :  روستای نوق، رفسنجان

فرزندان:محسن/مدیرعامل مترو، مهدی‎/مدیرعامل شركت بهینه سازی مصرف سوخت، یاسر‎/مشاور وزیر نفت، ، فاطمه‎/رئیس بنیاد بیماری های خاص، فائزه /  مؤسس اولین روزنامه زنان (که درسال 1378 توقیف شد) ،رئیس فدراسیون ورزش های بانوان ، شورای ورزش زنان

تحصیلات: تحصیلات حوزوی- اجتهاد

علی اکبردومین فرزند از 9 فرزند میرزا علی هاشمی بود: یک روحانی کشاورز  که مالک بزرگترین مزارع پسته کشور بود. او که در یک مزرعه پسته بزرگ شد دو چیز را از پدر به ارث برد:مذهب وتجارت ؛ و درهر دو توانست آینده روشنی را برای خود رقم بزند.

وی در پنج سالگی به مكتب خانه رفت و درس رسمی مدرسه را به همراه گلستان و قرآن یاد گرفت.او در سال 1327 برای تحصیل علوم دینی به قم آمد و پس از مدتی توانست از آیت الله بروجردی شهریه طلبگی بگیرد. آمدن هاشمی به قم با نهضت ملی شدن صنعت نفت هم زمان شد و او را كه به مسایل سیاسی علاقه فراوان داشت به دنیای مبارزه كشاند. در همین دوران، او به امام خمینی علاقه فراوانی پیدا كرد و از شاگردان ایشان شد.

راه اندازی مجله مكتب تشیع در سال 1338 با همكاری شهید باهنر از كارهای مهم دوره طلبگی هاشمی، قبل از قیام امام است.

از سال 1342 وارد مبارزات شد. در همین سال سربازی برای طلبه ها اجباری شد و او را به سربازی بردند، اما وی پس از دو ماه از سربازخانه فرار كرد و مجبور شد مخفی شود. بنابراین به شهر خود بازگشت.

در فاصله بین دستگیری هایش، چاپخانه ای را تأسیس کرد که کتابهایی در زمینه اسلام و تاریخ ایران به چاپ می رساند. دراین ایام خود وی نیز چندین کتاب نوشت از جمله كتاب «سرگذشت فلسطین» را ترجمه و منتشر كرد که با توجه به ارتباط رژیم شاه با اسرائیل ، ممنوع الچاپ بود. همچنین با علاقه ای که به امیرکبیر داشت کتاب «امیر کبیر ، قهرمان مبارزه با استعمار» را نیز به رشته تحریر در آورد.

در اسفند 1343، به اتهام اقدام علیه امنیت كشور دستگیر شد و پنج ماه در زندان ماند. در طی این سال ها کمک های مالی کلانی برای پیشبرد اهداف آزادی خواهان مذهبی انجام داد (که  حتی مقام رهبری نیز این مورد را تأیید کرده اند).

در فاصله سال های 43 تا 46، بیشتر وقت او به برگزاری كلاس ها و مراسم مذهبی و البته سخنرانی علیه رژیم گذشت. این كارها باعث شد ساواك به فعالیت های هاشمی بسیار حساس شود. تا قبل از پیروزی انقلاب، او چند بار دیگر هم دستگیر شد و آخرین بار، مجبور شد مدتی طولانی، تا پاییز 57 در زندان بماند.

كارهای مهم هاشمی بعد از آزادی تا سال 59 این هاست: راضی كردن كارگران شركت نفت به شكستن اعتصاب برای تامین سوخت داخلی، عضویت در شورای انقلاب، تاسیس حزب جمهوری اسلامی، سرپرستی وزارت كشور بعد از استعفای دولت موقت و برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری.

وی در سال 1359 به مجلس رفت و تا سال 1368، سه دوره متوالی نماینده مردم تهران شد. در همان سال 59، به همراه شهید چمران، نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده ستاد جنگ های نامنظم شد. او در دوران جنگ هم مدتی قائم مقام فرماندهی كل قوا بود.

پس از جنگ، دو دوره متوالی رئیس جمهور شد. دردوران فعالیت انتخاباتی اش بر اهمیت  آموزش و توجه مداوم به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی برای پیشرفت کشور تأکید می کرد.  در این دو دوره، علاقه و توجه اصلی او به فعالیت های عمرانی بود. او پس از سال 76 به انتخاب رهبر انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و تاكنون در آن جا مانده است.


سوابق و مسوولیت ها:

عضویت در كمیته سوخت و اعتصاب شورای انقلاب

عضویت در شورای انقلاب‎

سرپرستی وزارت كشور پس از استعفای دولت موقت

نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ریاست آن در دوره های اول تا سوم

امامت جمعه موقت تهران

نمایندگی امام در شورای عالی دفاع

جانشینی فرماندهی كل قوا در دوران جنگ تحمیلی

ریاست جمهوری اسلامی ایران در دو دوره متوالی

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام

نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در سه دوره متوالی از استان تهران

عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی