تبیان، دستیار زندگی
«کانال یک» شبکه تلویزیونی ویژه مدارس راهنمایی و دبیرستان در آمریکاست که تماشای اجباری آن بخشی از برنامه درسی دانش آموزان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت جنگ غزه برای آمریکایی‌ها+تصویر


«کانال یک» شبکه تلویزیونی ویژه مدارس راهنمایی و دبیرستان در آمریکاست که تماشای اجباری آن بخشی از برنامه درسی دانش آموزان است.

روایت جنگ غزه برای آمریکایی ها

وارد پایگاه اینترنتی «کانال یک» (Channel One) که می شوی اولین چیزی که توجهت را جلب می کند، عکسی از انفجار موشک مقاومت در قلب تل آویو است که عنوان «عکس روز» را با خود دارد. عکس، به یک خبر مرتبط با موضع لینک است. با کلیک روی تصویر، وارد آن خبر می شوی و شروع به خواندن این جملات می کنی که «مقامات اسرائیلی می گویند میلیشیای فلسطینی برای سومین روز، کلان شهر تل آویو را هدف موشک قرار داده اند... جنگجویان حماس در غزه می گویند آنها یک موشک فجر 5 ساخت ایران را شلیک کرده اند... اسرائیل تاکنون دویست حمله هوایی به غزه انجام داده که این حملات در پاسخ به موشک باران بی سابقه شهر مقدس جروزالم (بیت المقدس) بوده است».

صفحه نخست سایت «کانال یک» خبر دیگری نیز درباره جنگ غزه دارد و آن اینکه کاخ سفید بیانیه داده و اعلام کرده که «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند».

«کانال یک» اما به مخاطبانش نمی گوید این اسرائیل نیست که «پاسخ» حملات حماس را داده، بلکه حماس است که می خواهد با موشک های کوچکش، انتقام ترور ناجوانمردانه «احمد الجعبری» یکی از رهبران بزرگ مقاومت توسط صهیونیست ها را بگیرد؛ احمد، که اسرائیلی ها با شلیک یک موشک به اتوموبیلش او را به شهادت رساندند و فرزند خردسالش برای همیشه منتظر بابا خواهد ماند...

«کانال یک» اما به مخاطبانش نمی گوید این اسرائیل نیست که «پاسخ» حملات حماس را داده، بلکه حماس است که می خواهد با موشک های کوچکش، انتقام ترور ناجوانمردانه «احمد الجعبری» یکی از رهبران بزرگ مقاومت توسط صهیونیست ها را بگیرد

البته خواهند گفت مگر از دنیای رسانه و عملیات روانی جز این انتظاری هست؟ جنگ روانی است و هر صاحب رسانه ای می کوشد داستان را آنگونه که به نفع اوست، برای مخاطبانش روایت کند و افکار عمومی را با خود همراه سازد. اما «کانال یک» یک سایت اینترنتی کم بازدید صهیونیستی نیست و فقط یک سایت هم نیست. شبکه ای تلویزیونی است که یک وب سایت هم دارد و ما فقط یکبار گذری بر آن وب سایت داشتیم و تنها چند خبر دیدیم؛ و دیدیم آنچه دیدیم.

«کانال یک» را دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان در سراسر آمریکا می بینند و باید هم ببینند؛ یعنی مثل نشستن سر کلاس ریاضی و فیزیک و زیست شناسی، ساعاتی از روز را هم باید در مدرسه پای تماشای «کانال یک» بنشینند و معلمانشان هم مثل هر کلاس درسی لابد یادگرفته هاشان را از آنها می پرسد و نمره شان می دهد.

روایت جنگ غزه برای آمریکایی ها

دانش آموزان آمریکایی اینگونه تربیت می شوند. به آنها گفته می شود حماس با موشک های ایرانی شهرهای مقدس اسرائیل را بمباران کرده و تل آویو هم جوابش را می دهد و البته که حق دارد از خود دفاع کند و چه کسی شک دارد که ذهن کودک معصوم حق را به که خواهد داد و از کدام طرف کینه به دل خواهد گرفت. این است ذهنیتی که از ایران و فلسطین و حماس و اسرائیل در ذهن معصوم کودکان آمریکایی ساخته می شود و همین طفل ها هستند که بزرگ می شوند و عادت می کنند سی ان ان را هم باور کنند و به فریادهای انسان های روشنگر و «بیدار وجدان» آمریکایی هم وقعی ننهند.

«کانال یک»، فقط یک جلوه از نظام آموزشی و تربیتی ایالات متحده آمریکاست. «مایکل اپل» (Michael Apple) فیلسوف آمریکایی می گوید «هیچ فرقی نمی کند که در کاخ سفید چه جناح سیاسی روی کار باشد، در حال حاضر تفکر راست در تعلیم و تربیت رواج دوباره پیدا کرده است».

به نظر اپل، شبکه تلویزیونی کانال یک، یکی از روش های متفاوت، جالب و جذاب است که نومحافظه کاران و دست راستی های آمریکا از آن برای کنترل متون درسی و فعالیت های روزانه معلمان و دانش آموزان استفاده می کنند.

اپل در صفحه 186 کتاب «ایدئولوژی و برنامه درسی» (Ideology and Curriculum)، شیوه نفوذ تفکرات دست راستی از طریق کانال یک به مدارس را اینگونه توضیح داده است: «کانال یک شبکه خبری مخصوص مدارس است. از طریق اهدای مجانی دستگاه های ماهواره و گیرنده به کلاس های درس از طرف دولت، معلمان موظف می شوند ساعاتی از کلاس را به تماشای این کانال بگذرانند. محتوای برنامه های کانال یک مجموعه ای از خبرها و تبلیغات جذاب کالاهای مصرفی دانش آموزان است. در حال حاضر کانال یک بیشتر از یک سوم دانش آموزان ایالات متحده را پوشش می دهد».

دانش آموزان آمریکایی اینگونه تربیت می شوند. به آنها گفته می شود حماس با موشک های ایرانی شهرهای مقدس اسرائیل را بمباران کرده و تل آویو هم جوابش را می دهد و البته که حق دارد از خود دفاع کند و چه کسی شک دارد که ذهن کودک معصوم حق را به که خواهد داد و از کدام طرف کینه به دل خواهد گرفت

اپل در کتابش با نگاه نقادانه ای که دارد، همه را تشویق به تفکر درباره کارکرد کانال یک می کند و می گوید درباره بخش خبرهای کانال یک باید این سوالات را بپرسیم که چه خبری در کانال یک گزارش می شود؟ خبر تحت چتر کدام ایدئولوژی تنظیم می شود؟ چه خبرهایی سانسور می شوند؟ و اینکه مجموعه ی این خبرها چه تصوری از دنیا در ذهن دانش آموزان می سازد؟

اپل جواب می دهد ایدئولولوژی نومحافطه کار و تفکر راست سمت و سوی برنامه های کانال یک را تنظیم می کند؛ اما ماجرای روایت جنگ غزه در این کانال، گویا پاسخ هایی فراتر از ایدئولوژی های رسمی در داخل مرزهای ایالات متحده به پرسش های اپل دارد و ذهن ها را متوجه دوردست ها می کند.

نفوذ صهیونیسم در ایالات متحده گویا فقط به کنگره و کاخ سفید و وال استریت محدود نیست. کودکان آمریکایی هم باید پای روایات صهیونیستی از رویدادهای جهان بنشینند و یاد بگیرند که «اسرائیل حق داد» و به خاطر بسپارند که حماس، با موشک های «ایرانی» به شهرهای «مقدس» اسرائیل حمله می کند و تل آویو، جواب می دهد و... حق دارد...

بخش ارتباطات تبیان

منبع : فارس