تبیان، دستیار زندگی
روزنامه ها روزنامه شرق: احمد توكلى انصراف داد  شرق ان لاین : احمد توكلى یكى از كاندیداهاى اصولگرایان از كاندیداتورى در نهمین انتخابات ریاست جمهورى انصراف داد. وى با صدور اطلاعیه اى كه در سایت شخصى او منتشر شده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار انتخاباتی روزنامه ها

روزنامه شرق:

احمد توكلى انصراف داد

شرق ان لاین : احمد توكلى یكى از كاندیداهاى اصولگرایان از كاندیداتورى در نهمین انتخابات ریاست جمهورى انصراف داد.

وى با صدور اطلاعیه اى كه در سایت شخصى او منتشر شده است دلیل انصراف خویش را تقویت همبستگى میان اصولگرایان و دفع خطرى بزرگ كه به گفته وى براى اصولگرایان وجود داشته دانسته است.

وى در این اطلاعیه احتمال تشكیل دولتى چون دولتهاى۱۶ سال گذشته را خطرى بزرگ توصیف كرده است.

وى همچنین از حداد عادل بخاطر میانجیگرى وى میان اصولگرایان تقدیر كرده است.

پیش از گفته مى شد در صورت كاندیداتورى لاریجانى از سوى شوراى هماهنگى وى انصراف خواهد داد.

وى همچنین گفته بود در صورت كاندیداتورى هاشمى حتما حضور خواهد داشت.


پیام معین به مناسبت روز كارگر

فرارسیدن روز جهانى كارگر را به همه كارگران توانا و پرتلاش ایرانى صمیمانه تبریك مى گویم. روز كارگر نماد توجه همه آحاد و بخش هاى جامعه به شهروندانى است كه تلاش و رضایت آنان معرف تلاش و رضایت ملت است. اكنون زمان آن است كه با رویكردى علمى و آینده نگرانه به همه نیازها و فرصت ها نسبت به حل مسائل پیش روى این قشر زحمتكش و مولد اهتمام شود. حل مشكل معیشت، بالابردن قدرت خرید كارگران و حفظ ارزش پول ملى بخش مشهودى از مشكلات همه آحاد جامعه است كه راه حل بنیادى آن در رشد تولید ناخالص داخلى نهفته است. تحقق چنین امرى در كنار برقرارى امنیت سیاسى و قضایى در جامعه و اتخاذ سیاست هاى درست اقتصادى، مستلزم رشد تولید و كیفیت در عرصه هاى مختلف و قابلیت عرضه تولیدات ملى در بازارهاى جهانى و جایگزینى صادرات غیرنفتى به جاى صادرات نفت خام است. نقش موثر و محورى در این راه قطعاً از آن كارگران عزیز و ارجمند كشور است. امیدوارم همه ما نیز بتوانیم در این مسیر خدمتگزار آنان باشیم.


درجه بندى شهروندان هیچ مبنایى ندارد

مصطفى معین در دیدار با گروهى از نخبگان تركمن صحرا گفت: درجه بندى شهروندان به یك و دو هیچ مبنایى ندارد و همه اقوام و مذاهب از حقوق برابرى برخوردار هستند و هیچ امتیازى در این خصوص وجود ندارد. وى افزود: در صورت پیروزى در انتخابات و تشكیل یك دولت كارآمد معتقد به حقوق برابر براى همه ایرانیان مشكلات حل خواهد شد.


رفسنجانى آخرین فرصت اصلاحات

الحیات*: بارزترین و جنجال برانگیزترین شخصیت در فهرست كاندیداها رئیس جمهور سابق ایران هاشمى رفسنجانى است كسى كه در كاندید كردن خود تاخیر كرد و منتظر ماند تا شرایط به نفعش تغییر كند به نحوى كه شركت كردن او به عنوان ضرورتى ملى براى حل مشكلات اساسى نمایان شود. او توانست این مبارزه انتخاباتى را در جوى مه آلود به بهترین نحو اداره كند. لذا در جبهه داخلى محافظه كاران تردید و تشویش به حدى رسید كه نتوانستند به رغم تشكیل «شوراى هماهنگى نیروهاى انقلاب» نامزد مطمئنى را انتخاب كنند. رفسنجانى تاكنون توانسته بارزترین رقباى محافظه كار خود را از دور خارج كند و موقعیت خودش را تحكیم بخشد. على اكبر ولایتى كه۱۶ سال منصب وزیر خارجه را داشت به توصیه هاشمى، نامزدى خود را زودتر از تصمیم شوراى هماهنگى اعلام كرد تا با مشهورشدنش در عرصه انتخابات باعث تردید و ابهام در میان اعضاى شورا شود. خبر ورود هاشمى  به عرصه مبارزه این امر را تحت الشعاع قرار داد. نظر هاشمى این است كه پست ریاست جمهورى یك شخصیت باتجربه و حرفه اى نیاز دارد كه لاریجانى فاقد این توانایى ها است. دلیل رفسنجانى براى تاخیر در ورود به عرصه انتخابات سقوط برگ هاى برنده دیگر كاندیداها یكى پس از دیگرى و تنگ شدن حلقه تعداد كاندیداها است. وى از سیاست مه آلودى در رغبت در مشاركت استفاده كرد تا دیگران قانع شوند كه از او حمایت كنند و براى آنها وجود وى امرى حیاتى و ضرورى براى نجات دولت و نظام باشد. این سیاست كه رفسنجانى در مقابل محافظه كاران اتخاذ كرده است درهاى پرتنشى را بین او و محافظه كاران بازخواهد كرد. البته از هاشمى بعید است تا اصلاح طلبان درگیر شود چرا كه آنها توان رقابت با او را ندارند و در میان مردم محبوبیت خود را از دست داده اند. رفسنجانى به آرام كردن بعضى از جبهه هاى اصلاح طلب نیاز دارد لذا نباید با آنها درگیر شود و آنها را به خاطر اشتباهات گذشته و زیر سئوال بردن او در دوره خاتمى سرزنش كند. مى توان خط مشى رفسنجانى را در دولت جدید خود (اگر انتخاب شود) در سخنرانى هاى اخیر او ملاحظه كرد. او در سخنانش با تكیه بر سازندگى و توسعه اقتصادى كه در دوران ریاست جمهورى خود داشت طرح خود را براى آینده آشكار مى سازد. البته با تاكید بر این كه این بار او به جناح محافظه كار اجازه نخواهد داد همانند دوره سابق نقش ها را تقسیم كنند. به این معنى كه او مسئول نهادهاى اقتصادى باشد و آنها مراكز سیاسى و اجتماعى و آموزش را به عهده بگیرند. به نظر مى رسد رفسنجانى نظریه خاتمى مبنى بر توسعه سیاسى و اجتماعى و آزادى اجتماعى و فردى را ادامه خواهد داد چرا كه در غیر این صورت نخواهد توانست زمینه بحث و گفت و گو را با احزاب موافق و مخالف باز كند.

*برگرفته از سایت هاتف


كارگران صاحب سهم هستند

مهدى كروبى با تشریح نقش و جایگاه كارگران در دولت مقتدر با ذكر سه نكته اساسى كارگران را از نظر سیاسى، اقتصادى و اجتماعى صاحب سهم دانست و افزود: تدوین و بازنگرى اساسى در فرهنگ و استراتژى كار و دیدگاه هاى جامعه به این قشر زحمتكش اساسى ترین مطلب به شمار مى آید. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم ضمن اشاره به آموزه هاى دینى و اسلامى اهمیت و قرب كارگران در دید ائمه اطهار را یادآور شد و گفت: نقش كارگران در شكل گیرى، به ثمر رسیدن و تداوم انقلاب انكارناپذیر است چرا كه كارگر با در دست داشتن بخش تولید در حقیقت نبض اقتصادى مملكت را در اختیار دارد و بار سنگین تولید بر دوش او است. كروبى مشكلات قشر كارگر را در پایین بودن حقوق و دستمزد و عدم حمایت و پشتیبانى قانونى از آنان در مقابل هرگونه تضییع حق دانست و گفت: با توجه به وضع خاصى كه بخش هاى دولتى دارند و افزایش۱۵ درصدى دستمزدها به جاى۲۵ درصد پیش بینى شده باید مراكز خصوصى را براى پرداخت حقوق و نیز درآمدزایى تقویت كنیم. وى با بیان اینكه باید به سمت خصوصى سازى برویم، افزود: ولى باید از مفاسد آن بپرهیزیم تا این امر به نفع مردم و افزایش مشاركت عموم در سرمایه گذارى تمام شود.

•تخریب كاندیداها اخلاقى نیست

نماینده پیشین مردم ایلام با انتقاد از تخریب چهره كاندیداها از سوى گروه هاى رقیب گفت: متاسفانه در ادبیات گفتارى برخى از دوستان چیزهایى گفته مى شود كه حاكى از آن است كه مردم ایران چیزى نمى فهمند و این روش در اخلاق سیاسى جایى ندارد و برگشت به عقب است. سیدمحمد حائرى كه خود را شاهدى از مرزهاى غربى كشور مى خواند با اشاره به چالش هاى داخلى كشور از جمله فقر، جوانان و پدیده روزمرگى و همین طور چالش هاى بین المللى و همسایگان ایران افزود: باید توجه داشته باشیم كه دامنه این تهدیدها در كشور فراگیر نشود كه اگر چنین واقعه اى رخ دهد، نظام نمى تواند در رابطه با این بحران ها به درستى تصمیم بگیرد.

•نیاز روز كشور رعایت حقوق اقلیت ها است

نماینده مردم ساروان در دوره پنجم مجلس ضمن اشاره به مطالبات و خواسته هاى اقلیت ها گفت: بحران زمانى ایجاد مى شود كه كسى احساس كند وجودش را قبول ندارند. عبدالعزیز دولتى بخشان با اشاره به نزدیك بودن زمان انتخابات نیاز روز كشور و آنچه دنیا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ما خواسته است را رعایت حقوق اقلیت هاى قومى و مذهبى دانست و گفت: باید به این مسئله توجه جدى شود و شاید این دوره از انتخابات ریاست جمهورى آخرین فرصت براى این كار باشد. وى در ادامه گفت:۲۶ سال پیش حكومتى با حسن نیت و شعار وحدت و همبستگى شكل گرفت و بعد از این مدت هنوز كار ناكرده زیاد داریم. این نماینده پیشین مجلس در سخنانش از عشق همه قومیت ها و اقلیت ها به كشورمان گفت و افزود: ما یك ملت واقعى بوده و هستیم و همه این مملكت را دوست داریم .

سایت كروبى:www.vefagh.com


توسعه و بهبود روابط بین المللى

در عصر انقلاب الكترونیك، در دوران پس از جنگ سرد و در دهكده جهانى، هیچ كشورى حتى با بهره مندى از قدرت و امكانات فراوان، نمى تواند در انزوا زیست پرثمرى داشته باشد. لازمه تعامل با جهان در چارچوب «مصالح، منافع و امنیت ملى»، ارائه تعریف دقیق و شفاف از این مقولات از یك سو و شناسایى عوامل دست اندركار جهان بیرون، از سوى دیگر است. سیاست خارجى و روابط بین المللى هر كشورى ادامه سیاست هاى كلان ملى آن در راستاى تحقق هدف ها و برنامه هاى توسعه ملى است. با توجه به گوناگونى نظام هاى سیاسى و اقتصادى در جهان، ابتدایى ترین و محورى ترین وظیفه دیپلماسى هر كشور شناسایى فرصت ها و امكانات جهان بیرون و وجوه و هدف هاى مشترك با سایر كشور ها و حركت در آن محدوده براى جلب همكارى همه جانبه است. به رغم وجود اختلاف و بعضاً تضاد میان منافع ملى كشور ها، محدوده هایى از منافع مشترك در تمام حالات وجود دارد. سیاست خارجى هر كشورى نمى تواند بر پایه صلابت ایدئولوژیك و حب و بغض هاى مستمر باشد. طبیعت مناسبات جهانى، سیالیت و تغییر پذیرى آن است.از سوى دیگر، تصویر ذهنى مردم جهان از هر كشورى در پیشبرد هدف ها و برنامه  هاى ملى آن در روابط بین المللى نقش موثر دارد. متاسفانه، عملكرد برخى از مسئولان در سال هاى گذشته تصویر  نه چندان مطلوبى از ایران، در جهان پدید آورده است. یكى از هدف هاى سیاست خارجى باید بهسازى و اصلاح این تصویر و ایجاد تصویرى مناسب و هماهنگ با ارزش معنوى اسلامى و شأن و مرتبت كشورمان با سوابق فرهنگى و تمدنى آن باشد. با توجه به این نكات، پیگیرى هدف ها و برنامه هاى زیر در سیاست خارجى ایران اساسى است:

۱-تاكید بر ادامه و گسترش سیاست تنش زدایى.

۲-حل و فصل مناقشات و كاهش تشنجات از طریق مذاكرات رسمى، علنى و شفاف با دولت هاى ذیربط، از جمله آمریكا.

۳-رعایت معاهدات بین المللى امضا شده توسط ایران.

۴-تكیه بر مواضع و منافع مشترك و حل مسالمت آمیز اختلافات با كشور هاى دیگر.

۵-توسعه روابط سیاسى با همه كشور ها، به ویژه كشور هاى همسایه و كشور هاى اسلامى.

۶-اتخاذ سیاست ها و برنامه هاى موثر در راستاى كاهش اختلافات بین فرقه هاى تشیع و تسنن و تلاش براى ایجاد تفاهم و اتحاد بین كشور هاى اسلامى.

۷-پیگیرى و تداوم طرح گفت وگوى تمدن ها و تعمیق گفت وگوهاى بین ادیان و مذاهب.

۸-حمایت از دخالت سازمان ملل متحد و تقویت آن در حل مناقشات جهانى، به جاى دخالت یك جانبه یا چند جانبه قدرت هاى بزرگ.

www.nehzateazadi.org


آقازاده ها قدرت ندارند

على لاریجانى در كنفرانس مطبوعاتى خود در رشت در خصوص بحث آقازاده ها گفت: بحث آقازاده ها چیزى نیست كه نشود با آن مبارزه كرد، چرا كه فكر نمى كنم اینقدر قدرت در آنها وجود داشته باشد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در مورد زمان تصدى ریاست صدا و سیما گفت: من زمانى كه وارد صدا و سیما شدم۲ شبكه تلویزیونى بیشتر وجود نداشت، ولى در حال حاضر شما مى بینید كه ما داراى بیش از۴۵ شبكه تلویزیونى و رادیویى شده ایم كه این شبكه ها تعدادى داخلى و تعدادى دیگر، شبكه هاى استانى و برون مرزى هستند. وى در مورد حوزه مطبوعات در دولت خود گفت: ما با داشتن رسانه هاى تصویرى و مكتوب مى توانیم توانمندى هاى لازم را درخصوص مسائل اجتماعى و سیاسى فراهم آوریم. پس ما مى توانیم یك استراتژى دقیقى در حوزه مطبوعاتى داشته باشیم.


مبارزه با اخلالگران اقتصادى

ایرنا: على لاریجانى در جمع مردم تالش بر اولویت دادن به برنامه هاى اصلاح اقتصادى و مبارزه با اخلالگران اقتصادى به عنوان یك اولویت نخست تاكید كرد و گفت: یكى از برنامه هاى اساسى من اصلاح وضع اقتصادى كشور و مقابله جدى با مفاسد و اخلالگران اقتصادى است كه با سوءاستفاده و مخفى شدن در پشت بعضى ها، روح مردم را آزرده كرده اند و وقتى مبارزه با فساد و برخورد با اخلالگران اقتصادى مطالبه و خواست مردم است چرا در برخورد با  آنان اهمال و سستى صورت گیرد. وى در ادامه گفت: وضعیت نابسامان و فعلى سیستم ادارى نیازمند دمیدن یك هواى تازه است. بگذارید بعضى ها جیغ و فریاد بزنند، مطمئناً اگر این اقدامات صورت گیرد مردم پشت سر آن هستند و نظام ادارى فعلى دچار یك تبعیض و بى عدالتى است. مردم از تبعیض خسته شده اند اما برخورد با تبعیض ها باعث مى شود مردم تعلق خاطر پیدا كنند. وى افزود: چرا برخى از یك حقوق ششصد، هفتصد (هزار) تومانى برخوردارند ولى قشر زحمتكش فرهنگى از حقوق بسیار پایینى برخوردار است كه در شان آنها نیست؟ براى متوازن ساختن حقوق اقشار مختلف ادارى باید یك نظام جامع و هماهنگ پرداخت ایجاد شود. لاریجانى در پایان گفت: در اوایل انقلاب با برخوردار نامیدن استان هاى شمالى كشور به آنها ظلم شد. عدم استقرار صنایع مولد در گیلان و مازندران باعث شد مردم این استان ها نتوانند در كنار فعالیت كشاورزى خود از برخى صنایع مولد، تبدیلى و مكمل استفاده كنند .


پیروزى لبنان به خاطر امام موسى  صدر بود

على لاریجانى در گلزار شهداى رودسر گفت: مردم لبنان هم كه توانستند به پیروزى دست پیدا كنند به خاطر وجود شخصیتى به  نام امام موسى صدر بود. چرا كه این شخصیت از فرزندان امام خمینى (ره) به حساب مى آمد. وى در ادامه گفت: عقل حكم مى كند كه ما فضاى سالمى براى جوانان فراهم كنیم كه بتوانند بدون هیچ دغدغه اى در خدمت نظام باشند.

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


قتل بختیار و میكونوس به مصلحت نبو د

على اكبر ولایتى در گفت و گو با «بازتاب» در مورد قتل شاپور بختیار و پرونده میكونوس گفت: حوادثى چون قتل بختیار و میكونوس به مصلحت كشور نبود. زمانى كه یك رابطه در دیپلماسى كشور پس از چند سال تلاش به نقطه قابل اتكایى مى رسد كه مى تواند اساس یك رابطه دوطرفه توام با حفظ عزت و كسب منافع ملى با غرب شود، جریانى به وجود مى آید كه مى خواهند این روابط را تخریب كنند و این به نفع كشور نیست. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در بخش دیگر از مصاحبه خود نگاه خویش را در مورد دولت انگلیس بیان كرد و افزود: انگلیس مى خواهد با حال و هواى قرن نوزدهم با دیگر كشورها برخورد كند، در حالى كه نه آن توان سابق را دارد نه دیگر از شأن امپراتورى بریتانیا در جهان چیزى باقى مانده است. هر كس هم به انگلیسى ها در دیپلماسى وزنى بیش از اعتبار واقعى آنها بدهد، نتیجه همان خواهد شد كه مشاهده مى كنیم. انگلیسى ها دنباله رو آمریكا هستند و براى ایالات متحده دلالى مى كنند، لذا باید با لندن در حد یك دلال برخورد كرد. امیدواریم مواضع گستاخانه اخیر دولت انگلیس براى كسانى كه دل در گرو لندن بسته اند، تنبه ایجاد كند.


باید شغل زنان شرعى باشد

على اكبر ولایتى در دفتر شوراى هماهنگى استان مركزى در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالى كه «شما چه نقشى براى زنان در اداره كشور قائل هستید»، گفت: اگر مشكلى در ارجاع شغل در چارچوب موازین شرعى و قانونى وجود نداشته باشد، به تبعیض بین زنان و مردان قائل نیستم. ولایتى در مورد نظر شوراى هماهنگى گفت: برخى استان ها همچون شوراى هماهنگى استان مركزى نظر دیگرى داشته و دارند كه اعلام كرده اند. وى در پاسخ به خبرنگار محلى دیگر در مورد «آزادى بیان، حقوق شهروندان و نهضت آزادى» گفت: آزادى چیزى نیست كه دیگران به ما توصیه كنند. آزادى در این كشور از دستاوردهاى انقلاب و جمهورى اسلامى است كه مردم ایران به همت بازگشت هویت اسلامى و میل به  آزادى به رهبرى امام (ره) انقلاب كردند. امام (ره) نیز منادى آزادى بود. همه آن كسانى كه شعار آزادى را قبل از انقلاب مى دادند، موفق به این كار نشدند و هیچ نهضت غیردینى نتوانست آزادى را به ایران به ارمغان آورد.


دولت باید بر مشكلات اخلاقى نظارت كند

ایرنا: على اكبر ولایتى در مسجد سیدهاى اراك در پاسخ به سئوالى درباره مشكلات اخلاقى در جامعه گفت: انقلاب ما، انقلابى اعتقادى- فرهنگى است، بنابراین دولت باید نظارت و مراقبت را افزایش دهد تا این وضعیت اصلاح شود.


برگزارى انتخابات نماد دموكراسى است

ایرنا: على اكبر ولایتى گفت: برگزارى انتخابات نماد دموكراسى و زمینه ساز حضور مردم در تعیین سرنوشت  كشور است. وى در دیدار با فرهنگیان در مسجد آقا ضیاء الدین اراك افزود: آمدن آقاى هاشمى قطعى نشده است، اما منتفى نیز نیست. ایشان خدمات بسیارى براى نظام اسلامى انجام داده اند.

سایت ولایتى:www.velayati.ir


گفت وگوى ایرنا با مهرعلیزاده

شما مطیع و پیرو هستید یا تاثیرگذار و پیشرو؟

در مجموع پیشرو و تاثیرگذارم و تاكنون نیز بر همین اساس كار كرده ام.

در دیدگاه شما حكم حكومتى چه جایگاهى دارد؟

حكم حكومتى جایگاهش در قانون اساسى تعریف شده است.

آمریكا را در یك جمله توصیف كنید.

آمریكا یك كشور است.

اگر صلاحیت شما در شوراى نگهبان تائید نشود، مى پذیرید یا اعتراض مى كنید؟

طبیعى است كه اعتراض مى كنم.

شما از خانواده معظم شهدا هستید؟

نه، اما خدمتگزار خانواده شهدا هستم.

داشتن محاسن براى مدیران مرد در دستگاه هاى دولتى اجبارى است؟

من بخشنامه اى در این باره ندیدم.

آیا یك راهپیمایى میلیونى مى تواند جاى رفراندوم را بگیرد؟

نه، هر چیزى تعریف خودش را دارد.

شما تا حالا كراوات زده اید؟

نخیر.

پس از توقیف روزنامه هاى جامعه، توس، خرداد و سایر روزنامه هاى دوم خردادى چه احساسى به شما دست داد؟

به عنوان یك شهروند از این كه امكان اطلاع رسانى در عصرى كه تمام مسائل آن مبتنى بر اطلاع رسانى صریح است، از این اتفاق ناخشنود شدم.

پس از پخش فیلم كنفرانس برلین از تلویزیون چه احساسى به شما دست داد؟

فكر كردم اتفاقى افتاده و پشت بام آنتنى، چیزى افتاده توى شبكه اول تلویزیون.

آیا با انتخاب حداقل یك زن در كابینه به عنوان وزیر، موافق هستید؟

این حتماً باید رعایت شود، من اعتقاد دارم كه به توان مدیریتى افراد باید نگاه كنیم و جنسیت در توان مدیریتى تاثیرى ندارد، بنابراین تا پنج وزیر زن هم در كابینه محدودیتى ندارد.

آیا با به آتش كشیدن پرچم آمریكا در۱۳ آبان موافقید؟

به نظر من، راه هاى خیلى خیلى بهترى است .

در دیدگاه شما استفاده از آنتن ماهواره اى جرم است؟

در دیدگاه من اصلاً جرم نیست.

از رد صلاحیت ها در انتخابات مجلس هفتم متاسفید، خوشحالید یا نظر دیگرى دارید؟

قطعاً همه متاسف شدند، بنده هم متاسف شدم و اعتراض كردم.

سه حادثه تلخ در هشت سال گذشته نام ببرید.

حادثه كوى دانشگاه، زلزله بم و انفجار قطار در نیشابور.

سایت مهرعلیزاده: www.mehralizadeh.com


پیرترین فرد كابینه خواهم بود

ایسنا: محمدباقر قالیباف گفت: این بحث كه گفته مى شود قالیباف دیگر نمى توانست با لبخند به كار خود در ناجا ادامه دهد، امرى نادرست است چرا كه معتقدم مى توان در چارچوب قانون اساسى خدمت هاى بزرگى به مردم كرد.كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم با تاكید بر جوانگرایى و استفاده از نیروهاى جوان در كابینه خود گفت: كابینه من، از افرادى متخصص، متعهد و جوان تشكیل خواهد شد به طورى كه پیرترین فرد كابینه رئیس جمهور خواهد بود و با این كار قصد ایجاد تحول بزرگى در ساختارهاى مدیریتى كشور دارم. وى همچنین با تاكید بر اینكه اصلاحات جزء جدایى ناپذیر دولت من خواهد بود، افزود: با تمام توان در راه خدمت به مردم و اصلاح اشتباهات و كاستى ها گام برخواهم داشت و در صورت اعتماد مردم است كه باید دید آیا مى توانم در عرصه عمل از رئیس جمهور قبلى موفق تر باشم یا خیر؟ وى همچنین با اشاره به اینكه تنها منبع تامین هزینه هاى انتخاباتیش كمك هاى مردمى است، گفت: در صورتى كه این مبالغ از هزینه تبلیغاتى ستاد بیشتر باشد، مابقى كمك هاى مردمى را به كمیته امداد امام(ره) اهدا خواهم كرد.


دیدار كشتى گیران با قالیباف

محمدباقر قالیباف دیروز طى نشستى با جمعى از پیشكسوتان و قهرمانان اسبق كشتى كشورمان به بحث و گفت وگو پرداخت.طى این نشست كه در ساختمان ستاد انتخاباتى قالیباف برگزار شد، على اكبر حیدرى نایب قهرمان المپیك ژاپن، محسن كاوه، غلامرضا محمدى، مربیان تیم ملى كشتى آزاد، علیرضا لرستانى، احمد دباغ، حیدر معدنچى، فریدون حبیبى، سیروس سیاهى، حسین ملكى، پرویز نورمحمدى، جمشید بایرام زاده و رشید تافته از پیشكسوتان كشتى كشورمان حضور داشتند.


پایگاه اینترنتى حامیان قالیباف

پایگاه اینترنتى حامیان محمدباقر قالیباف به صورت آزمایشى راه اندازى شد كه این پایگاه تمام فعالیت هاى ستادى و عملیاتى حامیان مستقل قالیباف را به صورت مجازى در فضاى اینترنتى دربرمى گیرد.دیدگاه هاى موافقان و مخالفان حضور قالیباف، ارتباط علاقه مندان و حامیان مستقل به صورت مجازى و اینترنتى با یكدیگر و اعضاى شوراى مركزى حامیان مستقل، نام نویسى هواداران و حامیان قالیباف و دیدگاه هاى مختلف در خصوص انتخابات از بخش هاى ویژه این پایگاه است.


سفر قالیباف به بوشهر

محمدباقر قالیباف دیروز به منظور دیدار با مردم بوشهر عازم این شهرستان شد. این كاندیدا پیش از این نیز با مردم استان هاى فارس و اصفهان دیدار كرده است.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


فناورى را گدایى نكنید

احمد توكلى گفت: كسانى كه تحقق اهداف چشم انداز۲۰ ساله را صرفاً از راه گدایى سرمایه و فناورى از خارج ممكن مى دانند، توانمندى شركت ها و فناوران ایرانى را دست كم مى گیرند.

وى روز گذشته در پاسخ به سئوال تعدادى از دانشجویان دانشگاه هاى تهران، با تشریح سند چشم ا نداز۲۰ ساله نظام تاكید كرد: فناورى برتر، گرفتنى نیست، خلق كردنى است. اگر بخواهیم به مقام اول علمى، فناورى و اقتصادى در منطقه برسیم، چاره اى نداریم جز اینكه به شركت ها و فناوران و تولید كنندگان ایرانى اعتماد كنیم و به آنها فرصت دهیم تا بزرگ شوند و كارهاى بزرگ انجام دهند.

توكلى افزود: در شأن ایران به عنوان یك تمدن۴ هزار ساله نیست كه مانند كشور هاى كوچك منطقه كاسه گدایى فناورى به دست بگیرد. ما مى توانیم فناورى تولید و خلق كنیم. این را جوانان ما در عرصه هاى هسته اى ثابت كرده اند، كافى است دولتمردان هم خود باختگى را كنار بگذارند و از هزاران جوان باهوش و تحصیلكرده ایران براى تولید علم و تكنولوژى حمایت كنند.


قدردانى از افتتاح بدون تشریفات فرودگاه امام

احمد توكلى از افتتاح بدون تشریفات فرودگاه بین المللى امام خمینى (ره) استقبال و قدردانى كرد.

كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم با اشاره به افتتاح فرودگاه بین المللى امام خمینى (ره) گفت: تا چند ماه پیش، برخى از دولتمردان اصلاح قرارداد بهره بردارى از فرودگاه امام (ره) با شركت تركیه اى تاو را غیرممكن و یك فاجعه بزرگ جلوه مى دادند، اما سرانجام دیدیم كه دولت تسلیم خواسته بحق نمایندگان مجلس شد.

وى با بیان اینكه خواست مصرانه مجلس از دولت این بود كه وقتى شركت ها و فناورى ایرانى توانایى انجام پروژه ها را دارند، باید در اولویت اعطاى پروژه ها باشند، افزود: این قانون این كشور است، اما برخى از دولتمردان اعطاى پروژه هاى دولتى به شركت هاى خارجى را یك موفقیت براى خود مى دانند.

توكلى با اظهار خرسندى از افتتاح بدون تشریفات فرودگاه امام خمینى افزود: امروز به تدریج برخى شركت ها و دستگاه هاى دولتى ماشین خرج تراشى شده اند و این هزینه هاى زاید را به بخش خصوصى هم تحمیل كرده اند در حالى كه در دنیاى رقابتى امروز هر كشور كه ارزان تر تولید كند، بازار هاى جهانى را تسخیر خواهد كرد. وى در پایان گفت: امیدوارم دولت در ماه هاى باقى مانده به خواسته هاى مجلس توجه بیشترى كند.

سایت توكلى: www.tavakoli.ir


از هیاهوگران نمى ترسم

ایرنا: محسن رضایى گفت: ما یك دولت مقتدر مى خواهیم كه از هیاهوگران نترسد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع اعضاى كمیته هاى دانشجویى ستاد انتخاباتى خود در سراسر كشور مشكل اصلى كشور را در مدیریت اجرایى آن دانست و افزود: اگر قرار است كه كشور به طور صحیح اداره شود باید با فرصت طلبان و رانت خواران به طور جدى مقابله شود. وى قطع دست فرصت طلبان را ممكن دانست و افزود: این كار ساده اى نیست و هزینه هایى هم باید در این راه پرداخت كه هزینه هایى هم كه در شرایط فعلى داریم مى پردازیم شاید به خاطر همین شعارهایى است كه داده ایم. رضایى با انتقاد از كسانى كه این گروه چهارنفره را یك گروه افراطى معرفى مى كنند، افزود: شاید ما چهار نفر در نحوه اجرایى با یكدیگر اختلافاتى داشته باشیم ولى با دیگر اصولگراها اختلاف بیشترى داریم. او بر جایگزینى روحیه دنیاطلبى به جاى روحیه جهاد و شهادت در كشور تاكید كرد و گفت: برخى جناح هاى سیاسى براى رسیدن به اهداف سیاسى خود در حال حاضر با كارتل هاى اقتصادى در ارتباط هستند كه این مسئله جاى تاسف دارد. وى با انتقاد از نحوه اداره دانشگاه  آزاد اسلامى و افزایش بى رویه شهریه هاى این دانشگاه و نبود رقابت در این بخش گفت: اگر قرار است كه در دانشگاه هاى بخش خصوصى رقابت ایجاد شود باید این دانشگاه به۱۰ دانشگاه تبدیل و تقسیم شود.


تفكر حذفى، تفكر انقلابى نیست

محسن رضایى با تاكید بر این نكته كه تفكر حذفى تفكر انقلابى نیست، گفت: نسل اول انقلاب سرمایه هاى این نظام هستند. وى در سومین نشست ستادهاى انتخاباتى استانى خود در تهران گفت: هر تفكرى مبتنى بر حذف این نیروها از گردونه انقلاب به ضرر نظام است و ما باید نسل اول انقلاب را با تحولات همراه كنیم و حتى اگر شده آنها را به دوش بكشیم و با خود ببریم.


عوامل جدایى حكومت از مردم

محسن رضایى در همایش صاحب نظران اقتصادى و اجتماعى در تهران، درباره عوامل جدایى حكومت از مردم گفت: در جدایى حكومت از مردم سه عامل وجود دارد كه عامل اول اقتصاد متكى بر نفت است كه دولت نفت را استخراج مى كند و مى فروشد و پول آن را صرف كارهاى خود مى كند. در حالى كه در كشورهاى پیشرفته مردم و دولت سر یك سفره مى نشینند اما در كشورهاى جهان سوم و به ویژه ایران كه اقتصاد آن از طریق فروش نفت اداره مى شود دولت اقتصاد خود را دارد و مردم اقتصاد خود را و این مسئله هم باعث آسانى اداره حكومت شده و هم جدایى مردم از حكومت. وى درباره علت دوم این مسئله گفت: حكومت در ایران مثل اسب زین كرده اى است كه اداره آن آسان است. او در مورد عامل سوم گفت: رابطه حكومت با مردم یك رابطه طبیعى است. مردم ایران شورشگر نبوده و علیه حكومت عصیان نمى كنند چرا كه مردم ایران براى حكومت فداكارى زیادى كرده و در واقع خود مردم، مجلس و دولت را انتخاب كرده اند.

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


معادله انتخابات برهم مى خورد

فارس: محمود احمدى نژاد گفت:۱۰ تا۱۵ روز آینده اتفاقات جدیدى در صحنه انتخابات كشور رخ مى دهد كه معادله هاى فعلى را برهم زده و وقایعى به وجود مى آورد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع مسئولان ستادهاى تبلیغاتى خود در مشهد گفت: باید میان مشكلات موجود و نظام اسلامى فاصله ایجاد كنیم و براى موفقیت ویژگى هاى دولت اسلامى را براى مردم به درستى تبیین كنیم. وى درخصوص ائتلاف چهار نفره كاندیداها گفت: این ائتلاف در یك زمان و مقطع خاصى مطرح شد و ما نباید به عقب بازگردیم و باید به آینده فكر كنیم. او افزود: در حالى كه بانك جهانى براى رفع مشكل زباله هاى تهران به ما پیشنهاد وام۲۰۰ میلیون دلارى داده بود با سه میلیون تومان مشكل دفع زباله هاى تهران را حل كردیم و همچنین در یك سال و نیم به تعداد۸ سال قبل پل، پارك، اتوبان، ورزشگاه و بسیارى دیگر از فضاهاى ارائه خدمات شهرى را در تهران ساختیم. احمدى نژاد با اعلام اینكه من هنوز كار تبلیغاتى و انتخاباتى را شروع نكرده ام، گفت: آنها كه شروع كرده اند نیز با ما چندان فرقى نمى كنند.


آرمانخواهى فرهنگى

محمود احمدى نژاد: هر اقدامى كه ما در زمینه فرهنگ انجام مى دهیم باید معطوف به دو نكته باشد و بدون رعایت این دو نكته كار فرهنگى معنا ندارد. نكته اول اینكه اقدامات ما باید هویت ما را تثبیت كند و تجلى بخشد. یعنى ما را به گذشته تاریخى و توانمندى هایمان برگرداند تا بهتر خودمان را بشناسیم. از محورهاى تهاجم فرهنگى دشمن همین سلب هویت است. ما در واقع ادامه یك حركت و یك شاخه از یك درخت تنومند هستیم كه دارد رشد مى كند. اگر این درخت شناخته شد خیلى از این مسائل حل مى شود. برخى ها در حوزه مسائل فرهنگى به عنوان مثال برخورد با ابتذال را مطرح مى كنند. آنها باید ببینند كه ابتذال چرا رشد مى كند. آنها باید ببینند چرا رابطه جوان ما با آن درخت تنومند قطع مى شود آن گاه ریشه ابتذال را خواهند یافت. پس اولین اقدام ما باید این باشد كه تمام سنت هاى خوب و درست ایرانى، تمام برجستگى هاى فرهنگى، گذشته افتخار علمى و فرهنگى و... دانشمندان ایرانى همگى معرفى شوند. حفظ میراث فرهنگى هم همین است كه این كارها و افتخارهاى گذشته خود را حفظ و دوباره مطرح كنیم. نكته دوم آرمان هاى ما است. در طول تاریخ ملت ما همواره آرمان هاى بزرگ الهى داشته است. ما جزء معدود ملت هایى هستیم كه همیشه الهى بوده ایم. در طول تاریخ حتى یك سند پیدا نمى كنید كه ملت ایران موحد نبوده باشد و این خیلى مسئله مهمى است. اینكه ملت ایران به راحتى اسلام را پذیرفت ریشه در آن داشت اینكه ملت ایران به لحاظ فرهنگ و تمدن برتر از كسانى بودند كه آنها را به اسلام فراخواندند. ما باید آرمان ها را در مقابل جریانى كه آرمان خواهى را تخطئه مى كند به طور جدى مطرح كنیم. ما باید توجه داشته باشیم كه آرمان خواهى با ایده آلیسم تفاوت مى كند. هر چند گروهى سعى مى كنند با القاى این شبهه مانع چنین حركتى شوند.

سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com


اطلاعیه شرق درباره انتخابات

در این صفحه خبر هاى كوتاه مربوط به هر نامزد در جایگاه مشخص آن نامزد درج خواهد شد. ستاد هاى انتخاباتى نامزد هاى محترم انتخابات ریاست جمهورى مى توانند هر روز تا ساعت۱۶ آخرین خبر ها و دیدگاه هاى مربوط به نامزد مورد نظر خود را به شماره۸۸۸۰۳۰۴ فاكس كنند. موارد مورد توجه در این ستون ها عبارتند از:۱-سهم هر نامزد از هر ستون نهایتاً۳۰۰ كلمه خواهد بود.۲-در هر ستون تنها خبر هاى كوتاه، یادداشت هاى كوتاه، اطلاعیه ها، بیانیه ها و نیز نقطه نظرات نامزد یا حامیان وى منتشر خواهد شد.۳-شرق در اصلاح مطالب این ستون ها براساس قانون مطبوعات آزاد خواهد بود.۴-شرق یادداشت ها و مقالات چاپ شده در مطبوعات دیگر را منتشر نخواهد كرد.۵-تهیه گزارش هاى مفصل از همایش هاى انتخاباتى به تشخیص تحریریه شرق بر عهده خبرنگاران آن است كه در دیگر صفحات منتشر مى شود.۶-به هنگام ارسال خبر هاى نامزد ها حتماً باید روى آن درج شود «جهت صفحه انتخابات».


كاندید هاى دیگر

كاندیدایى از قم

ایلنا: آیت الله سید محمدهادى غضنفرى خوانسارى كاندیداتورى خود را براى نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى اعلام كرد. مدیر دفتر این كاندیدا در قم افزود: آیت الله خوانسارى از همراهان امام راحل (س) در نجف و ایران و تنها كاندیداى سید كشور هستند و پیش بینى چنین است كه با توجه به این كه ایشان استاد بسیارى از كاندیداهاى فعلى بوده اند به نفع ایشان از عرصه رقابت ریاست جمهورى خارج شوند.


حسابى در ایسنا

ایرج حسابى مى گوید كه دولتمردان و سایر مسئولان نباید انتظار داشته باشند كه مردم و امثال او غر نزنند. وى مى گوید: «ما غر مى زنیم تا شاید مواردى كه بارها گله مندى خود را از آنها بیان كرده ایم موردتوجه قرار گیرد.» فرزند پروفسور حسابى، همچنین از لزوم تاسیس آنچه آن را وزارت جهاد تحقیقات مى خواند، یاد مى كند. او افزود: افرادى كه در ستادش همكارى مى كنند، نه وزیر و وكیل سابقند و نه پست و مقامى دارند، بلكه همگى از روى علاقه آمده اند. ایرج حسابى در ادامه گفت: هدف ما این است كه انتقاداتمان به گوش كسانى كه فردا مى خواهند مسئولیت قبول كنند برسد، بنابراین اگر نگذارند غر بزنیم، كار خوبى نیست. باید بگذاریم هركس مى خواهد وارد عرصه شود.حسابى در پایان پیش بینى كرد كه یك الى دو میلیون نفر به وى راى خواهند داد.

روزنامه کیهان

رضا خاتمی: هاشمی رفسنجانی فقط 5 میلیون رأی دارد

دبیركل حزب مشاركت گفت: نظرسنجی ها نشان می دهد در صورت ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات، وی حدود پنج میلیون رأی كسب خواهد كرد.

به گزارش ایرنا محمدرضا خاتمی، در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: از نظر ما حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات قطعی است و چنانچه او به صحنه نیاید، به منزله رعایت برخی مصلحت هاست.

دبیركل حزب مشاركت، این را هم گفت كه اگر مصطفی معین در انتخابات ریاست جمهوری رأی بیاورد و دولت تشكیل دهد، اصلاحات تداوم خواهد یافت.


توكلی: آزادی جوانان به این است كه با داشتن شغل بتوانند روی پای خود بایستند

نامزد احتمالی اصولگرایان در جمع قشر دانش آموزی ائتلاف آبادگران تأكید كرد: آزادی در صورتی دوام خواهد داشت كه محتاج دیگران نباشیم.

احمد توكلی در این همایش موسوم به «یك یك ما» گفت: نامزد ریاست جمهوری باید به دو اصل بسیار مهم یكی مشكل یابی و علت یابی آسیب های موجود و دیگری چگونگی برخورد با آسیب های یادشده بپردازد.

وی گفت: اگر علل آسیب شناسانه بررسی نشود، ممكن است اصلاح ظاهری صورت بگیرد و درمان به طور دقیق به هدف نرسد و درد به صورت اصولی درمان نشود.

توكلی تصریح كرد: من در نامه های انتقادی كه به مسئولان می نوشتم به هر دوی این موارد تأكید داشتم و علاوه بر اشاره به آسیب ها راه حل و شیوه درمان آن ها را نیز ارائه می كردم.

رئیس مركز پژوهش های مجلس در خصوص مقوله آزادی نیز گفت: آزادی وقتی دوام دارد كه محتاج نباشیم چرا كه احتیاج باعث می شود آزادی در برخی رفتارها محدود شود.

توكلی تأكید كرد: نخستین گام برای نیل به این هدف نیز اشتغال است كه اجازه می دهد جوانان روی پای خود بایستند.


حاتمی كیا: قرار نیست برای نامزدی كسی فیلم تبلیغاتی بسازم

ابراهیم حاتمی كیا شایعه ساخت فیلم تبلیغاتی برای نامزدی هاشمی رفسنجانی را تكذیب كرد.

به گزارش سایت «انتخاب 9» وی گفت: هیچ تماس یا گفت وگویی با دفتر هاشمی رفسنجانی مبنی برساخت فیلم تبلیغاتی این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نداشته ام.


شریعتمداری: بهترین جایگاه برای رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت است

مدیرمسئول كیهان یادآور شد كمتر كسی مانندآقای هاشمی رفسنجانی می تواند در جایگاه حساس مجمع تشخیص مصحلت نظام منشأ خدمات ارزنده باشد.

به گزارش سایت خبری انتخاب نهم حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه كیهان با بیان این مطلب خاطرنشان ساخت: ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاه بسیار حساسی است و آقای هاشمی بهتر است این جایگاه را با قدرت و قوت حفظ كند.

شریعتمداری همچنین یادآور شد كه احتمال رسیدن به اجماع و یك كاندیدای واحد در میان اصولگرایان قوت گرفته و هشدار داد: اجماع در جبهه اصولگرایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اصولگرایان هر چه از این ضرورت دورتر شوند یا در آن تاخیر كنند، به همان اندازه گردونه به زیان آنها خواهد چرخید.

وی كاندیداهای اصولگرا را در اصول، مشترك دانست و گفت: كاندیداها باید از اختلاف سلیقه ها چشم پوشی كرده و به اصول مشترك اندیشیده و در نهایت به كمك كاندیدای نهایی برخیزند.

شریعتمداری با بیان این كه همیشه نباید به فكر ریاست جمهوری بود گفت: مسئله مهم سرباز جمهور بودن است.


احمدی نژاد: تا 15 روز دیگر معادلات انتخاباتی به هم می خورد

محمود احمدی نژاد نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اعلام كرد: اتفاقات جدیدی ظرف 10 تا 15 روز آینده در صحنه انتخابات كشور رخ می دهد كه معادله های فعلی را برهم زده و وقایعی به وجود می آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمدی نژاد كه عصر روز جمعه در مشهد حاضر شده بود ضمن زیارتی خواندن سفر خود، در جمع مسئولان ستادهایش گفت: باید میان مشكلات موجود و نظام اسلامی فاصله ایجاد كنیم و برای موفقیت، ویژگی های دولت اسلامی را برای مردم به درستی تبیین كنیم.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری در خصوص ائتلاف چهار نفره كاندیداها توضیح داد: این ائتلاف در یك زمان و مقطع خاصی مطرح شد و ما نباید به عقب بازگردیم و باید به آینده فكر كنیم.

وی در قسمتی از این جلسه، اظهار داشت: در حالی كه بانك جهانی برای رفع مشكل زباله های تهران به ما پیشنهاد وام 200 میلیون دلاری داده بود با سه میلیون تومان مشكل دفع زباله های تهران را حل كردیم.

شهردار تهران افزود: در یك سال و نیم به تعداد 8 سال قبل پل، پارك، اتوبان، ورزشگاه و بسیاری دیگر از فضاهای ارائه خدمات شهری را در تهران ساختیم.

احمدی نژاد در پاسخ به فردی كه از او می خواست تا كارهایش را به شهردار مشهد نیز یاد بدهد بدون هیچگونه تایید یا تكذیبی، سكوت كرد.

این كاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با اعلام این كه من هنوز كار تبلیغاتی و انتخاباتی را شروع نكرده ام گفت: آن ها كه شروع كرده اند نیز با ما چندان فرقی نمی كنند.

روزنامه همشهری محمد رضا خاتمی :مجلس مانع دولت اصلاحات نیست

ایرنا: دبیركل حزب مشاركت ایران اسلامی گفت: در صورتی كه معین در انتخابات ریاست جمهوری رای آورد و دولت وی تشكیل شود، اصلاحات در كشور تداوم خواهد یافت.«محمدرضا خاتمی» در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: «دولت اصلاحات سعی می كند كه به هیچ وجه از اختیارات قانونی خود كوتاه نیاید.»دبیركل جبهه مشاركت افزود: «مجلس نیز نمی توا ند مانعی بر سر راه دولت اصلاحات باشد، زیر از انسجام و اقتدار كافی برخوردار نیست و در صورت تشكیل دولت اصلاحات بسیاری از نمایندگان با دولت همكاری خواهند داشت.»
باید به شخصیت و حیثیت كارگران بها داد
فارس:دبیركل مجمع روحانیون مبارز گفت: بایستی به شخصیت و حیثیت كارگران بها داد.مهدی كروبی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مشكلات قشر كارگر را در پایین بودن حقوق و دستمزد و عدم حمایت و پشتیبانی قانونی از آنان در مقابل هرگونه تضییع حق ذكرو اعلام نمود:با توجه به وضع خاصی كه بخشهای دولتی دارند و افزایش۱۵ درصدی دستمزدها به جای۲۵ درصد پیش بینی شده، باید مراكز خصوصی را برای پرداخت حقوق و نیز درآمد زایی تقویت كنیم.
تشكیل ستاد انتخاباتی آبادگران به اعلام مهندس چمران وابسته است
ایسنا: حسن بیادی عضو ائتلاف آبادگران در پاسخ به اینكه ائتلاف آ بادگران ایران اسلامی تاكنون در چه استانهایی اقدام به تشكیل ستادهای انتخاباتی كرده نیز با تاكید بر اینكه در هیچ استانی از جمله ا ستان تهران، ستاد انتخاباتی این ائتلاف ایجاد نشده است، خاطرنشان كرد:  ایجاد ستاد انتخابات ائتلاف آبادگران ایران اسلامی به اعلام مهندس چمران سخنگوی این ائتلاف منوط است.


لاریجانی: با بحث آقازاده ها به صورت جدی برخورد می كنم

ایسنا: علی لاریجانی ترس آمریكا از ایران را وجود نیروهای جوا ن و مستعد دانست و افزود: اگر آمریكا در عراق به مشكل برخورد و به بحرانی این چنین دست پیدا كرد، به علت وجود ایران در منطقه بود، چرا كه وجود ایران در منطقه حائزاهمیت است.وی كه در گلزار شهدای رودسر در جمع مردم سخن می گفت رانت خواری و رشوه گیری را یكی از معضلات مهم كشور دانست و تصریح كرد: اگر من رئیس جمهور آینده كشور شوم با این گونه مفاسد اقتصادی به صورت جدی برخورد خواهم كرد.لاریجانی در كنفرانس مطبوعاتی خود كه در استان گیلان در جمع خبرنگاران برگزار شده بود در خصوص بحث آقازاده ها گفت: بحث آقازاده ها چیزی نیست كه نشود با آن مبارزه كرد؛ چرا كه فكر نمی كنم این قدرت در آنها وجود داشته باشد.لاریجانی در پاسخ به سئوالی در خصوص این كه آ یا شما به نفع كاندیدای دیگری در شورای هماهنگی انقلاب اسلامی كنار می روید یا خیر؟ گفت: نظر شورای هماهنگی برای من هر چه باشد قابل قبول است؛ چرا كه من به دنبال وحدت در این شورا هستم.


سخنان محتشمی پور خطاب به شورای نگهبان

ایسنا:سیدعلی اكبر محتشمی پور گفت: آقایان شورای نگهبان می گویند ما مسئول مشاركت مردم در انتخابات نیستیم و دیگران باید در ارتباط با مشاركت حداكثری مردم كار كنند لذا این سوال مطرح می شود كه اگر شما باعث شدید مردم مشاركت نكنند هم باز مسئول نیستید؟ یعنی شما وظیفه دارید كه كاری كنید كه مردم در مسائل سرنوشت ساز خود شركت نكنند؟ این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینكه «در انتخابات وظیفه ای جز وظیفه حقوقی برای شورای نگهبان نمی شناسیم» ، دبیر، فقها، حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان را مورد خطاب قرار داد و گفت: تمام مصیبت هایی كه ما امروز شاهد هستیم در اثر عمل نكردن به قانون و اقدامات سلیقه ای بوده است كه در ارتباط با سلایق افراد ذیصلاح اعمال شده است.


من تردید دارم

ایسنا: سخنگوی مجمع نیروهای خط امام(ره)، گفت: در جلسات شورای هماهنگی جبهه  اصلاحات شركت و عمده ی بحث هایی را كه درخصوص اجماع و شیوه ی اجماع و ائتلاف گروه ها مطرح می شود، دنبال می كنیم.حمید قزوینی، با بیان اینكه اگر اتفاق خاصی نیفتد همان تصمیمی را كه از گذشته گرفته ایم، دنبال می كنیم، درمورد اجماع جبهه ی اصلاح طلبان، اظهار كرد: به نظر می رسد اجماع، شدنی نباشد. كسانی كه از واژه ی اجماع استفاده می كنند، تا حدودی در استفاده از این واژه اشتباه می كنند.چرا كه خیلی ها معتقدند این كه همه بر سر امری توافق داشته باشند، بسیار سخت و تقریبا محال است.


انتظار معجزه از شما نداریم

ایسنا: بیش از یكصد و پنجاه تن از اعضاء ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران در نامه ای به مهندس میرحسین موسوی از وی برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری دعوت كردند.در این نامه آمده است: مشكلات را می دانیم و هرگز از شما انتظار معجزه و ایفای نقش منجی را نداریم، اما اطمینان داریم با حضور شما امید به اجرای صحیح و جامع قانون اساسی، ایفای حقوق ملت، بازگشت به ارزشهای بنیادی، مشاركت حداكثری و همبستگی ملی، امیدی زنده ودست یافتنی خواهد بود.


قالیباف: پیرترین فرد كابینه ام رئیس جمهور است

ایسنا:كاندیدای نهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری گفت: این بحث كه گفته می شود قالیباف دیگر نمی توانست با لبخند به كار خود در ناجا ادامه دهد، امری نادرست است چراكه معتقدم می توان در چارچوب قانون اساسی خدمت های بزرگی به مردم كرد.محمدباقر قالیباف گفت: كابینه من، از افرادی متخصص، متعهد و جوان تشكیل خواهد شد؛ به طوری كه پیرترین فرد كابینه رئیس جمهور خواهد بود و با این كار قصد ایجاد تحول بزرگی در ساختارهای مدیریتی كشور دارم.


توكلی:در شان ما نیست كاسه گدایی به دست بگیریم

فارس: كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر قرار باشد راه جذب و انتقال فناوری از خارج را برای تحقق هدف چشم انداز۲۰ ساله نظام در پیش بگیریم، قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید چرا كه فناوری برتر هژمونی و سلطه غرب است و كشورهای غربی به ما جهان سومی ها فقط فناوری دست دوم و سوم خود را می دهند. ضمناً در شأن ایران به عنوان یك تمدن۴ هزار ساله نیست كه مانند كشورهای كوچك منطقه كاسه گدایی فناوری به دست بگیرد.


جلسه پرسش و پاسخ معین

خبرگزاری فارس: جلسه پرسش و پاسخ مصطفی معین كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت امروز در آمفی  تئاتر این دانشگاه برگزار می شود. در این جلسه كه از ساعت۱۱ و۳۰دقیقه صبح امروز در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود، معین علاوه بر جلسه پرسش و پاسخ به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.


شورای هماهنگی مظلوم ترین پدیده انتخابات است

ایسنا: رئیس كمیته  دانشجویی ستاد انتخاباتی علی لاریجانی گفت: از همان ابتدا هر۶ كاندیدا معیاربودن نظر شورا را پذیرفتند، ولی متاسفانه همانطور كه از وفاق دم می زدند، وفاق آنها در شعار و تیتر روزنامه ها خلاصه شد. هریك راهكارهایی را نشان می دادند كه یكی از این راهكارها نظرسنجی بود و وقتی كه نتایج نظرسنجی به نفع كاندیدای مورد علاقه شان نشد، نتایج نظرسنجی را مورد خدشه قرار دادند.مجدالدین معلمی  ادامه داد: با اعتقاد بر اینكه شورای هماهنگی در وضعیت كنونی، مظلوم ترین پدیده  انتخابات است، گفت: بعضی از دوستان كاندیدا تصور می كنند كه این آخرین انتخابات است و اگر پیروز نشوند این انقلاب تمام می شود، در صورتی كه باید دانست این انتخابات با انتخابات قبلی تفاوت چندانی ندارد و باید فرمولی از طرف نخبگان ارائه شود تا این اجماع و وحدت حاصل شود، نظر اخیر بعضی از نخبگان مبنی بر اینكه از بین۶ كاندیدا دو نفر بمانند و در آخر از بین دو نفر یك نفر انتخاب شود، معقول به نظر می رسد.


احمدی نژاد: اتفاقات روزهای آینده معادله انتخابات را بر هم می زند

فارس: احمدی نژاد در مشهد اعلام كرد: تا10تا 15  روز آینده، اتفاقات جدیدی در صحنه انتخابات كشور رخ می دهد كه معادله های فعلی را بر هم زده و وقایعی به وجود می آورد.

محمود احمدی نژاد عصر روز جمعه در مشهد و در جمع مسئولان ستادهای تبلیغاتی خود گفت: باید میان مشكلات موجود و نظام اسلامی فاصله ایجاد كنیم و برای موفقیت، ویژگی های دولت اسلامی را برای مردم به درستی تبیین كنیم.نامزد احتمالی ریاست جمهوری در خصوص ائتلاف چهار نفره كاندیداها توضیح داد: این ائتلاف در یك زمان و مقطع خاصی مطرح شد و ما نباید به عقب بازگردیم و باید به آینده فكر كنیم.وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در حالی كه بانك جهانی برای رفع مشكل زباله های تهران به ما پیشنهاد وام ۲۰۰ میلیون دلاری داده بود با سه میلیون تومان مشكل دفع زباله های تهران را حل كردیم.

شهردار تهران افزود: در یك سال و نیم به تعداد ۸ سال قبل پل، پارك، اتوبان، ورزشگاه و بسیاری دیگر از فضاهای ارائه خدمات شهری را در تهران ساختیم.كاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با اعلام این كه من هنوز كار تبلیغاتی و انتخاباتی را شروع نكرده ام،گفت: آنها كه شروع كرده اند نیز با ما چندان فرقی نمی كنند.