تبیان، دستیار زندگی
متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند برخی از رژیم‌های غذایی که میزان کربوهیدرات را به حداقل می‌رسانند خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برند. در این مقاله به ذکر جزئیات بیشتر این پژوهش می‌پردازیم. با ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم‌های فاقد کربوهیدرات‌ خطر سرطان را بالا می‌برند


متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند برخی از رژیم‌های غذایی که میزان کربوهیدرات را به حداقل می‌رسانند خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برند. در این مقاله به ذکر جزئیات بیشتر این پژوهش می‌پردازیم. با ما باشید.

رژیم‌ کم کربوهیدرات‌

نتایج پژوهشی که در Annals of Internal Medicine به چاپ رسیده به صراحت عنوان می‌کند با وجود این که خیلی‌ها با این نوع رژیم‌ها وزن کم کرده‌اند اما این دلیل نمی‌شود رژیم‌های کم گلوسید را رژیم‌های سالمی بدانیم.

به عقیده‌ی محققان رژیم‌هایی که میزان مصرف کربوهیدرات‌ها (گلوسیدها) را به حداقل می‌رسانند و یا منع می‌کنند و در عوض مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت را بلامانع می‌داند خطر ابتلا به سرطان و مرگ و میر را افزایش می‌دهند.

البته اگر در یک برنامه‌ی غذایی مصرف گلوسیدها کم شود و مصرف سبزیجات بیشتر شود خطر بسیاری از بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد.

محققان نه تنها معروف‌ترین رژیم کم گلوسید مانند رژیم اتکینز را مورد بررسی قرار دادند بلکه رژیم‌هایی دیگری مانند رژیم‌های کم گلوسید و سرشار از پروتئین‌های حیوانی و همچنین رژیم‌های کم گلوسید و سرشار از سبزیجات را نیز بررسی کردند.

در این پژوهش اطلاعات به دست آمده از 130000 نفر مورد بررسی قرار گرفت و محققان مشاهده کردند رژیم‌هایی که در آن گلوسیدها کمترین سهم و پروتئین‌ها حیوانی بیشترین سهم را داشته‌اند (در مقایسه با رژیم‌های کم گلوسید سرشار از سبزیجات) خطر مرگ و میر افراد را بالا برده است. متأسفانه این گونه رژیم‌ها خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان کولورکتال را بالا می‌برد.

پیش از این نیز نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که مصرف زیاد گوشت قرمز و فراورده های گوشتی مانند همبرگر و غیره خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. متأسفانه این مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده و کلسترول هستند.

رژیم‌هایی که در آن گلوسیدها کمترین سهم و پروتئین‌ها حیوانی بیشترین سهم

را داشته‌اند (در مقایسه با رژیم‌های کم گلوسید سرشار از سبزیجات) خطر مرگ

و میر افراد را بالا برده است. متأسفانه این گونه رژیم‌ها خطر ابتلا به سرطان ریه

و سرطان کولورکتال را بالا می‌برد

اما از رژیم‌هایی کم گلوسید و سرشار از سبزیجات بگوییم: در این نوع رژیم‌ها مصرف گلوسیدها کاهش پیدا می‌کند و اساس آن بر پایه‌ی مصرف سبزیجات، روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو، محصولات به دست آمده از سویا، دانه ها و مغزها، لوبیا، میوه و سبزیجات گذاشته می‌شود. چنین رژیمی به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک زیادی می‌کند. نتایج پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهد رژیم‌های کم گلوسید و پُر کالری میزان کلسترول بد خون را بالا می‌برند.

حواستان باشد با داشتن یک رژیم غذایی کم گلوسید و سرشار از سبزیجات، با افزایش مصرف چربی‌های اشباع نشده، فیبرهای غذایی و ریز مغذی‌هایی مانند منیزیم و پتاسیم باز نمی‌توانید به طور کامل گلوسیدها (قندها) را حذف کنید. به خاطر این که بدن ما به قند نیاز دارد. قندها همیشه هم بد نیستند و قندهای مفید نیز وجود دارد. مهم این است که از انواع مفید و به اندازه مصرف شوند. متأسفانه خیلی از ما عادت کرده‌ایم که به میزان زیادی گلوسیدهای مضر مانند قند و شکر، مواد غذایی نشاسته‌ای، محصولات غذایی تهیه شده از آرد سفید را مصرف کنیم.

با وجود این که برخی از متخصصان تغذیه معتقدند 45 تا 65 درصد کل کالری‌های دریافتی یک فرد بزرگسال باید از گلوسیدها تشکیل شود تا انرژی روزانه‌ی بدنش تأمین شود اما این رژیم‌های کم گلوسید توصیه می‌کنند افراد نصف این میزان پیشنهادی را مصرف کنند.

توجه داشته باشید سالم‌ترین جایگزین‌های گلوسیدها عبارتند از دانه‌های کامل مانند جو دو سر و برنج قهوه‌ای، لوبیا برای دریافت پروتئین‌های گیاهی و فیبر، میوه و سبزیجاتی مانند بادمجان. این جایگزین‌های سالم سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبرهایی هستند که به سلامتی شما خدمت خواهند کرد.

توصیه‌ی ما این است قبل از دنبال کردن هر نوع رژیمی به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا اطلاعات لازم راجع به آن رژیم را به شما بدهد. صرف مطالعه‌ی یک مطلب در یک روزنامه یا سایت اینترنتی به رژیم لاغری اعتماد نکنید. باید قبل از هر چیز از وضعیت سلامت خود با خبر شوید. به عنوان مثال افرادی که سابقه‌ی بیماری‌های قلبی در خانواده دارند باید از دنبال کردن رژیم‌های کم گلوسید سرشار از گوشت بپرهیزند به خاطر این که این نوع رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند که به سلامتی قلب آسیب می‌رسانند.

برای لاغر شدن مهم‌ترین چیز این است که میزان کالری‌های مصرفی را کاهش داده و کالری بیشتری بسوزانید. توصیه می‌کنیم به جای حذف کامل یک گروه غذایی مانند گلوسیدها و غیره دنبال رژیمی باشید که به روش‌های سالم‌تر و مهربان‌تری شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند. رژیم‌های سالم‌تر رژیم‌هایی هستند که به جای قدغن کردن یک گروه غذایی تمام خوراکی‌های سالم را در بر می‌گیرند. در این صورت نیازی نیست به خودتان سختی بیش از حد بدهید و به راحتی می‌توانید چنین رژیم‌هایی را دنبال کنید.

توصیه می‌کنیم در حالت عادی اگر از سلامت عمومی برخوردارید خودتان را از هیچ ماده‌ی غذایی مفیدی محروم نکنید. برای داشتن تناسب اندام باید از افراط و تفریط بپرهیزید. بدانید که حذف کامل کربوهیدرات‌ها به نفع سلامتیتان نخواهد بود؛ و بدانید که مصرف بی رویه‌ی این مواد غذایی و چربی‌ها نیز به سلامتیتان آسیب خواهد زد. راز اصلی در رعایت اعتدال است. سالم و تندرست باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

5 خطر رژیم‌های فاقد کربوهیدرات

هرم غذایی جدید چگونه است؟

كاهش وزن سریع، مضر است

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نامتعادل(2)

آشنایی با رایج‌ترین رژیم‌های لاغری

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟

رژیم های لاغری نامتعادل و رژیم متعادل

مضرات رژیم غذایی بدون کربوهیدرات

رژیم‌های غذایی غیر اصولی چه بر سرتان می‌آورد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.