تبیان، دستیار زندگی
از اخبار انتخاباتی تا تاریخ 19/2/ 1384 روزنامه شرق نگاه معین به ساختار آموزشى مصطفى معین: توسعه علمى، ترویج علم و تحقیق به عنوان یك عزم ملى و ارزش اسلامى پیامد همگانى كردن علم است. پرداختن به این مهم مى تواند جامعه ما را به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده ای از اخبار انتخاباتی تا تاریخ 19/2/ 1384


روزنامه شرق

نگاه معین به ساختار آموزشى

مصطفى معین: توسعه علمى، ترویج علم و تحقیق به عنوان یك عزم ملى و ارزش اسلامى پیامد همگانى كردن علم است. پرداختن به این مهم مى تواند جامعه ما را به مصرف كنندگان و تولیدكنندگان موفق دانش ها و تجربه هاى علمى و فناورى تبدیل كند. در دانشگاه ها ضمن اصلاح نظام پذیرش دانشجو مبتنى بر حفظ و تامین فرصت هاى برابر (براى داوطلبان بومى مناطق محروم و برخوردار) انتخاب افراد مستعد در رشته هاى مورد علاقه، توجه به اولویت هاى توسعه ملى، جذب و پرورش استعدادهاى درخشان و دانشمندان جوان و مشاركت مؤثرتر دانشگاه ها و مراكز علمى به تحول ساختارى در مدیریت آموزش عالى، پژوهشى و فناورى مى پردازیم. انتقال وظایف و اختیارات قانونى این بخش به خانواده دولت یعنى تشكیل شوراى عالى علوم، تحقیقات و فناورى و چهار شوراى برنامه ریزى توسعه مركب از شوراى مركزى دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتى، شوراى علوم و آموزش عالى، شوراى تحقیقات و فناورى و شوراى فرهنگى اجتماعى تمركززدایى در امور اجرایى و تفویض اختیار به دانشگاه، تقویت پیوندهاى قانونمند، مؤثر و پایدار میان دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتى و دستگاه هاى اجرایى در چارچوب ضوابط و سیاست هاى شوراى عالى علوم، تحقیقات و فناورى، ایفاى نقش و مشاركت مؤثر نهاد دانشگاه و دانشگاهیان در نظام تصمیم سازى، تصمیم گیرى و برنامه ریزى توسعه كشور، گسترش همكارى ها و مبادلات علمى، بین المللى و مشاركت ایران در تولید علم و فناورى جهانى، تقویت نظام ارزشیابى و اعتباربخشى آموزش عالى در جهت تقویت محیط مناسب مشاركت و رقابت در آموزش، پژوهش و فناورى از برنامه هاى پیشنهادى من است. در دولت من زمینه اى فراهم خواهد شد كه در یك فرایند دموكراتیك از طریق تشكیل شوراهاى منطقه اى از نماینده معلمان مدارس و تشكیل شوراهاى استانى از نمایندگان شوراهاى مناطق، پارلمان معلمان تشكیل شود. این پارلمان به عنوان یك نهاد انتخابى، پشتوانه رئیس جمهور در حوزه تصمیم گیرى هاى آموزش و پرورش خواهد بود به گونه اى كه حتى وزیر آموزش و پرورش را نیز این پارلمان پیشنهاد دهد. ساختار ذاتى آموزش و پرورش یك ساختار دموكراتیك است. كارى كه در دو سال آخر مسئولیتم در وزارت علوم انجام دادم انتخابى شدن رئیس دانشگاه ها بود. وقتى مدیرى انتخابى باشد، به خاطر پشتوانه آرایى كه او را برگزیده، قدرت پیدا مى كند كه با اقتدار و حفظ استقلال اهداف خود را پیش ببرد. فرهنگیان مى توانند این تجربه را در آموزش و پرورش هم عملى كنند.

سایت معین:www.moeen.ir


سكوتم براى منافع ملى است

ایلنا:اكبر هاشمى رفسنجانى در دیدار اعضاى شوراى مركزى حزب استقلال ایران موفقیت كشور در فضاى موجود را نیازمند تعادل نیروهاى سیاسى و درك منافع ملى عنوان كرد و افزود: تعصب و گروه گرایى با توجه به تعدد گروه هاى سیاسى در شرایط فعلى جوابگو نیست و باید با حفظ وحدت منافع انقلاب، كشور و مردم در اولویت باشد. وى در پاسخ به دعوت اعضاى این حزب براى حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهورى گفت: در حال گفت وگو و بررسى شرایط موجود هستم و امیدوارم به راهكار مناسبى در فرصت باقى مانده برسم. او در ادامه افزود: من براى مسائل شخصى در مقابل اصل انقلاب و مردم و كشورم جایگاهى قائل نیستم و صبر من تاكنون براى منافع ایران بوده است. در ابتداى این دیدار رجایى خراسانى رئیس شوراى عالى حزب استقلال ایران و فاطمى دبیركل این حزب به نمایندگى از جمع حاضر از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام براى حضور در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى دعوت به عمل آوردند.

مهدى هاشمى پاسخ خواهد داد

ایرنا: مهدى هاشمى فرزند اكبر هاشمى رفسنجانى خبر برخى از رسانه ها درخصوص كمك مالى ۹۰۰ میلیون تومانى به ستاد انتخاباتى پدرش را تكذیب كرد. وى افزود: برخى افراد با نیات خاص این شایعات را منتشر مى كنند و من در آینده نزدیك پاسخ همه آنان را خواهم داد.


•دانشجویان با هاشمى دیدار مى كنند

جمعى از دانشجویان بسیجى دانشگاه هاى استان تهران دیروز عصر با اكبر هاشمى رفسنجانى دیدار كردند. عضو شوراى تبیین مواضع بسیج دانشجویى دانشگاه هاى استان تهران دیروز به خبرنگار مهر گفت: تعدادى از اعضاى شوراى تبیین مواضع بسیج دانشجویى دانشگاه هاى استان تهران به همراه جمعى از فعالان بسیج دانشجویى در دیدار با هاشمى رفسنجانى به بحث و بررسى مسائل مختلف مى پردازند.


•ستاد انتخاباتى هاشمى در ایلام

ایرنا: دبیر حزب اسلامى كار در ایلام از آغاز به كار ستاد انتخاباتى هاشمى رفسنجانى در این استان خبر داد. على غیاثى گفت: این ستاد از سوى حزب اسلامى كار و ائتلاف نهم براى آبادانى فرداى ایران در محل خانه كارگر ایلام فعالیت رسمى خود را آغاز كرده است. وى افزود: با توجه به رایزنى هاى انجام شده و محرز شدن اعلام نامزدى هاشمى رفسنجانى در كنگره خانه كارگر این ستاد در استان فعالیت تبلیغاتى خود را براى حمایت از هاشمى آغاز كرده است. وى در پایان گفت: حضور هاشمى در انتخابات قطعى است و جامعه كارگرى ایلام از حضور هاشمى در انتخابات به عنوان گزینه اصلح حمایت مى كند.


تا آنجا كه مى توانم مى ایستم

مهدى كروبى در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان، در پاسخ به سئوالى در خصوص نحوه عملكردش در مقابل كارشكنى هاى احتمالى با دولت وى گفت: بنده در مقابل همه حركت هاى خودسرانه و متحجرانه ایستادگى و از بروز هرگونه حركت غیرقانونى تا آنجا كه در توانم باشد، جلوگیرى مى كنم. وى افزود: در سال هاى قبل كه فضاى بسته اى در كشور حاكم بود و كسى جرأت نفس كشیدن نداشت بنده از افراد مختلف دفاع كرده ام حتى در جریان بازداشت عباس عبدى در سال ۷۲ تنها فردى بودم كه از اقدام قوه قضائیه انتقاد كردم. او در ادامه گفت: بنده در مقابل خودسرى هاى خیابانى، ناامنى ها، عربده كشى ها، چماق كشى ها و معضلات دیگر اجتماعى ایستادگى مى كنم و از حقوق همه شهروندان در چارچوب قانون و اسلام دفاع خواهم كرد. كاندیداى اصلاح طلبان عملگرا علت دلسردى امروز مردم را برداشت هاى تنگ نظرانه و مستبدانه از قانون دانست. وى افزود: من در دولت خودم ابتدا تعامل و گفت وگو مى كنم، اگر نتیجه نداد، ایستادگى مى كنم و اگر باز هم اتفاقى نیفتاد، مبارزه مى كنم. كروبى در پاسخ به سئوال دیگرى در خصوص ایجاد رابطه با آمریكا گفت: هر وقت مردم بخواهند كه با آمریكا رابطه برقرار شود، ما بر سر میز مذاكره با آمریكا خواهیم نشست. وى در مورد دریافت پول از شهرام جزایرى گفت: همه مى دانند كه من اگر مى خواستم فساد مالى داشته باشم آن زمان كه از امام (ره) اختیارات تام داشتم و همه بودجه و بیت المال در دست من بود، این كار را مى كردم. او در ادامه گفت: نظر مقام معظم رهبرى و امام (ره) نسبت به پول هایى كه مردم به علما و روحانیون مى دهند این است كه اولاً فسادى از آن ناشى نشود و ثانیاً به خاطر آن پول، شرعى را زیرپا نگذارند. هر پولى كه این دو ویژگى را داشته باشد روحانیون مى توانند از مردم بگیرند و در جهت محرومیت زدایى و رفع مشكلات مستضعفین هزینه كنند.


•انتقاد كروبى از صدا و سیما

مهدى كروبى در جمع مردم زنجان از صدا و سیما خواست در بحث انتخابات كاملاً بى طرف باشد. وى افزود: صدا و سیما از هر محفلى كه ارائه گزارش مى كند این اصل را باید مراعات كند و توصیه مى كنم صدا و سیما تجربه ۸ ساله پیش خود را دوباره تكرار نكند و قضایا را  آن طور كه هست به مردم نشان دهد. به عنوان مثال در مراسم دیدار عمومى با مردم قم كه چندین هزار نفر جمع شده بودند صدا و سیما بدون اشاره به استقبال این افراد از مراسم تنها به انعكاس خبر تشنج آفرینى عده انگشت شمارى از حاضرین بسنده كرد.


•مردم زنجان به كروبى راى مى دهند

رئیس ستاد انتخاباتى كروبى در استان زنجان گفت: اگر مردم در انتخابات ریاست جمهورى خرداد ۷۶ حماسه بزرگى آفریدند، من به شما اطمینان مى دهم كه مردم زنجان در خرداد ۸۴ حماسه دیگرى را خلق خواهند كرد . جلیل خانى افزود: بررسى هاى به عمل آمده در چند شهرستان زنجان حكایت از اقبال وسیع و گسترده  مردم نسبت به كروبى دارد.

سایت كروبى:www.vefagh.com


انتخابات و میثاق هاى بین المللى

مجید حكیمى: رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایى كشور است و نقش تعیین كننده اى در روابط داخلى و بین المللى دارد. در عرصه داخلى، اداره مؤثر كشور نیازمند مشاركت مردم و احساس تعلق اجتماعى و در عرصه خارجى، امكان تعامل سازنده با جهان خارج، مستلزم ایجاد بستر و زمینه مناسب و احراز شخصیت و اقتدار در صحنه بین المللى است.انگیزه خدمت و مشاركت و ایثار وقتى در جامعه تجلى مى یابد كه افراد راى و نظر خود را در تحولات اجتماعى نافذ و مؤثر بدانند و پیش نیاز اقتدار و احراز شخصیت در روابط بین المللى، داشتن مشروعیت و مقبولیت در میان مردم و پایبندى به میثاق هاى بین المللى است. مسئولان كشور براى اینكه بتوانند كشور را به طور مطلوب و مؤثر اداره كنند و مناسبات بین المللى ما مبتنى بر منافع ملى و احترام متقابل با كشورهاى دیگر باشد، موظف هستند براساس قانون اساسى و میثاق هاى جهانى، انتخابات آزاد برگزار كنند تا مردم با احساس تعلق اجتماعى رئیس جمهور مورد نظر خود را انتخاب كنند تا هم مشاركت اجتماعى و سازندگى كشور میسر شود و هم رئیس جمهورى با آراى حداكثرى مردم كه با روش دموكراتیك انتخاب مى شود، بتواند با احراز شخصیت و اقتدار در سطح بین المللى از منافع ملى صیانت كند. لذا برگزاركنندگان انتخابات باید میثاق هاى بین المللى را محترم بشمارند از جمله مفاد اعلامیه راجع به «معیارهاى انتخابات آزاد و منصفانه» را كه در شوراى بین المجالس و با حضور و امضاى نمایندگان ایران تصویب شده رعایت كنند. برخى از مواد آن اعلامیه به شرح ذیل است:

- هر كس حق دارد كه در اداره كشورش مشاركت كند و از موقعیت مساوى براى نامزد شدن در انتخابات برخوردار باشد.

- هر كس حق دارد كه به منظور مبارزه انتخاباتى، به حزب یا سازمان سیاسى وارد شود، یا همراه دیگران حزب یا سازمان سیاسى تشكیل دهد.

- آزادى رفت و آمد، انجمن ها، تجمعات و بیان، به ویژه در قالب راهپیمایى و تجمعات سیاسى محترم شمرده شوند.

- احزاب و نامزدها بتوانند دیدگاه هاى خود را آزادانه به انتخاب كنندگان منتقل كنند و از دسترسى یكسان به رسانه هاى دولتى و عمومى برخوردار شوند.

كشورها باید اقدام لازم و مناسب را براى اطمینان از شفافیت كل روند انتخاباتى به عمل آورند مثلاً از طریق حضور نمایندگان احزاب و ناظران معتبر و مجاز.

- كشورها باید با انجام اقدامات لازم و ضرورى، مطمئن گردند كه احزاب، نامزدها و هواداران آنها از امنیت مساوى برخوردارند و مقامات دولتى اقدامات لازم را براى جلوگیرى از خشونت انتخاباتى به عمل آورده اند.

www.nehzateazadi.org


صادقانه حرف مى زنیم

على لاریجانى گفت: باید به مردم ثابت شود كه صادقانه حرف مى زنیم و صادقانه عمل مى كنیم. وى در نشست مشترك مسئولان شوراى هماهنگى و ستادهاى انتخاباتى خود در استان هاى كشور افزود: ما در برنامه هاى خود صداقت را سرلوحه كارها قرار داده ایم و ستادهاى انتخاباتى نیز باید با عملكرد درست خود به مردم اطمینان بدهند كه در شعارهایى كه مى دهیم پایبند هستیم. وى در ادامه گفت: برنامه هاى انتخاباتى نباید منحصر به قشرهاى خاصى شود بلكه باید همه اقشار را در نظر گرفته و براى آنان برنامه ریزى شود.


•دروازه بانى ایران بر دوش آذربایجان

فارس: على لاریجانى گفت: آذربایجان غربى چشم  ایران است. دروازه بانى ایران به سمت غرب بر دوش مردم آذربایجان است و چه خوب این دروازه بانى را در طول تاریخ به انجام رسانده اید. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در همایش نیرو هاى شوراى هماهنگى استان آذربایجان در حوزه علمیه ارومیه در پاسخ به سئوال مربوط به مذاكرات هسته اى گفت: متاسفانه آدرس هاى غلطى كه بعضاً در داخل داده مى شود، طرف هاى ما در مذاكرات را به سوى فضاى نادرستى سوق مى دهد و این غلط است. لاریجانى برگزارى باشكوه انتخابات ریاست جمهورى آتى را بسیار براى ایران اسلامى مهم ارزیابى كرد و بر ضرورت حضور آگاهانه مردم در پاى صندوق هاى راى تاكید كرد.


•ما مخلص كرد ها و ترك ها هستیم

از مسائل مطرح شده در این مراسم كه مباحث مختلفى در پى داشت، مى توان به موضوعات قومى اشاره كرد. كردها تبعیض علیه خود را مطرح مى كردند و ترك ها خود را در مقابل آماج انواع تبعیض ها مى دانستند. لاریجانى در پاسخ به سئوالات متعدد در این خصوص گفت ما هم مخلص كرد هستیم و هم مخلص ترك؛ كه این پاسخ با ابراز احساسات جمع حاضر مواجه شد. وى در پاسخ به سئوالى در مورد معطل ماندن برخى اصول قانون اساسى بر اجراى تمام و كمال تمامى اصول قانون اساسى بى هیچ تبعیضىتأكید كرد. سئوال بعدى درخصوص پرونده تحقیق و تفحص صداوسیما بود. سئوال شد كه چرا در مقابل این تحقیق و تفحص مقاومت كردید كه رئیس سابق سازمان صداوسیما گفت: مقاومتى نبود. تحقیق و تفحص انجام شد. نتایج را دادند عدلیه (قوه قضائیه) و عدلیه هم بررسى كرد، گفت حرف شما (تحقیق و تفحص ها) خلاف است. از اول هم معلوم بود كه خلاف این ادعا است.


•لاریجانى به اصفهان و قم مى رود

مهر: على لاریجانى امروز به استان اصفهان سفر مى كند. وى همچنین آخر هفته در جمع طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم سخنرانى مى كند و به پرسش هاى آنان پاسخ خواهد داد و در اجتماع مردم قم سخنرانى و با مراجع و بزرگان این شهر ملاقات خواهد كرد.

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


روان سازى سیاست خارجى

على اكبر ولایتى: در خبر ها آمده بود كه گویا دولت امارات متحده عربى از شوراى امنیت درخواست كرده است تا موضوع ادعاى امارات در مورد سه جزیره ایرانى را مورد بررسى قرار دهد. پس از خروج نیرو هاى انگلستان از این سه جزیره در سال ۱۹۷۱ البته پیش از آنكه دولتى به نام امارات متحده عربى شكل بگیرد، نیرو هاى ایرانى در این جزایر ایرانى استقرار یافتند. متعاقباً و به رغم تفاهم نامه معروف به تفاهم ۷۱ فیمابین ایران و شارجه چند كشور عربى از شوراى امنیت درخواست كردند تا این موضوع را مورد بررسى قرار دهد. با روشن شدن فضاى سیاسى این چند كشور دریافتند كه در شوراى امنیت راه به جایى نخواهند برد. لذا كشور موریتانى كه یكى از بانیان این پیشنهاد بود درخواست كرد كه موضوع مسكوت بماند. با گذر زمان دولت امارات همه ساله از شوراى امنیت مى خواهد تا این موضوع را از دستور كار خود خارج ننماید. ضمن آنكه اساساً طرح و بررسى آن در شورا وجود ندارد. هنوز روشن نیست كه خبر اخیر همان درخواست سالیانه امارات است یا آنكه این كشور اقدام جدیدى را در این زمینه صورت داده است. یكى از اصلى ترین عنوان هاى سیاست خارجى اینجانب روان سازى سیاست خارجى است. بدین معنا كه خواهم كوشید تا مناسبات با دیگر كشور هاى جهان به دور از هرگونه تشنج برپایه اعتماد متقابل روند رو به رشدى در راستاى منافع ملت ایران داشته باشد. بر همین اساس پیشنهاد كرده ام كه در اولین اقدام با اجراى بند قطعنامه ۵۹۸ كشور هاى عضو شوراى همكارى خلیج فارس به همراه ایران و عراق در یك پیمان امنیتى گرد هم آیند و سازوكار مناسبى را جهت تامین امنیت در منطقه  پى ریزى كنند. لازمه پیشرفت چنین اقدامى همكارى همه كشور هاى منطقه و فرامنطقه اى است كه ثبات و امنیت این منطقه براى منافع آنان اهمیت راهبردى دارد. زیرا وضعیت خلیج فارس تاثیر مستقیمى بر وضعیت جهانى دارد. صلح، ثبات و آرامش در این منطقه به صلح و ثبات جهانى كمك خواهد كرد و خداى ناكرده هرگونه آشوب و ناآرامى در آن جهان را از خود متاثر خواهد ساخت. دولت امارات متحده عربى به ویژه امارات ابوظبى و دبى در سال هاى گذشته سیاست اقتصادى ویژه اى را پیشه كرده اند كه بیش از تمام كشور هاى منطقه  به صلح و آرامش نیاز دارد. لذا تصور مى كنم كه همكارى براى حل برخى سوءتفاهمات بیش از همه به نفع خود آنان خواهد بود. ثبات و امنیت در منطقه شرط لازم براى رشد و شكوفایى اقتصاد همه كشور هاى منطقه است. لذا بر این باورم كه علاوه بر امارات دیگر كشور هاى منطقه اعم از عربستان سعودى، عراق، كویت، عمان، بحرین و قطر نیز از این طرح استقبال خواهند كرد. به عنوان یك مسلمان ایرانى پاسدارى از تمامیت ارضى كشور را در صدر برنامه هاى خود دارم همانگونه كه از عزت این ملت دلاور دفاع خواهم كرد .

سایت ولایتى:www.velayati.ir


عدالت اجتماعى در گرو اداره فدرالى كشور

محسن مهر علیزاده كاندیداى نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى در ادامه سفر خود به آذربایجان شرقى روز یكشنبه به دعوت دانشجویان و انجمن اسلامى دانشگاه تبریز و علوم پزشكى در این دانشگاه حضور یافت. مهرعلیزاده كه براى صرف ناهار به دعوت دانشجویان به سلف دانشگاه رفته بود مورد استقبال شدید دانشجویان قرار گرفت تا جایى كه براى ساعاتى ازدحام دانشجویان موجب شد ارائه سرویس در سلف دانشگاه مختل شود. مهرعلیزاده در بازدید از دانشكده فنى دانشگاه در حضور اساتید و دانشجویان این دانشكده تخصیص دو درصد از تولید ناخالص ملى به امر پژوهش و تحقیقات را از اولویت هاى برنامه هاى خود اعلام كرد. وى كه فارغ التحصیل دانشكده فنى دانشگاه تبریز است، با حضور در مجمع دانشجویان و اساتید این دانشكده به بحث و گفت وگو با ایشان پرداخت. مهرعلیزاده پس از دیدار با اعضاى انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه تبریز در اجتماع دانشجویان در تالار وحدت این دانشگاه حضور یافت و با انتقاد از بعضى شعار هاى آرمان گرایانه كه جز بالاتر بردن سطح توقع افكار عمومى كه در درازمدت به دلیل نبود ضمانت اجرایى موجب سرخوردگى اجتماعى مردم و نخبگان مى شود بر مشى عملگرایانه خود تاكید كرد. وى ضمن اشاره به دیدگاه برنامه اى خود براى اداره كشور افزود: دولت رفاه یك پارادایم اقتصادى _ اجتماعى و فراتر از تقسیم بندى هاى رایج چپ و راست بوده و به فراخور فرهنگ، موقعیت و شرایط منطقه اى و ملى كشور هاى مختلف قابل بازتعریف و بومى سازى است. وى این برنامه را حاصل كار مطالعاتى گروهى از اساتید و مدیران اجرایى كشور دانست كه طى مدت یك سال با نگاهى جامع به وضعیت فعلى كشور طرح ریزى و تدوین شده است. او با اشاره به اینكه طى ۲۷ سال اداره كشور پس از انقلاب عملاً فاقد یك پارادایم اقتصادى _ اجتماعى _ سیاسى منسجم بوده ایم و اینكه دیگر وقت آزمون و خطا و تصمیم گیرى هاى سلیقه اى نیست بر لزوم پایبندى به تز «دولت رفاه» به عنوان برنامه جامع اداره كشور تاكید كرد. پس از سخنرانى مهرعلیزاده مجرى مراسم به طرح سئوالات دانشجویان پرداخت. معاون رئیس جمهور در پاسخ به سئوالى در خصوص اجراى اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسى و حقوق اقلیت هاى نژادى و مذهبى ضمن انتقاد از نگاه امنیتى حاكم بر قومیت ها اداره فدرالى را موجب ایجاد رقابت در بدنه اجرایى كشور و شكوفا شدن توانایى هاى منطقه اى دانست. یكى از دانشجویان از رئیس سازمان تربیت بدنى در خصوص انتخابات مجلس هفتم پرسید كه وى با اشاره به موضع شخصى خود در این زمینه قاطعیت در مدیریت اجرایى كشور را مانع از تكرار حوادثى مشابه دانست. مهرعلیزاده در پاسخ به سئوال یكى از دانشجویان در خصوص حكم حكومتى و اصل ۱۱۰ قانون اساسى، قانون اساسى را میثاق ملى دانست و پایبندى تمامى اجزاى حاكمیت به قانون را خواستار شد.

سایت مهرعلیزاده: www.mehralizadeh.ir


از فیلتر شوراى نگهبان رد مى شوم

ایسنا: محمدباقر قالیباف در جواب سئوال دیگرى كه بحث رجل سیاسى بودن یا نبودن او را مطرح كرده بود، گفت: من یك رجل سیاسى هستم و از فیلتر شوراى نگهبان هم رد خواهم شد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع خبرنگاران سیستان و بلوچستان افزود: نقش كلیدى را به جامعه دانشگاهى خواهم داد. از آنجا كه روحیه دانشجویى، روحیه حقیقت جویى است، نخبگان جوان دانشجو باید در روند سیاست هاى كلان مملكت تاثیرگذار باشند. قالیباف افزود: امروز نزاع سیاسى بین دو جناح در كشور باعث شده كه منافع مملكت به خطر بیفتد. فرمانده سابق نیروى انتظامى در پاسخ به سئوال یكى از خبرنگاران در خصوص به كارگیرى نیروهاى اهل سنت در بدنه نظام گفت: تمام قومیت ها از بلوچ و كرد و... ایرانى هستند و حفظ اقتدار كشور در حفظ وحدت و یكپارچگى تمام قومیت ها است و مسائل قومیتى و مذهبى نباید مانع انتخاب اصلح شود.


•شرایط را بهتر مى كنم

ایرنا: محمدباقر قالیباف گفت: در صورتى كه توفیق نصیبم شد، همه وقت در خدمت مردم خواهم بود و پس از مدتى مردم خودشان به قضاوت خواهند نشست و خواهند دید كه شرایط از گذشته بهتر شده است. وى در جمع مردم زاهدان افزود: اگر امكاناتى در مرز وجود داشته باشد باید مرزنشینان از آن استفاده كنند نه اینكه كسانى دیگر به نام مرزنشینان از آن بهره مند شوند.


•من مجاهدم، نظامى نیستم

ایرنا: باقر قالیباف گفت: به بانوان در این بخش توجه كمترى شده در حالى كه افسردگى این قشر تاثیر مستقیم بر سلامت اجتماع دارد.وى در جمع دانشجویان دانشگاه هاى زاهدان در مورد سابقه نظامى خود افزود: براى دفاع از كشورم نظامى شدم و خود را بیشتر یك مجاهد مى دانم.


•احساس درجه دوم بودن نمى كنید

محمدباقر قالیباف گفت: شهروندان ایرانى از هر قومیتى كه باشند در نگاه قانون یكسانند. وى در دیدار با جمعى از مردم اهل سنت زاهدان در مسجد مكى این شهر افزود: زمانى كه امنیت به طور كامل در كشور فراهم شود هیچ شهروند ایرانى احساس درجه دو بودن نمى كند.


•قول مى دهم كه صداقت سرلوحه كارم باشد

پانا: محمدباقر قالیباف در اجتماع مردم اهرم بوشهر در مسجد قائم این شهر گفت: من امام، انقلاب، شهیدان و جانبازان را لمس كردم و شرایط تورم جامعه را درك مى كنم و قول مى دهم كه صداقت سرلوحه كارم باشد و همان طور كه در دفاع مقدس صادق بودم، در صورت انتخاب مثل گذشته خواهم بود.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


انتقاد سخنگوى رضایى از محتشمى پور

دو نماینده مجلس شوراى اسلامى به سخنان «على اكبر محتشمى پور» رئیس ستاد انتخاباتى مهدى كروبى در خصوص حضور نظامیان در این انتخابات واكنش نشان دادند.

مهر: سخنگوى محسن رضایى از اظهارات اخیر محتشمى پور درباره حضور نظامیان در انتخابات به شدت انتقاد كرد. على احمدى در پایان جلسه علنى دیروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان اخیر محتشمى پور گفت: تفكر و رفتار پلیسى به مراتب خطرناك تر از حضور افراد با سابقه نظامى است و آقاى محتشمى پور نظیر شاهزاده اسپانیایى با سرنیزه مى خواهد به جنگ همه برود و با همه كاندیداها سر جنگ دارد. وى افزود: صحنه انتخابات صحنه رقابت و تبلیغات است نه میدان جنگ و نبرد. آقاى محتشمى پور نباید گذشته و سابقه رادیكالى و تندروى هاى خود را فراموش كند، رقابت قواعدى دارد و اخلاق خاصى را مى طلبد. سخنگوى محسن رضایى افزود: همه كاندیدها و هواداران آنها ضرورت دارد الزامات یك رقابت آزاد و جدى را بپذیرند و آقاى محتشمى پور هم نباید از محبوبیت نیروهاى جهادگر و نظامى افكارعمومى نگران باشد. احمدى در ادامه گفت: اینكه یك فرد با سابقه نظامى در كنار دیگر افراد در یك فرآیند دموكراتیك در ایران كاندیدا مى شود، بسیار مقبول و مثبت است و از سوى دیگر برخى نمونه هاى تاریخى نشان داده است این گونه افراد كه با شیوه هاى دموكراتیك به قدرت مى رسند موفق تر از همتایان خود خواهند بود. ژنرال آیزنهاور در آمریكا، ژنرال دوگل در فرانسه و پوتین در روسیه، نمونه هایى از این دست هستند. سخنگوى رضایى هر گونه كناره گیرى وى را به شدت رد كرد و گفت: حضور محسن رضایى در انتخابات جدى است و كماكان به میثاق چهار نفره پایبند است. احمدى همچنین نسبت به اجماع و وحدت نیروهاى اصولگرا در انتخابات ریاست جمهورى ابراز امیدوارى كرد.


•محتشمى پور نیاز به پاسخ ندارد

رضا طلایى نیك نماینده بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراى اسلامى گفت: سخنان احساسى و غیرمحتوایى محتشمى پور نیازى به پاسخ ندارد. وى افزود: در صورت اظهارنظر منطقى، پاسخ او را خواهیم داد.


•از زاویه فرصت باید به جوانان نگریست

محسن رضایى در جمع دانشجویان سمنان گفت: با تشكیل وزارتخانه و سازمان فاصله بین نسلى كاهش نمى یابد و باید به جوانان از زاویه فرصت نگاه كرد. وى با اعلام این مطلب كه مردم در هر انتخاباتى به سئوالى پاسخ مى دهند، افزود: مردم در دولت موسوى به امنیت، در دولت هاشمى به سازندگى و در دولت خاتمى به اصلاحات پاسخ دادند. به گفته وى، امروز مسئله اصلى جامعه ما دستیابى به زندگى بانشاط است.

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


ملتى با كفش هاى كتانى

ابراهیم اصغرزاده گفت: مشاركت معترض یعنى رهیافت حاضر آخرین جریان از انواع مشاركت است. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در دیدار با برخى از اعضاى ستادش در استان ها از جمله چالش هاى پیش رو در آینده را مخدوش شدن رابطه منطقى و خردورزانه میان ملت و حاكمان برشمرد و افزود: نیمى از پیكره اجتماع یعنى زنان و بخش اعظم جامعه ایران یعنى جوانان در تصمیم سازى جامعه مشاركت مؤثر ندارند و دیدگاه مردسالارانه، فرصت هاى زنان و جوانان را براى تصمیم سازى از میان برده است. وى مناسبات اقتصادى و اجتماعى جامعه را دچار فساد و ناكارآمدى هاى آشكار دانست و افزود: نظم سیاسى جامعه گرفتار ناپایدارى و پریشانى است و نظم حقوقى موجود توان حل منازعات درون اجتماعى را ندارد. اصغرزاده ضمن ابراز شگفتى از تبدیل ایران ثروتمند با تمدن باستانى و توانمند به ملتى با كفش هاى كتانى گفت: ایران عزیز از فرهنگ ها، آئین  ها، سنن، ادیان و اقوام مختلفى قوام یافته است. هرگونه كوششى براى انكار این واقعیت و ساخت جامعه اى تك رنگ به فروپاشى سرمایه اجتماعى منجر مى شود. این كاندیداى نهمین دوره ریاست جمهورى ترجیح ایدئولوژى انعطاف پذیر و اصرار بر تربیت پدرسالار و مریدپرور را تهدیدى براى اتحاد اجتماعى و همبستگى ملى و حس مسئولیت پذیرى دانست و افزود: توسل ابزارى به شعار هاى ایدئولوژیك منافع ملى را در عرصه جهانى به چالشى آشكار فراخوانده است. لگد كوب كردن پرچم ها و نشانه هاى ملى دیگران تصویر مناسبى از ادب و مدنیت ایرانى پیش روى جهانیان به نمایش نمى گذارد. اصغرزاده فساد اقتصادى را فرزند فساد سیاسى خواند و افزود: فساد سیاسى نتیجه محتوم خالى ماندن عرصه سیاسى از مشاركت و نظارت مؤثر مردم است. تركیب نامبارك فساد سیاسى و فساد اقتصادى و ناكارآمدى تئورى هاى اصلاح طلبانه ذهن جامعه را براى تامین عدالت اجتماعى و امنیت داخلى به صورتى ناخودآگاه براى ظهور نظامیان سیاستمدار شده تنش ساز در عرصه جهانى آماده مى كند.


•عصر یخبندان اصلاحات

سینا: ابراهیم اصغر زاده مشكلات اصلى موجود در كشور را «نوچه پرورى» و «خون محورى» عنوان كرد و افزود: این به آن معنا است كه اگر فردى فرزند آقازاده و یا مرتبط با برخى افراد باشد همه در ها برایش گشوده است. اما اگر معیار تنها هموطن به خاطر هم خاك بودن باشد، فرد شهروند درجه دو تلقى مى شود. وى در ادامه گفت: اگر مى توانستیم شرایط مساوات طلبانه و برابرى جویانه ایجاد كنیم مردم از آزادى ها بهتر استفاده مى كردند. وى افزود: فضاى امروز جامعه فوق العاده سرد است و ما در پاییز یا به عبارتى یخبندان اصلاحات قرار داریم.

سایت اصغرزاده:www.asgharzade.com


ترویج فرهنگ شهادت طلبى

محمود احمدى نژاد در جمع گروهى از خانواده شهداى اراك گفت: بزرگترین روحیه دفاعى كشور به ترویج فرهنگ شهادت طلبى بستگى دارد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم شهدا را به تاسى از عاشوراى حسینى زنده و جاودان نام برد و افزود: اگر روحیه شهادت طلبى در كشور تضعیف شود، سلطه گران یك روز هم به انقلاب اسلامى اجازه حیات نمى دهند.


•احزاب برنامه اى ندارند

محمود احمدى نژاد در جمع خبرنگاران اراك گفت: تجربه نشان داده است كه احزاب در كشور ما موفق نبوده است و براى اداره كشور برنامه اى ندارند. وى با اشاره به تفاوت هاى خاص انتخابات این دوره با دوره هاى قبل گفت: فرق این انتخابات در این است كه انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى نشان دهنده یك بلوغ اجتماعى در جامعه است.


•زنان فقط به حوزه فرهنگ وارد شوند

ایرنا: محمود احمدى نژاد در پاسخ به سئوالى درباره حضور بانوان در كابینه احتمالى دولت خود افزود: بین زن و مرد تفاوتى نیست اما بانوان باید در حوزه هاى اندیشه و فرهنگ وارد شوند تا كشور متعالى شود. او در مسجد حاج تقى خان اراك درباره شعار انتخاباتى خود كه مورد سئوال یكى دیگر از شركت كنندگان بود، گفت: هنوز تصمیم براى وارد شدن به صحنه انتخابات قطعى نشده كه شعار انتخاباتى تعیین شود، اما وجود دولت تحول خواه و كارآمد براى كشور قطعى است.


•انرژى عظیم اسلامى

محمود احمدى نژاد در جمع اعضاى ستادهاى مردمى خود تشكیل دولتى با جهت گیرى هاى كاملاً اسلامى را ضرورى خواند و انتخابات خرداد امسال را آزمونى سخت و پروژه اى پیچیده عنوان كرد و گفت: نهایت ساده اندیشى است كه كسى فكر كند سرنوشت انتخابات با تصمیم چند نفر در پشت اتاق هاى دربسته رقم مى خورد. احمدى نژاد در ادامه گفت: اصولگرایى روح انقلاب اسلامى و راه و رسم و روش فكرى است. بنابراین مصادره و انحصار واژه اصولگرایى از سوى عده اى خاص ممكن است این واژه مقدس را از ارزش بیندازد. وى افزود: اكثریت قریب به اتفاق ملت ایران اصولگرا است زیرا مسلمان است، كشورش را دوست دارد، به عدالت عشق مى ورزد و براى پیشرفت انقلاب خود بیشترین سرمایه گذارى را كرده است. او در مورد مباحث مربوط به اجماع كاندیداهاى اصولگرا گفت: شك نكنید همان عواملى كه به ظاهر دم از وحدت نیروها مى زنند، در پشت پرده خود مؤثرترین عامل برهم زننده وحدت هستند و با استفاده از سادگى برخى افراد فضاى انتخابات را مدیریت مى كنند. وى در پایان گفت: نتیجه برنامه ها و شعارهاى توسعه باید به تعمیق و گسترش مهربانى، دست همدیگر را گرفتن، راستى، صداقت و صفا، آرامش، آسایش و عبودیت بینجامد، چه در غیر این صورت افزایش تیراژ روزنامه و رشد فلان شاخص اقتصادى به تنهایى نشانگر توسعه نخواهد بود.

سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com


كنار نمى روم

ایسنا: سیدرضا زواره اى گفت: به نفع هیچ كاندیدایى كنار نمى روم. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات افزود: من با كسى تعارف نداشته ام و از اول هم گفته ام براى كاندیداشدن مى آیم. وى درباره جو فعلى انتخابات گفت: در بحث انتخابات، رسانه ها به وظایف خود عمل نمى كنند. چرا كه بایستى عملكرد ۲۷ ساله نامزدها را به نقد بكشند و نقاط قوت و ضعف آن را مطرح و ملت را آگاه كنند، اما این كار را نمى كنند، كه چراى آن را خودشان بهتر مى دانند. حقوقدان سابق شوراى نگهبان با بیان اینكه در طرح قوت ها و ضعف ها باید دید آیا به مصالح ملت اندیشیده مى شود یا نه، افزود: بر این اساس، وظیفه است كه قوت ها و ضعف ها مشخص شود تا مردم آنها را بشناسند و با آگاهى و شناخت دقیق راى دهند تا بعد از راى دادن پشیمان نشوند. زواره اى بهترین معرف آدم ها را عملكرد آنها دانست و در پاسخ به اینكه آیا نقد عملكردها باعث تخریب مى شود،گفت: باید عملكرد كاندیداها را به نقد گذاشت و این تخریب نیست. تخریب آن است كه خلاف گفته شود. وى افزود: فرهنگ ما این است كه براى اینكه آبروى نظام نرود از یك مسئولى انتقاد نشود. آبروى نظام در صورتى مى رود كه مردم ناراضى شوند نه اینكه یك آدم نادرستى به جامعه معرفى شود. این عملكرد رسانه هاى ما بوده است و باید قضایا را باز مى كردند. زواره اى با بیان اینكه رسانه ها خودشان را محدود مى كنند، گفت: نحوه بیان فرق مى كند و مى تواند به جاى اینكه مخرب باشد، آموزنده باشد. یقیناً اگر مراقبت و نظارت نباشد و اگر تشویق و تنبیه نباشد، جامعه دچار مشكل مى شود. وى با تأكید بر اینكه به عنوان كاندیداى مستقل وارد عرصه انتخابات مى شود، گفت: فعلاً در صحنه هستم.