تبیان، دستیار زندگی
خودتان را خوب بشناسید. اگر مشکلات شما در ارتباط با دیگران مربوط به ضعفهای شما در صحبت کردن، فکر کردن و ارتباط پیدا کردن است با تقویت شخصیت خودتان، مشکلاتتان را حل کنید .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقویتی برای شخصیت شما


خودتان را خوب بشناسید. اگر مشکلات شما در ارتباط با دیگران مربوط به ضعفهای شما در صحبت کردن، فکر کردن و ارتباط پیدا کردن است با تقویت شخصیت خودتان، مشکلاتتان را حل کنید .

مرد

بسیاری از آدمها شخصیت ضعیفی دارند و معمولا از آنها با تعابیری مثل کمرو، مظلوم و از این قبیل یاد می کنند. مهمترین شاخصه اینها نداشتن جرات و شهامت کافی در حرف زدن و شرکت در فعالیتهای اجتماعی است. اینها شهامت انتقاد کردن ندارند بلکه بیشتر غیبت می کنند. در فعالیتهای اجتماعی هم اگر شرکت کنند در حاشیه ها و در سیاهی لشکرها خودشان را گم می کنند زیرا از دیده شدن و مورد ارزیابی قرار گرفتن وحشت دارند. اما انسانهایی که شخصیت قوی دارند از دیده شدن ترسی ندارند. از به عهده گرفتن مسئولیتهای مهم ابایی ندارند. هر چند شکست بخورند باز هم تسلیم نمی شوند. آدم قوی می گوید به فرض که اشتباه کنم دیگران هم مثل من هستند و احساساتی شبیه من دارند. البته دیگران هیچ وقت به اندازه خودمان روی کارهای ما فکر نمی کنند و اشتباهات ما را به خاطر نمی سپرند.اما آدم عاجز قضاوت دیگران را مبنای تصمیماتش قرار می دهد و معمولا نسبت به این قضاوتها بدبین هم هست.

آدم های قوی در هر کاری موفقتر از آدمهای ضعیف اند. ضعیفها همیشه گرفتار احتیاطند. از روی احتیاط، عملی انجام نمی دهند تا مبادا مورد انتقاد واقع شوند. از روی احتیاط حرف نمی زنند تا مبادا حرفی نسنجیده بزنند و مسخره شوند. بنابراین ارتباطهای اینها با مردم ضعیف است.

شخصیتهای قوی همیشه در صحنه اند

برعکس ضعیفها، آنها که شخصیت قوی دارند جرات در صحنه آمدن دارند ،هر چند زیاد اشتباه کنند. آدمهای قوی با انتقاد نابود نمی شوند بلکه بازسازی و تقویت می شوند. شخصیتهای قوی از قرار گرفتن در معرض دید و ارزیابی دیگران ترسی ندارند. حتی وقتی مورد شدیدترین اعتراضات و انتقادات قرار بگیرند، خیلی زود به هیجانات درونی خود غلبه می کنند و به کاری که فکر می کنند درست است ادامه می دهند. عاجزها و ضعیفها هیچ گاه برای حل مشکل یا انجام کاری مهم اقدام نمی کنند بلکه منتظرند تا دیگران مشکلات را حل کنند و کارهای مهم را انجام دهند. اینها از ضعف نشان دادن می ترسند حال آنکه واقعا ضعیفند. اما چنانچه ببینند، دیگری برای انجام همان عملی که خودشان شهامت انجامش را ندارند، اقدام کرده است، دهان به انتقاد می گشایند و با دقت زیادی برای سرزنش و تحقیر آنها مو را از ماست بیرون می کشند. ولی این ظاهر قضیه است زیرا در قلبشان به خلاف آنچه می گویند، شهامت او را تحسین می کنند.

ضعیفها با انتقاد نابود می شوند. یک برخورد خلاف انتظار، آنها را به شدت از عملکرد خود پشیمان می کند. بنابراین جملاتی شبیه دیگه هرگز تکرار نمی کنم، دیگه هیچ وقت به فلانی کار ندارم و ... از اینها زیاد شنیده می شود

یک علامت دیگر ضعیف ها زود رنجی آنهاست. شاید یک شوخی ساده که برای افراد معمولی یا قوی هیچ عکس العملی جز یک تبسم در بر نداشته باشد، برای اینها موجد یک طوفان درونی باشد. زودرنجها  به دلیل همین روحیات ضعیفشان از بسیاری از رابطه هایشان با اقوام و نزدیکان فاکتور می گیرند. زیرا رابطه ها، همیشه باردار شرایطی هستند که تحمل آن برای زودرنجها سخت است. اینها اگر هم معاشرت کنند بیشتر با دوستان خود معاشرت می کنند . زیرا معاشرت با دوست همیشه دردسر کمتری دارد.

دل به دریا بزنید

با توجه به تعاریف فوق شما جز کدام دسته اید؟ البته بسیاری از افراد از هر دو گروه، نشانه هایی دارند و این نشان می دهد که در برخی موارد ضعیف اند و احتیاج به تقویت شخصیت خود دارند.

اگر می خواهید شخصیت و روحیه خودتان را تقویت کنید و به اصطلاح آدم قوی و با جنبه ای بشوید، باید طرز فکرتان را اصلاح کنید. چه چیزی جرات شما را کم می کند؟ چرا راجع به قضاوت دیگران بدبین هستید؟ چرا اینهمه خودتان را اسیر چند کلمه حرف می کنید؟

در یک جمعی که همه نشسته اند وقتی یک نفر بلند می شود و می ایستد ، طبیعتا از سر تا پا مورد ارزیابی و ملاحظه قرار می گیرد اما قبل از هر قضاوتی راجع به کیفیت لباس و چهره اش ، یک چیز درباره او به نظر می رسد .اینکه شهامت ایستادن در جمعی که همه نشسته اند را دارد. این شهامت خودش صد امتیاز دارد و جبران چیزهای دیگر را می کند. لذا وقتی می خواهید اقدام به کاری کنید قلبتان را از وسوسه های سست کننده و ترس آور خالی کنید و دل به دریا بزنید. کافی است که آمادگی منطقی داشته باشید و به خدا توکل کنید. به فرض هم که اشتباه کنید هیچ طوری نمی شود. فرصت برای جبران هست.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

مسایلی که می توانند حل شوند

نمی تونی، تلاش نکن!

لطفا درست فکر کنید

روش‌های زندگی کردن در لحظه

تکیه گاهی که همیشه هست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.