تبیان، دستیار زندگی
انتخاباتی تا تاریخ 24/2/1384 روزنامه کیهان نامزدهای شاخص در چهارمین روز ثبت نام مهدی كروبی، محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف، محسن مهرعلیزاده و ناصر حجازی از چهره های مطرح سیاسی و ورزش بودند كه دیروز رسماً كاندیداتوری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده اخبار انتخاباتی تا تاریخ 24/2/1384


روزنامه کیهان


نامزدهای شاخص در چهارمین روز ثبت نام

مهدی كروبی، محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف، محسن مهرعلیزاده و ناصر حجازی از چهره های مطرح سیاسی و ورزش بودند كه دیروز رسماً كاندیداتوری خود را با ثبت نام در وزارت كشور اعلام كردند.

براساس گزارش های دریافتی از ستاد انتخاباتی دكتر علی لاریجانی، وی نیز قرار بود امروز اقدام به ثبت نام كند.

دیروز به خاطر حضور نامزدهای شاخص در وزارت كشور برای خبرنگاران داخلی و خارجی روز دشواری هم از لحاظ حجم و فشردگی كار و هم از لحاظ تهیه گزارش و ارسال به موقع آن به رسانه های متبوع خود بود.

این دشواری زمانی به اوج خود می رسید كه نامزدهای مطرح پس از ثبت نام در برابر خبرنگاران و سؤالات عدیده آنها قرار می گرفتند.

آنچه در زیر می خوانید چكیده ای از چهارمین روز ثبت نام و برنامه ها و شعارهای نامزدهای انتخاباتی است.


قالیباف: پایبند میثاق نامه 4 نفره هستم

دیروز یكی دیگر از نامزدهای احتمالی اصولگرایان كه اقدام به ثبت نام در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری كرد، گفت: به نفع هیچ كس انصراف نخواهم داد.

محمدباقر قالیباف در گفت وگو با خبرنگاران در محل ستاد ثبت نام وزارت كشور تصریح كرد: وقتی امروز برای ثبت نام آمدم احساس خوبی برای خدمت به ملت به من دست داد.

وی در پاسخ به سؤالی با اشاره به میثاق نامه 4 نامزد اصولگرا یادآوری كرد: براساس این میثاق ما توافق كرده ایم هركدام از نامزدها در صدر نظرسنجی قرار گرفت بقیه به نفع او انصراف دهند.

قالیباف همچنین همزمان با ثبت نام خود بیانیه ای را جهت انتشار عمومی درمیان خبرنگاران توزیع كرد كه در بخشی از آن تأکیدكرده است: به رغم خدمات انجام شده، هنوز كیفیت زندگی ما در شأن و برازنده ایرانی نیست. كیفیت زندگی را چیزی فراتر از صرف معیشت و اقتصاد در نظر دارم و برای آن ابعاد فردی و اجتماعی از یك طرف و مادی و معنوی از طرف دیگر قائل هستم. زندگی خوب برازنده ایرانی هم نیاز و خواست مردم و هم نماد اقتدار ملی ما است.

وی در ادامه این بیانیه خاطر نشان كرده است: اگر به همه اینها از منظر غیرجناحی بنگریم هیچ تقابل و جدایی نمایان نیست. این تنش های غیرواقعی، مردم را نسبت به حل معضلات اندكی نگران كرده است. لذا، قدم اول، حاكم كردن سیاست ورزی توام با عقلانیت و تدبیر و تعامل و همكاری در فضای عمومی كشور است.


احمدی نژاد: حتی هزینه بلیت هواپیما را هم خودم می دهم

احمدی نژاد شهردار تهران نیز دیروز در لیست نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت.

وی پس از طی مراحل ثبت نام به خبرنگاران گفت: من حزبی نیستم و به هیچ حزب، گروه و دسته ای تعهدی نداشته و ندارم و ستادهای انتخاباتی منتسب به من نیز حزبی نیستند بلكه مردمی و خودجوش هستند.

احمدی نژاد تأکیدكرد: در این رابطه حتی هزینه بلیت هواپیما جهت حضور در شهرستان ها را هم از جیب خودم می دهم.

وی در توضیحی درباره علت همراهی اعضای شورای شهر هنگام ثبت نام با وی اظهار داشت: با كمك این افراد كار مقدسی را در تهران آغاز كرده ایم و طبیعی است كه برای انجام یك كار مهم دیگر نیز از سوی آن ها همراهی شوم.

شهردار تهران در پاسخ به اظهارات خبرنگاری كه شایعه تغییر مدیرعامل متروی تهران را تقابل وی با هاشمی رفسنجانی دانست، گفت: تغییر و تحول در سیستم اداری یك امر طبیعی است و در باره تغییر مدیرعامل مترو نیز منتظر تصمیم هیئت مدیره آن هستیم.

وی تأکیدكرد: تهرانی را كه ما تحویل گرفتیم پر از مشكل بود و مدیریت فعلی، شهر را به بهترین نحو اداره می كند و از زمان استقرار مدیریت جدید در شهرداری به اندازه 8سال قبل از آن كار مفید انجام شده است.


كروبی: من به تعداد ذكرهای نمازم درباره شهرام جزایری توضیح داده ام

مهدی كروبی نیز دیروز پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت: یكی از افرادی كه تا پایان می ماند خودم هستم. همه را رقیب خود می دانم و خودم را هم رقیب جدی برای همه.

وی نیز كه با هیئت همراه خود مركب از بهروز افخمی، اسماعیل ططری و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس ششم به محل ثبت نام در وزارت كشور آمده بود در پاسخ به سؤال یكی دیگر از نامزدهای انتخاباتی كه درباره اولویت مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت سؤال كرده بود خاطرنشان كرد: ما در دولت مقتدر ابتدا به سراغ مفاسد دولتی خواهیم رفت.

كروبی آمدن میرحسین موسوی به عرصه انتخابات را قطعاً منتفی دانست و افزود: اصلاحات خواست انقلاب و ملت است و ما از كارآمدی دولت خاتمی در اصلاحات استفاده كرده و از ناكارآمدی اش عبرت می گیریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پرونده شهرام جزایری و ارتباطش با این پرونده گفت: من تقریبا به اندازه ذكرهای نمازم به این سؤال جواب داده ام.

وی با اشاره به اختیارات ویژه خود در دریافت وجوهات از زمان امام(ره) تاكنون و حتی پرونده های مالی خود در ساواك در دوران خفقان گفت: در دوره ریاستم در مجلس ششم، دو نفر از مسئولان در یك رده پایین تر از رئیس جمهور با شهرام جزایری پیش من آمدند. وی چند نوبت كمك مالی كرد ما نیز از یك دست گرفتیم و به آن دست رد كردیم.

رئیس مجلس ششم بحث اتمام ارتباط مالی با شهرام جزایری را با تلاشش برای رفع بازداشت لقمانیان مرتبط دانست.


مهرعلیزاده: سابقه من در استانداری خراسان نشانه توانمندی من است

محسن مهرعلیزاده استاندار سابق خراسان و رئیس فعلی سازمان تربیت بدنی نیز از جمله نامزدهایی بود كه دیروز به همراه هیئتی در وزارت كشور حضور یافت.

وی اظهار داشت: من تجربه كافی برای اداره كشور دارم و سابقه من در استانداری خراسان دلیل كافی برای توانمندی من برای اداره كشور است.


سیدرضا زواره ای: از نظر من مهم صلاحیت است

سیدرضا زواره ای از حقوقدان های شورای نگهبان از نامزدهایی بود كه بلافاصله پس از ثبت نام از وی درباره حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و علت مخالفت شورای نگهبان با آن سؤال شد.

زواره ای در پاسخ به این سؤال گفت: رجل به معنای مرد است و شورای نگهبان در این باره تصمیم می گیرد اما از نظر من مهم صلاحیت است نه جنسیت و به همین خاطر است كه در زمان مسئولیتم زنان توانستند سردفتر بشوند.

زواره ای در عین حال تأکیدكرد: در سال 76 به نامزدها پیشنهاد دادم به جای هزینه كردن رقم های ده میلیارد تومانی برای تبلیغات، كاری بكنید كه كاندیداها بتوانند در سیما با هم مناظره مستقیم كنند و بدین صورت، مردم در جریان امور قرار گیرند.


ناصر حجازی: علی پروین را در كابینه خواهم گنجاند

از دیگر نامزدهای حاضر در محل ثبت نام نهمین دوره انتخابات ریاست جمهور در وزارت كشور ناصر حجازی مربی سابق تیم استقلال و دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال كشور بود.

وی نیز به خبرنگاران از اولویت برنامه هایش سخن گفت و افزود: اولویت من بازگرداندن اندیشمندان ایرانی به كشور و جذب سرمایه های فراوان ایرانیان خارج از كشور است.

وی در پایان با تأکیدبر اینكه برنامه اش اجرای دقیق قانون است و به قانون شكنان كارت قرمز نشان خواهد داد، گفت: یكی دیگر از برنامه های من گنجاندن علی پروین در كابینه ام است.


در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم لاریجانی: یك ریال از صدا و سیما حقوق نگرفتم

من مقید بودم در رادیو و تلویزیون اموال بیت المال را حیف و میل نكنم و در طول سال هایی كه در صدا و سیما خدمت كردم ریالی از آن سازمان دریافت نكردم.

دكتر «علی لاریجانی» با بیان این مطلب گفت: من از حقوق معلمی امرار معاش می كردم.

وی در گردهمایی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: هیچ یك از برادران و خویشان خود را در صدا و سیما به كار نگرفتم و بخشنامه كرده بودم مدیران صدا و سیما نباید فعالیت اقتصادی داشته باشند، چرا كه این كارها ذهن مردم را خراب می كرد.

لاریجانی درباره تاثیر حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:

«حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات تاثیرگذار است، اما من منصرف نمی شوم»

وی افزود: من برای آقای هاشمی رفسنجانی احترام زیادی قائل هستم، ایشان قبل و بعد از انقلاب زحمات زیادی كشیده اند. حضور ایشان تاثیرگذار است و بداخلاقی برخی رسانه ها با ایشان را نمی پسندم و با آن مخالف هستم.

وی تأکیدكرد: حضور وی در صحنه رقابت موجب تأمل می شود اما منصرف نمی شوم حالا نظرم فعلا سر جای خود است، تصمیم با شورای هماهنگی است اگر آقایان اتفاق نظر كردند و وحدت داشتند، من آمادگی دارم كنار بروم. با مشورت موافق هستم.

لاریجانی با اشاره به برنامه های خود در آینده گفت: من مجموعه اصلاحات اقتصادی را اصل می دانم، اگر بخواهید همبستگی ملی اجرا شود، بدون عدالت اجرا نمی شود. مردم دعوا در اجرای عدالت را می پذیرند، اگر بخواهید اصلاحات انجام شود مردم باید بدانند كه عدالت جاری است.

وی تصریح كرد: با زندگی كردن در چنبره فقر نمی شود نهضت نرم افزاری راه انداخت مسئله بیكاری از بدترین مسائلی است كه با آن مواجه هستیم، سن ازدواج بالا رفته است.

لاریجانی با اشاره به موضوع غنی سازی اورانیوم گفت: مذاكره برای ما وقتی موفق است كه غنی سازی از آن دراید. ما نمی توانیم از غنی سازی اورانیوم دست برداریم.

لاریجانی با اشاره به این كه از قشر دردمند است و با واقعیات جامعه آشناست اظهار داشت: اگر نظام و دولت ضعیف نباشد قتل زنجیره ای به وجود نمی آید، این بی حجابی ها به وجود نمی آید. اگر عدالت در كشور باشد مردم امیدوار می شوند.

به گزارش «محمد خامه یار» خبرنگار ما، لاریجانی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: از مهم ترین برنامه های كاری من توجه به موضوع معیشت مردم، رفع مشكل بیكاری و مبارزه با فساد است.

وی با رد طرح آقای كروبی مبنی بر پرداخت پنجاه هزار تومان به جوانان گفت: من این موضوع را قبول ندارم، این مبلغ چیزی در حدود 30 میلیارد دلار می شود منابع نفتی ما هم معلوم است.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار كیهان كه در صورت پیروزی در انتخابات آیا از كاندیداهای ریاست جمهوری در كابینه استفاده می كنید، گفت: در میان كاندیداها افرادی هستند كه می توان از آنان استفاده كرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما كه آیا آمدن آقای هاشمی را پیش بینی می كردید؟ اظهار داشت: بله. اما من هنوز نظر قبلی خود را دارم كه از هر حركت وحدت آفرین هم استقبال می كنم.


براساس اطلاعیه وزارت كشور تبلیغات انتخاباتی نامزدها پیش از انتشار اسامی آنها وجاهت قانونی ندارد

ستاد انتخابات كشور، با صدور اطلاعیه ای تصریح كرد: فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قبل از انتشار اسامی آنان وجاهت قانونی ندارد.

در این اطلاعیه آمده است: ثبت نام از داوطلبان انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری از روز سه شنبه گذشته در محل وزارت كشور آغاز شده و به مدت پنج روز یعنی تا پایان وقت اداری روز شنبه 24اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

این اطلاعیه می افزاید: پس از مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان، اسامی نامزدهای انتخابات از طریق وزارت كشور به اطلاع عموم خواهد رسید.

براساس اطلاعیه مذكور، فعالیت تبلیغاتی نامزدها، قبل از انتشار اسامی آنان در صداوسیما و روزنامه های كثیرالانتشار فاقد وجاهت قانونی است و تشكل های سیاسی و احزاب و جمعیت ها می توانند تا قبل از اعلام اسامی نامزدها در جهت تشویق و ترغیب آحاد ملت در مشاركت بیشتر در انتخابات، بدون ذكر نام داوطلب، اقدامات خود را استمرار بخشند.


هاشمی رفسنجانی برای بستن پرونده بدهی های عراق به ایران قول مساعد داده است

معاون رئیس جمهوری عراق اعلام كرد كه «هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد نهمین دوره ریاست جمهوری برای بستن پرونده بدهی عراق به ایران قول مساعد داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس «عادل عبدالمهدی» در مصاحبه با شبكه خبری «العالم» درباره بدهی عراق به كشورهای همسایه گفت: پاسخ خوبی از عربستان سعودی و دیگر كشورهای دوست در منطقه در خصوص پرداخت خسارت به آنها دریافت كردیم و هنگامی كه ریاست هیئت عراقی شركت كننده در كنفرانس اقتصادی تهران را بعهده داشتم از مسئولان ایرانی به ویژه آقای هاشمی رفسنجانی خواستم در صورت تشكیل دولت عراق پرونده بدهی عراق به ایران را ببندند كه آقای رفسنجانی نیز در این باره قول مساعد داد.

وی افزود: بین ما و آمریكا پرونده پیچیده ای وجود دارد زیرا آنان از تاریخ و روابط مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با جمهوری اسلامی ایران سخن می گویند اما ما روش واقع بینانه ای را درپیش گرفتیم و به صورتی صحیح مسائل را مطرح كردیم و با دوستان خود با شفافیت سخن گفتیم.


نماینده مردم تهران: رئیس جمهور آینده همسو با مجلس اصولگرا باشد

مردم از رفتارهای جناحی، رانت خواری ها و مفاسد كه در مسایل مختلف شكل گرفته است، خسته شده اند.

«الیاس نادران» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پنجشنبه شب در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین(ع) جزیره قشم، افزود: بر همین اساس مردم بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب در این دوره از انتخابات رئیس جمهوری را انتخاب خواهند كرد كه واقعاً عدالت طلب، اهل مبارزه با فساد و تبعیض باشد و بتواند برای جامعه نشاط، شادابی و كارآمدی و استفاده از ظرفیت های موجود در كشور را به ارمغان بیاورد.به گزارش ایرنا از قشم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکیدبر این كه مردم ما از رفتارهای جناحی خسته شده اند، اضافه كرد: گرایش مردم در انتخابات دوم شوراهای شهر و روستا و همچنین مجلس هفتم نشان داد كه مردم به اصولگراها عنایت و اعتماد ویژه ای دارند.نادران، گفت: اگر بخواهیم، آنچه كه مجلس هفتم به عنوان مصوبه ابلاغ می كند و از تصمیم مجلس می گذرد را عملیاتی و اجرا كنیم و در عرصه اجرایی كشور شاهد آن باشیم، باید قوه مجریه ای داشته باشیم كه همساز با مجلس هفتم و در نگاه مشترك با آن و در جهت رفع مسایل و مشكلات مردم پشتیبان مجلس باشد.


روزنامه شرق


سیاست هاى اقتصادى معین

مصطفى معین: در دوره ریاست جمهورى آقاى خاتمى تحولات مهم اقتصادى باعث شده كه ظرفیت هاى بالقوه زیادى برای پیشرفت هاى اقتصادى و توسعه كشور فراهم شود. تداوم این پیشرفت نیازمند باز شدن درهاى اقتصاد جهانى و دستیابى تولیدكنندگان، صنعت گران و متخصصان ما به بازارهاى آ ن سوى مرزهاست. تحقق این شرایط نیازمند تعامل با جامعه جهانى است و كاهش تنش با آمریكا به عنوان یك مانع مهم ورود اقتصاد ایران به بازار جهانى است: «تردیدى نیست كه ما در یك بحران حاد اقتصادى به سر مى بریم و درصد عمده اى از مردم ما زیر خط فقر هستند، كودكان ایرانى دچار سوءتغذیه هستند و این زیبنده مردم ایران نیست.» «استراتژى كوتاه مدت به سرپرستى و مراقبت از اقشار آسیب دیده، به هدفمند كردن یارانه ها و برپایى نظام جامع تامین اجتماعى است. استراتژى دیگرم كه به موازات با استراتژى كوتاه مدت پیش خواهد رفت بازنگرى سیاست هاى اقتصاد كشور است.» تاكیدى اساسى بر سرمایه گذارى هاى بلندمدت و زیربنایى از سویى و تكیه بر گسترش و تعمیق نظام تامین اجتماعى از سوى دیگر مى تواند چشم انداز امیدبخشى را در جهت حل مشكلات آتى جامعه ایران ترسیم كند. «باید تلاش كنیم تا ساختار اقتصادى كشور اصلاح شود و بیمارى مزمن وابستگى اقتصاد را درمان كنیم،  مقررات و قوانین مربوط به اقتصاد كشور، متناسب با ده ها سال قبل است. ما ۹۰ سال است نفت صادر مى كنیم اما هنوز متكى به نفت هستیم.» معین با اظهار تأسف از وابستگى اقتصاد ایران به نفت، با اشاره به كشور مالزى و رهایى آنها از بند اقتصاد تك محصولى، افزود: «ما در حال فقیرتر شدن هستیم و باید برای جلوگیرى از این روند ساختارها را دگرگون كنیم و این مهم با دید علمى قابل حصول است.» دكتر معین تصریح كرد: «اصلى ترین مزیت ما برخوردارى از جمعیت جوان و مستعد ایران است. ۲۵ درصد جمعیت ایران در دهه ۸۰ در سن تولید هستند به شرطى كه نگاه سنتى به جوانان و اقتصاد را تغییر دهیم. در چنین حالتى است كه شاخص هاى اقتصادى رشد خواهد كرد و غنى تر خواهیم شد .»


•حمایت از حقوق بشر و منافع ملى (بخش دوم)

من معتقدم در قانون اساسى فعلى ظرفیت  هایى وجود دارد كه اگر تفسیر درست از آن به عمل آید و قاطعیت لازم در اجرایش وجود داشته باشد مى توان بسیارى از مسایل و مشكلات توسعه كشور و موانع توسعه سیاسى- اجتماعى را بر طرف كرد. البته این امر به مفهوم این نیست كه به قانون اساسى نقدى نداشته باشم، اما این نقص ها چیزى نیست كه در كوتاه مدت مانع از كار رئیس جمهور شود. من معتقدم اگر قانون اساسى به طور صحیح و كامل اجرا شود هیچ گاه منافع ملى و منافع نظام با هم در تقابل قرار نخواهد گرفت. قانون اساسى را كه ما پذیرفته ایم در خود این ظرفیت را دارد كه به وسیله مدیریت قوى و مقتدر به صورتى اجرا شود كه منافع ملى با نظام در تعارض قرار نگیرند. مدیر مقتدر علمى و آینده نگر از ایجاد بحران پیشگیرى مى كند. اما اگر خارج از اختیارات من تقابلى پیش نیاید منافع مردم را بر منافع نظام ترجیح مى دهم.

سایت معین:www.moeen.ir


هاشمى مرد دیروز نیست

ایرنا: روزنامه اتریشى استاندارد در دو گزارش جداگانه درباره انتخابات ریاست جمهورى ایران نوشت: واكنش مردم ایران به نامزدى «اكبر هاشمى رفسنجانى» برای انتخابات مجلس ششم و انتخابات آتى ریاست جمهورى دو گونه متفاوت بوده است. این روزنامه نوشت: نتایج نظرسنجى ها نشان مى دهد كه هاشمى رفسنجانى كه به عنوان یك محافظه كار معتدل ایران محسوب مى شود، آشكارا از دیگر نامزدها پیشى گرفته است. استاندارد نوشت: این در حالى است كه در انتخابات سال ۲۰۰۰ میلادى مجلس شورای اسلامى، هاشمى رفسنجانى به طور غیرمنتظره از آرای بسیار كمى برخوردار شد و در آخرین لحظه از ورود به مجلس صرف نظر كرد. این روزنامه مى نویسد: منتقدان تردید دارند كه هاشمى رفسنجانى واقعاً بتواند روابط عارى از تشنج بین ایران و دولت آمریكا ایجاد كند. این روزنامه مى نویسد: به عقیده كارشناسان، هاشمى رفسنجانى از فرصت لازم برای پیروزى در انتخابات ۲۷ خرداد ماه برخوردار است، چرا كه رقباى وى اكثراً نماینده یك سیاست سختگیرانه هستند. استاندارد در یك مقاله تحلیلى دیگرى به قلم «گوردون هارر» خبرنگار و كارشناس امور خاورمیانه این روزنامه نوشت: زمان چقدر عوض شده است. هاشمى رفسنجانى در سال ۲۰۰۰ میلادى از سوى رای دهندگان اصلاح طلب متحمل شكست سنگینى در انتخابات مجلس شد، اما امروز این سیاستمدار هفتاد ساله ایران دوباره در صحنه حضور پیدا كرده و مورد استقبال قرار گرفته است. این روزنامه نوشت: اكنون خطر جدى از سوى جبهه اصلاح طلبان هاشمى رفسنجانى را تهدید نمى كند، بلكه وى به عنوان مانعى برای محافظه كاران محسوب مى شود و بسیارى از رای دهندگان اصلاح طلب به همین خاطر مى خواهند به وى رای دهند. استاندارد نوشت: با اعلام نامزدى رفسنجانى در انتخابات ریاست جمهورى، ایرانیان پس از ۲۶ سال بار دیگر از داشتن یك رئیس دولت غیر روحانى دور شده اند. این روزنامه با درج این مطلب كه «البته هاشمى رفسنجانى مرد دیروز نیست» نوشت: وى در پایان دوره ریاست جمهورى خود گشایش پراگماتیك ایران را آغاز كرده بود كه سیاست هاى خاتمى را امكان پذیر ساخت. استاندارد در پایان نوشت: شاید هاشمى رفسنجانى با تداوم بخشیدن به ایده هاى خود از «محمد خاتمى» موفق تر باشد چراكه وى بسیار بهتر از خاتمى با قدرتمندان ایران در ارتباط است.


•مقابله با تندروى در منطقه

ایرنا: روزنامه الحیات نوشت: هاشمى رفسنجانى رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته كه ایران جهت كمك برای مقابله با تندروى و همكارى برای برقرارى صلح در منطقه آماده است. «الحیات» به نقل از هاشمى رفسنجانى نوشت: ایران آماده ارائه كمك جهت مقابله با تندروى در منطقه است، به شرط اینكه آمریكایى ها و تجاوز گران حقوق ملت ها را مورد سوءاستفاده قرار ندهند و حل مسائل منطقه اى را برعهده ملت ها واگذارند.


جلوى تندروى را گرفتم

مهدى كروبى در جمع مردم مشهد گفت: بهترین سند افتخار من مدیریت مجلس ششم است. در مجلس ششم توانستم هم از كیان مجلس دفاع كنم و هم جلوى تندروى ها را از هر دو سو بگیرم، اقتدار در اداره چنین مجلسى مهمترین سند افتخارم است. كاندیداى انتخابات ریاست جمهورى دوره نهم با تشریح عملكرد مجلس ششم افزود: بیشترین مصوبات همه ادوار مجالس كشور در بخش اقتصادى در مجلس ششم به تصویب رسیده و این موید تلاش مجلس برای حل مشكلات مردم است. وى در خصوص عملكرد شورای نگهبان گفت: اشكال ما به آقاى جنتى و دوستان شورای نگهبان این است كه چرا به نفع یك گرایش و به ضرر گرایش دیگر در شورا سلیقه اى عمل مى كنند. از وى پرسیده شد كه چرا در انتخابات غیرآزاد شركت كردید، كروبى گفت: معتقدم انتخابات باید آزاد باشد، در انتخابات مجلس هفتم هم حق تعداد زیادى ضایع شد اما من به خاطر حذف عده اى، پشت به نظامى كه همه عمرم را صرف آن كرده ام، نمى كنم. وى افزود: چه شورای نگهبان دنبال تحجر باشد و چه به دنبال سكولارها، از نظام دفاع مى كنیم. كروبى در خصوص برنامه خود برای ریاست جمهورى گفت: یكى از مسائلى كه در اولویت كار من قرار دارد، مسائل معیشتى مردم و بحث اشتغال، سرمایه گذارى و تولید است كه با برنامه ریزى هاى مدون باید بسیارى از مشكلات مردم حل شود. وى طرح دادن ۵۰ هزار تومان به هر ایرانى را طرحى كارشناسى و عملى دانست. كروبى كه با شعارهاى «دروغه، دروغه» بخشى از جمعیت حاضر در سالن مواجه شده بود، افزود: «دروغ و راستى صحبت  من در عمل مشخص مى شود و تنها راه این است كه شما به من رای دهید تا ثابت كنم این كار را انجام خواهم داد.» مهدى كروبى همچنین گفت: هزینه اى بزرگتر از این نیست كه در پایان اولین قرن از آغاز حركت آزادى خواهى مردم ایران، برای چندمین بار تجربه تلخ افتادن به دام اقتدارگرایى تكرار شود.


•از تهمت بپرهیزید

مهدى كروبى در جمع گروهى از مردم و دانشجویان مشهدى گفت: باید هواداران نامزدها و خود آنان از هرگونه تهمت، افترا و تخریب دیگران بپرهیزند. وى بر اینكه مسئولان نظارتى و اجرایى انتخابات هم باید شرایطى را برای مشاركت هر چه بیشتر مردم فراهم كنند و انتخابات را به دور از اعمال نظر و سلیقه تنگ نظرى برگزار كنند، تأکیدكرد. وى در پاسخ به سئوال یكى دیگر از دانشجویان درباره شركت دبیر شورای نگهبان در جلسه شورای اصولگرایان و اینكه آیا این امر تخلف نیست، افزود: شركت وى در این جلسه تخلف نیست او نیز چون هر یك از ما گرایش و دیدگاهى دارد اما مصلحت این بود كه در این زمان در این جلسه شركت نكند.

سایت كروبى:www.vefagh.com


یزدى امروز ثبت نام مى كند

ایلنا: ابراهیم یزدى ساعت ۱۱ صبح امروز جهت ثبت نام در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى در ستاد انتخابات وزارت كشور حضور مى یابد. محمد توسلى رئیس دفتر سیاسى نهضت آزادى ایران با اعلام این خبر گفت: در پى استقبال گسترده  فعالان سیاسى، جوانان و به ویژه دانشجویان از حضور دكتر یزدى در انتخابات و درخواست از وى جهت ثبت نام در این دوره از انتخابات شورای مركزى نهضت آزادى ایران طى جلسه اى ثبت نام یزدى در انتخابات را به تصویب رساند و دكتر یزدى به منظور استفاده از فرصت باقى مانده تا زمان انتخابات در جهت تقویت فرایند دموكراسى و پیگیرى تحقق پیش شرط هاى انتخابات آزاد و سالم امروز ثبت نام خواهد كرد. توسلى همچنین اعلام كرد كه نهضت آزادى ایران امروز با صدور بیانیه اى دلایل ثبت نام ابراهیم یزدى را بیان خواهد كرد.


•رد سنت گرایى و محافظه كارى

حضور فعال این است كه اگر همه متفق القول هستیم كه جمهورى اسلامى ایران با یك سلسله مسائل و موانع اساسى و كلیدى روبه رو است. چگونه باید این مسائل را حل كرد. ما مى دانیم كه دو نگاه و یا راه حل اساسى وجود دارد. عده اى چون جمهورى اسلامى را قبول ندارند و بعضاً از ابتدا هم مخالف انقلاب بودند، به دنبال این هستند كه كل این نظام و مجموعه به هم بخورد. در واقع به معنایى از جمهورى اسلامى عبور كرده اند. ما از جمهورى اسلامى با ویژگى هایى كه خودمان تعریف مى كنیم عبور نكرده ایم اما آن جمهورى اسلامى كه سنت گرایان و محافظه كاران تعریف مى  كنند نیز مورد قبول ما نیست. بنابراین یك راه حل براندازى است خواه به صورت رفراندوم باشد خواه به هر شیوه دیگر. راه حل دیگر اصلاحات تدریجى است. ما شیوه تغییرات تدریجى را انتخاب كرده ایم. شاید بخشى از این انتخاب به تجربه تاریخى ما برمى گردد. ما یك بار بر سر یك امر سلبى همه با همه متحد شدیم و اصل را بر سقوط استبداد سلطنتى گذاشتیم و نسبت به جنبه هاى ایجابى كه پس از آن چه كنیم، چه كار باید كرد، چه كار مى توانیم بكنیم، غفلت كردیم. بلافاصله بعد از پیروزى انقلاب یعنى از همان روز بعد از پیروزى این اختلافات آرام آرام خودش را نشان داد. یعنى دیدگاه هاى متفاوت و بعضاً متضاد. اكنون در شرایط كنونى چگونه باید عمل كرد؟ بنابراین ما معتقد به تغییرات آرام و تدریجى اما محكم و قاطع هستیم. اگر این استراتژى و سیاست پذیرفته شود، انتخابات فرصت مناسبى است برای بیان مواضع. طرح مطالعات مردم و برای فضاسازى برای این مطالعات. لذا ما با این هدف آمدیم كه با ورود به صحنه انتخابات گامى برداریم به سوى بهبود وضع سیاسى، دموكراتیزه شدن، تقویت روند دموكراسى سازى در ایران، طرح مطالبات مردم و فضاسازى برای این مطالبات.

www.nehzateazadi.org


دوم خردادى ها پشیمانند

فارس: على لاریجانى در جمع طلاب و فضلاى قم در مسجد امام حسن عسگرى (ع) این شهر با اشاره به جریان اصلاحات در سال هاى اخیر گفت: دوم خردادى ها در چند سال اخیر كار هایى در كشور كردند كه پشیمانند و متأسفانه فضایى سیاست زده داریم و خشونت هایى هم در عمل رخ داد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم افزود: مردم دعواهاى سیاسى را نمى پسندند، اما اجرای عدالت را مى خواهند و این قدرت جمهورى اسلامى است كه خودش دندان فاسد را بكشد. او در ادامه گفت: استراتژى كشور در مسائل فرهنگى مى باید با جلوه دینى همراه باشد و اگر فیلمى بسازیم كه دختر و پسر گیتار بزنند مشكلى حل نمى شود، چرا كه مردم از سینما خسته شده اند و این در حالى است كه ما دارای سینماى فعال و مبتكرى بودیم. لاریجانى در ادامه تهاجم فرهنگى را حربه دیگر آمریكا برای تضعیف ایران عنوان كرد و افزود: امكانات فرهنگى دركشور باید با مقدمه اقتصادى همراه باشد و نمى توان روى كسى كه در جامعه تبعیض، فقر و بى  عدالتى مى بیند، كار فرهنگى انجام داد. وى با بیان اینكه اصالت فكرى اسلامى ما در حال حاضر مدیون علماى حوزه است و بر روحانیت است كه در بخش هاى روشنفكرى كشور وارد شود، با اشاره به وضعیت دانشگاه هاى كشور گفت: اسلامى شدن دانشگاه ها به استاد ها و حضور افراد اندیشمند در این مكان است و لذا مى باید راه تولید فكر نو در مسائل دینى و معاشرت دینى در دانشگاه ها ایجاد شود.


• دوم خرداد و ویروس رادیكالیسم

ایرنا: على لاریجانى گفت: متأسفانه در جریان دوم خرداد نوعى ویروس رادیكالیسم نفوذ كرد كه همه چیز كشور را به باد انتقاد مى گیرد. وى هنگامى كه طلاب مدرسه معصومیه قم از وى در مورد شایعه اختلاس ۵۳۰ میلیون تومانى از صداوسیما سئوال كردند افزود: باید جریان دوم خرداد و مجلس ششم كه این سخن را به میان آورده اند خجالت بكشند. جریان نفوذى در دوم خرداد به رسانه ها، مطبوعات و فرهنگ كشور نیز لطمه وارد ساخت.


•گروه فشار مولود دموكراسى

ایرنا: على لاریجانى در جمع خبرنگاران در قم افزود: این گروه هاى فشار ظهورى دموكراتیك داشته ولى متأسفانه نوعى خشونت در روش آنان وجود دارد كه متناسب با نظام جمهورى اسلامى نیست. وى همچنین خواستار شكوفایى آزادى فكرى در كشور شد و گفت: باید اجازه داد مردم سخنان دیگران را بشنوند تا آزادى فكرى در كشور شكوفا شود. وى افزود: اگر اصولگرایان تصمیم وحدت آمیزى اتخاذ كنند از آنها حمایت مى كنم. وى همچنین در پاسخ به یك سئوال به نقد برخى اقدامات در دولت هاى گذشته به ویژه دولت سازندگى پرداخت و گفت: در دولت سازندگى به تولید و توسعه به خوبى توجه شده است اما همه مولفه هاى عدالت به خوبى رعایت نشده اند.

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


نشر اسلام در جنوب شرقى آسیا

على اكبر ولایتى: ورود اسلام و نشر آن در جنوب شرقى آسیا، به خصوص مجمع الجزایر اندونزى، از مهمترین وقایع تاریخ این منطقه است. برخى دلایل نشان مى دهد كه قرن ها پیش از اینكه اسلام در این مناطق تثبیت شود و تعمیم یابد، بازرگانان مسلمان به این نقاط رفت و آمد مى كرده و بین مردم این نواحى حضور موثر داشته اند. در مورد اینكه از چه زمانى مردم جنوب شرقى آسیا شروع به پذیرش اسلام كردند، بین صاحب نظران بحث بسیار است، زیرا شواهد موجود اندك و اغلب مبهم است خلاصه این بحث ها نشان مى دهد كه اصولاً ترویج اسلام در جنوب شرقى آسیا تابع دو جریان عمده بوده است. بدین معنى كه از یك طرف مردم بومى ضمن تماس با مسلمانان، آیین جدید را پذیرفته، خود به ترویج آن در منطقه كوشیده اند و از سوى دیگر، همواره بیگانگان مسلمان در تماس هاى مستمر اجتماعى با این مردم ( چون معاملات، دریانوردى، اقامت  هاى طولانى و ازدواج با بومیان)، عامل گسترش اسلام در منطقه بوده اند. مداركى كه قدمت حضور مسلمانان و از جمله ایرانیان را در این نواحى نشان مى دهد، اغلب از منابع چینى است. ونگ گونگ وو در مقاله اى ضمن توضیحاتى در مورد سیر تاریخى رشد فعالیت هاى بازرگانى در منطقه نانهایى (جنوب شرقى آسیا و سواحل دریاى جنوب چین)، از عصر رونق بازرگانى این منطقه، از سال ۶۲۳ میلادى به بعد یاد مى كند، كه با ایام ظهور آیین مقدس اسلام مصادف بوده است. وى تعدادى از هیات  هاى بازرگانى را نام مى برد كه از مناطق هند و چین، سیام، جاوه، شبه جزیره مالایا و از سوى حكومت سرى ویجایا از شهر پالمبانگ، در قرن هفتم میلادى، به سواحل جنوبى چین رفته اند. سپس گشایش روابط رسمى و تجارى بین دولت هاى مختلف هند با مراكز بازرگانى نانهایى را در این ایام از وقایع مهم در تجارت جنوب شرقى آسیا مى داند و مى گوید كه اولین هیات بعد از سال ۵۲۷ میلادى، از میلان (در سال ۶۷۰) با عبور از نانهایى وارد چین مى شود و اولین هیات از آن سوى خلیج بنگال در همین ایام وارد این منطقه مى شود و سرانجام تأکیدمى كند كه مهمترین واقعه در تجارت جنوب شرقى آسیا، در قرن هفتم میلادى، ورود ایرانیان و در درجه بعدى اعراب را در بازرگانى جنوب شرقى آسیا چنان موثر مى داند كه مى گوید آنها تا قرن بعد به صورت عوامل عمده تجارت نانهایى درآمدند و كشتى هاى آنان عمده ترین وسایل حمل ونقل و ارتباط مردم منطقه شد. البته به خاطر اهمیت معاملات بازرگانى با چین، در ابتداى امر، هدف بازرگانان مسلمان ایرانى و عرب و هندى از ورود به منطقه نانهایى، ارتباط با مراكز تجارى چین بود، اما طبیعى است هنگامى كه هیات هاى بازرگانى دیگرى نیز از سواحل جنوبى و غربى دریاى چین به قصد ایجاد و رابط تجارى و سیاسى عازم چین بوده و بر همین دریا كشتى مى رانده اند، بین این دو دسته از بازرگانان _ یعنى بازرگانان منطقه جنوب شرقى آسیا و بازرگانان هندى و خاورمیانه اى كه حامل كالاهاى متفاوتى بودند - ارتباط و معاملاتى برقرار شود.

سایت ولایتى:www.velayati.ir


محسن مهرعلیزاده گفت: كتاب به عنوان سند فرهنگى ملل نقش مهمى در فرهنگ سازى و توسعه

محسن مهرعلیزاده گفت: كتاب به عنوان سند فرهنگى ملل نقش مهمى در فرهنگ سازى و توسعه اجتماعى دارد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم با انتقاد از سرانه پائین كتابخوانى در كشور، افزود: كتاب به عنوان جزیى حذف نشدنى از سبد مصرفى خانوار باید وارد زندگى روزمره شهروندان شود. وى كه در حاشیه نمایشگاه بین المللى كتاب تهران در جمع ناشران و خبرنگاران سخن مى گفت ناشران را حلقه واسط فرهنگ و اقتصاد دانست و نارضایتى خود را از امتیازات ویژه افراد و نهادها و مافیاى حاكم بر صنعت چاپ و نشر اعلام كرد. مهرعلیزاده تعامل و برقرارى ارتباط با ناشران خارجى را موجب توسعه فنى و محتوایى صنعت نشر و كارآمدى و به روز رسانى این صنعت دانست. او با اظهار تأسف از برخوردهاى صورت گرفته با مطبوعات در سال هاى اخیر تعطیلى روزنامه ها را به  عنوان یك بنگاه اقتصادى تحت هر عنوانى محكوم كرده و اضافه كرد: خوشحالم كه ریاست قوه قضائیه هر چند خیلى دیر ولى بالاخره به این نتیجه رسیدند. معاون رئیس جمهور در پاسخ به سئوالى درخصوص وضعیت مطبوعات گفت: به عنوان عضوى از هیات دولت از وضع فعلى روزنامه نگاران و اهل قلم شرمسارم. مهرعلیزاده امنیت شغلى و تامین آتیه خبرنگاران و روزنامه نگاران را از دغدغه هاى معامله ناپذیر خود دانست. گفتنى است كتاب «زمزمه هاى بى  تردید» شامل اشعار و ترانه هاى دوران جوانى محسن مهرعلیزاده به زودى به بازار عرضه خواهد شد.


•ایجاد محیط رقابتى لازمه بروز خلاقیت اقتصادى

ایسنا: محسن مهرعلیزاده برنامه اقتصادى دولت رفاه را ارتقاى موقعیت مادى و معنوى عنوان كرد و انسان توانمند، آگاه، صاحب علم، دانش و مهارت را عامل اصلى توسعه دانست. او در دیدار با جمعى از بازاریان آذرى زبان تهران كه از كاندیداتورى وى حمایت كردند، ایجاد محیط رقابتى برای بروز خلاقیت و ابتكار انسان توانمند را ضرورى عنوان كرد و گفت: مبارزه با هرگونه رانت اقتصادى و انحصارات به منظور ایجاد فرصت هاى عادلانه برای آحاد جامعه، گسترش رقابت و جلوگیرى از شكل گیرى از این مشكلات، مسئولیت اصلى دولت رفاه است. وى افزود: منابع نفت و گاز طبیعى، ثروت ملى است كه باید به ثروت مولد و در راستاى تعمیق كیفیت و گسترش حجم سرمایه انسانى، اجتماعى و فیزیكى تبدیل شود و كاهش مداوم سهم درآمدهاى نفت و گاز طبیعى به تعمیق كیفیت و توسعه سرمایه كشور و جایگزینى صادرات نفت با صادرات كالاها و خدمات، اولویت برنامه توسعه اقتصادى دولت رفاه محسوب مى شود. وى افزود: ایجاد بستر مناسب برای تحول مداوم و پیوسته در وضعیت اقتصادى همراه با ایجاد ثبات و پایایى نظام اقتصادى با استفاده از كنترل نرخ تورم، كاهش ریسك سرمایه گذارى و تشویق فعالیت هاى اقتصادى كارآمد از طریق اعمال انضباط مالى در بودجه دولت و اعمال مدیریت سیستم پولى كشور وظیفه دولت رفاه است.

سایت مهرعلیزاده:www.mehralizadeh.ir


محمدباقر قالیباف گفت: به قول بچه هاى جنگ از بیست سالگى به این طرف، غیرقانونى زنده هستیم

محمدباقر قالیباف گفت: به قول بچه هاى جنگ از بیست سالگى به این طرف، غیرقانونى زنده هستیم. یعنى دیگر خطرى بزرگ تر از جنگ نمانده كه ما تجربه نكرده باشیم. اكنون نیز در این مكان و مسجد مقدس مى گویم، حاضرم برای كشور و مردم جانم را هم بدهم. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع دانشجویان دانشگاه سراسرى یزد افزود: انشاءالله در مسیر حفظ و توسعه نظام، چارچوب ها و اصول را نیز حفظ خواهیم كرد. وى كه بلافاصله پس از دیدار با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامى یزد به جمع دانشجویان دولتى این شهر آمده بود، درخصوص برنامه ها و فعالیت هاى اقتصادى خود برای كمك به اقشار آسیب پذیر گفت: اصل خصوصى سازى نهادهاى دولتى یك ضرورت غیرقابل اجتناب است. اعتقاد دارم تا وقتى كه دولت كارفرمایى كند و رانت نفت را هم داشته باشد، در بخش هاى مختلف مشكل خواهیم داشت. وى با اشاره به مشكلات فرهنگى روز گفت: وقتى من نوعى به عنوان یك پدر به پسران خودم مى گویم موى سرت بلند نباشد، فرق سر نداشته باش و ژل نزن، اما همین پسر در خانه مى بیند پدرش پشت سر همه حرف مى زند و اتفاقاً روز بعد با فردى كه پشت سرش حرف مى زد، گرم ترین مواجهه را دارد، به نظر شما چه تعارضى در ذهنش پدید مى آید؟ موى بلند هیچ اخلاقى را تهدید نمى كند، اما ورود نفاق، دروغ و نیرنگ در فرهنگ تأسف آور است. قالیباف با اشاره به جریانات تخریبى كه علیه او به راه افتاد، گفت: من مى توانستم پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه از فرماندهى پلیس استعفا دهم و روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ثبت نام كنم، اما این كار را نكردم كه خداى نا كرده شائبه استفاده از امكانات دولتى پدید نیاید. حالا منطقى است كه برای ارسال اخبار خود از برگه نیروى انتظامى استفاده كنم؟ امیدوارم دوستان اخلاق رقابتى را فراموش نكنند. وى در پایان گفت: تعدد كاندیداهاى اصولگرا به دو جهت اخلاقى و سیاسى پسندیده نیست. البته واقعیت این است كه افراد حاضر از یك جنس و یك طیف هم نیستند، اما به هر حال من به تعهدى كه داده ام، پایبندم، هر چند نظرسنجى ها نشان مى دهند فاصله من با سایر كاندیداهاى اصولگرا معنى دار است. بر این نكته هم تأکیدمى كنم كه اجازه نمى دهم چند نفر در جلسه اى بنشینند و برای كاندیداى نهایى اصولگرایان تصمیم بگیرند.


•مدرك تحصیلى من سیاسى است

ایرنا: محمدباقر قالیباف گفت: مسئولان ما نتوانسته اند رفتار دهه اول انقلاب را در دهه سوم داشته باشند و اگر این حل نشود مشكلات میان مردم و مدیران، قابل ترمیم نیست. وى در مسجد روضه محمدیه یزد در پاسخ به این پرسش كه «شما نظامى هستید چطور مى خواهید كار سیاسى بكنید» گفت: مدرك تحصیلى من مرتبط با سیاست است و در زمینه هاى اقتصادى و امنیتى هم فعالیت داشته ام و رئیس جمهورى، لازم نیست در همه عرصه ها یك متخصص تمام عیار باشد.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


فارس: محسن رضایى گفت: سه نامزد باقى مانده جریان اصولگرا تا ۱۲ خرداد با یكدیگر رقابت می کنند

فارس: محسن رضایى گفت: سه نامزد باقى مانده جریان اصولگرا تا ۱۲ خرداد با یكدیگر رقابت مى كنند و سپس براساس نظرسنجى، آن نامزدى كه دارای آرا و كارآمدى بیشتر باشد در صحنه باقى مى ماند. كاندیداى ریاست جمهورى افزود: نامزد نهایى امكان ندارد به نفع كسى كنار برود چرا كه یكى از شروط میثاق ما همین امر بود. وى همچنین با بیان اینكه با توجه به برنامه هایى كه برای اداره كشور دارم هاشمى رفسنجانى را مهم ترین رقیب خود مى دانم، گفت: با حضور هاشمى رفسنجانى در عرصه انتخابات فضاى انتخابات جدى شده و از مباحث حاشیه اى و غیرواقعى نیز پرهیز مى شود. رضایى با بیان اینكه انتخابات ریاست جمهورى آینده سه قطبى و بین نسلى خواهد بود، تصریح كرد: پدیده جدیدى در این انتخابات شكل مى گیرد و در این رقابتِ بین نسلى، آقاى كروبى و هاشمى نسل اول و ما اصولگرایان نیز نسل دوم محسوب مى شویم.


•با حضورم درگیرى ها پایان مى یابد

محسن رضایى گفت: اگر انتخاب شوم با مخالفان خود مناظره مى كنم و كارى خواهم كرد كه درگیرى هاى موجود در فضاى كشور پایان داده شود. وى با حضور در غرفه خبرگزارى ایلنا در نمایشگاه مطبوعات در خصوص نحوه برخورد دولت خود با مخالفان با بیان این مطلب افزود: دنبال مى كنم كه بسیارى از پرونده ها از قتل هاى زنجیره اى گرفته تا دیگر زندانیان پایان پذیرد. البته خلاف قوانین قوه قضائیه عمل نخواهم كرد، بلكه در حد اراده خود تلاش مى كنیم، چرا كه باقى ماندن این ابهامات در پشت نظام اصلاً مناسب نیست. وى در پاسخ به این سئوال كه اگر در نظر سنجى ها آخر شوید، كنار خواهید رفت یا خیر؟ گفت: خیر، بناى ما با دوستان خود این است كه اگر فاصله نظر سنجى ها خیلى زیاد نباشد، از معیار برنامه ریزى و كار آمدى، تیم تركیبى درست مى كنیم. وى افزود: بناى من تشكیل یك دولت با حضور تعدادى از كاندیداهاى فعلى است، قصد من تشكیل یك دولت ائتلافى است كه بتوانیم هم تفاهم ملى را در سطح حكومت ایجاد كنیم.


•ظهور جریان سوم

محسن رضایى در بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین المللى كتاب تهران گفت: قدرت در ایران مثل توپ فوتبالى بین چپ و راست در حركت است و من امیدوارم با ظهور جریان سوم این فضا شكسته شده و كشور به سوى كمال مطلوبش حركت كند. رضایى در مورد فرزندش احمد كه هم اكنون در خارج از كشور به سر مى برد، گفت: من كار ها و اعمال او را نه تائید كرده نه مى كنم. اگر روزى هم وارد ایران شد مراجع ذى صلاح با او مطابق قانون برخورد كنند و من دست آن قاضى را نیز مى بوسم. اما چه دلیلى دارد كه فرزند من حتماً مثل من باشد. وى دورى خود را در سال هاى جنگ از خانواده یكى از دلایل رفتار فرزندش دانست و افزود: در آن سال ها من از خانواده دور بودم و ۶ ماه به ۶ ماه هم به خانه سر نمى زدم. عید سال ۶۶ بود كه خانواده به دیدن من در یكى از روستاهاى مریوان آمدند. هنوز چند دقیقه اى از حضورشان نمى گذشت كه آن منطقه بمباران هوایى شد و...

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


جنبش دانشجویى بى اعتماد است

ایرنا: ابراهیم اصغرزاده، نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى گفت: جنبش دانشجویى دچار بى اعتمادى نسبت به فرایند اصلاح طلبى شده است. وى در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان افزود: جنبش دانشجویى نتوانست با جنبش اصلاحات به یك زبان مشترك برسد و رفتار غلط اصلاح طلبان نیز باعث انتقاد دانشجویان نسبت به آنها شد. وى با اشاره به نوع دیدگاه جنبش دانشجویى به دولت خاتمى، گفت: از نظر دانشجویان در دولت اراده اى برای پیشبرد اصلاحات وجود نداشت. وى درباره رابطه ایران با آمریكا گفت: حادثه تسخیر سفارت آمریكا نباید در روابط فعلى ایران و آمریكا تاثیر بگذارد. وى افزود: مذاكره كردن به معناى به دست و پا افتادن نیست و باید با حفظ منافع ملى و با توجه به شرایط و تحولات جدید دنیا به سمت مذاكره پیش رفت. به گفته وى «ما در گفت وگوى تمدن ها فقط در حد تئورى مانده ایم و با رها كردن تمدن هاى زنده، به سراغ پیرها رفته ایم.» اصغرزاده با بیان این كه «حق تفسیر قانون اساسى به عهده همه مردم است و نه فقط در انحصار شورای نگهبان» افزود: شورای نگهبان در انتخابات مجلس هفتم به توصیه هاى رهبرى عمل نكرد و در اعمال نظارت استصوابى دچار اشتباه شد. وى درباره شعار انتخاباتى خود گفت: ملت ما كه بر روى منابع نفت زندگى مى كند شایسته این همه فقر و تبعیض نیست، كه بشود ملتى با كفش هاى كتانى و تولید ثروت پایین. وى با تأکیدبر این كه با تشكیل دولت اقتدارطلب مخالف است گفت: نباید گذاشت جناح اقتدارگرای راست به قدرت برسد. اصغرزاده در مورد استفاده از اینترنت گفت: افزایش استفاده جوانان از اینترنت نباید به عنوان یك تهدید محسوب شود، چرا كه نحوه استفاده جوانان ما از فناورى اطلاعات در دنیا و منطقه بى نظیر است. وى در ادامه گفت: كارى كه بسیارى از جوانان ایرانى با فضاى مجازى و اینترنت كردند در هیچ یك از كشورهاى منطقه نیست. جامعه هوشمند ایرانى با آوردن اینترنت به خانه هاى خود و با استفاده از سیستم هاى اطلاعاتى و دیجیتالى توانست به تبادل اطلاعات با دنیاى بیرون بپردازد. وى با بیان این مطلب كه «نمى توان مردم را مجبور به دیدن برنامه هاى تلویزیون كرد»، گفت: جوانان نمى توانند چنین چیزى را قبول كنند بلكه آنها كار خودشان را مى كنند. اصغرزاده افزود: شما هر چه فیلترینگ كنید آنها كار خودشان را مى كنند و به دنبال اهداف و برنامه هاى خود هستند. وى در ادامه گفت: جامعه ایرانى توانست به واسطه امكانات فناورى اطلاعات با دنیاى خارج تماس بگیرد و ما در زمان حاضر دارای «شهروندان بدون مرز» هستیم. در پایان برنامه سخنرانى و در تریبون آزاد، دانشجویان از میزان حقوق و مكان منزل اصغرزاده سئوال كردند كه جلسه مدتى به تشنج كشیده شد.


•اصغرزاده امروز ثبت نام مى كند

ابراهیم اصغرزاده، كاندیداى نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى ساعت ۱۰ صبح امروز برای ثبت نام در وزارت كشور حاضر مى شود.

سایت اصغرزاده:www.asgharzade.com


به اذن  الله در انتخابات ثبت نام مى كنم

ایرنا: محمود احمدى نژاد روز پنج شنبه گفت: به اذن الله و با درخواست یارى از حضرت ولیعصر (عج) و با پشتیبانى ملت در انتخابات ریاست جمهورى ثبت نام مى كنم. وى در حاشیه دیدار با شهروندان منطقه شش تهران افزود: درخواست ها و الطاف مردم و مراجعات متعدد آنان به ویژه جوانان من را بر آن داشت كه با قلبى مشحون از عشق خدمت به مردم انشاءالله روز جمعه در وزارت كشور حاضر شوم و با ثبت نام در انتخابات خود را در معرض خدمت رسانى بیشتر و گسترده تر به ملت ایران قرار دهم. احمدى نژاد با بیان اینكه برنامه هاى اجرایى و دیدگاه هاى خود را برای حل مسائل كشور و مشكلات مردم هنگام ثبت نام اعلام مى كند، گفت: مردم ما بسیار هوشمند و خردمند هستند، با دقت صحنه انتخابات را بررسى مى كنند و طبق معمول دست به انتخاب شایسته اى خواهند زد و هر انتخاب مردم، انتخاب مناسبى خواهد بود. وى در خصوص علت تاخیر در اعلام نامزدى خود گفت: اول اینكه ما در تهران مشغول به كار هستیم و باید خدمت كنیم و دوم اینكه آدم باید بعد از بررسى هاى دقیق به این نقطه برسد كه مسئولیتى و وظیفه اى دارد و مطمئن شود كه مى تواند خدمت بیشترى به مردم كند و یا شرایط را بهتر اداره نماید. احمدى نژاد افزود: اینها فارغ از افراد است. ما نباید صرفاً به افراد بپردازیم. باید رسانه ها جدا از اشخاص به مشكلات بپردازند و نتایج مورد بحث و بررسى قرار گیرد. وى در ادامه گفت: در هشت ماه اخیر تمام بحث روى افراد بوده است اما درد ملت اینها نیست، درد ملت این است كه چه باید كرد و مشكلات چگونه بررسى مى شود. وى افزود: هر كس وارد شود و با طرح دیدگاه هایش به انتخاب بهتر مردم كمك كند، به نظر من پیروز است، پیروزى در این نیست كه یك نفر تمام آرای مردم را جمع كند. وى در پاسخ به این سئوال كه هزینه هاى سفر هاى انتخاباتى وى در روز هاى گذشته از كجا تامین شده است، گفت: هزینه بسیارى در این سفر ها خرج نمى شود، دعوت ها از سوى ستاد هاى خودجوش مردمى است و هزینه بلیت هواپیما را از جیب خود مى پردازم.


•رویكرد احمدى نژاد به سود هاى بانكى

مردم به وام هاى بانكى با سود هاى ۲۴ درصد دسترسى ندارند زیرا قادر به بازپرداخت بهره هاى سنگین بانكى نیستند. از وام هاى كلان بانكى تنها عده اى خاص برخوردار مى شوند و آنها نیز هیچ گاه وام هاى دریافتى را به دلیل سود آور نبودن وارد چرخه تولید كشور نمى كنند بلكه وارد بورس بازى، دلالى و سوداگرى مى شوند تا با كسب سود هاى كلان بتوانند بهره هاى بانكى را بپردازند و خود نیز از عایدات آن بهره مند شوند و حاصل این روند چیزى جز تورم فزاینده و افزایش فاصله طبقاتى نیست.

سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com


نامزد هاى دیگر


مطالعه مذاكره با آمریكا

فارس: اكبر اعلمى گفت: مصالح ملى اقتضا مى كند كه با تمهید شرایط مناسب مذاكره مستقیم با آمریكا مطالعه شود و در صورت اقتضا در دستور كار قرار گیرد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در تالار دانشجوى دانشگاه تبریز افزود: این در شرایطى است كه بعضى  از مسئولان جمهورى اسلامى به مذاكره با كشورهاى دست دوم و سوم تن مى دهند و یا باب مذاكره با كشورهایى را كه خود رسماً اعلام مى كنند بدون اجازه آمریكا حق تصمیم گیرى در مورد حقوق هسته اى ایران را ندارند، باز مى نمایند. اعلمى با بیان این كه دستیابى به هرگونه رشد و توسعه اقتصادى در گرو خروج كشور از مرحله امنیت است، گفت: سیاست خارجى ایران باید به گونه اى تنظیم و اجرا شود كه حاصل آن متضمن منافع و مصالح ملى و حفظ اقتدار، عزت ، امنیت و تمامیت ارضى كشور باشد. وى افزود: تهدیدات امروز نتیجه انزوا و حاشیه نشینى مردم است و مادامى كه مردم همچون سدى استوار در پشت سر مسئولان خود ایستاده  بودند، هیچ  كشور قدرتمندى به خود اجازه نمى داد كه از ملت ایران صرفنظر كردن از حقوق مسلم و طبیعى خود را مطالبه كند. وى در ادامه گفت: كسانى كه اختیارات مقام رهبرى را فراتر از قانون اساسى بیان مى كنند یقیناً به نهاد و مقام  رهبرى خدمت نمى كنند زیرا وقتى برای شخصى اختیارات فرا قانونى و ولایت مطلقه و نامحدود قائل شویم، این شبهه و انتظار پدید خواهد آمد كه در برابر مردم باید مسئولیت مطلقه نیز داشته و در برابر نابسامانى ها و ناهنجارى هاى موجود كه در حیطه ولایت مطلقه او صورت مى گیرد، پاسخگو باشد، حال آن كه، اختیارات مقام رهبرى در اصل ۱۱۰ قانون اساسى احصا به حصر شده و در چارچوب همین اصل اختیارات او مطلقه است.