تبیان، دستیار زندگی
اقامهٴ عزای حسین‌بن‌علی عبادت است، گفت: یعنی باید از مال حلال باشد به قصد قربت باشد و از خدا بخواهیم که این را اقامه کنیم و خدا هم از ما بپذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقامه عزای حسین‌بن‌علی(علیه السلام) عبادت است


اقامه عزای حسین‌بن‌علی عبادت است، گفت: یعنی باید از مال حلال باشد به قصد قربت باشد و از خدا بخواهیم که این را اقامه کنیم و خدا هم از ما بپذیرد.


عزاداری

اجر فراوان عزاداری صحیح

گریه و عزاداری کردن برای امام حسین (علیه السلام) اجر و پاداش زیادی دارد که اگر بصورت صحیح و با آگاهی از جایگاه امام (علیه السلام) انجام شود خداوند به آن وعده داده و تا پاداش بهشت برای عزاداران در روایات آمده است .

دفع بلاها ، وبرآورده شدن حاجات

از آثاروبرکات عزاداری امام حسین (علیه السلام) نورانیت دلهای عزاداران و برآورده شدن حاجات ودفع بلاهاومصیبتهااست ، همان طورکه بادعا، بلاومصیبت دفع می شود، باعزاداری امام حسین (علیه السلام) نیزبلاهای بسیاری دفع می شود، که مردم ازنزول آنهاآگاهی ندارند؛ هم چنان که ازدفع بلابه وسیله دعانیزباخبرنیستند.[ مصباح یزدی ،محمدتقی ، آذرخش کربلا ، تدوین ونگارش : غلام حسن محرمی ، ص45]

بنابراین درواقع عزاداری برسیدالشهداء (علیه السلام) خودیک نوع حل گره ازمشکل جامعه محسوب می شود.

زیانبارترین اثرمنفی عزاداری نکردن

زیانبارترین اثرمنفی عزاداری نکردن برای آن حضرت محروم شدن ازآثاروبرکاتی است که به آن اشاره شد. علاوه برآن انسجام وهمبستگی ووحدت اجتماعی که درسایه عزاداری اهل بیت (علیه السلام) به خصوص سالارشهیدان برقراراست ، روزبروزدرجامعه بشریت به دست فراموشی سپرده خواهدشد.گرچه عزاداری برای آن حضرت درعالم وجودتعطیل ناپذیروفراموش نشدنی است ؛ چراکه دربین موجودات عالم، موجوداتی هستندکه عزاداری آن حضرت رابرپامی دارند. به همین جهت درروایات متعدد ازعزاداری ملائکه هابرای سیدالشهداء(علیه السلام) سخن گفته شده است . ازجمله امام صادق (علیه السلام) می فرماید:

جریان حسین‌بن‌علی به شخصیت حقوقی او برمی‌گردد نه شخصیت حقیقی او حسین‌بن‌علی از آن جهت که یک شخص حقیقی است فرزند علی‌بن‌ابیطالب است مانند سایر فرزندان امیرالمومنین (سلام الله علیه) یک انسان متعارف است که مانند افراد دیگر محکوم (کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ) است

« إِنَّ اللَّهَ وَکَّلَ بِقَبْرِ الْحُسَیْنِ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَکٍ شُعْثٍ غُبْرٍ یَبْکُونَهُ مِنْ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ وَ إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ هَبَطَ أَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَکٍ وَ صَعِدَ أَرْبَعَةُ آلَافِ مَلَکٍ فَلَمْ یَزَلْ یَبْکُونَهُ حَتَّى یَطْلُعَ الْفَجْر».[ مجلسی ، بحارالانوارف ج45 ، ص22] ؛ خداوندچهارهزارفرشته رابرقبرحسین (علیه السلام) موکل قرارداده که جملگی ژولیده وغمگین وگرفته بوده وازطلوع صبح تازوال افتاب (وقت ظهر) برآن حضرت [عزاداری کرده ]ومی گریند، وقتی که ظهرمی شودچهارهزارفرشته دیگربه زمین فرودآمده پیوسته می گریندتاصبح طلوع کند.

درحدیث دیگری ازآن حضرت بدین مضمون بدون کلمه قبرآمده است. چنانکه فرمود:

« وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَکٍ شُعْثاً غُبْراً یَبْکُونَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة»؛خداوندمتعال چهارهزارفرشته راموکل نموده که همگی ژولیده وگرفته بوده تاروزقیامت[ حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ج14 ، ص448 ]

شعار محرم را نگه داریم

از دستورات دینی ما برمی‌آید که ما این نـهضت عاشورا را باید دائماً زنده نگه داریم زیرا در این مراسم به یکدیگر می‌گوییم «اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السلام) و جعلنا و ایّاکم من الطالبین لثاره»

این شعار رسـمی ما مسلمان ها که در دو بخش خلاصه می‌شود :

یکی اینکه این عزاداری‌هایی که اقامه می‌کنیم و باید اقامه بکنیم مقبول خدای سبحان باشد که این سبقه عبادی دارد .

دوّم سبقه جهادی است یعنی خداوند آن توفیق را به ما بدهد که ما خون بهای حسین‌بن‌علی را بگیریم .

ثار یعنی خونبها نه خون . آن توفیق را خدا به ما عطا کند که اهل قیام و مقاومت باشیم و خونبهای حسین‌بن‌علی را بگیریم این شعار رسـمی ماست .

جمله اوّل معنایش روشن است اقامه عزای حسین‌بن‌علی عبادت است ؛ باید از مال حلال باشد به قصد قربت باشد از خدا بخواهیم که این را اقامه کنیم و خدا هم از ما بپذیرد این معنای جمله اوّل اما جمله دوّم یعنی چه؟ ما از خدا می‌خواهیم که توفیقی به ما بدهد که ما خونبهای حسین‌بن‌علی را بگیریم.

عزاداری

جریان کربلا یک عدّه قاتلینی داشت یک عدّه‌ای به‌‌عنوان توابین بعدها قیام کردند قیام مختار و غیر مختار رخنه کردند و عدّه‌ای از قتله کربلا را به عذاب علیم گرفتار کردند کُشتند عدّه‌ای هم به عذاب الهی مُردند فعلاً کسی از آنها روی زمین نیست ما از خدا بخواهیم که ما را طالب خونخواهی حسین‌بن‌علی قرار بدهد یعنی چه؟ این یک سوال .

سوال دوّمی که به ما چه؟ «من قُتِل مظلوماً قفد جعلنا لولیّه سلطانا» هر کس کُشته شد بازمانده‌های آنها خون‌بها طلب دارند به ما چگونه ربط پیدا می کند؟

پاسخ سوال اوّل این است که جریان حسین‌بن‌علی به شخصیت حقوقی او برمی‌گردد نه شخصیت حقیقی او حسین‌بن‌علی از آن جهت که یک شخص حقیقی است فرزند علی‌بن‌ابیطالب است مانند سایر فرزندان امیرالمومنین (سلام الله علیه) یک انسان متعارف است که مانند افراد دیگر محکوم (کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ) است.

ایشان یک شخصیت حقوقی دارد به نام امامت آنها با خود حسین‌بن‌علی از آن جهت که یک شخص عادی بود که در نبرد نبودند به‌عنوان اینکه او فرزند پیغمبر است و داعیه امامت دارد در نبرد بودند .

پس بنابراین دشمنان با امامت درگیر بودند نه با شخص امام این یک نکته، و وجود مبارک ابی‌عبدالله هم در همین جریان مدینه نفرمود که وقتی یزید حاکم شد باید فاتحه اسلام را خواند فرمود: «بعد الاسلام السلام اذ بلیت الامّة براعٍ مثل یزید» جریان یزید تمثیل است نه تعیین یعنی خصوصیّتی برای یزید نیست هر کسی یزیدی فکر می‌کند خصوصیّتی برای حسین‌بن‌علی (سلام الله علیه) نیست هر کسی دارای مقام امامت است خود ابی‌عبدالله فرمود وقتی حاکم یک عدّه‌ای مثل یزید شد، نظیر آنچه که در جریان اخیر شما در تونس دیدید در مصر دیدید در لیبی دیدید در یمن می‌بینید در بحرین می‌بینید در بخشی از عربستان می‌بینید این است فرمود اگر مثل یزید بر مردم حاکم بشود دیگر اسلامی نمی‌ماند.

بنابراین بر اساس این دو نکته یکی اینکه شخصیّت حقوقی حسین‌بن‌علی (سلام الله علیه) به امامت برمی‌گردد دوّم اینکه وجود مبارک حضرت وظیفه همه مسلمان ها را تا روز قیامت مشخص کرد که اگر حاکمی مثل یزید شد نباید ساکت نشست براساس این دو جهت امامت و حق‌طلبی شهید شد .

این شعار رسمی که وظیفه ماست در ایّام عزاداری به یکدیگر بگوییم «اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السلام) و جعلنا و ایّاکم من الطالبین لثاره» بر اساس این جهت است و شکر هم بکنیم که ما فرزند صالحی هستیم

پاسخ سۆال دوم :

چرا باید طالب خونبهای حسین علیه السلام  باشیم ؟

برای اینکه ما فرزندان حسین‌بن‌علی هستیم پدر ما را کُشتند زیرا وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی اهل‌بیته آلاف التحیّة و الثناء) فرمود: «أناو علی ابوا هذه الامّه» من و علی‌بن‌ابیطالب پدر این امّت‌ایم به همه اعلام کردند فرمودند مردم شما یک پدر و مادر طبیعی دارید که اسمشان در شناسنامه شما هست یک پدر و مادر ملکوتی دارید بیایید فرزندان ما بشوید ما شما را به‌عنوان فرزندی قبول داریم ما گفتیم چشم! شیعه شدیم . این بزرگواران را به‌عنوان امامت قبول کردیم الآن از ما سوال می‌کنند مادر شما چه کسی است؟ می‌گوییم فاطمه زهراست پدر شما چه کسی است ؟علی‌بن‌ابیطالب .

اگر پدر ما را شهید کردند ما تا روز قیامت خونبها می‌طلبیم «و جعلنا و ایّاکم من الطالبین لثاره» پدر ما را شهید کردند.

اینکه می‌بینیم همه در این ایّام مخصوصاً روز عاشورا این‌طور به سر و سینه می‌زنند برای این است که پدر اینها را شهید کردند .

پیغمبر فرمود بیایید فرزندان ما بشوید ما هم گفتیم چشم « انا و علی ابوا هذه الامّه» شما بیایید فرزند ما بشوید ما شما را به‌عنوان فرزندی قبول داریم ما هم گفتیم چشم . بنابراین اینها پدران ما هستند وقتی پدر ما را شهید کردند تا روز قیامت ما طالب خونبهاییم .

پس این شعار رسمی که وظیفه ماست در ایّام عزاداری به یکدیگر بگوییم «اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السلام) و جعلنا و ایّاکم من الطالبین لثاره» بر اساس این جهت است و شکر هم بکنیم که ما فرزند صالحی هستیم.

                                                                                                                                         فرآوری : زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :

بیانات آیت الله جوادی آملی

سایت خبرآنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.