تبیان، دستیار زندگی
مطالبی که در زیر می‌آید هم تصورات و فرضیه‌های غلط عامه کاربران در مورد علت عملکرد کند کامپیوتر را بازگو می‌کند و هم راه حل‌هایی برای بهبود و رفع این مشکل ارائه می‌کند. شما را به مطالعه این موارد دعوت می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا کامپیوترتان کُند شده است؟


مطالبی که در زیر می‌آید هم تصورات و فرضیه‌های غلط عامه کاربران در مورد علت عملکرد کند کامپیوتر را بازگو می‌کند و هم راه حل‌هایی برای بهبود و رفع این مشکل ارائه می‌کند. شما را به مطالعه این موارد دعوت می‌کنیم.

چرا کامپیوترتان کُند شده است؟

فرضیه اول: نصب یک آنتی ویروس گران قیمت می‌تواند سرعت کامپیوترم را افزایش دهد

زمانی که کامپیوتر به کندی شروع به کار می‌کند و کاربر با پاپ آپ‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود، بیشتر مردم فکر می‌کنند که این مشکل بخاطر یک ویروس یا بدافزار بوجود آمده است. در بیشتر مواقع خیلی از این کاربران یک آنتی ویروس نصب شده بر روی سیستم خود دارند اما می‌خواهند با یک آنتی ویروس دیگر، قدرت دفاعی کامپیوتر خود را افزایش دهند. اما محافظت در مقابل بدافزارها آنقدرها هم که دیگران تصور می‌کنند کار مشکلی نیست.

چرا این فرضیه اشتباه است؟

داشتن یک آنتی ویروس روی کامپیوتر بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن داشتن یک آنتی ویروس خوب و بدردبخور است. از بروزبودن و قابل اطمینان بودن آن باید مطمئن باشید. اگر اینگونه باشد، پس کامپیوتر شما در امان خواهد بود. بعضی نرم افزارها همچون نورتون یا مک‌آفی باعث کندی سیستم خواهند شد. در واقع استفاده از این نرم افزارها می‌تواند باعث کندی کامپیوتر شما باشد. برای مرتفع شدن این مشکل می‌توانید از نرم افزارهای دیگری همچون Microsoft Security Essentials که هم رایگان است و هم سبک، استفاده کنید. تازه با نصب این اپلیکیشن اگر در حال بارگذاری یک فایل مشکوک باشید، Microsoft Security Essentials به شما هشدار خواهد داد. در اینجا باید بگویم که ویندوز 8 خود بصورت پیش فرض Windows Defender دارد، پس نیازی به نصب آنتی ویروس ندارند.

توجه: هیچگاه بطور همزمان از دو نرم افزار آنتی ویروس روی یک سیستم استفاده نکنید.

چرا کامپیوترتان کُند شده است؟

فرضیه دوم: شما نیاز به یک رم و‌هارد دیسک با فضای بیشتر دارید

راه حل دومی‌که به ذهن مردم می‌رسد، مربوط به ارتقاء حافظه رم و‌ دیسک سخت کامپیوتر می‌شود. بیشتر مردم فکر می‌کنند که رم و‌هارد بیشتر، سرعت عملکرد کامپیوتر را بیشتر می‌کند. اگر کامپیوتر شما قدیمی‌نباشد، آپگرید کردن و ارتقاء نرم افزاری هیچ دردی از شما دوا نمی‌کند.

چرا این فرضیه اشتباه است؟

نصب حافظه رم بیشتر به کامپیوتر شما قابلیت‌های بیشتری در مالتی تسکینگ (چندوظیفگی) می‌دهد. در غیر این صورت زمانی که از نرم افزارهایی که حافظه زیادی از رم را مصرف می‌کنند (همانند فتوشاپ) لازم است که شما فضای رم 2 تا 4 گیگابایت در اختیار داشته باشید. البته بسیاری از کامپیوترهای بروز از این میزان رم برخوردارند. این مسئله برای‌ هارددیسک شما هم پابرجاست. اگر فضای آن لبریز و کاملاً پرشده، می‌توانید‌هارد دیسک خود را افزایش دهید در غیر این صورت اگر حتی فقط 10 درصد حافظه سخت کامپیوتر شما خالی باشد نیاری به ارتقاء و افزایش آن نخواهد بود.

استثنائات

اگر کامپیوتر شما یک گیگابایت یا کمتر حافظه داشته باشد، رم آن را افزایش دهید. اگر کار شما طوری است که همزمان از چند نرم افزار استفاده می‌کنید، بهتر است رم کامپیوتر شما بین 2 تا 4 گیگابایت حافظه داشته باشد.

زمانی که کامپیوتر به کندی شروع به کار می‌کند و کاربر با پاپ آپ‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود، بیشتر مردم فکر می‌کنند که این مشکل بخاطر یک ویروس یا بدافزار بوجود آمده است

فرضیه سوم: کامپیوتر شما کهنه و فرسوده شده است

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که اجزای داخلی کامپیوتر، با گذشت زمان کند، کهنه و فرسوده می‌شوند. درست است که کامپیوتر شما تا ابد کار نمی‌کند اما سخت افزار آن تا روزی که از کار بیافتد همانند روز اول کار می‌کند.

توجه: با استفاده بیشتر شما از دستگاه، سرعت آن کند نمی‌شود.

چرا کامپیوترتان کُند شده است؟

چرا این فرضیه اشتباه است؟

در حالت تئوری اگر شما یک نرم افزار را نصب کرده و هیچ وقت بروزرسانی نکنید، همه چیز مثل روز اول و با سرعت بالا کار خواهد کرد. اما این کار نه عملی خواهد بود و نه امن. چرا که سخت افزار کامپیوتر شما کهنه می‌شود اما شما متوجه آن نمی‌شوید. به جای آن، یک روز این کامپیوتر از کار می‌افتد. در واقع این از کارافتادگی ناگهانی به شما یادآوری می‌کند تا بصورت منظم از کامپیوتر خود پشتیبان‌گیری کنید.

بسیاری از شما مطمئناً به این مسئله اشاره خواهید کرد که در این موضوع یک استثناء وجود دارد و آن‌هارد درایو است.‌ هارد درایوها هرچه پیرتر می‌شوند، کندتر می‌شوندشما می‌توانید همیشه‌ هارددیسک خود را برای دیدن این که آیا بدسکتور دارد یا نه مورد بررسی قرار دهید. برای این کار وارد Command Prompt شده و این فرمان را اجرا کنید:

chkdsk c: /r

این کار باعث پیداشدن خطاهایی می‌شود که نمی‌توانند درست شوند، پس حتماً از کامپیوتر خود پشتیبان بگیرید و‌هارددرایو خود را آپگرید کنید. اگر این کارها را انجام ندهید، در آینده نزدیک با مشکل مواجه خواهید شد.

فرضیه چهارم: شما باید سیستم عامل کامپیوترتان را دوباره نصب کنید

اگر زمانی احساس کردید که باید سیستم عامل کامپیوتر تعویض شود، بخاطر این است که برنامه‌های غیرکاربردی و بدردنخور نصب کرده‌اید و ویندوز یا OS X را با کُندی مواجه کرده‌ید.

چرا کامپیوترتان کُند شده است؟

چرا این فرضیه اشتباه است؟

نصب دوباره یک سیستم عامل باعث افزایش سرعت کامپیوتر می‌شود، چراکه تمام پلاگین‌ها و اپلیکیشن‌ها و دیگر ابزارهایی را که نصب کرده بودید، از روی کامپیوتر شما حذف می‌شوند. با این کار کامپیوتر سریعتر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد، اما تا زمانی که همان برنامه‌های غیرکاربردی را دوباره نصب نکنید!

فرضیه پنجم: باید کامپیوتر من دفراگمنت شود یا رجیستری آن پاکسازی شود یا ...

مطمئناً شما از کارهایی که به عنوان «نگهداری از کامپیوتر» از آنها یاد می‌شوند، با خبر هستید. انجام این امور باعث افزایش سرعت کامپیوترهایی که لبریز از اطلاعات و نرم افزارهای مختلف هستند می‌تواند کارساز باشد.

چرا کامپیوترتان کُند شده است؟

در زیر به تعدادی از این امور محدود اشاره می‌کنیم:

** دفراگمنت کردن (یکپارچه سازی): ویندوز‌های ویستا، 7، 8 و سیستم عامل مک بصورت خودکار‌ هارد درایو کامپیوتر را دفراگ می‌کند. اما اگر هنوز از ویندوز ایکس پی استفاده می‌کنید، باید این کار را دستی انجام دهید.

** پاک کردن رجیستری: زمانی که برنامه‌ای را از روی کامپیوتر خذف می‌کنید، در بیشتر مواقع آنها اطلاعاتی را روی رجیستری کامپیوتر بر جای خواهند گذاشت. این اطلاعات ممکن است که کارایی نداشته باشند اما سرعت کامپیوتر شما را کند نمی‌کنند. استفاده از برنامه‌هایی که برای پاک کردن رجیستری مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاحدی خطرناک است پس بهتر است از آنها دور بمانید و کاری با رجیستری نداشته باشید.

**پاک کردن پریفچینگ (Prefetching) یا واکشی اولیه ویندوز: پریفچ یا واکشی، ویژگی است در سیستم عامل ویندوز که برای شروع سریعتر نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند پاک کردن پریفچ ویندوز باعث افزایش سرعت کامپیوتر می‌شود اما باید بگویم نه تنها این کار هیچ کمکی به سیستم شما نمی‌کند، بلکه باعث کندی و حتی بروز مشکل‌های جدید در آن می‌شود.

** غیر فعال کردن حالت ویندوز ریستور (بازگرداندن سیستم) یا از کار‌انداختن دیگر سرویس‌های ویندوز: ممکن است ویندوز بعضی سرویس‌ها که شما نیاز نداشته باشید را اجرا کند اما غیرفعال کردن آنها کمکی به افزایش سرعت کامپیوتر نمی‌کند. درحقیقت اگر شما سرویسی را قطع کنید ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید.

اگر زمانی احساس کردید که باید سیستم عامل کامپیوتر تعویض شود، بخاطر این است که برنامه‌های غیرکاربردی و بدردنخور نصب کرده‌اید و ویندوز یا OS X را با کُندی مواجه کرده‌ید

خب! پس چگونه می‌توان یک کامپیوتر کند را نجات داد؟

ما تا اینجا سعی کردیم به شما بگوییم که چه کارهایی را انجام ندهید اما خوب هنوز کامپیوتر شما کند است و شما راه‎‌حل هستید.

در این جا به شما چند راه را نشان می‌دهیم:

**از اجرای چند اپلیکیشن بطور همزمان خودداری کنید

**از نصب برنامه‌های اضافی خودداری کنید

**اگر به یک اپلیکیشن مشکوک هستید، از خودتان بپرسید

**آیا کامپیوتر من زمانی که اپلیکیشن بسته باشد بهتر کار می‌کند؟ اگر اینطور است پس باید آن را پاک کنید.

**از پُر کردن نرم افزارها با اطلاعات زیاد خودداری کنید

**هرچه بیشتر روی یک نرم افزار فشار بیاورید، مطمئناً کُندتر عمل خواهد کرد. پخش کننده موسیقی سیستم هرچه قطعات آهنگ بیشتری داشته باشد، کندتر عمل می‌کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت