تبیان، دستیار زندگی
مروری بر آنچه که در ماه آبان در دوران هشت سال دفاع مقدر در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبان ماه جبهه ها

نیمه اول ماه


مروری بر آنچه که در ماه آبان در دوران هشت سال دفاع مقدر در جبهه های حق علیه باطل اتفاق افتاد.

دفاع مقدس

8آبان

*شهادت دانش آموز بسیجی «محمدحسین فهمیده»سال  1359

شهید محمدحسین فهمیده در اردیبهشت1346ش در شهر مقدس قم به دنیا آمد. وی در دوران تحصیلات راهنمایی دچار تحولات عظیمی گردید و تأثیر فراوانی از انقلاب گرفت. محمدحسین، پس از پیروزی انقلاب و درپی حوادث كردستان، در سال58 در دوازده سالگی عازم آن سامان شد ولی برادران كمیته او را به علت كوچكی سن باز گرداندند. وی در همان روزهای نخست جنگ تحمیلی تصمیم گرفت كه به جبهه برود و با متجاوزان بعثی بجنگد. سرانجام محمدحسین علی رغم مخالفت‌های فراوان، خود را به جبهه جنوب رسانده و پس از تحمل سختی‌های بسیار به خرمشهر رفت. وقتی خرمشهر در محاصره نیروهای دشمن قرار گرفت، او مشاهده كرد كه تانك‌های عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده‌اند. محمدحسین در حـالی كه تعـدادی نارنجك به كمـرش بسته بود به طرف تانك‌ها حركت كرد. او علی‌رغم اصابت گلوله به پایش، همچنان به پیش رفت و با كمك نارنجك‌ها، تانك اول را منفجر ساخت و خود، تكه‌تكه شد. انفجار تانك باعث وحشت قوای بعث گردید. پس از مدتی نیروهای اسلام سر رسیده و آن قسمت را از محاصره خارج می‌سازند و این چنین بود كه نوجوانی شیردل، حماسه‌ای جاودان خلق كرد و الگویی برای همگان شد. حضرت امام خمینی(ره) درباره شهید محمدحسین فهمیده فرموده‌اند: «رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجك خود را زیر تانك دشمن انداخت و آن را منهدم كرد و خود نیز شربت شهادت را نوشید». به این ترتیب، حسین و فداكاری و شجاعت او ماندگار گردید و بقای پیكر وی در جایگاه ابدی شهیدان، در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

نفوذ دشمن بعثی به جزیره آبادان در آغاز جنگ تحمیلی سال 1359

عملیات نامنظم فتح2 در منطقه دوكان در شمال شرقی عراق توسط سپاه پاسداران سال 1365

در دهم آبان1366 و در گرماگرم نبرد، وزیر وقت امور خارجه ایتالیا كه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، طی یك میزگرد سیاسی تلویزیونی، عراق را آغازگر جنگ معرفی نمود و كوتاهی شورای امنیت را در برخورد با عراق برشمرد.

9آبان

عملیات ذوالفقاریه در منطقه آبادان و عقب‌راندن دشمن از جزیره آبادان سال  1359 

صدور قطعنامه540 شورای امنیت در پی حملات عراق به كشتی‌های تاری در خلیج‌فارس سال 1362

به دنبال حمله نیروی هوایی ارتش بعث عراق به كشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس از سال1360، و نیز مختل كردن امنیت این منطقه در ادامه آن، قطعنامه شماره540 شورای امنیت سازمان ملل در آخر اكتبر1983م برابر با نهم آبان1362ش صادر شد و حق كشتی‌رانی و بازرگانی آزاد در آب‌های بین‌المللی را مورد تأكید قرار داد و از همه كشورها خواست كه آن را رعایت كنند. در این قطعنامه از دو طرف متخاصم خواسته شد كه درگیری‌های خود را در خلیج‌فارس پایان داده و به تمامیت ارضی كشورهای ساحلی احترام بگذارند. در این قطعنامه همچنین از دو طرف خواسته بود كه از هر اقدامی كه صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین حیات دریایی در منطقه خلیج‌فارس را در معرض مخاطره قرار می‌دهد خودداری ورزند. این قطعنامه در حالی صـادر شد كه عـراق حلات خود را به پایانه و كشتی‌های نفتی ایران شدت بخشیده و بی‌توجه به منع سازمان ملل، به ناامنی منطقه می‌افزود. در قطعنامه540 عناصر مثبتی وجود دارد از جمله: لزوم بررسی واقع بینانه جنگ، عدم اشـاره به قطعنامه‌های قبلی شورا، عدم اشاره به آتش‌بس یا خروج نیروها، اشاره به گزارش هیئت بازرسی، حمله به مناطق مسكونی و تلاش دبیركل برای رسیدن به راه حلی كامل، عادلانه و شرافتمندانه و قابل قبول برای هر دو طرف. این، اولین قطعنامه‌ای بود كه به اتفاق آرا به تصویب نرسید و دارای سه رأی ممتنع بود. هرچند این گمان می‌رود كه صدور این قطعنامه، ناشی از گزارش هیئت اعزامی دبیركل به منطقه باشد، ولی در واقع بیشتر از هر چیز، متأثر از عملیات والفجر4 بود كه اواخر مهرماه آن سال به اجرا درآمد و طی آن هفتصد كیلومتر مربع از منطقه عملیاتی به دست نیروهای اسلام افتاد.

دفاع مقدس

10آبان

آغاز عملیات متوسط محرم سال 1361

بعد از عملیات رمضان در23 تیرماه 1361، دشمن بعثی پی برده بود كه ایران تلاش دارد كه هرچه بیشتر خود را به شهر بصره نزدیك كند تا در موقع لزوم، گلوگاه عراق را از این نقطه بفشارد. بدین منظور، صدام تمامی امكانات اقتصادی و نظامی خود را به كار گرفت تا از این نقطة حساس دفاع كند. زمانی كه ایران علی‌رغم نفوذ موفق به خاك عراق و بنا به مصلحت، اقدام به تثبیت وسیع اعلام كردند كه ایران دیگر قادر نیست حمله‌ای صورت دهد. به دنبال آن از ایران خواسته شد كه از حمله به عراق صرف نظر كرده و با پذیرفتن حالت نه جنگ و نه صلح، جنگ را از طریق مجامع بین‌المللی حل كند كه در جواب به این موهومات، تصمیم به اجرای عملیات محرم گرفته شد. با فرا رسیدن ماه پیروزی خون بر شمشیر، شوری در جبهه‌ها در گرفت و نیروهای عراقی از وحشت حمله رزمندگان در ماه محرم، در آمادگی كامل به سر می‌بردند. عراق برای جلوگیری از عملیات احتمالی، طی پیامی از ایران خواست به خاطر ماه حرام، از جنگ خودداری شود، غافل از این كه خودش در مـاه ذی‌حجـه كـه از ماه‌هـای حـرام محسوب می‌گردد حمله سراسریش را آغاز كرده بود. سرانجام لحظه موعود فرا رسید و عملیات محرم با رمز یا زینب(س) از تاریخ دهم آبان61 در منطقه دهلران و عین خوش به وسعت300 كیلومتر مربع، توسط نیروهای مشترك ارتش و سپاه با هدف آزادسازی ارتفاعات جنوب دهلران، خارج كردن شهرهای موسیان و دهلران از زیر آتش توپخانه و تهدید و دسترسی به امكانات داخل خاك عراق آغاز شد و تا20 آبان طی سه مرحله ادامه یافت. دلیل انتخاب منطقه مورد نظر از آن جهت بود كه دشمن برای جنگیدن در آن قسمت از خود علاقه‌ای نشان نداده و تلاش می‌كرد با بهره‌‌گیری از موشع برتر و حضور در ارتفاعات، برای همیشه آن را از آن خود نگاه دارد. نتایج عملیات محرم: تلفات نیروی انسانی دشمن:3400 نفر اسیر و7000 نفر كشته و زخمی؛ سایر نتایج: آزادسازی سلسلة جبال حرین و منابع نفتی موسیان و بیات، همچنین حوضچه‌های نفتی زبیدات، تلمبه خانه و هفتاد حلقه چاه نفتی؛ خارج كردن جادة دهلـران- عین خوش به طول100 كیلومتر از زیر دید و تیر دشمن و تأمین امنیت شهرهای موسیان، دهلران، پادگان عین خوش و دهكده‌های اطراف آن. تجهیزات و امكانات: تانك و نفربر:260 دستگاه انهدامی،150 دستگاه اغتنامی، هواپیما:10فروند انهدامی، خودرو:230 دستگاه انهدامی،250 دستگاه اغتنامی و توپ106م‌م:51 قبضه اغتنامی و مقادیر زیادی سلاح‌های سبك. 3- در دهم آبان1366 و در گرماگرم نبرد، وزیر وقت امور خارجه ایتالیا كه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، طی یك میزگرد سیاسی تلویزیونی، عراق را آغازگر جنگ معرفی نمود و كوتاهی شورای امنیت را در برخورد با عراق برشمرد. وی در این میزگرد گفت: ایرانی‌ها حاضرند یك كمیسیون بین‌المللی، آغازگر جنگ را معرفی كند و هیچ تردیدی نیست كه اولین حمله از سوی عراقی‌ها انجام شده است. این واقعیت كه تحولات جنگ، تنها زمانی كه صدور نفت به مخاطره افتاد. مورد توجه افكار عمومی قرار گرفت برای دنیای متمدن امروز، یك ننگ است.

اعتراف ایتالیا به متجاوز بودن عراق سال 1366

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:تقویم دفاع مقدس، سبکبالان، پایگاه اطلاعرسانی تخصصی دفاع مقدس