تبیان، دستیار زندگی
انتخاباتی تا تاریخ 16/3/1384 روزنامه کیهان برخورد سؤال برانگیز دیروز، دو تن از دختران جوان و محجبه كه از سوی ستاد انتخاباتی دكتر لاریجانی برای نظرسنجی درباره انتخابات اعزام شده بودند، در خیابان وصال شیرازی توسط ماموران كل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده اخبار انتخاباتی تا تاریخ 16/3/1384


روزنامه کیهان


برخورد سؤال برانگیز

دیروز، دو تن از دختران جوان و محجبه كه از سوی ستاد انتخاباتی دكتر لاریجانی برای نظرسنجی درباره انتخابات اعزام شده بودند، در خیابان وصال شیرازی توسط ماموران كلانتری مورد مواخذه قرار گرفته و از ادامه كار آنها جلوگیری شد.

این اقدام نسنجیده و احتمالا مشكوك علیه خانم های مزبور كه با چادر و مقنعه و پوشش برتر اسلامی به انجام نظرسنجی مشغول بودند در حالی صورت می پذیرد كه این روزها تعدادی از دختران و پسران با ظاهری زننده و حركات نامانوس برای برخی از كاندیداها دست به تبلیغات خیابانی می زنند و نه فقط هیچ كس با آنها برخورد نمی كند بلكه از آزادی عمل سؤال برانگیزی هم برخوردارند.


جامعه مدرسین نامزد معرفی نمی كند

در پی تشكیل جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان هفته جاری، به علت اینكه روی هیچ كدام از نامزدها، توافقی صورت نگرفت، قرار بر این شد كه جامعه مدرسین بدون حمایت از شخص خاصی، تنها به بیان معیارهای مورد تأكید رهبر معظم انقلاب و دعوت از مردم برای حضور حداكثری در انتخابات بپردازد.

همچنین یكی از تشكل های روحانی تهران نیز كه بر روی یكی از نامزدها به طور نسبی به نتیجه رسیده بود، قرار بود تنها در صورت اعلام صریح جامعه مدرسین نامزد خود را اعلام كند كه بدین ترتیب به نظر می رسد اعلام نامزد از سوی این تشكل نیز منتفی شده باشد.


روزنامه شرق


جواب صدا و سیما به معین

روابط عمومى صدا و سیما: با احترام در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به شماره۴۸۹ مورخ۱۰/۳/۸۴ صفحه۴ تحت عنوان «اعتراض معین به صدا و سیما» جوابیه ذیل ارسال مى شود. لطفاً به منظور تنویر افكار عمومى دستور فرمایید پاسخ این سازمان مطابق با قانون مطبوعات در همان صفحه و ستون درج شود.

0-  در اجراى ماده۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهورى، صدا و سیما مصمم است تا حق برخوردارى یكسان از ظرفیت این سازمان براى معرفى و ارائه برنامه هاى همه كاندیداها را در تمام مراحل انتخابات محترم شمرده و تمام تلاش خویش را متوجه حسن اجراى آن نماید.

1-  ۲-جنابعالى و نماینده ویژه آن ستاد محترم به خوبى واقفید كه همه همكاران سخت كوش حوزه هاى مختلف از بدو فعالیت هاى انتخاباتى اهتمام جدى خود را متوجه برگزارى یك انتخابات عادلانه، قانونمند توام با شور و نشاط و رقابت سالم نموده و در این مسیر از هیچ تلاشى فروگذار ننموده اند.

2-  ۳-در صورت بررسى مجدد برنامه هاى مختلف انتخاباتى كه بعضاً جنابعالى نیز از جمله كارشناسان آن بوده و یا بسیارى از آنها را رصد نموده اید. به این نكته پى خواهید برد كه نسبت هایى نظیر اقدام غیر اخلاقى و غیر قانونى، ذهنیت نگاه مردسالارانه و شائبه «تبعیض و جداسازى جنسیتى» ناشى از دریافت اطلاعات نادرست بوده و تردیدى وجود ندارد كه وجدان آگاه و بیدار شما تداوم این نسبت ها را برنخواهد تابید.

3- ۴-موضوع لغو دعوت برخى از كارشناسان محترم مدعو براى شركت در برنامه گفت وگوى ویژه به دلایل موجه مختلفى مسبوق به سابقه بوده و در چنین موردى ضمن انجام عذرخواهى از طرف سردبیر محترم براى فرصت دیگرى تجدید دعوت شده و برنامه گفت وگو انجام مى شود. دعوت روز شنبه۷/۳/۸۴ از سركار خانم كولایى نیز از این نوع بوده و از آنجایى كه طرح اولیه براى دعوت از روسا و سخنگوهاى محترم ستادهاى چهار نفره از نامزدهاى انتخابات محقق نشده و شائبه احساس نگرانى دیگر مدعوین به علاوه احساس عدم رعایت مساوات سبب گردیده تا ضمن عذرخواهى از ناحیه سردبیر محترم دعوت از مشارالیها به فرصت دیگرى موكول گردد.

4-  ۵-ضمن یادآورى این نكته كه اصل و اساس تمام مصوبات انتخاباتى صدا و سیما بر اجراى عادلانه و سلامت توام با شور و نشاط انتخابات ریاست جمهورى تاكید دارد صدا و سیما كماكان اعلام آمادگى مى نماید تا براى استفاده از نقطه نظرات كارشناسى سركار خانم كولایى در خدمت ایشان و دیگر بانوان محترم قرار گیرد.

5- ۶-در رابطه با برنامه دوشنبه شب هفته جارى لازم است یادآورى گردد كه با توجه به طراحى اولیه براى گفت وگوى میان كارشناسان اقتصادى ستادهاى مبتنى بر پیشنهاد آن ستاد مقرر شد از آقاى صفایى فراهانى به این منظور دعوت به عمل آید كه اعلام نمودید ایشان در سفر هستند. در نتیجه شفاهاً آقاى نبوى معرفى شد و از آنجایى كه كارشناسان از میان لیست رسمى پیشنهادى تعیین مى شوند این امر عملى نشد كه سرانجام این برنامه در شب گذشته با حضور آقاى صفایى برگزار شد.


تشكیل جبهه دموكراسى و حقوق بشر

ایلنا: نمایندگان نهضت آزادى ایران و جمعى از نیروهاى ملى مذهبى، عصر پنج شنبه؛ دوازدهم خرداد ماه در ملاقات با مصطفى معین در ستاد انتخاباتى نامزد اصلاح طلبان پیش رو، از تشكیل «جبهه دموكراسى و حقوق بشر» استقبال كردند. در این نشست كه الهه كولایى و مصطفى تاج زاده نیز حضور داشتند، موضوع انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى و چگونگى شكل گیرى این جبهه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ابراهیم یزدى و محمد توسلى به نمایندگى از نهضت آزادى ایران و عزت الله سحابى و حبیب الله پیمان از جانب جمعى از نیروهاى ملى مذهبى در این جلسه دیدگاه مثبت خود را نسبت به تشكیل «جبهه دموكراسى و حقوق بشر» مورد تاكید قرار دادند و آن را یك ضرورت تاریخى در این شرایط سرنوشت ساز خواندند.به گفته آنان شرایط حساس كنونى داخلى و بین المللى به گونه اى است كه حركت سریع به سمت تشكیل این جبهه حتى پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى ضرورى است، تا بتوان اصلاحات را از درون با سازوكارهاى قانونى و با اتكا و حمایت نیروهاى مردمى در عرصه عمومى پیگیرى و اجرا كرد. در ادامه این نشست، مصطفى معین گفت: تشكیل جبهه دموكراسى و حقوق بشر یكى از دغدغه هاى اصلى من بوده و هست و به این دلیل آن را در اولین سخنرانى هاى انتخاباتى خود مطرح كردم و در بیانیه بازگشت نیز بر آن پاى فشردم. تصورم این است كه گروه هاى حامى و نیز دیگر گروه هاى اصلاح طلب و آزادیخواه از تشكیل چنین جبهه فراگیرى استقبال خواهند كرد و در ایجاد آن نقش فعال خواهندداشت. وى افزود: اگر با راى مردم به عنوان رئیس جمهور ایران برگزیده شوم، دولت وحدت ملى و تفاهم جهانى تشكیل خواهم داد. وجود چنین جبهه اى مى تواند راه را براى رسیدن به این هدف مهم تسهیل كند. به نظر من هر نوع وحدت و یكپارچگى در جامعه حركت به سمت نهادمند كردن دموكراسى و حقوق بشر را تضمین خواهد كرد. معین در ادامه گفت: چه آنانى كه با ما در مورد نحوه مشاركت در انتخابات ریاست جمهورى اختلاف نظر دارند و چه آنان كه باورهاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى دیگرى دارند، بالقوه مى توانند عضو این جبهه باشند، مشروط بر آنكه اصول اولیه آن را بپذیرند. وى «باور به ضرورت تداوم جنبش اصلاحات در جمهورى اسلامى ایران و تشكیل یك جبهه فراگیر»، «التزام به قانون اساسى» و «تعهد به مصوبه هاى برآمده از اجماع و اتفاق نظر اعضا» را به عنوان پیش شرط هاى عضویت در جبهه دموكراسى و حقوق بشر مورد تاكید قرارداد. حاضران در این نشست ضمن تایید اصول مورد نظر نامزد اصلاح طلبان پیشرو، آمادگى خود را براى مشاركت و همكارى فعال در این زمینه اعلام كردند. معین همچنین براى اجرایى شدن هر چه سریع تر این هدف، گفت: پیشنهاد مى كنم كمیته ویژه اى هر چه سریع تر شكل گیرد و در جهت تدوین منشور جبهه دموكراسى و حقوق بشر و سازوكارهاى اجرایى لازم اقدام كند. معین با ابراز تاسف از اینكه به دلیل سفرهاى انتخاباتى به استان ها نمى تواند شخصاً در جلسات كمیته ویژه حضور داشته باشد، مصطفى تاج زاده را به عنوان نماینده خود براى تشكیل جلسات مشترك تعیین و به اعضاى جلسه معرفى كرد .

سایت معین:www.moeen.ir


طرفدار دموكراسى هستم

فارس: اكبر هاشمى رفسنجانى با مجله آمریكایى «تایم» گفت وگو كرد.

*ارزیابى شما از ریاست جمهورى جناب آقاى خاتمى چیست؟

آقاى خاتمى تقریباً در مسیر سیاست هاى دوره مسئولیت من پیشرفت كردند. البته با اقتضائات زمان هم همراه بود. شاید اگر من هم مى خواستم ادامه دهم، به همین جاها مى رسیدم.

*برخى ها از جنابعالى انتقاد داشتند كه شما با صداى بلند از دموكراسى دفاع نمى كنید. آیا شما طرفدار دموكراسى هستید؟

تحقیقاً طرفدار دموكراسى هستم. ولى فكر مى كنم این مسیر را باید آرام آرام طى كرد. البته در ایران بعد از انقلاب همیشه دموكراسى واقعى بود. اگر شما دموكراسى را حاكمیت مردم بر سرنوشت خود معنا كنید - كه همین است- همیشه با راى مردم كار كردیم. مى دانید كه مبارزه ما فقط با كمك مردم پیروز شد. به سرعت نظام را به راى مردم گذاشتیم و نزدیك به تمام مردم به این نظام راى دادند. قانون اساسى را با راى قاطع مردم تصویب كردیم . در ایران همه چیز به راى مردم منتهى مى شود. رهبرى، رئیس جمهورى، مجلس شوراى اسلامى، مجلس خبرگان، شوراهاى محلى و با فاصله اى  شوراى نگهبان با راى مردم انتخاب مى شوند، تفسیرتان از دموكراسى چیست كه غیر از این عمل شود؟

*با توجه به مذاكراتى كه با اروپا دارید و آمریكا هم از این مذاكرات حمایت مى كند، آیا آماده اید در مقابل روابط بهتر و داد و ستد با غرب و آمریكا، برنامه چرخه سوخت هسته اى را براى مدت طولانى متوقف كنید؟

نه، حاضر به توقف نیستیم. ولى حاضریم به دنیا اعتماد بدهیم كه از فناورى صلح آمیز به طرف فناورى نظامى نمى رویم. اگر براى دادن اعتماد، زمان و مذاكراتى لازم  باشد كه فرصتى ایجاد شود تا دیگران مطمئن شوند، آمادگى داریم.

*نمى توانم بعد از این سفر طولانى  از آمریكا به ایران، راجع به خود آمریكا سئوال نكنم، در سمت سابق سیاسى یكى از بستگان خود را به آمریكا فرستادید تا روابط شما و آمریكا در زمان ریگان عادى شود، داستان مك فارلین و نورث هم هست كه به تهران آمدند، آقاى ریگان انجیل هم براى شما فرستاده بود، در زمان كلینتون هم به شركت «كانكو» آمریكا پیشنهاد دادید كه در ایران سرمایه گذارى كند. نظر شما درباره جنگ سرد بین ایران و آمریكا و در كل دیدگاه شما راجع به آمریكا چیست؟

مشكلى با مردم كشور آمریكا نداریم، هر وقت فرصتى پیش آمد كه یك نوع همكارى اتفاق بیفتد، اگر منطقى بود، كوتاه نیامدیم، پیش و پس از انقلاب همیشه آمریكا شروع كننده مخاصمه بود، در قطع رابطه هم پیشقدم شدند. در داستان مك فارلین هم پیشقدم شدند و تعامل محدودى در گرفتن سلاح براى كمك به آمریكا براى آزادى گروگان هاى آنها در لبنان داشتیم، البته آمدن شخص «مك فارلین» به ایران و سفر برادرزاده من به آمریكا، تصمیم ما نبود. هنوز به این سطح نرسیده بودیم. وقتى هیات آمریكایى مى آمد، فكر مى كردیم با یك عده تاجر یا حداكثر یك گروه سیاسى از نوع اطلاعاتى مواجه هستیم ولى باز هم آمریكایى ها بدرفتارى كردند و بازى را به هم زدند.

*برادرزاده شما نماینده جنابعالى بود؟

نه، بعضى از مسئولان سپاه براى اینكه به سلاح برسند، از وى استفاده كردند، آن موقع برادر زاده ام در جبهه مى جنگید.

*ایشان انجیل را از طرف ریگان براى شما آوردند؟

نه، انجیل را آقاى مك فارلین در تهران تحویل ما دادند.

* الان كجاست؟

الان در موزه ریاست جمهورى ما در رفسنجان است كه امضاى ریگان را دارد.


برنامه هاشمى رویكرد دموكراتیك دارد

ستاد انتخاباتى اصلاح طلبان ایران اسلامى (هوادار اكبر هاشمى رفسنجانى) در مورد دلایل حمایت از هاشمى رفسنجانى بیانیه اى صادر كرد كه در این بیانیه آمده است: «در آغاز باید گفت با توجه به تجربه هشت ساله شخص آقاى هاشمى در سمت ریاست جمهورى وى تنها نامزد مطرحى است كه در عمل فرازها و فرودهاى كشور را از نزدیك لمس كرده و بر این اساس برنامه خود را تدوین كرده است، بر این مبنا مشخصه هاى اصلى این برنامه را مى توان در موارد ذیل جست وجو كرد:

۱-این برنامه همه جانبه و فراگیر بوده و از رشد ناهمگون بخش   هاى مختلف كشور جلوگیرى مى نماید.

۲-این برنامه با توجه به امكانات كشور در پى پاسخگویى به مطالبات و انتظارات مردم در زمینه   هاى گوناگون است.

۳-این برنامه داراى مولفه هاى كارشناسى بوده و براى اولین بار به صورت مبسوط و گسترده تهیه شده و داراى اسناد و ضمائم فراوانى است كه این ویژگى باعث مى شود تا مردم بتوانند پس از پایان دوره ریاست جمهورى به راحتى در خصوص پیاده شدن آنها به قضاوت بنشینند.

۴-اساس برنامه مبتنى بر اصول مردم سالارى و دموكراتیك بوده و از این جهت كشور در جهان به عنوان یك واحد بین المللى داراى استاندارد تعریف مى شود.

0- تاكید بر اجتناب دولت از دخالت در حریم خصوصى افراد، حمایت از توسعه نهادهاى مدنى، حمایت از جامعه مدنى،  ارتقاى سطح مشاركت قومیت ها و اقلیت هاى مذهبى، تقویت آزادى بیان و قلم و بهبود شرایط مطبوعات و دفاع موثر از حقوق بشر چشم اندازهاى بسیار مهمى است كه همگى آنها را مى توان پایه هاى اصلاحات در ایران اسلامى دانست.

1- ۶-مهمترین ركن برنامه هاى آقاى هاشمى رفسنجانى در شرایط كنونى مبتنى بر توسعه اجتماعى است كه در كشورهاى پیشرفته نیز بعد از توسعه اقتصادى و توسعه سیاسى مد نظر قرار گرفته است، توسعه اجتماعى، ضمن رفع نواقص دوره هاى اقتصادى و سیاسى گذشته به درونكاوى معضلات مردم از سطح پایین جامعه پرداخته و استانداردهاى لازم را براى ورود به عصر نوین براى ایران اسلامى فراهم مى كند.

2- ۷-خصیصه اصلى برنامه هاى اعلام شده هاشمى رفسنجانى در قالب توسعه اجتماعى به بستر مهمى به نام تنش زدایى در عرصه داخلى و بین المللى متكى است كه نیاز مهم جامعه ما در حال حاضر و فرداى كشور است. جامعه ما با تنش زدایى، قابلیت حل معضلات را یافته و آینده كشور را تضمین خواهد كرد.

3-  ۸-یكى از اصلى ترین ویژگى هاى برنامه هاشمى رفسنجانى امكان تبدیل تهدیدات به فرصت هاست.


پرداخت۵۰ هزار تومان تعجب آور نیست

ایسنا: مهدى كروبى گفت: براى حل مشكلات معیشتى مردم، ماهانه به هر ایرانى بالاى۱۸ سال،۵۰ هزار تومان مستمرى مقرر مى پردازم. وى كه در برنامه دیدگاه شبكه اول سیما سخن مى گفت، افزود: توانایى آن را دارم كه از عهده این كار برآیم، چرا كه مسئولیت هاى متفاوتى طى۴ دوره در مجلس شوراى اسلامى داشته ام و با بودجه كشور، ضعف ها و قوت هاى آن كاملاً آشنا هستم، همچنین مشكلات مردم را نیز در زندگى شان مى شناسم. وى در ادامه گفت: این یارانه ها در فرانسه، بلژیك و نروژ نیز به مردم پرداخت مى شود و من نمى دانم چرا این مسئله براى مردم تعجب آور نمایان مى شود. كروبى افزود: مهمترین مبحث اقتصادى كه با آن مواجهیم، این۵۰ هزار تومان است و چالش برانگیز شده است كه ما مى توانیم آن را پرداخت كنیم یا خیر. ما مى توانیم و فرصت آن را نیز داریم كه این مبلغ را پرداخت كنیم. او در ادامه با اشاره به فشارهاى قدرت هاى خارجى به ایران، برنامه خود را براى عبور از این مسیر چنین بیان كرد كه برخورد ما با دولت هاى خارجى دو گونه باید باشد؛ اول كشورهایى كه با ما رابطه دوستانه اى دارند، این دولت ها از جانب ما نگرانى هایى در خصوص فعالیت هاى هسته اى دارند كه باید با بازرسى هاى خود اعتماد آنها را جلب كنیم، ولى از فناورى و علم و پیشرفت نباید چشم پوشى كنیم. دسته دوم كشورهایى هستند كه دنبال بهانه مى گردند، مثل صهیونیست ها و آمریكایى ها كه سایر كشورها را علیه ما تحریك مى كنند. كروبى همچنین درباره رابطه با آمریكا گفت: در مورد رابطه با آمریكا باید حتى الامكان به گونه اى برخورد كنیم كه تحریك نشوند و بهانه اى به دست آنها نداده باشیم، ولى اگر آنها بخواهند ما را تحت فشار قرار دهند چاره اى جز مقابله و ایستادگى در برابر آنها را نداریم. وى افزود: ما باید با آمریكایى ها گفت وگوى مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشیم و خط مشى هاى خود را تبیین كنیم. او برنامه خود را در زمینه سیاست خارجى چنین عنوان كرد كه در خصوص ارتباطمان با آسیا، اروپا، همسایگانمان و اعراب باید بر اساس تعامل، گفت وگو، توسعه و رابطه در بخش هاى اقتصادى و سیاسى عمل كنیم. وى در این خصوص اعتقاد دارد كه توانایى برقرارى چنین روابطى را دارد، چرا كه مجلس ششم بهترین فعالیت هاى سیاسى را در سطح جهانى و بین المللى داشت. كروبى افزود: مردم ایران ذهنیت خوبى از آمریكا ندارند و من نیز معتقدم كه ظلم و ستم هاى زیادى از جانب آمریكا به ما شده است، ولى پرونده ما با آمریكا نباید بسته بماند، بلكه با رابطه اى معقول و منطقى مى توانیم در مسائل اقتصادى و فرهنگى وارد شویم. مهدى كروبى در زمینه مبارزه با تهاجم فرهنگى گفت: تهاجم فرهنگى وجود دارد و طبیعى هم هست كه هر دولتى تلاش مى كند فكر و محصول فرهنگى خود را به سایر دولت ها صادر كند. وى افزود: بایستى در كسانى كه فعالیت فرهنگى انجام مى دهند، احساس امنیت به وجود آوریم و آنها را تشویق كنیم كه بدون هیچ نگرانى بتوانند در عرصه فعالیت هاى فرهنگى وارد شوند و سنن و آداب دینى جامعه مان را بپذیرند. او در ادامه گفت: باید به ناشران، نویسندگان و... تسهیلات داده شود كه بتوانند با امكانات بیشتر وارد عرصه فرهنگى شوند. وى افزود: دولت باید سانسورها را در زمینه كتاب كاهش دهد، چرا كه مردم مى خواهند آنچه را كه از مغز نویسنده تراوش مى كند بدانند و بخوانند. مهدى كروبى افزود: من فردى كاملاً اصولى هستم و به مبانى دینى و ارزش هاى نظام جمهورى اسلامى معتقدم ولى با تنگ نظرى ها و سخت گیرى ها مخالفم. كروبى در خصوص ناهنجارى هاى اجتماعى گفت: مهم ترین ناهنجارى هاى اجتماعى، طلاق، اعتیاد، افسردگى و سرخوردگى است كه كثرت و فراوانى اینها نگرانى هایى براى ما به وجود آورده است. او افزود: تمام این ناهنجارى ها از جمله اعتیاد در قشر ثروتمند هم دیده مى شود، پس مربوط به قشر خاصى نیست، و براى رفع آن در ابتدا باید براى افراد سرگرمى هاى مناسب تدارك دیده شود، همچنین از بیكارى افراد و جوانان جلوگیرى كرد و دنبال اشتغال زایى براى آنان بود. كروبى در پاسخ به شیوه سیاست تعدیل اقتصادى خود گفت: آن نوع سیاست اقتصادى اى را كه دولت تا امروز به خوبى عمل كرده ما نیز قبول داریم و به آن عمل مى كنیم، البته این تنها كفایت نمى كند و ما بایستى در این سیاست آنچه را مثبت بوده بپذیریم و آنچه را منفى بوده، خیر. وى در ادامه گفت: ما معتقدیم در بحث هاى اقتصادى، مشاركت عمومى وجود ندارد، یعنى خصوصى سازى صورت نگرفته است كه باید تعدیل اقتصادى و خصوصى سازى را به سمت مشاركت وسیع و گسترده سوق دهیم و همه احساس كنند سهیم اند و حضور دارند. او در پایان گفت: برنامه اقتصادى من به گونه اى است كه با مردم شفاف برخورد كنم و تا حد امكان مردم را به مشاركت و حضور وادار كنم، پس به آنها اعتماد كنیم و فرصت دهیم.


كروبى مى تواند در مقابل تفكرات استبدادى بایستد

ایلنا: عضو مجلس خبرگان رهبرى گفت: كروبى مى تواند در مقابل تفكرات استبدادى و انحصارطلبانه بایستد و از تفكرات، اهداف و آرمان هاى امام (ره) دفاع كند. محسن موسوى تبریزى افزود: كروبى فردى مردمى و دلسوز است كه مى تواند مشكلات مردم را درك كرده و در خروج كشور از بن بست مفید باشد.


توضیح در مورد یك خبر

احمد مازنى: در خبر مندرج در صفحه۴ شماره۴۹۰ مورخ۱۱/۳/۸۴ روزنامه شرق خبرى با عنوان «حمایت خانواده هاى شهدا از كروبى» درج شد كه در این خبر سمت ادارى اینجانب اعلام شد. لازم به توضیح است كه موضع اینجانب هیچ ربطى به سمت ادارى اینجانب ندارد و در مراسم مذكور نیز به عنوان یك طلبه و برادر دو روحانى شهید حضور یافتم كه توسط مجرى مراسم نیز به همین صورت اعلام شد.

سایت كروبى:www.vefagh.com


شایعه انصرافم نقشه دشمن است

ایلنا: محمود احمدى نژاد در جمع مردم نجف آباد شایعه انصراف خود را از انتخابات نقشه دشمن توصیف كرد. وى شایعه انصراف خود از ادامه حضور در عرصه انتخابات را بى اساس خواند و گفت: بحث كناركشیدن و انصراف نقشه دشمن است و هدف از اشاعه چنین بحثى دلسرد كردن مردم از مشاركت گسترده در انتخابات است. وى افزود: انقلاب اسلامى به عنوان یك جریان زنده در حال پیشروى اكنون در حال اوج گرفتن است و به زودى با تشكیل دولت عدالت محور و تحول گرا وارد مرحله جدیدى از بالندگى و حیات بابركت خود خواهد شد. احمدى نژاد از این كه برخى افراد زندگى در كاخ و خانه هاى مجلل را با آبروى نظام توجیه مى كنند ابراز تاسف كرد و افزود: آبروى نظام با خرید ساختمان هاى گرانقیمت و هزینه كردن صدها میلیون تومان براى دكوراسیون اتاق ها تامین نمى شود. وى در مورد مذاكرات هسته اى ایران با اروپا و آژانس بین المللى انرژى هسته اى گفت: ابرقدرت ها به توانایى ایران در مورد مسئله هسته اى اعتراف دارند اما خجالت مى كشند آن را به طور رسمى اعلام كنند. بدون تردید با برگزارى انتخابات پرشور قدرت هاى غربى از موضع خود در برابر جمهورى اسلامى ایران عقب نشینى خواهند كرد. احمدى نژاد در مورد پیوستن ایران به سازمان  تجارت جهانى نیز گفت: ورود ایران به این سازمان باید از موضع اقتدار انجام شود چه در غیر این صورت صنایع داخلى ما در خطر نابودى قرار خواهد گرفت.

•با وزارت اطلاعات همكارى نكرده ام

ایلنا: محمود احمدى نژاد در مسجد آیت الله بروجردى كرمانشاه گفت: آیا چنین كسانى براى حفظ ثروت خود با خرید رسانه، روزنامه، استخدام نویسنده و حتى تحلیلگر و چاپ آگهى هاى تبلیغاتى و بیلبوردهاى آنچنانى و چاپ پوسترهاى رنگى در تیراژ چندین میلیون نسخه و به طور خلاصه هزینه هاى میلیاردى در سیاست و زندگى مردم دست اندازى نخواهند كرد؟ آیا یك محقق و مدیر توانمند و پاك كه دستش آلوده به چنین ثروت هاى نامشروعى نیست، مى تواند با صاحبان چنین سرمایه هایى رقابت كند؟ آیا این گونه تبعیض ها آزادى و استقلال و پیشرفت و مردم سالارى دینى را تهدید نمى كند؟ احمدى نژاد پس از پایان سخنان خود به سئوالات مردم پاسخ گفت. یكى از دانشجویان نظر احمدى نژاد را درخصوص شایعه همكارى او با سعید امامى و وزارت اطلاعات جویا شد. وى گفت: همان رئیس جمهور مخلوعى كه با لباس زنانه كشور را ترك كرد و به یك كشور اروپایى پناهنده شد اخیراً به جمع تخریب كنندگان من پیوسته و با حضور در تلویزیون هاى ماهواره اى، ادعاهاى مضحكى را مطرح كرده است. این جور آدم ها و این گونه كارها مصداق «جهدالعاجز» است یعنى تلاش از سر عجز. والا مردم مى دانند زندگى و سابقه من كاملاً روشن است. حتى یك روز هم با وزارت اطلاعات همكارى نكرده ام. احمدى نژاد در پاسخ به سئوالى مبنى بر تبعیض در دریافتى مدیران و كاركنان گفت: بله من هم با نظر شما موافقم، اگر دریافتى مدیر بیش از۱۰ برابر كارمند یك اداره باشد معلوم است كه دیگر آن كارمند با مدیر مربوطه همكارى لازم را ندارد و  آسیب آن نیز متوجه مردم مى شود. وى به عیدى یك میلیون تومانى نمایندگان مجلس اشاره كرد و افزود: درخصوص نمایندگان گفتند كه براى پرداختن به افراد نیازمند و كاركنان دفترشان چنین مبلغى را داده اند، ولى آیا بهتر نیست هر كمكى كه به نیازمندان مى خواهند بدهند، توسط سازوكار خودش مثلاً كمیته امداد انجام شود؟ همچنین بهتر است پرداختى به كاركنان دفتر نمایندگان را شفاف بكنند. سئوال این است كه اگر اینها این عیدى هاى میلیونى را براى تامین هزینه شب عید و خرید لباس براى خانواده شان لازم دارند، آیا بچه هاى مردم عادى و بقیه كاركنان دولت، شب عید و زن و بچه ندارند؟ آیا آنها هزینه عید ندارند؟ اگر هست باید براى همه باشد، اگر نیست، هیچ كس نباید بگیرد.

سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com


ایثارگران و آبادگران میثاق را نقض كردند

فارس: محسن رضایى گفت: پس از فروپاشى میثاق چهار، حركتى را براى وحدت اصولگرایان شروع كرده ایم. وى افزود: میثاق چهار كاندیداى اصولگرا كه با شرایط مشخص بین این چهار كاندیدا امضا شده بود و مورد حمایت دو گروه سیاسى اصولگرا قرار داشت، با انصراف یكى از كاندیداها خارج از روند میثاق به نفع یكى دیگر از كاندیداها و اعلام حمایت دو گروه سیاسى مذكور از دو تن از كاندیداها عملاً فرو پاشید. او در ادامه گفت: بنابر میثاق چهار، قرار بود این چهار كاندیداى ریاست جمهورى تا۱۲ خرداد ماه به صورت جدى در رقابت هاى انتخاباتى حضور داشته باشند و سپس با انجام نظرسنجى كاندیداى مورد اجماع تعیین شود، اما زمانى كه دكتر توكلى در نیمه اردیبهشت ماه به نفع یكى از كاندیداهاى باقى مانده كنار رفت و دو گروه جمعیت ایثارگران و آبادگران نیز عملاً میثاق را نقض كردند، دیگر چیزى از میثاق ائتلاف چهار باقى نمانده است.


رضایى همچنان مى ماند

فارس: مشاور محسن رضایى گفت: محسن رضایى همچنان در صحنه باقى است و از طریق بحث هاى صدا و سیما در فرصت باقى مانده، به تشریح برنامه هاى خود خواهد پرداخت. عبدالحسین روح الامینى مسئول ارتباطات رضایى در نشست مسئولین ستادهاى انتخاباتى جبهه فرزندان زاگرس كه در استان اصفهان برگزار شد، ضمن تشریح شرایط فعلى كشور و برنامه هاى این كاندیداى نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى براى ایجاد تحول در كشور به سئوالات حاضرین پاسخ گفت.


دولت هاى گذشته را نمى خواهیم

ایلنا: محسن رضایى همزمان با شانزدهمین سالگرد رحلت حضرت امام(ره) به ارزش هاى امام اشاره كرد و افزود: امام خمینى(ره) نظام ما را زنده كرد و روح انقلاب را در این نظام دمید. وى طى سفر به استان آذربایجان شرقى، در جمع مردم شهرستان اهر، مردم سالارى دینى را از ارزش ها و دستاوردهاى امام(ره) دانست و گفت: بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران با پایه گذارى مردم سالارى دینى مردم را از اركان اصلى نظام قرار داد، به طورى كه قدرت ها كنار رفتند و مردم به جاى قدرت ها در نهاد تصمیم گیرى قرار گرفتند. رضایى در ادامه گفت: كشور دیگر دولت هاى گذشته را نمى خواهد، آنهایى كه۱۶ سال پیش بر مسند حكومت بوده اند، دیگر احتیاجى نیست كه بخواهند زمام امور را بر دست گیرند. وى در خصوص مدیریت كشور گفت: اگر ما بتوانیم آرایش قدرت را در كشور عوض كنیم، مى توانیم آرایش مدیریتى را عوض كنیم.


مى توان آرایش مدیریتى نظام را عوض كرد

محسن رضایى با بیان اینكه لازمه توسعه و پیشرفت، تغییر در آرایش قدرت است، گفت:  اگر بتوانیم در آرایش قدرت تغییر به وجود آوریم آن وقت است كه مى توان آرایش مدیریتى نظام را نیز عوض كرد. او در آذرشهر افزود: دلیل حضورم پس از۲۵ سال در انتخابات این است كه آرایش قدرت را عوض كنم چرا كه بر این اعتقادم كه بدین وسیله مى توان تحولى درونى در سیستم مدیریتى كشور ایجاد كرد. رضایى در ادامه گفت: اگر ما در سیستم مدیریتى كشور امثال شهید باكرى ها را داشتیم كه در بین جوانان نسل امروز وجود دارد و بتوانیم استفاده كنیم، مشكلات كشور را تا حدود زیادى توانسته ایم حل كنیم. او در خصوص اقتصاد موجود كشور گفت:  هنوز اقتصاد ایران آن طور كه باید باشد نتوانسته است در جهت پیشرفت گام بردارد. ما به دنبال نوسازى پایدار در كشور هستیم تا بتوانیم اقتصاد كشور را در جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف نظام حركت دهیم و امروز كشور نیاز به اراده و عزم ملى دارد نه اراده فردى. رضایى همچنین در دیدار با مردم عجب شیر، نبود طرح جامع در خصوص شهرستان عجب شیر را از ناكارآمدى دولت هاى پیشین خواند و افزود: دولت آینده باید در اصلاح قانون و نظام و خدمت به مردم تلاش كند. باید كارى كنیم كه مردمان جامعه كشورمان با عزت و سربلندى در كشور زندگى كنند.

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


لباس هایم گرانقیمت نیست

فارس: محمدباقر قالیباف در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر كرمان در پاسخ به اولین سئوال درباره اینكه اگر معیارهاى یك رئیس جمهور خوب ساده زیستى است چرا شما اینگونه لباس هاى مدل به مدل مى پوشید، گفت: تمیزى، زیبایى و خوب لباس پوشیدن منافاتى با ساده زیستى ندارد و لباس هاى من نیز به هیچ وجه گرانقیمت نیست و این حرف ها بداخلاقى هاى سیاسى خاص ایام انتخابات است. از قالیباف درباره رابطه با آمریكا سئوال شد كه وى در پاسخ مشروح گفت: نظم جدیدى در عرصه بین الملل با محوریت خاورمیانه و آسیاى جنوب شرقى در حال شكل گیرى است كه اگر ما قبل از تثبیت شدن این پازل جایگاه خود را در آن نیابیم بازنده خواهیم بود. وى افزود: بعد از فضاى خاص سیاست خارجى سال هاى ابتداى پیروزى انقلاب و سیاست تنش زدایى بعد از آن باید به طرف یك تعامل منتقدانه در عرصه سیاست خارجى مى رفتیم كه از این كار غافل شدیم و متاسفانه ما عادت كرده ایم بسیارى از ناتوانى ها و ضعف هاى خود را به گردن آمریكا بیندازیم و اگر مشكلات داخلى خود را حل كنیم نیازى به برقرارى رابطه با آمریكا براى حل این مشكلات نخواهیم داشت. قالیباف همچنین گفت: بحث ارتباط با آمریكا نیز همچون دیگر مسائل خارجى ما یك چالش است و نه یك تهدید كه اگر سیاست درستى در مقابل آن اتخاذ كنیم مى توانیم آن را تبدیل به یك فرصت كنیم. از وى در مورد ردصلاحیت ها توسط شوراى نگهبان سئوال شد كه گفت: بنده با هر اقدامى كه مانع مشاركت حداكثرى شود مخالف هستم و به عملكرد شوراى نگهبان هم انتقاد دارم اما این به معنى نفى موجودیت شوراى نگهبان و نظارت استصوابى نیست و ما نباید كاركردها را با ساختارها خلط كنیم.


یك رزمنده در خدمت مردم خواهم بود

محمدباقر قالیباف گفت: اگر توفیق خدمت یافتم قول مى دهم همچون یك رزمنده با روحیه دوره دفاع مقدس در خدمت مردم باشم و مسئولیت را یك لقمه و موقعیت نبینم. وى در تالار «خانه شهر» كرمان گفت: بنده مصداق خاصى از گروه ها و دولت  ها و جناح هاى سیاسى ندارم اما در۱۶ سال گذشته اگرچه دو دولت با دو نگاه به ظاهر متفاوت سركار آمدند اما در یك موضوع تفاهم داشتند و آن اینكه براى مردم كارى نكنند. وى افزود: راه مبارزه با فساد قطع پیوند ثروت و قدرت و برخورد با ریشه این مفاسد است اگر چه برخورد با مصادیق هم لازم و ضرورى است. قالیباف همچنین گفت: براى افكار عمومى این سئوال وجود دارد كه این افرادى كه به عنوان متخلف و مفسد اقتصادى دستگیر شدند عاقبت كار آنها چه شد؟ این كاندیداى انتخابات ریاست جمهورى همچنین گفت: نفت در كشور ما مى توانست یك مزیت باشد، اما امروز تبدیل به یك بلا براى مدیریت ما شده است. وى در ادامه گفت: ما هم در اقتصاد و هم در سیاست قبیله اى عمل مى كنیم و این انصاف نیست.


باید سیاست   هاى گذشته خاتمه یابد

محمدباقر قالیباف گفت: باید به گونه اى عمل كنیم تا به سیاست هاى گذشته كشور خاتمه داده شود و این تنها با حضور مردم میسر است. او در پارك امیركبیر خمین گفت: امروز در انقلاب اسلامى و در شرایطى زندگى مى كنیم كه در كنار تمام نقاط قوت ها مردم با مشكلات زیادى دست و پنجه نرم مى كنند كه در مواردى آزرده خاطر و دل شكسته شده اند. او با اشاره به مشكلاتى مانند تورم و بیكارى در قشر محروم جامعه گفت: هرچند پس از گذشت شانزده سال از جنگ و به رغم حضور پررنگ مردم در عرصه هاى مختلف هنوز شعارهایى كه در مقاطع توسعه اقتصادى و سیاسى داده شده است عملى نشده و مردم از وضعیت كنونى راضى نیستند. وى افزود: بخشى از مردم در فقر به سر مى برند و برخى دیگر آنچنان بار مالى خود را بسته اند كه فاصله بین فقیر و غنى زیبنده ایرانیان نیست.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


به كاخ سعدآباد نمى روم

فارس: على لاریجانى در جمع اساتید و دانشجویان اصفهان، در پاسخ به این سئوال كه اگر راى آورید به كاخ سعدآباد خواهید رفت، گفت: خیر، چرا ما باید از نهادهاى رژیم گذشته استفاده كنیم و اذهان را نسبت به نظام اسلامى خراب كنیم. لاریجانى رفتن به كاخ سعدآباد و تغییر دكوراسیون اتاق مدیران را موجب فاصله گرفتن از مردم و بى اعتمادى آنها خواند. او در ادامه گفت: مسئله اصلى آمریكایى ها، ایران است چرا كه موج بیدارى اسلامى كه با نهضت امام آغاز شد براى آمریكا تهدید است و مدل زندگى اسلامى با روش زندگى آمریكایى تضاد دارد. وى ترك آرمان ها به نام واقع گرایى را اشتباه خواند و با نفى فاصله بین آرمان گرایى و واقع گرایى افزود: وقتى ثبات فكرى نباشد تشتت ایجاد مى شود. لاریجانى در بخش دیگرى از سخنانش و در پاسخ به سئوالات حاضران گفت: من هیچ وقت عضو حزبى نبودم ولى به دنبال غنى سازى دموكراسى هستم و معتقدم كه حزب باید قدرت كادرسازى و تربیت مدیران استراتژیك را داشته باشد. وى درباره نقش داشتن نخبگان در تعیین تركیب هیات دولت و مشاركت آنها در تصمیم سازى گفت: اگر قرار شد دولت را من تشكیل دهم از نخبگان هر وزارتخانه اى مى خواهم كه چند نفر را معرفى كنند. لاریجانى در خصوص پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانى بر ایجاد چرخه تولید درون زا و برون نگر در كشور تاكید كرد و افزایش درآمد ناخالص داخلى را لازم شمرد و گفت: اما در شرایط كنونى ورود ما به سازمان تجارت جهانى صلاح نیست چون در این صورت باید تعرفه ها را برداریم و آن وقت اینجا بازار مكاره اجناس خارجى مى شود البته از عضو ناظر بودن تا عضویت در سازمان تجارت جهانى راه زیادى داریم. وى در پاسخ به سئوالى در خصوص قانون مطبوعات گفت: ما مشكل قانون نداریم بلكه عمده مشكل ما در اجراى قانون است همان طور كه دلیل قتل هاى زنجیره اى و یا جریان پاكدشت ضعف اجرا و ناكارآمدى بود وگرنه خلاء قانونى وجود نداشت.


در«هواى تازه» مدیران نوكر مردم هستند

على لاریجانى گفت: در هواى تازه باید مدیران نوكر مردم و در مقابل آنها خاضع باشند و سیستم ادارى به دنبال كشاورز و صنعتگر برود. وى در حسینیه ولى عصر(عج) شهرستان بروجن گفت: در دولت امید تمام مدیران باید شناسنامه مالى شفاف داشته باشند و مدیران در اتاق شیشه اى باشند و به تخلفات خود اقرار كرده و كنار گذاشته شوند. او با تاكید بر لزوم جلوگیرى از مفاسد اقتصادى گفت: باید دست كسانى را كه به بیت المال دست درازى مى كنند قطع كرد.


حقوق بشر دستمایه ستم آمریكاییان به بشریت است

على لاریجانى در جمع مردم مشهد با تشریح شرایط منطقه اى و جهانى به رفتار متناقض آمریكا اشاره كرد و گفت: دروغ است كه از حقوق بشر، آزادى و دموكراسى سخن مى گویند، امروز حقوق بشر دستمایه ستم آمریكاییان بر بشریت است. وى خطاب به جمع حاضر گفت: من در این شهر مقدس با شما مردم پیمان مى بندم كه براى مبارزه با فساد و اجراى عدالت و قطع دست گردن كلفتان گردنكش از هیچ كوششى دریغ نكنم.


لاریجانى خواستار تغییر روش در مذاكرات هسته اى شد

على لاریجانى خواستار تغییر روش در مذاكرات حساس هسته اى ایران با كشورهاى اروپایى شد. وى در گفت وگو با شبكه اول سیما در خصوص روند پرونده هسته اى ایران گفت: اگر بخواهیم پرونده هسته اى خود را با مسائل مشابه در طول تاریخ ایران مقایسه كنیم باید این مسئله را با موضوع ملى شدن صنعت نفت مقایسه كنیم. چرا كه دستیابى به فناورى هسته اى به صورت مستقیم بر زندگى تك تك مردم ایران و سطح زندگى آنها تاثیرگذار است.

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


دولت رفاه را اجرا مى كنم

محسن مهرعلیزاده گفت: در دوران خاتمى اقدامات مهمى در جهت توسعه سیاسى، فرهنگى و حتى اقتصادى شده است اما به دلیل نداشتن برنامه مدون و افزایش روز به روز جمعیت اكنون با مشكل بیكارى، مسكن، ازدواج و فقر مواجه هستیم. وى در دیدار جمعى از فارغ التحصیلان و دانشجویان فنى و مهندسى سراسر كشور كه از كاندیداتورى وى حمایت كردند، با تشریح برنامه هاى دولت رفاه و موفق بودن این تز در كشورهایى همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و سوئیس گفت: من با تشكیل دولت رفاه برنامه هاى دولت رفاه را در ایران اجرا مى كنم و امیدوارم باتوجه به معیشت و توسعه متوازن در تمامى زمینه ها گام هاى اساسى در پیشرفت و توسعه ایران برداریم. وى افزود: من فوق لیسانس مهندسى مكانیك و داراى۲۵سال سابقه مدیریت اجرایى، اقتصادى و صنعتى هستم و با صراحت مى گویم كشور نیازمند مهندسى اقتصادى و اجتماعى است تا بتواند بر بسیارى از مشكلات فائق آید. او در ادامه گفت: متاسفانه بیكارى، كمبود مسكن و آمار بالاى جوانان مجرد از مشكلات كشور است و باید براى رفع این مشكلات اقدامات اساسى صورت گیرد. وى پرداخت وام هاى كوتاه مدت به منظور ایجاد اشتغال را مسكن دانست و گفت: براى ایجاد اشتغال باید سهم سرمایه گذارى در تولید ناخالص داخلى افزایش پیدا كند و درآمدهاى مازاد نفت به سمت سرمایه گذارى هدایت شود. مهرعلیزاده همچنین گفت: بسیارى از خارجى ها و حتى ایرانیان خارج از كشور آماده سرمایه گذارى در ایران هستند و باید از امنیت سرمایه گذارى مطمئن باشند. وى سرمایه ایرانیان خارج از كشور را بالغ بر۶۰۰ میلیارد دلار ذكر كرد و گفت: هر ایرانى كه داراى شناسنامه ایرانى است، مالك مشاعى ایران به حساب مى آید و باید زمینه بازگشت ایرانیان خارج از كشور را فراهم و از سرمایه، علم، تخصص و مدیریت آنها استفاده كرد تا ایرانى آباد بسازیم كه هر ایرانى به ایرانى بودن خود افتخار كند.


نخبگان در دولت رفاه محور هستند

فارس: محسن مهرعلیزاده گفت: در دولت رفاه، نخبگان محور و اساس پیشبرد امور جامعه هستند. در ادامه سلسله برنامه  هاى تبلیغاتى كاندیداهاى ریاست جمهورى در صدا و سیماى جمهورى اسلامى، محسن مهرعلیزاده در ساعت۱۹ شنبه شب با حضور در برنامه «پاسخ به سئوالات كارشناسان» در شبكه چهارم سیما به بیان دیدگاه هاى خود پرداخت. وى گفت: مشكل ما در۲۶ سال گذشته این بود كه در برنامه ها مبناى علمى نداشتیم و شیوه هاى متفاوتى از توسعه را اعمال كردیم و همواره در آزمون و خطا به سر بردیم. وى افزود: از آنجا كه در مدت یاد شده استراتژى توسعه علمى نداشتیم الگویى كه از این به بعد باید طراحى كنیم، الگوى علمى مبتنى بر نگرش علمى تعریف شده موفق است. او همچنین گفت: در بعد اقتصادى دولت رفاه، هر كسى خلاق تر باشد به همان نسبت مى تواند در رقابت پیشرفت هایى را كسب كند. مهرعلیزاده همچنین قانونگرایى را پدیده بسیار مهم در توسعه و انحطاط هر جامعه  دانست و گفت: جامعه  اى كه قانون گریز باشد بهترین قوانین هم در آن پاسخ نخواهد داد بنابراین یكى از وظایف دولت ها این است كه سعى كنند با تنظیم قوانین و مراقبت از تعاملات كارى كنند كه همه از جمله شخص رئیس جمهور پایبند قانون باشند. وى قدم اول در فرهنگ سازى را حركت سران بلندمرتبه در مسیر رعایت قانون یاد كرد و افزود: در تدوین قوانین اگر بخواهیم بیش از آنچه كه در عرف دنیا پذیرفته شده محدودیت ایجاد كنیم قطعاً دچار مشكل شده و قانون گریزى را موجب خواهیم شد. وى همچنین دولت رفاه را نقطه تلاقى رشد اقتصادى با بهبود و تامین وضعیت اجتماعى مردم دانست و افزود: با افزایش سهم سرمایه گذارى و تخصیص محورى مدیران این اهداف محقق مى شود. مهرعلیزاده در خصوص رعایت حقوق اقلیت ها و قومیت ها گفت: براساس ظرفیت قانون اساسى باید بدون تعارف این حقوق را به رسمیت بشناسیم چرا كه امنیت ملى ما بر اساس حفظ حقوق اقلیت ها است.

سایت مهرعلیزاده: www.mehralizadeh.ir