تبیان، دستیار زندگی
در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت «مرتضی ممیز» از سایت ممیز که به همت آقای ساعد مشکی و دوستانش راه اندازی شده بود رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از سایت مرتضی ممیز


در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت «مرتضی ممیز» از سایت "ممیز" که به همت ساعد مشکی و دوستانش راه اندازی شده بود، رونمایی شد.

رونمایی از سایت مرتضی ممیز

مراسم هفتمین سالگرد درگذشت «مرتضی ممیز» با حضور خانواده او، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، سفرای کشورهای برزیل، سوییس، اتریش، مجارستان، پرتغال، اروگوئه، بولیوی و نماینده سازمان ملل متحد جمع کثیری از هنرمندان و شاگردان و علاقمندان هنر گرافیک برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «انوشیروان ممیز»، فرزند زنده‌یاد «مرتضی ممیز» ضمن خوشامدگویی به مهمانان، در تشریح برنامه‌های هفتمین سالگرد استاد «ممیز»، گفت: امسال نمایشگاهی از آثار «کیکو فارکوس» هنرمند و گرافیست مطرح برزیلی به همت خانه هنرمندان ایران در نگارخانه «ممیز» برپا شده است. در عین حال نمایشگاهی از آثار دو گرافیست جوان سوئیسی به نام‌های «یوناس فوگلی» و «ایری اپلاتیک» هم در نگارخانه‌های پاییز و زمستان افتتاح می‌شود. همچنین از سایت استاد مرتضی ممیز که به همت «ساعد مشکی» و دوستان‌شان راه‌اندازی شده است، رونمایی می‌شود. مطمئنم برپایی چنین نمایشگاهی فرصت خوبی برای طراحان و دانشجویان ایرانی است که با آثار موفق و هنرمندان بزرگ دنیا آشنا شوند.»

سپس«امرالله فرهادی» مجری برنامه پیام «افسانه ممیز» همسر استاد را قرائت کرد و سپس «آنتونیو لوییس اسپینولا سالگادو»، سفیر برزیل در ایران به روی صحنه رفته و گفت: خوشحالم از اینکه امسال نمایشگاهی از آثار هنرمند بزرگ برزیلی، «کیکو فارکاس» در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. او یکی از بهترین طراحان پوستر و جلد کتاب در برزیل است و بارها جوایزی را در سال‌های 1993، 1995، 1997 و 2008 دریافت کرده است. او طراحی پاویون برزیل را در جام‌جهانی 2006 آلمان برعهده داشت. وی بنیانگذار سازمان طراحان گرافیک در برزیل است و امیدوارم همه کسانی که از نمایشگاه او دیدن می‌کنند، از تماشای آثارش لذت ببرند.

لیویا لئوآگوستی، سفیر سوئیس در ایران به عنوان سخنران بعدی این چنین، گفت: سوئیس نخستین کشوری است که گرافیک در آن به شکل حرفه‌ای بر روی تمبرها و پاسپورت‌ها نمود پیدا کرد. از مشخصات گرافیست‌های سوئیسی سادگی و کارآمد بودن است. هر دوی آنها از هنرمندان جوان و موفق سوئیسی هستند. امسال دومین سالی است که با همکاری بنیاد «ممیز» و خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی از آثار گرافیست‌های سوئیسی برپا می‌شود. صحبت‌هایم را با یکی از جمله‌های معروف سوئیسی‌ به پایان می‌رسانم؛ امیدوارم هنر و فرهنگ همیشه در کنار هم باقی بمانند.

سوئیس نخستین کشوری است که گرافیک در آن به شکل حرفه‌ای بر روی تمبرها و پاسپورت‌ها نمود پیدا کرد. از مشخصات گرافیست‌های سوئیسی سادگی و کارآمد بودن است. هر دوی آنها از هنرمندان جوان و موفق سوئیسی هستند. امسال دومین سالی است که با همکاری بنیاد «ممیز» و خانه هنرمندان ایران نمایشگاهی از آثار گرافیست‌های سوئیسی برپا می‌شود. صحبت‌هایم را با یکی از جمله‌های معروف سوئیسی‌ به پایان می‌رسانم؛ امیدوارم هنر و فرهنگ همیشه در کنار هم باقی بمانند.

در ادامه این مراسم که با استقبال خوب علاقمندان برپا شده بود، مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان با تشکر از حضور سفرای کشورهای مختلف و علاقمندان به هنر گرافیک، بیان كرد: «یاد و خاطره استاد برجسته و نام آشنای هنر گرافیک ایران و جهان، مرتضی ممیز را گرامی داشته و از اهتمام بنیاد «ممیز»، دوستان و همکاران این هنرمند فقید و خصوصا خانواده محترم ایشان در برگزاری این مراسم که به مناسبت هفتمین سال درگذشت او برپا شده است سپاسگزاری می کنم. بشریت معاصر، امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به همدلی، دوستی و کنار گذاشتن عداوت‌های جاهلانه دارد.

او ضمن تجلیل از هنرمندان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، تصریح كرد: هنر و هنرمندان در تمام طول تاریخ همواره عاملی موثر در ثبات دوستی بین ملت‌ها بوده اند. زبان جهانی هنر، به آن امکان داده است که مرزهای جغرافیایی و سیاسی را در هم نوردد و پیام صلح، آرامش و سرنوشت مشترک انسان ها را زمزمه کند. پیام هنر، پیام دوری از زشتی ها و توجه به زیبایی‌هاست. پیامی که همه انسان‌ها را مخلوق یک خالق دانسته و برای همه  آنها در آوردگاه جهان حق زیست برابری متصور می‌شود. تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان، امروزه با مسایل دردناکی چون جنگ، فقر، کمبود امکانات اولیه برای یک زندگی عادی، گرسنگی و بیماری های فراگیر روبرو هستند. رویارویی و غلبه بر این مشکلات میسر نخواهد بود مگر با اهتمام هنرمندان و خلق آثاری که از یک سو زشتی این مصایب را نمایان کند و از سوی دیگر روحیه امید را در جان انسان ها بدمد. این وظیفه و رسالت هنر متعهدی است که مبنای اساسی خود را بر معنویت، اخلاق و احترام به ذات انسان و انسانیت استوار می سازد.

رونمایی از سایت مرتضی ممیز

سرسنگی با تجلیل از استاد مرتضی ممیز و آثار برجسته او افزود: به عنوان مدیرعامل خانه  هنرمندان ایران بسیار مفتخرم که این مرکز بزرگ فرهنگی و هنری به بهانه برگزاری مراسم بزرگداشت هفتمین سال درگذشت هنرمند بزرگ گرافیک ایران، که به حق نام پدر گرافیک ایران را کسب کرده است، میزبان شماست. امیدوارم برگزاری نمایشگاه های مربوط و تبادل تجارب بین هنرمندان ایرانی و دیگر کشورها، فرصتی مغتنم را برای نزدیکی هر چه بیشتر هنرمندان فراهم آورد؛ به‌ویژه مایلم از هنرمند محترم، «کیکو فارکاس»، هنرمند برزیلی و هنرمندان جوان سوییسی که آثار زیبای ایشان، به این مناسبت در معرض دید شما قرار گرفته است، تشکر کنم. خانه  هنرمندان ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین مرکز فرهنگی و هنری غیردولتی افتخار آن را دارد که همواره به عنوان عاملی برای تعامل هنرمندان کشور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، انجام وظیفه کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان سخنانش هنر را عاملی برای اشتراک کشورها فارغ از هر زبان و دین و اندیشه‌ای دانسته و اظهار داشت: کشور ما ایران، گنجینه  بی بدیلی از فرهنگ و هنر است. مهد هنرمندان بزرگی که نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین المللی نیز نامی آشنا و آثاری جاودانه دارند. تلاش ما بر این است تا مردم دنیا با چهره واقعی ایران اسلامی آشنا شوند. چهره ای که به مدد فرهنگی غنی و هنری درخشان خواهد توانست تصویر نادرستی را،که متاسفانه در سال های اخیر از کشور و تمدن ما ترویج شده است، تصحیح کند. بدون هیچ تردیدی آینده روشن برای بشریت در گرو گفتمان و تعامل فرهنگی و هنری بین کشورها خواهد بود و ما خوشحالیم که در این مسیر می توانیم در حد خود نقشی را ایفا کنیم.

در بخش دیگری از برنامه، با نمایش فیلی کوتاه، سایت استاد «ممیز» رسما رونمایی شد. «ساعد مشکی» ضمن تشکر از همکاری تمامی افرادی که در ایجاد این سایت نقش داشتند گفت: «به قول استاد ما سعی کردیم کار شسته و رفته باشد. من خواهشی از همه دوستان و شاگردان و همکاران استاد دارم؛ اگر عکسی، نوشته‌ای، طرحی یا اتودی از کارهای استاد در اختیار دارید لطفا برای تکمیل آرشیو سایت در اختیار ما بگذارید تا دیگران هم امکان استفاده از آن را داشته باشند.»

«ساعد مشکی» ضمن تشکر از همکاری تمامی افرادی که در ایجاد این سایت نقش داشتند گفت: «به قول استاد ما سعی کردیم کار شسته و رفته باشد. من خواهشی از همه دوستان و شاگردان و همکاران استاد دارم؛ اگر عکسی، نوشته‌ای، طرحی یا اتودی از کارهای استاد در اختیار دارید لطفا برای تکمیل آرشیو سایت در اختیار ما بگذارید تا دیگران هم امکان استفاده از آن را داشته باشند.»

کیکو فارکاس برزیلی به عنوان آخرین سخنران به روی صحنه رفت و ضمن معرفی کشور و خانواده خود، از آثارش این‌گونه سخن گفت: پدر همسر من استاد فلسفه مشهوری در برزیل است؛ الان 75 سال دارد مدتی است که برای جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد هستی و آفرینش، کتاب‌های علمی و اسطوره‌ای زیادی را می‌خواند. یک شب ک ماه کامل بود، من از پشت تلسکوپ آن را به پدر همسرم نشان دادم. او بسیار احساساتی و شوکه شد و تمام شب را بیدار ماند و گفت بارها و بارها ماه را دیده است اما نه به این شکل. من در طراحی‌هایم سعی می‌کنم ماه را از طریق تلسکوپ به دیگران نشان دهم. من همواره از طبیعت، حیوانات، رنگ‌ها و گل‌ها تاثیر می‌گیرم؛ ریتم و ملودی طبیعت برای من بسیار جذاب است و این موضوع در بسیاری از کارهایم دیده می‌شود.

در پایان این مراسم، مهمانان از نمایشگاه‌های برپا شده در نگارخانه‌های «ممیز»، پاییز و زمستان بازدید کردند.

بخش هنری تبیان


منبع:

شبکه خبری هنرمندان ایران

ایلنا