تبیان، دستیار زندگی
اخبار انتخاباتی تا تاریخ 17/3/1384 روزنامه جمهوری حمایت ایلات كرد از آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ارومیه ـ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی : رئیس عشیره شكاك , حمایت این ایل از آیت الله هاشمی رفسنجانی در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیده اخبار انتخاباتی تا تاریخ 17/3/1384


روزنامه جمهوری

حمایت ایلات كرد از آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری

ارومیه ـ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی : رئیس عشیره شكاك , حمایت این ایل از آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام كرد.

محمد سمیتكو افزود : با توجه به رویدادهای داخلی و خارجی اخیر و برای حفظ انسجام ملی , فرد اصلح جهت ایجاد توازن و تعادل بین اقوام و تفكرهای مختلف سیاسی , آیت الله هاشمی رفسنجانی است .

وی با اشاره به بیانیه آقای هاشمی در زمینه وجود تنش ها و گسترش تنازعات زیانبار جناحهای سیاسی كه مانع پیشرفت كشور و گسترش كینه ها و طرد نیروهای انقلاب می شود , حضور آقای هاشمی را به عنوان یك نعمت برای همبستگی ملی خاطرنشان ساخت .

رئیس عشیره شكاك , آقای هاشمی را شخصیتی سیاسی , مقتدر و جهانی خواند و اعلام كرد : جانیان روی هاشمی , حساب ویژه ای دارند و سیاست خارجی و داخلی امروز می طلبد كه وی در راس امور اجرایی كشور قرار گیرد.

وی ضمن محكوم كردن توهین آمریكاییها به مقدسات اسلام و قرآن كریم اعلام كرد : توهین كردن به قرآن , شیعه و سنی نمی شناسد لذا باید مسلمانان دست در دست هم از مقدسات خود دفاع نمایند.

وی از مردم كردستان خواست فریب حرفهای دروغین بیگانگان را نخورند و وعده های به ظاهر فریبنده آنها , مانع وحدت مسلمانان نباشد و بدانند استكبار جهانی فقط برای چپاول منابع مسلمانان به منطقه آمده است .

رئیس عشیره شكاك اظهار امیدواری كرد كه انتخاب آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب همدلی و وحدت ملی در بین تمام اقشار مردم ایران شود. وی افزود : ما عشایر كرد به صورت یكپارچه در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری شركت كرده و خط بطلانی بر تمامی ادعاهای پوچ خواهیم كشید.


آیت الله مكارم شیرازی : انتخابات نباید به دور دوم كشیده شود

آیت الله مكارم شیرازی از مراجع تقلید قم گفت : باید شور و هیجان برای شركت در انتخابات ایجاد شود و با فراهم كردن انگیزه در بین مردم , نباید گذاشت انتخابات به دور دوم كشیده شود.

وی اظهار داشت : باید كاری كرد تا كاندیداها از هر جناح به یك اجماع نسبی برسند تا تشتت آرا وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی وی اظهار امیدواری كرد : وجود تمام سلایق و تفكرات در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری سبب حضور حداكثری مردم در این عرصه خواهد شد.

آیت الله مكارم شیرازی با بیان اینكه حضور حداكثری مردم می تواند بسیاری از مشكلات جامعه را حل كند , اظهار داشت : مشكلات مردم با قهر كردن و رای ندادن نه تنها حل نمی شود , بلكه مشكلات آنان دو چندان خواهد شد.


رئیس سازمان بازرسی : تخلفات تبلیغی كاندیداها در حال رسیدگی است

رئیس سازمان بازرسی كل كشور بابیان اینكه مواردی از تخلفات تبلیغی كاندیداها گزارش شده است , گفت : تمام این تخلفات در حال رسیدگی بوده و هنوز نتیجه ای حاصل نشده است .

وی اشاره ای به نوع تخلفات صورت گرفته نكرد.

آقای رئیسی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینكه شیوه برخورد با تخلفات طبق قانون مشخص شده است , افزود : برای آن بخش از تلفات كه در ارتباط با دادگستری است , شعباتی در دادگستری مشخص شده كه به تخلفات انتخاباتی رسیدگی كند.

وی ادامه داد : آن بخش از تخلفات نیز كه در ارتباط با سازمان بازرسی است , در بخش های مختلف مثلا استفاده از امكانات دولتی برای تبلیغات انتخابات از سوی كاندیداها , كار را دنبال كنند.

به گفته رئیسی , تخلفاتی كه در قانون به آنها اشاره شده در شعبات دادگستری مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با تاكید بر اینكه قرار بر این است كه این موضوعات بدون تاخیر مورد رسیدگی قرار گیرد , گفت : نتایج بررسی ها هم برای شاكیان كه عمدتا مدعی العموم است و هم برای مردم , مشخص خواهد شد.

وی خاطر نشان كرد : رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به خصوص آن بخش كه بر عهده دادگستری است , با جدیت دنبال می شود تا تخلفات به حداقل كاهش یابد.


عضو فراكسیون اقلیت مجلس : اصولگراها باید به اجماع برسند

عضو فراكسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفت : اگر نامزدهای اصولگرا درنهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری , آن هم در شرایط فعلی به اجماع نرسند , در این دوره از انتخابات شكست خواهند خورد.

اسماعیل زاده , نماینده فلاورجان در مجلس در گفت و گو با شبكه خبر دانشجو تصریح كرد : اجماع و رسیدن به وحدت نیروهای اصولگرا در شرایط كنونی انتخابات , ضرورتی انكارناپذیر است .

این نماینده مجلس در پاسخ به این سئوال كه فعلا نظرسنجی های مربوط به ریاست جمهوری روی چه فردی متمركز است , گفت : این نظرسنجی ها , هاشمی رفسنجانی را نشان می دهد اما بطور قطع نمی توان گفت كه وی پیروز نهایی است .

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این سئوال كه آیا وزن سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری در صورت اجماع بین اصولگرایان در حال حاضر قابل تغییر است یا خیر گفت : ممكن است در هفته آتی , وزن سیاسی كاندیداها در كفه ترازوی ریاست جمهوری تغییر كند اما اگر نامزدها , به صورت فعلی بخواهند كار را ادامه بدهند , شكست نهایی نصیب اصولگرایان می شود.

اسماعیل زاده درباره این نكته نیز كه آیا انتخابات به دور دوم كشیده خواهد شد , یادآور شد : عملكرد نامزدها و نظرسنجی هایی كه ما در اختیار داریم , بیانگر كشیده شدن انتخابات به دور دوم است .

ائتلاف پیروان امام ورهبری در قم خواستار اجماع كاندیداهای اصولگرا شد

قم ـ خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی : ائتلاف بزرگ موسوم به پیروان امام و رهبری در استان قم با ارسال نامه ای به مراجع معظم تقلید , اعضای جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز , پذیرش پدیده اجماع توسط كاندیداهای اصولگرا را خواستار شدند.


متن نامه ائتلاف بزرگ پیروان امام ورهبری استان قم بدین شرح است :

محضر مبارك اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (دامت بركاتهم )

سلام علیكم

با احترام , به عرض حضرات عالی می رساند :

دراین برهه بسیار حساس و در آستانه انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری كه دشمنان اسلام و میهن اسلامی از هیچ توطئه ای در جهت تخریب , تضعیف و تحریم انتخابات كوتاهی نمی كنند و ملت مسلمان ایران بیش از هر زمان به وحدت نظر و كثرت آرا و یكپارچگی نیاز دارد , تعدد نامزدهای محترم اصولگرا و شخصیت های گرانقدری كه بر مبنای احساس تكلیف پای در عرصه انتخابات گذاشته و خود را برای خدمت به مملكت و مردم عرضه نموده اند , باعث سردرگمی و نگرانی رای دهندگان و مردم مومن و دلسوزان جامعه شده و بیم پراكندگی آرا و نتایج ناخوشایند آن می رود.

از محضر حضرات عالی استدعا دارد به هر نحو كه صلاح می دانید به نامزدهای محترم توصیه فرمایید جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی با راهكارهای عقلانی و پذیرفته شده , پدیده مبارك اجماع را بپذیرند و با این اقدام بسیار ارزشمند و سرنوشت ساز , اصولگرایی واقعی را اثبات و رضای خداوند متعال و آرامش خاطر ملت شریف ایران را موجب گردند و ان شاالله با رای بالایی كه مردم به نامزد نهایی خواهند داد سرفرازی نظام اسلامی و یاس مجدد دشمنان اسلام را فراهم آورند.


كروبی : به وعده هایی كه داده ام سرموعد مقرر عمل می كنم

حجت الاسلام كروبی گفت : اگر مردم به من رای بدهند , مطمئن باشند به وعده هایی كه داده ام سر موعد مقرر عمل می كنم .

این نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع گروهی از مردم قزوین افزود : من همواره حقیقت را با مردم در میان گذاشته و هیچ وقت دروغ نگفته ام .

وی كه وعده دادن 50 هزار تومانی به هر ایرانی بالای 18 سال را داده , تصریح كرد : من به آنچه می گویم وارد هستم و با كارشناسان مشورت كرده ام و معتقدم كه كشور ما وسیع است و نعمتهای فراوانی دارد و با پشتوانه و حمایت مردم می توانیم از آنها بهره بگیریم .


قالیباف : انتخابات به نفع من است

قالیباف یكی از نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : براساس نظرسنجی ها و میثاق نامه , وضعیت انتخابات روشن و به نفع من است .

محمدباقر قالیباف در نشستی با خبرنگاران رسانه ها در یاسوج افزود : تلاش می كنم كه بین اصولگرایان اجماع صورت گیرد ولی مهم مشاركت حداكثری مردم است كه از هر نتیجه ای مهمتر می باشد.

وی مهمترین برنامه اقتصادی خود را بهبود وضعیت معیشتی مردم و بالا بردن وضعیت مالی آنها ذكر كرد.

او بر رعایت اخلاق در اعلام برنامه های خود توسط ستادهای انتخاباتی در ایام انتخابات تاكید كرد.

قالیباف تصریح كرد : قدرت خرید مردم باید در برنامه های اقتصادی نامزدها مدنظر قرار گیرد و مردم می دانند برای تعیین سرنوشتشان چه كسی را انتخاب كنند.


تخلفات انتخاباتی را گزارش كنید

هیئت مركزی بازرسی انتخابات در اطلاعیه ای از شهروندان درخواست كرد تخلفات انتخاباتی را به این هیئت گزارش دهند.

به گزارش كمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات كشور , هیئت مركزی بازرسی انتخابات با اختصاص شماره تلفن 8982313 و نمابر 8982314 از شهروندان سراسر كشور خواست تخلفات احتمالی نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در فعالیتهای تبلیغاتی اطلاع دهند.


احمدی نژاد : آنقدر درباره مشكلات نظام بانكی فریاد می زنم تا درست شود

محمود احمدی نژاد نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از بالا بودن سود تسهیلات بانكی كشور گفت : آنقدر درباره مشكلات نظام بانكی فریاد می زنم تا درست شود.

وی كه در مسجد جامع گرگان سخن می گفت با بیان اینكه بانكها باید كمك حال مردم باشند و نه رقیب آنها , گفت : متاسفانه الان سودآوری برای بانكها , اصلی شده كه آثار آن بیكاری و گرانی در كشور است .

وی از پروازی بودن مدیران در استانهای مختلف كشور انتقاد كرد و گفت : مدیران باید در كنار مردم محل خدمت خود زندگی كنند و در رفع مشكلات آنان بكوشند.


ایرانیان مقیم آمریكا در 40 حوزه انتخاباتی برای انتخاب رئیس جمهور آینده رای می دهند

ستاد برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام كرد : هموطنان ایرانی مقیم آمریكا , همزمان با مردم ایران , روز جمعه 27 خرداد در بیش از 40 حوزه انتخاباتی این كشور رای خود را به صندوقهای رای خواهند ریخت .

در نیویورك یك حوزه انتخاباتی در محل موسسه اسلامی امام علی (ع ) دایر شده و حوزه انتخاباتی دیگری در یكی از هتلهای این شهر پیش بینی شده است و در ایالت نیوجرسی (ایالت همجوار شهر نیویورك ) نیز دو حوزه انتخاباتی در شهرهای « فورت لی » و « تی نك » صندوقهای رایی برای هموطنانمان پیش بینی شده است .

علاوه بر این حوزه ها , یك حوزه انتخابیه در شهر اوكلاهماسیتی (مركز ایالت اوكلاهما) , دو حوزه انتخابیه در شهرهای كلیولند و كلمبوس درایالت اوهایو , یك حوزه انتخابیه درشهر شیكاگو مركز ایالت ایلی نویز , یك حوزه انتخاباتی در شهر اسكاتزدیل مركز ایالت آریزونا , یك حوزه انتخاباتی در شهر فیلادلفیا مركز ایالت پنسیلوانیا و یك حوزه انتخاباتی در شهر هوستون مركز ایالت تگزاس در نظر گرفته شده است .

همچنین برای شهرهای نشویل (ایالت تنسی ) , شهر آتلانتا (ایالت جئورجیا) , شهر تمپا (ایالت فلوریدا) و شهر دنور (ایالت كلرادو) هر كدام یك حوزه انتخاباتی در نظر گرفته شده است .

هموطنان ایرانی مقیم كالیفرنیا در هشت حوزه انتخاباتی در شهرهای ایراندیل , اورنج كانتی , داونی , اونتاریو , سن دیه گو , سن خوزه , اوكلند و سان فرانسیسكو آرای خود را در صندوقهای رای خواهند ریخت .

برای هموطنان ساكن در ایالت ماساچوست یك حوزه انتخاباتی در شهر بوستون ( مركز این ایالت ) و برای هموطنان ساكن در ایالت مریلند دو حوزه انتخاباتی در شهرهای پوتومك و بالتیمور و برای هموطنان ایرانی مقیم ایالت میسوری یك حوزه انتخاباتی در شهر سنت لوئیس پیش بینی شده است .

همچنین هموطنان ایرانی مقم ایالت می سی سی پی در شهر جكسون و هموطنان مقیم ایالت میشیگان در شهرهای دیترویتو و میناپولیس در حوزه های انتخاباتی پیش بینی شده , رای خود را در صندوقهای رای خواهند ریخت.

براساس این گزارش در ایالتهای منیه سوتا (شهر مینیاپولیس ) , واشنگتن دی سی (واشنگتن ) , ویرجینیا (شهر مناس ) و ویسكانسین (شهر میلواكی ) یك حوزه انتخابیه در نظر گرفته شده است .


باهنر : كاندیداهای با مقبولیت پایین , انصراف دهند

باهنر عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب گفت : كاندیداهایی كه مقبولیت پایین تری نسبت به بقیه دارند , انصراف دهند.

محمدرضا باهنر در پاسخ به سئوال خبرگزاری جمهوری اسلامی بر اینكه درخواست برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس برای انصراف كاندیداها را چگونه ارزیابی می كنید , اظهارداشت : من هم توصیه می كنم كاندیداهایی كه احساس می كنند از نظر مقبولیت و نظرسنجی ها در رتبه های پایینی هستند , انصراف دهند.

وی افزود : خیلی از كاندیداها توقع دارند كه بقیه منصرف شوند كه نتیجه بهتری در این صورت در انتخابات خواهیم داشت .

باهنر تاكید كرد كه انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری پرشور با حضور حداكثری مردم انجام خواهد شد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال اجماع میان كاندیدای اصولگرایان در روزهای باقی مانده تا انتخابات تصریح كرد , فكر می كنم تا پایان مرحله اول انتخابات , وضعیت كاندیداها به همین شكل ادامه پیدا خواهد كرد.

وی خاطر نشان كرد اگر انتخابات به مرحله دوم برسد , باید در این خصوص (اجماع كاندیداها) تصمیم گیری كرد.


توكلی : امید كم شدن نامزدهای اصولگرا منتفی نیست

احمد توكلی گفت : امید كم شدن تعداد چهار نامزد اصولگرا در روزهای آخر انتخابات منتفی نیست .

به گزارش خبرگزاری فارس احمد توكلی با بیان اینكه مصلحت كشور در این است كه یكی از چهار نامزد اصولگرا رئیس جمهور شود , بیان داشت : وقتی كشور دچار فقر , فساد و تبعیض است ما باید تحول ایجاد كنیم كه مبنای حركت تحول خواهی باید اعتقاد اسلامی و منافع ملی باشد.

وی اظهار داشت : وقتی مقام معظم رهبری تاكید می كنند كه دولت آینده باید اصولگرای اصلاح طلب باشد به معنای اینست كه ما باید به كسی رای دهیم كه سیاست های 16 سال گذشته را قبول نداشته باشد .

تخلفات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نمایش درآمد

نمایشگاهی از تخلفات تبلیغاتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرمانداری تهران برپا شد.

در این نمایشگاه بیش از 300 مورد تخلف تبلیغاتی وجود دارد كه حدود 20 مورد آن به صورت پانل به نمایش در آمده است .

این نمایشگاه در حال حاضر برای بازدید مسئولان مرتبط با انتخابات دایر است و امكان بازدید عمومی از آن میسر نیست , اما احتمالا پس از برگزاری انتخابات این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته می شود.

تخلفات تبلیغاتی جمع آوری شده , آثاری هستند كه توسط ستادهای تبلیغاتی نامزدها از جنس غیر از كاغذ تهیه و در سطح شهر نصب شده بودند.

این تخلفات انتخاباتی توسط تیم های گشت زنی فرمانداری تهران شناسایی و جمع آوری شده اند.


قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی منصوب شد

رئیس قوه قضاییه , طی حكمی « سیداحمد زرگر » را به عنوان سرپرست هماهنگی و نظارت بر رسیدگی به پرونده های جرایم انتخاباتی سراسر كشور منصوب كرد.

به گزارش ستاد انتخابات كشور نماینده قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی از دیروز در ستاد انتخابات كشور مستقر شده است .

حضور قاضی ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در ستاد انتخابات كشور به درخواست « سیدعبدالواحد موسوی لاری » وزیر كشور از قوه قضاییه صورت گرفته است .

این برای نخستین بار است كه در روند برگزاری انتخابات یك قاضی به صورت ویژه از طرف رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی منصوب می شود.

زرگر در زمان حاضر نماینده ویژه رئیس قوه قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است .


فقط یك نامزد انتخاباتی فیلم تبلیغاتی خود را به صداوسیما ارائه كرده است

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما گفت : با توجه به مهلت كم برای ارائه فیلم های تولیدی نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری , به جز محسن مهرعلیزاده , هنوز هیچ نامزد دیگری فیلم تولیدی خود را به این ستاد تحویل نداده است .

وی افزود : با توجه به مكاتبات پیشین با ستاد انتنخاباتی نامزدها , مقرر شده است فیلم های تولیدی نامزدها تا 48 ساعت قبل از زمان پخش به ستاد انتخابات صدا و سیما تحویل شود.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما با رد ادعای یك پایگاه اینترنتی مبنی بر ممانعت این سازمان از پخش فیلم تولیدی آقای هاشمی رفسنجانی از صدا و سیما گفت : هنوز فیلم تولیدی آقای هاشمی رفسنجانی به صداوسیما تحویل نشده و ادعای این پایگاه اینترنتی كاملا كذب است .

بر پایه این گزارش , دبیر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما با اشاره به اینكه برنامه های انتخاباتی باید به تایید كمیته بازبینی برسد اضافه كرد فیلم های تولیدی ارائه شده پس از بازبینی و تایید این كمیته شامل نمایندگان ویژه وزیر كشور , دادستانی كل كشور , شورای نگهبان قانون اساسی و سازمان صدا و سیما , برای پخش به شبكه یك سیما و شبكه خبر تحویل می شود.

وی افزود : فیلم های تولیدی نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده به این شرح كه از قبل به اطلاع همه نامزدها رسیده است پخش می شود.

نوبت اول نوبت دوم

محمدباقرقالیباف 84,3,2284,3,18

مهدی كروبی 84,3,2284,3,18

محسن رضایی 84,3,2384,3,19

مصطفی معین 84,3,2384,3,19

علی لاریجانی 84,3,2484,3,20

محسن مهرعلیزاده 84,3,2484,3,20

محمود احمدی نژاد84,3,2584,3,21

اكبر هاشمی رفسنجانی 84,3,2584,3,21


معاون ستاد كل نیروهای مسلح : حضور بسیجیان در هیاتهای اجرایی و نظارتی انتخابات بلامانع است

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح گفت : نیروهای مسلح در صورت درخواست مسئولان ذیربط , برای برقراری امنیت انتخابات همكاری می نمایند و در غیر این صورت هیچ نقشی در امور اجرایی و نظارتی نخواهند داشت .

سردار افشار اظهار داشت : بسیجیان تنها حین خدمت عضو نیروهای مسلح محسوب می شوند و فعالیت سیاسی آنها بدون استفاده از عنوان و لباس بسیج بلامانع است . از جمله حضور آنها در هیئت های اجرایی و نظارتی نیز مجاز می باشد.

معاون فرهنگی ستاد كل نیروهای مسلح با تاكید مجدد از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری خواست تا از طرح مطالب مربوط به نیروهای مسلح خودداری نمایند.

وی همچنین طرح كاهش مدت خدمت سربازی و تقسیم آن به موضوعات مختلف از سوی یكی دیگر از نامزدهای انتخاباتی را مغایر تدابیر ابلاغی دانست و اظهار داشت : همانطور كه به مسئولین ذیربط و رسانه ها نیز ابلاغ شده است , هرگونه نظرات و پیشنهادات در خصوص مقررات خدمت وظیفه عمومی را به ستاد كل نیروهای مسلح ارسال نمایند و قبل از تصویب از مطرح نمودن پیشنهاد در رسانه ها كه موجب تشویش خاطر , زیان و مشكل برای جوانان و خانواده های آنان می گردد خودداری نمایند.

روزنامه شرق

احمدى نژاد: برخى كاندیداها انصراف مى دهند

محمود احمدى نژاد با بیان اینكه برخى كاندیداها با یكدیگر ائتلاف مى كنند و برخى نیز كنار مى روند، گفت: همان طور كه قبل از ثبت نام داوطلبان شركت در انتخابات آرایش كاندیداها تغییر كرد، تا زمان برگزارى انتخابات نیز آرایش كاندیداها عوض خواهد شد.وى در سالن آزادى تربیت بدنى شهرستان بجنورد افزود: معتقدم دولت آینده دولت عدالت خواه است و با استقرار مدیران دلسوز و مومن در كشور تا چهار سال آینده، وضعیت زندگى و روحیه مردم بهبود خواهد یافت. احمدى نژاد افزود: امروز مسئولیت و رسالت ما ساختن كشورى پیشرفته، مرفه و نمونه در جهان است تا مقدمات برپایى حكومت عدل جهانى فراهم شود. این نامزد انتخابات ریاست جمهورى ۱۵ خرداد را روز مبداء انقلاب اسلامى توصیف كرد و گفت: انقلاب اسلامى تداوم نهضت انبیا و گامى بلند براى رسیدن به هدف پیامبران و امامان بوده است و رمز ماندگارى آن اتصال به نقطه هستى بخش است. احمدى نژاد افزود: نقطه كمال حاكمیت دین روزى است كه منجى عالم بشریت حكومتى درخشان را در جهان تشكیل دهد و امروز انقلاب اسلامى در این مسیر قرار گرفته است. وى در بخش دیگرى از سخنان خود با بیان اینكه نتایج حسابرسى ها نشان مى دهد ۶۰ درصد هزینه هاى دولت مصرفى و تنها ۴۰ درصد براى حقوق كاركنان و كارگران دولت است، افزود: در حالى كه كارشناسان مى گویند بودجه هاى جارى دولت فقط تا ۱۰ درصد قابل صرفه جویى است، اما ما مى گوییم با صرفه جویى یك درصد از بودجه ظرف ۵ سال آینده مى توان مشكلات كشور را حل كرد. وى افزود: شهردارى تهران در طول فعالیت خود توانست با صرفه جویى در هزینه هاى مصرفى، صندوق حمایت از ازدواج جوانان تشكیل دهد و ضمن نوسازى و تجهیز مدارس، ۲۰۰ پارك جدید در سطح شهر احداث كند و به اندازه ۸ سال خدمت ارائه دهد، اما برخى براى خدمتگزارى اراده اى از خود نشان نمى دهند و با اشرافى گرى داعیه حفظ آبروى نظام را دارند. احمدى نژاد در پاسخ به سئوالى درخصوص هزینه هاى تبلیغات انتخاباتى گفت: من بودجه اى براى تبلیغات ندارم و ستادهاى حمایت مردمى از اینجانب را جمعى از دوستان با پول هاى حلال ایجاد كرده اند و معتقدم كسانى كه از پارچه هاى دویست مترى براى تبلیغات خود استفاده مى كنند، هنوز مردم ایران را نشناخته اند. وى متذكر شد كه به هیچ حزب و گروهى وابسته نیست و هیچ یك از جریانات سیاسى مرسوم در كشور (چپ و راست) از وى حمایت نمى كنند.


احمدى نژاد جلوه آبادگران است

ایلنا: رئیس ستاد انتخاباتى محمود احمدى نژاد گفت: حضور محمود احمد نژاد در شهردارى به رغم تمام تنگنا ها و كارشكنى هاى نهاد هاى دولتى با تدبیر او منشاء تحول عظیم شده است.مسعود زرى بافان افزود: برخى مسئولان در كشور ما عادت دارند كه وقتى در كارى  مشكل پیدا مى كنند، از نداشتن اختیارات صحبت كنند اما دكتر احمدى نژاد با تدبیر خود تمام موانع و مشكلات را پشت سر گذاشت و با وجود اینكه او را به جلسه هیات دولت هم راه ندادند، باعث تحولات جدى در شهردارى تهران شد و همین ویژگى  او باعث باز شدن شخصیتش و جلوه یافتن ائتلاف آبادگران شد.وى تصریح كرد: احمدى نژاد در عمل نشان داد كه مى شود و مى توانیم و ثابت كرد كه افراد دین باور مى توانند به مردم خدمت كنند.او با اشاره به اینكه در سفر هاى احمدى نژاد استقبال گسترده اى از او مى شود، افزود: نامه هاى متعددى كه براى وى ارسال و تماس هاى مكررى كه با ستاد حاصل مى شود، حاكى از ابراز لطف و احساسات مردم نسبت به او است و نشانگر وضعیت مطلوب وى در عرصه انتخاباتى به رغم تبلیغات اندك است، ضمن اینكه احمدى نژاد دیرتر از تمام كاندیدا ها وارد عرصه رقابت شده است.وى در پایان گفت: آبادگران ائتلافى یكپارچه با هویت مشخص است و مردم هم آبادگرانى ها را به خوبى مى شناسند هر چند كسانى سعى مى كنند خود را به این ائتلاف بچسبانند و از آن به نفع خود استفاده كنند اما آبادگران جریانى مستقل است كه خودش تصمیم مى گیرد و موضعش را اعلام مى كند.

سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com


رایس در برابر یك زن ایرانى

محسن رضایى گفت: اگر لازم باشد یكى از بانوان ایرانى را روبه روى خانم رایس قرار خواهم داد تا اثبات كنیم كه توانایى و ظرفیت و هوشمندى زنان ایرانى برتر از بسیارى از زنان جهان است.وى روز گذشته در جمع هنرمندان نخبه كشور افزود: اساساً اداره بعضى از وزارتخانه ها همچون وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان با روح و روان خانم ها بیشتر سنخیت دارد تا آقایان.رضایى با تاكید بر حضور زنان در مسائل اساسى و استراتژیك كشور گفت: نبایستى با حضور بانوان به صورت تشریفاتى برخورد كرد.


اگر دولت هاى گذشته بیایند مشكلات حل نمى شود

محسن رضایى گفت: در حال حاضر كشور با فرصت هاى خوبى روبه رو است به طورى كه دولت آینده با استفاده از این فرصت ها مى تواند ایران را به كشورى مقتدر در خاورمیانه و جهان تبدیل كند.او در جمع مردم اراك مواضع چهارساله آینده دولت كارآمد مردمى را براى مردم تشریح كرد و مشكل دولت پیشین را استفاده نكردن از موقعیت هاى موجود جامعه خواند و افزود: ما با فرصت هایى كه در كشور داشته ایم و داریم مى توانیم بسیارى از مشكلات جامعه را حل كنیم كه از جمله این مشكلات مشكل بیكارى است و اگر دولت هاى پیشین بر سر كار آیند باز همان ساز و كار گذشته باقى خواهد ماند و هیچ تغییر و تحولى در كشور رخ نخواهد داد.رضایى در ادامه گفت: برخى ها معتقدند كه باید نظام در كشور عوض شود و برخى ها مى گویند مردم باید این نظام را تحمل كنند ولى من بر این اعتقاد هستم كه مردم نباید زندگى شان را فداى حاكمیت كنند چرا كه باید اتفاق جدى در كشور رخ دهد و آن تغییر آرایش قدرت است كه اگر ما آرایش قدرت را در كشور تغییر دهیم مى توانیم آرایش مدیریتى را نیز تغییر دهیم.وى همچنین گفت: ما نیازمند تغییر جدى در كشور هستیم، ما نباید به مردم جامعه دروغ بگوئیم اگر كه نمى توانیم مشكلات كشور را حل كنیم به دیگران اجازه دهیم كه كار كنند، ما با داشتن صداقت مى توانیم تغییرات جدى در سیستم مدیریتى كشور به وجود آوریم، ما باید سعى كنیم عملكرد قوه قضائیه، مجلس و دولت را طورى عوض كنیم كه در خدمت ملت باشند.در پایان سخنرانى محسن رضایى به سئوالات پاسخ گفت. وى در پاسخ به این سئوال كه برنامه هاى شما براى نسل جوانان چه مى باشد؟ گفت: جوانان كشور مشكل ساز نیستند بلكه مشكل گشا هستند، ما باید كارى كنیم كه در دولت آینده جوان بتوانند در عرصه هاى مختلف حكومت حضور داشته باشند.رضایى همچنین در پاسخ به سئوالى در خصوص توسعه سیاسى پایدار و اقتصادى گفت: در برخى از كشور ها توسعه سیاسى جوابگو نبوده است و در برخى كشور ها نیز توسعه اقتصادى جوابگوى حل مشكلات مردم نبوده است، ولى در نظام جمهورى اسلامى ایران تجربه نشان داده است كه توسعه سیاسى در كنار توسعه اقتصادى جوابگو است چرا كه ۱۶ سال گذشته نشان داده است كه لیبرال سرمایه دارى به تنهایى جوابگو نبوده و دوران آقاى خاتمى هم لیبرال دموكراسى جوابگو نبوده است ما باید كارى كنیم این دو با هم آمیخته شود.


حضور مردم سركوب برنامههاى دشمن است

محسن رضایى كه در ادامه سفر هاى انتخاباتى خود به استان مركزى شهرستان اراك سفر كرده است نیز در دیدار با حجت الاسلام محسنى گرگانى، امام جمعه شهرستان اراك حضور مردم را در پاى صندوق هاى راى، سركوب برنامه هاى دشمن خواند و گفت: اگر مردم در پاى صندوق هاى راى حضور پیدا كنند آنان كه قصد دارند مشكلات عراق و افغانستان را براى ایران به وجود آورند برنامه هایشان با شكست مواجه خواهد شد.وى افزود: مردم با شركت در انتخابات بیشتر مى توانند به مردم سالارى دینى كه پایه گذار آن امام (ره) بوده است تكیه كنند و ما نباید بگذاریم كه انتخابات به دور دوم كشیده شود چرا كه اگر انتخابات به دور دوم كشیده شود رئیس جمهور با آراى پائین ترى انتخاب خواهد شد و دشمنان نظام به اهدافى كه دنبال آن هستند مى رسند.

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


مشكل از ۱۶ سال قبل است

ایسنا: محمدباقر قالیباف با اعتقاد به این كه مشكلات امروز جامعه به اقدامات ۱۶-۱۵ سال قبل برمى گردد، گفت: البته در این شانزده سال كارهاى خوبى هم شده است، اما امیدوارم مردم با شركت در انتخابات طورى تصمیم بگیرند كه گذشته تكرار نشود. وى در شهرستان سپیدان به مردم تعهد داد كه در صورت پیروزى در انتخابات ریاست جمهورى طورى رفتار كند كه زندگى مردم بهتر شده باشد و گفت: در صورت پیروزى من در مدیریت تغییراتى اساسى انجام خواهد شد و جوانان و مردم نقش فعال ترى ایفا خواهند كرد.


بى عدالتى زیبنده انقلاب اسلامى نیست

محمدباقر قالیباف در جمع مردم ارومیه گفت: اختلافات طبقاتى و بى عدالتى هاى امروز در كشور زیبنده انقلاب اسلامى نیست. وى در ادامه گفت: اكنون وظیفه همه ما این است كه اجازه ندهیم وضع موجود كه در واقع عملكرد گذشته است، استمرار یابد، باید با مشاركت حداكثرى در پاى صندوق هاى راى آینده خود را چنان رقم بزنیم تا قدرت و ثروت به دست صاحبان اصلى خود یعنى مستضعفان و كسانى كه همواره براى امنیت و پیروزى كشور تلاش كرده اند، قرار بگیرد. وى افزود: به تمام مردم ایران قول مى دهم، اگر توفیق خدمت در این مسئولیت را پیدا كردم به لطف خدا به گونه اى عمل خواهم كرد كه با عدالت و آزادى و نیز توسعه اقتصادى بعد از ۴ سال، نابسامانى ها و زندگى سخت حاكم در كشور پایان یابد. قالیباف همچنین گفت: در انتخابات نهم با لطف خدا و پشتوانه ملت به عنوان تغییر و انتقال قدرت از نسلى به نسل دیگر براى حیات مجدد انقلاب اسلامى تلاش خواهیم كرد.


اگر نتوانم كار كنم كنار مى روم

محمدباقر قالیباف در مسجد رسول الله شهر قزوین در میان جمعى از دانشجویان و فرهنگیان و ورزشكاران و دیگر اقشار مردم این شهر گفت: مبارزات جدى با آقازاده ها و عده اى كه از راه هاى غیرقانونى و زد و بند به ثروت رسیده اند دارم.وى افزود: اگر نتوانم براى مردم كار كنم كنار مى روم و بى جهت وقت مردم و خود را هدر نخواهم داد. البته كارى نخواهم كرد كه شرمنده مردم شوم. قالیباف در پاسخ به سئوالى در مورد مشكلات مدیریتى در كشور گفت: با مدیریت پشت میزنشین نمى توان مشكلات را حل كرد. من در نیروى انتظامى هفته اى یك بار به طور غیررسمى و غیرمترقبه براى سركشى میان نیروها مى رفتم و با مردم نیز ارتباط مستقیم داشتم. در دولت نیز ماهیانه به مردم گزارش كار خواهم داد. او در پاسخ به سئوالى در مورد حذف كنكور، مشكلات جوانان پس از دانشگاه از قبیل سربازى، ازدواج، اشتغال را بیان كرد و افزود: با توجه داشتن به كیفیت آموزش عالى و افزایش سطح مهارت ها در كنار افزایش كمى دانشگاه ها هم مى توانیم مسئله كنكور را حل كنیم و هم مى توانیم در حوزه اشتغال وضعیت بهترى داشته باشیم. وى در خصوص روحیه میلیتاریستى كه گفته مى شود عده اى به او نسبت مى دهند، گفت: در ماجراى كوى دانشگاه عده اى پاى برگه برخورد با دانشجویان را امضا كرده بودند كه خود مدعى حمایت از دانشجو بودند. اما من مخالفت كردم و با وجود اینكه پلیس بعدى از نظامى گرى را در خود دارد من در آن زمان نیز میلیتاریستى برخورد نكردم چه رسد كه در سیاست بخواهم این گونه باشم. قالیباف درباره حضور خود در پست هاى نظامى گفت: به جاى اینكه از من بپرسید چرا از كشورم دفاع كرده ام، به سراغ آنهایى بروید كه به جاى دفاع از میهن دنبال سیاسى كارى و فعالیت هاى اقتصادى رفتند و خود را سیاستمدار مى دانند.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


با اجماع قطعاً كنار مى روم

ایسنا: على لاریجانى گفت: اگر اصولگرایان و شوراى هماهنگى بر فردى به غیر از من به اجماع برسند، قطعاً به نفع او كنار خواهم رفت. وى در جمع مردم استان خراسان شمالى با بیان اینكه از ابتدا به عنوان كاندیداى اصولگرا پا به عرصه انتخابات گذاشته بار دیگر بر اصولگرا بودن خود تاكید كرد و گفت:  من از سوى شوراى هماهنگى انقلاب اسلامى به عنوان كاندیدا انتخاب شده ام و چنانچه این شورا فردى غیر از من را براى كاندیداتورى برگزیند قطعاً به نفع وى كنار خواهم رفت. وى كه دولت امید و هواى تازه را به عنوان شعار انتخاباتى خود برگزیده است،  با اشاره به برنامه هاى دولت امید افزود:  من به عنوان طراح دولت امید این تعهد را به مردم مى دهم كه با دانه درشت هایى كه دست در بیت المال دارند، مقابله كرده و آنها را به پاى میز محاكمه خواهم كشاند. وى در پاسخ به اینكه آیا قدرت مقابله با دانه درشت ها را دارید،  حمایت مردم را مهمترین ابزار در این امر دانست و افزود: قدرت ملت ایران بیشتر از دانه درشت ها است و اگر مردم حمایت كنند،  قطعاً بدون هیچ گونه ملاحظه اى با آنان برخورد خواهم كرد. او با اشاره به تاریخچه مبارزه با فساد در حكومت هاى ایران گفت: در دولت امید، مسئولى كه افراد زیر مجموعه اش دچار تخلف شوند مواخذه و بازخواست خواهد شد. لاریجانى همچنین قطع كردن دست مدیران از صحنه هاى اقتصادى سیاسى را از تعهدات دیگر دولت امید دانست و افزود: مدیران در دولت امید حق ندارند در فعالیت هاى اقتصادى و سیاسى دخالت كنند، مگر اینكه داراى شناسنامه مالى بوده و از آن ها تعهد گرفته شود. وى با اشاره به مشكلات جامعه امروز گفت: امروز بزرگترین خدمت به جامعه این است كه مسئولانى كه پست ها و سمت ها را مى گیرند، شغل را طعمه ندانسته و آن را به عنوان امانتى براى انجام خدمت قلمداد كنند. لاریجانى در پایان گفت: مردم مسئولان را انتخاب مى كنند تا مشكلاتشان حل شود نه اینكه براى آنها پس از وقوع جرایمى مثل قتل هاى زنجیره اى و حادثه بیجه سوگوارى كنند.


بر روى فقر خط قرمز مى كشم

ایسنا: على لاریجانى گفت: خط قرمزى بر روى فقر، تبعیض و فساد مى كشم و این امر جزء مطالبات واقعى مردم است. وى در جمع مردم سمنان افزود: ایجاد زمینه پیشرفت جوانان مهمترین وظیفه ما است و به جاى غوغاسالارى باید ذهن جوانان را به سوى علم و دانش سوق داد. او با بیان اینكه تا زمانى كه ایران در فقر به سفر مى برد، نمى توان نهضت نرم افزارى را پیاده كرد، گفت: من مى خواهم خط قرمز به روى فقر، تبعیض و فساد بكشم. براى نیل به این هدف باید دچار یك تحول عظیم در سیستم ادارى كشور شویم و با مدرن كردن این سیستم سطح معیشت كشور را بالا ببریم. لاریجانى با تاكید بر اینكه باید به تبعیض ها پایان داده شود، افزود: ورود برخى از مدیران به سمت هاى اقتصادى ضابطه اى ندارد. نباید اجازه داد این دسته از مدیران آبروى نظام را ببرند. سیستم ادارى ما اكنون پیر شده و باید پوست بیندازد. من به شما قول مى دهم دست كسانى را كه به بیت المال دست درازى كرده اند، قطع و رشوه خوارى را ریشه كن كنم و براى این كار نیز از بالا شروع خواهم كرد. وى در پایان اظهاراتش گفت: اعضاى كابینه ام را در اتاق هاى دربسته انتخاب نمى كنم، بلكه نخبگان امر را در سراسر كشور شناسایى خواهم كرد. على لاریجانى در پاسخ به این كه شنیده ها حاكى از ائتلاف در بین كاندیداهاى اصولگرایان براى معرفى یك نفر نهایى براى كاندیداتورى است، گفت: بنده امیدوارم كه این اتفاق بیفتد و ان شاءالله این اتفاق مى افتد.

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


مردم خواهان تجدیدنظرند

محسن مهرعلیزاده گفت: بى تفاوت بودن نسبت به سرنوشت و آینده هیچ حاصلى جز حسرت نخواهد داشت، پس «دست در دست هم دهیم به مهر و ایرانى آباد و آزاد بسازیم» كه هر ایرانى به ایرانى بودن خود افتخار كند. وى در جمع تعدادى از راى اولى ها درباره اهداف و برنامه هایش گفت: با یك نگاه واقع بینانه به وضعیت مردم متوجه خواهیم شد، آنها انجام اصلاحاتى در زندگى اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى خود را خواستار هستند. وى با بیان اینكه «راه را اشتباه انتخاب كرده ایم» افزود: در واقع مردم در بخش هاى مختلفى كه دچار كمبود هستند، خواهان تجدیدنظرند. وى در ادامه گفت: متاسفانه پس از پیروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال ۵۷ ما یك برنامه مشخص و علمى براى اداره كشور نداشته ایم و از طرفى مدیرانى كه از نظر فكرى با یكدیگر هماهنگ باشند، نداشتیم، در نتیجه زمانى كه قرار بود برنامه اى یا كارى انجام شود به دلیل نبود هماهنگى و وحدت فكرى در بین مدیران ارشد اهداف تحقق نمى یافت، هم چنین نبود یك نظام ادارى كارآمد نیز باعث مى شد كه برنامه ها در مسیر كارهاى ادارى غیرعملى قرار گیرد و گاهى نیز از مسیر اصلى خارج شود. مهرعلیزاده در ادامه خطاب به راى اولى ها گفت: امروز كشور به یك الگو براى اداره كشور نیازمند است؛ الگویى كه بر اساس آن در مسیر اصلى رشد و توسعه قرار گیریم و من نیز بر اساس الگوهاى موفق در كشورهاى پیشرفته دولت رفاه را انتخاب كرده ام. وى افزود: عزیزان من، زمان نخواهد ایستاد و هیچ دست غیبى از عالم خارج باعث ترقى ما نخواهد شد، این ما هستیم كه باید دست در دست هم دهیم به مهر تا كشور خویش را كنیم آباد. او با اشاره به این مطلب كه «شما آینده سازان این مملكت هستید»، افزود: شاید بارها این جمله را شنیده اید و به قولى به دید یك شعار به آن نگاه كرده اید، اما باید باور كنید كه ایران متعلق به شماست و باید آن را بسازید.


جوانان اندیشه نو مى خواهند

محسن مهرعلیزاده همچنین در دیدار جمعى از جوانان و دانشجویان رودهن و بومهن گفت: جمعیت ۶۵ درصدى جوان كشور، تفكر و اندیشه نو مى خواهد و برخوردهاى منطقى را مى پذیرد. وى افزود: نباید با برخوردهایى خشن با جوانان آنها را ناامید كرد، زیرا مردم پاسخ رفتارهاى نادرست را به موقع خواهند داد.


هرگز به نفع كاندیدایى انصراف نمى دهم

ایسنا: محسن مهرعلیزاده بر وحدت و اخوت شیعه و سنى و سایر ادیان الهى براى برقرارى امنیت ملى و حفظ تمامیت ارضى كشور تاكید كرد. وى در دیدار با سرپرست حوزه علمیه احناف خواف، قانونگرایى و اجراى كامل اصول قانون اساسى را جزء مهمترین برنامه هایش برشمرد و گفت: نمى توان گفت قسمت هایى از قانون اساسى درست است و قسمت هایى از آن به درد نمى خورد. وى افزود: در نظامى زندگى مى كنیم كه اسلامیت محور آن است و عدالت اجتماعى، دینى براى همه تفكرات و اقشار جامعه در قانون اساسى تصریح شده و نگاه متفاوت به اقلیت ها موجب كدورت و نارضایتى و در نهایت ناامنى مى شود كه نه شرط دین و نه شرط حكومت و نه شرط عقل است. مهرعلیزاده در حاشیه دیدار با روحانیون اهل سنت خواف گفت: آمده ام، مى مانم و هرگز به نفع هیچ  كاندیدایى انصراف نمى دهم و امیدوارم كه این انتخابات باعث عزت و حیثیت براى همه ایرانیان شود.


حمایت تبریزى ها از مهرعلیزاده

جمعى از بازاریان، صنعت گران و بازرگانان تبریزى مقیم تهران از محسن مهرعلیزاده حمایت كردند.

سایت مهرعلیزاده:www.mehralizadeh.ir


در دولتم همه یكسانند

ایرنا: مصطفى معین در جمع مردم اسلام آباد غرب گفت: در دولت من شیعه و سنى و همه مردم از حقوق شهروندى یكسان برخوردار هستند و در كابینه من از تمام استان ها و از همه اقلیت ها اعم از كرد، لر، بلوچ، ترك و عرب استفاده خواهد شد و در برنامه تبلیغاتى من اصلى ترین مخاطبان گروه هایى هستند كه حقوقشان تضییع شده و به حقوق اساسى آنها توجه نشده است. در دولت اصلاحات من به آنها توجه خواهد شد و همه مردم ایران از حقوق شهروندى یكسان برخوردار خواهند بود. او در ادامه گفت: گروه دیگر كه حقوق آنها تضییع شده زنان هستند. به رغم اینكه ۵۰ درصد جمعیت كشور را تشكیل مى دهند و حقوق این گروه نیز مورد تجاوز قرار گرفته اما در دوره جدید اصلاحات وضعیت زنان را تغییر خواهم داد و براى مردان و زنان حقوق یكسان قائل خواهم بود و در كابینه خود از هر دو گروه استفاده خواهم كرد.معین افزود: سومین گروهى كه حقوق آنان نیز تضییع شده جوانان هستند كه ۷۰ درصد جمعیت كشور را به خود اختصاص داده اند كه باید مورد توجه قرار گیرند. جوانى در فرهنگ ما یك جرم و گناه تلقى مى شود كه این در حالى است كه جوانى فرصت است، زیرا كه جوان پر از نشاط، تحرك، شادابى و انگیزه است و باید در همه مسئولیت ها حضور داشته باشد. جوانان نباید به جرم جوانى سركوب شده و مورد تحقیر قرار گیرند.وى در ادامه گفت: گروه دیگرى كه حقوق آنها تضییع شده دگراندیشان هستند. یعنى تمام ایرانیانى كه پایبند اصلاحات و میثاق ملى هستند. همه گروه هاى سیاسى و اجتماعى از حقوق مساوى برخوردار خواهند بود. وى افزود: به خاطر اهمیت آزادى و عدالت در كشور در عرصه جهان جدید كه جهان علم و تكنولوژى است، یك جبهه جدید به نام جبهه دموكراسى و حقوق بشر اعلام كرده و بر آن پافشارى مى كنم و امیدوارم به فضل رحمت الهى و پشتوانه همه ایرانیان بتوانیم از یك وحدت و امنیت ملى برخوردار بوده تا یك رئیس جمهورى مقتدر انتخاب كنیم.وى همچنین گفت: در دولت من اولین وجه دموكراسى، دموكراسى سیاسى است و بعد از آن نیز دموكراسى اقتصادى است. این مهم بدان معنا است كه تمام استان ها و مناطق كشور باید از فرصت اقتصادى یكسان برخوردار شوند. جامعه ما نباید جامعه دوقطبى باشد كه از یك طرف عده اى از ثروت بادآورده استفاده كرده و عده دیگرى از فقر اقتصادى رنج ببرند.معین افزود: سومین دموكراسى دولت من دموكراسى فرهنگى است كه باید در آن تحول عظیمى ایجاد شود.وى در پایان گفت: به شما خواهران و برادران تعهد مى دهم كه اگر دولت اصلاحات تشكیل شد سرلوحه كار من فقط و فقط یك كلمه است كه آن هم دموكراسى و فقط دموكراسى.


با حمایت نخبگان از هر مانعى مى توان گذشت

مصطفى معین در حضور مردم مهران گفت: با حمایت نخبگان مى توان از هر مانعى گذشت.معین انتخابات ریاست جمهورى را سرنوشت سازترین خواند و افزود: براى رشد و اعتلاى ایران اسلامى باید بیشتر در انتخابات شركت كنیم.وى بر ادامه اصلاحات تاكید كرد و گفت: رئیس جمهورى با حمایت نخبگان، مردم و دولت از هر مانعى خواهد گذشت.


سیاست قدرت نیست

مصطفى معین با تاكید بر اینكه سیاست قدرت نیست، گفت: سیاست و قدرت تنها وسیله اى براى خدمت به مردم است و من با استفاده از تجربیات ۲۵ ساله در مجلس و دولت با علم و آگاهى و براى كسب قدرت با هدف خدمت به مردم و رفع مشكلات پا به این عرصه گذاشته ام.وى در جمع گروهى از مردم سرپل ذهاب افزود: صادقانه خود را پایبند قانون اساسى مى دانم هر چند كه منتقد برخى از مواد قانون اساسى هستم و براى ورود به صحنه انتخابات و فعالیت در این عرصه وامدار هیچ كس نیستم و در این راه تنها مدیون مردم بزرگوار ایران اسلامى هستم.وى افزود: تنها براى اداى دین به مردم و برپایى عدالت و رفع تبعیض ها در انتخابات شركت كرده ام.معین با اشاره به اینكه راى ما نباید فله اى و احساسى باشد، گفت: ما حق داریم كه از حقوق اولیه خود دفاع كرده و با بصیرت و آگاهى كامل به دموكراسى و مردم سالارى در كشور راى دهیم و كشور ما در حال حاضر با مشكلات مختلفى مواجه است و بر همه ملت ایران واجب و لازم است كه با شركت در انتخابات به اصلاحات و دموكراسى راى دهند.


دولت من یك دولت آكادمیك است

مصطفى معین گفت: هیچ اقدام و تصمیمى در دولت من انجام نخواهد شد، مگر پشتوانه آن مسائل تحقیقى و پژوهشى باشد، یعنى دولت من یك دولت علمى و آكادمیك خواهد بود.وى در جمع مردم كرمانشاه افزود: در دنیاى امروز كه به عصر ارتباطات و تحولات شگرف علمى مشهور است، نمى توان جامعه را با روش هاى عوامانه اداره كرد.وى در ادامه گفت: بر همین اساس قوى ترین وزیر دولت من وزیر آموزش و پرورش خواهد بود كه براساس روش هاى دموكراتیك از سوى خود معلمان انتخاب مى شود و دو دستگاه علوم تحقیقات و فناورى و علوم پزشكى از اولویت بعدى برخوردارند چرا كه آینده صیانت از انسان در همه ابعاد وظیفه این دو دستگاه است.معین افزود: شجاع ترین وزیر من، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى خواهد بود تا با شجاعت و فرهیختگى از حقوق جوانان در همه عرصه هاى سیاسى، اجتماعى و آزادى جوانان دفاع كند.وى در ادامه گفت: در این انتخابات من خود را سخنگوى گروه هاى محذوف مى دانم.وى همچنین گفت: اگر همچنین من رئیس جمهور شوم خود را مجرى قانون اساسى به ویژه اصول مترقى ۱۵ و ۱۹ قانون اساسى مى دانم و جوانان آرمانخواه هستند و به خاطر آرمانخواهى خود باید به وضع موجود معترض باشند.وى در ادامه گفت: هنوز هم بعضى ها ذهنیت متحجرانه وجود دارند. معین افزود: ملت مستعد و بافرهنگ، و جوانان ما اجازه فرصت مجدد تفكرات واپس گرا حتى با زبان شرع به عنوان طالبانیسم در كشور را نمى دهند و ما در جامعه اى زندگى مى كنیم كه یك چهارم آن از آسیب هاى اجتماعى رنج مى برند و ۲۵ درصد آنها زیر خط فقر زندگى مى كنند، در این شرایط ما در محاصره آتش هستیم و احتیاج به وحدت ملى داریم.

سایت معین:www.moeen.ir


هاشمى قدرتمند و اصلح است

محمدعلى نجفى معاون برنامه ریزى ستاد تبلیغاتى اكبر هاشمى رفسنجانى گفت: اوضاع كشور چون از لحاظ داخلى و به ویژه خارجى در وضعیت خاص به سر مى برد و بر روى یك لبه تیغ حركت مى كند مى توانیم با عقلانیت و غلبه بر احساسات، انتخاب آیت  الله هاشمى رفسنجانى كه كارنامه درخشانى بین مردم دارد و از یك مدیریت استثنایى برخوردار است آن را به یك فرصت تبدیل و كشور را به سوى ترقى و پیشرفت رهنمون سازد. وى در جمع فرهنگیان و دانشجویان مراكز تربیت معلم استان تهران، به چگونگى حضور هاشمى در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى و توانمندى وى در صحنه هاى داخلى و خارجى نسبت به كاندیداهاى دیگر را برشمرد و گفت: مقام معظم رهبرى در جایى فرمودند الان روساى سه قوه زیر نظر آقاى هاشمى هستند ، برگزیده شدن ایشان به عنوان رئیس جمهور چه ارج و قربى برایشان دارد. وى افزود: آقاى هاشمى رفسنجانى گفته است در شرایط فعلى كشور اگر كاندیدا نشوند پیش خداى خود، اسلام و مردم مسئول خواهند بود، بنابراین ضمن احترام به دیگر كاندیداها به نظرم هیچ یك از هشت كاندیدا، قوى تر و اصلح تر از آقاى هاشمى رفسنجانى نیستند و ایشان ضمن اینكه در داخل كشور امتحان خود را پس داده و كارنامه قابل قبول بین مردم دارند در جهان نیز صاحب نظر و سیاستمدار برجسته شناخته شده و كسى است كه مى تواند با این همه تجربه و هشت سال دور بودن از كارهاى اجرایى با شناخت بیشتر وارد صحنه مدیریت داخلى و خارجى شود و كشور را در ابعاد مختلف فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و سیاسى هدایت و مدیریت نماید.وى سپس با بیان اینكه جهان بسیار سریع در حال تحول است و چیزهایى كه هشت سال پیش جزء مطالبات مردم بوده ولى الان نیست، گفت: ظرف این چند سال مسائل سیاسى هم با آن زمان فرق دارد. بنابراین همه فرهیختگان و دلسوزان نظام وظیفه دارند جامعه را نسبت به این امر آگاه كنند تا مردم با حضور پرشور وارد صحنه انتخابات شوند و با راى بالاى خود رئیس جمهورى را برگزینند تا ضمن مدیریت داخلى كشور در امور بین الملل با یك پشتوانه مردمى قوى حضور یابد و از حقوق حقه ملت در صحنه هاى مختلف جهانى دفاع نماید.یك فرهنگى شركت كننده در این همایش مردمى از نجفى پرسید: «جایگاه وزارت آموزش و پرورش در برنامه آقاى هاشمى رفسنجانى كجاست»، او پاسخ داد: همه مسائل از جمله مسائل فرهنگى به ویژه آموزش و پرورش در برنامه میثاق با مردم به طور شفاف گنجانده و آورده شده است ضمن اینكه افراد برجسته و آشنا به آموزش و پرورش به آقاى هاشمى تعهد داده اند پس از برگزیده شدن جناب هاشمى رفسنجانى به عنوان ریاست جمهورى برنامه عملى را ظرف مدت كمتر از یك ماه ارائه دهند.وى در خصوص پاسخ سئوال ادامه تحصیل فرهنگیان چنین گفت: براساس برنامه تنظیمى آقاى هاشمى قرار است حداقل پنج دانشگاه برجسته در سطح كشور به این امر اختصاص داده شود تا فرهنگیان بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند ضمن اینكه در خصوص وضعیت معیشتى فرهنگیان تدابیرى اندیشیده شده و راهكارهایى نیز پیشنهاد شده است و در این خصوص ده منبع تامین مالى غیر از دولت پیشنهاد شده كه جزء برنامه هاى آقاى هاشمى رفسنجانى است.معاون برنامه ریزى ستاد تبلیغاتى هاشمى همچنین در جواب این سئوال كه ایشان گفته اند: «من هاشمى دوم هستم» یعنى چه، گفت: همان طورى كه مى دانید ایشان در جایگاه ملى قرار دارند كه تمام اطلاعات به دستشان مى رسد چون هشت سال از كارهاى اجرایى به دور بوده اند این مدت نقاط قوت و ضعف را شناسایى و با یك دید و یك فكر جدید وارد انتخابات ریاست جمهورى شده اند و چنانچه به این سمت برگزیده شدند تلاش دارند با آموزه هاى جدید و به كارگیرى یك تیم قوى به حل مشكلات مردم بپردازند.معاون برنامه ریزى ستاد تبلیغاتى اكبر هاشمى رفسنجانى در ادامه گفت: برگزارى انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى واقعاً با انتخابات هاى گذشته فرق اساسى دارد چون اوضاع كشور هم از لحاظ داخلى و خارجى در یك وضعیت خاص به سر مى برد و مى توان گفت با شرایط پیش آمده بر روى یك لبه تیغ حركت مى كنیم اگر خوب حركت نكنیم و احساسات بر عقلانیت ها اثر بگذارد و فریب برخى از مسائلى كه بر پایه اصول منطقى و كشوردارى استوار نیست بخوریم امكان دارد دشوارى براى كشور با آراى تك تك نسنجیده مان رقم بخورد بنابراین انتظار مى رود آحاد جامعه به ویژه جوانان به این امر توجه كنند و با نمود عینى خود با انتخاب اصلح، عقلانیت خود را بروز دهند.


حمایت ۶۳ نفر از نمایندگان ادوار مجلس از هاشمى

در پى اعلام برنامه انتخاباتى هاشمى رفسنجانى كه داراى فرازهاى مهمى از مبانى اصلاحات است، طى دو روز گذشته تعداد ۶۳ نفر از نمایندگان ادوار گوناگون مجلس شوراى اسلامى تاكنون از این برنامه حمایت خویش را اعلام كردند.نام این نمایندگان ادوار مختلف مجلس به شرح زیر است:على محمد نمازى، جلال ساداتیان، غلامرضا گرزینى، سیدحسن موسوى پور، موذن زاده، سیدابوالقاسم حسینى، حسینى نسب، خاص احمدى، ابراهیمباى سلامى، سیدابوالفضل رضوى، سیدافضل موسوى، موسوى جهان آباد، نوبخت حقیقى، سیدحسین هاشمى، حسین هاشمیان، سیدمحمد هاشمى، عبدالرضا هاشم زایى، شیخ عبدالرحمان برزنجى، غلامحسین برزگر، محمد پیران، تكفلى، فرزاد رهبرى، سهیلا جلودارزاده، طه هاشمى، عبدالعلى زاده، رهبرى، اشرفى اصفهانى، كعبى، پیرنعمتى، احمدى، مختارى نجف آباد، رباطى، كوزه گرى، حسین مرعشى، اسحاق مدنى، حسین كمالى، عظیمى، محمد رئیسى، قلى شیخى، مجید دبستانى، عبدالعزیز دولتى بخشیان، روحى، علیرضا محجوب، دانش منفرد، محمدرضا واقفى، دكتر بیژن شهبازخانى، احمد ملازاده، حسین نجفى ثانى، ابوالفضل رحمانى، باقر كرد، پیرزاد، ابوالقاسم رضایى، سهراب عبدلى قشقایى، قشقایى، سیدحسین موسوى تبریزى، ناصرى، جبارزاده، قدرت علیخانى، آقارحیمى، محمدعلى كریمى، ابوالقاسم عابدین پور، شجونى و سیدجلال حسینى.


به مردم دروغ نگفته ام

مهدى كروبى گفت: عملكرد من در گذشته به گونه اى بوده است كه امروز با روسفیدى كامل در مقابل مردم ایستاده ام هیچ وقت به مردم دروغ نگفته ام و در مقابل سخنانى كه گفته ام بیدى نبوده ام كه با هیچ توفانى بلرزم.وى در جمع مردم شهر ازنا گفت: شما مى دانید كه در رابطه با این منطقه هر آنچه كه در توانم بوده است انجام داده ام اما اگر با یارى شما مردم راى بیاورم تحولى بزرگ در منطقه ایجاد خواهم كرد و بخش مهمى از بیكارى و مشكلات اصلى جوانان حل خواهد شد.


عدم مشاركت دیكتاتورى مى آورد

مهدى كروبى با اشاره به این كه جمهوریت نظام در تفكر امام (ره) به اندازه اسلامیت آن از اهمیت برخوردار است گفت: امام (ره) همواره به حضور مردم، راى آنها و نظر اكثریت مردم احترام مى گذاشتند و آن را بر همه امور مقدم مى شمرند.وى افزود: اما امروز نیز وضعیت همان گونه است و حضور مردم در عرصه انتخابات به معناى حفظ جمهوریت نظام است و عدم مشاركت آنها ممكن است حكومت را به سوى خودكامگى و دیكتاتورى هدایت كند.او با تشویق مردم براى حضور در پاى صندوق  هاى راى  درخصوص برنامه هاى انتخاباتى اش گفت: وعده هایى كه داده ام براى كسب راى نیست من همیشه حرف هایم را صادقانه زده ام و هیچ گاه با مردم دورویى نداشته ام.وى تنش زدایى و ایجاد روابط دوستانه با تمام كشورهاى دنیا جز رژیم اشغالگر قدس را با تكیه بر اقتدار ملى، سرفصل برنامه هایش در سیاست خارجى و ایجاد رفاه، آسایش و حل مشكلات معیشتى و اقتصادى را به عنوان مهمترین برنامه هایش در عرصه داخلى عنوان كرد.


شما من را مى شناسید

مهدى كروبى با اشاره به این كه امروز ۲۷ سال از انقلاب گذشته است و سوابق افراد در نزد مردم كاملاً آشكار و مشخص است گفت: شما من را مى شناسید و سابقه من را مى دانید، من جزء كسانى هستم كه هر قولى داده ام به پاى آن ایستاده ام و مردانه بر سر حرف هایى كه مى زنم مى مانم.وى در جمع مردم بروجرد افزود: من اهل حساب و كتاب هستم، از ۱۶ سالى كه در مجلس بوده ام، ۱۲ سال آن را رئیس و نایب رئیس اول مجلس بوده ام و به بودجه، منابع درآمد و مخارجى كه دولت انجام مى دهد، آگاهى و تسلط كامل دارم و براساس همین شناخت وعده پرداخت ۵۰ هزار تومان براى هر فرد ایرانى بالاى ۱۸ سال را داده ام.وى در ادامه گفت: بدانید كه این یك شعار تبلیغاتى نیست و براساس شناختى كه از مسائل مالى و برنامه و بودجه دارم و همچنین صحبت هایى كه با كارشناسان اقتصادى انجام شده است اعلام مى كنم كه این طرح كاملاً علمى و كارشناسى شده است.او رئیس جمهور را مجرى قانون اساسى و اجراكننده تمام اصول آن خواند و گفت: برخى اصول قانون اساسى كشور كه میثاق ملى ما است، معطل مانده است كه باید همه آنها مجدداً احیا شود و این وظیفه رئیس جمهور منتخب خواهد بود.وى برقرارى امنیت، رفاه و ایجاد آزادى در همه عرصه ها به ویژه اقتصاد و اندیشه را جزء اولویت هاى كارى دولت آینده اش برشمرد و آزادى در عرصه هاى اقتصادى را ایجاد فرصت هاى یكسان و برابر براى همه دانست و گفت: با رانت خوارى عده اى كه از فرصت هاى باد آورده استفاده مى كنند مبارزه خواهم كرد.كروبى با اشاره به این كه ادعاى به نتیجه رساندن صددرصد اهدافش را ندارد گفت: بخش قابل قبولى از كارهایى كه مدنظر دارم انجام خواهم داد و هرجا كه دیدم نمى توانم كارى انجام دهم با صراحت آن را با مردم در میان مى گذارم.


من معصوم نیستم

مهدى كروبى گفت: من معصوم نیستم و قطعاً قصور و كاستى هایى داشته ام اما نه دین خدا را ابزار كرده ام، نه از اصلاحات و سرنوشت مردم استفاده كرده و نه از امام و رهبرى خرج كرده ام. وى در جمع مردم اراك افزود: اگر خداوند توفیق خدمت دهد مى خواهم صادقانه از دین، نظام، ارزش ها و رهبرى دفاع كنم اما با قرائت امام (ره) نه با تفكر متحجرانه و نه با روش روشنفكران مریض یا غرب زده، زیرا معتقدم قرائتى كه امام(ره) از حاكمیت بر مردم داشت، مدرن ترین تفكر بشر امروز است. كروبى با بیان این كه دموكراسى دینى از موضوعات مهم و قابل بحث در جوامع مختلف حتى غربى است، گفت: هیچ وقت نباید از هویت، انقلاب و استقلال نظام عبور كرد، ما مى توانیم با تعامل و گفت وگو و رایزنى با جهان پیام صلح و دوستى خود را همراه با حسن نیت به آنان برسانیم اما برخى مى خواهند با عبور از همه این امور تنها به صرف رابطه برقرار كردن، نام و قدرت را براى خود به ارمغان آورند. او در مورد سیاست داخلى گفت: تلاش خواهم كرد تا با تشكیل یك دولت مقتدر و كارآمد از امنیت و حقوق مردم دفاع كنم و مشكلات جوانان را حداقل در بخش هاى اقتصادى و بیكارى حل نمایم.وى در ادامه گفت: باید براى ساختن ایرانى آباد و آزاد تلاش كرد و با تداوم آزادى اندیشه و آزادى بیان به این شعار رنگ تحقق پوشاند.


مردم با حضور جواب سختى به دشمنان مى دهند

مهدى كروبى گفت: جریانى در خارج از كشور علیه نظام شكل گرفته است كه نمى خواهد انتخابات گرم باشد اما همه مردم، مسئولان و علاقه مندان نظام با حضور هر چه بیشتر خود در پاى صندوق هاى راى جواب محكمى به دشمنان خواهند داد. وى در جمع مردم دورود افزود: از صدا و سیما مى خواهم كه حداقل دو یا سه دقیقه از حضور مردم در پاى صحبت كاندیداها را پخش كند تا با نشان دادن حضور و صمیمیت مردم، چشم دشمنان كور شود. كروبى در مورد طرح پرداخت ۵۰ هزار تومان به هر ایرانى بالاى ۱۸ سال گفت: برخى مى گویند چرا تا به حال كه در مجلس بوده ام، این اقدام را انجام نداده ام كه در این رابطه دو دلیل وجود دارد؛ اول این كه این طرح در دستور كارهاى دولتى است و مسئول بودجه بندى قوه  مجریه است و قوه مقننه فقط آن را تثبیت مى كند و دوم این كه این موضوع نیاز به درآمدهاى بالاى دولت دارد. وى افزود: اگر مردم مرا به عنوان رئیس جمهور بپذیرند تحولى در این استان ایجاد خواهم كرد كه طى چند سال مشكلات این استان مرتفع شود.

سایت كروبى:www.vefagh.com


روزنامه کیهان

اینها بهانه است

قرار این بود -و انتظار هم- كه نامزدهای اصولگرا براساس فرمول تعریف و توافق شده ای كه مقبولیت و كارآمدی از شاخصه های اصلی آن بود، روی یك كاندیدا به وحدت برسند و بقیه به نفع نامزد نهایی انصراف داده و توان و امكانات خود را

-اگر متعلق به خودشان بود!- در حمایت از او به كار گیرند. ولی این انتظار منطقی و خداپسندانه كه هنوز هم طیف گسترده اصولگرایان با خوشبینی چشم به راه آن هستند تاكنون برآورده نشده است و برخی از شواهد و قرائن موجود نیز احتمال تحقق این خواسته را چندان قوی نشان نمی دهند. به یقین عواملی نظیر شیفتگی قدرت و زرق و برق كرسی ریاست باعث نشده است كه نامزدهای اصولگرا و یا حلقه های اولیه اطرافیان آنها، عهد پیشین را به فراموشی بسپارند چرا كه تشنگی قدرت و خیره شدن به زرق و برق ریاست نمی تواند و نباید در قاموس اصولگرایان جایی داشته باشد. و اما، اگر مانع وحدت اینگونه عوامل نیست -كه انشاءالله نیست- پس علت چیست؟

با توجه به شخصیت متعهد و انقلابی نامزدهای اصولگرا و با مروری گذرا به مباحثی كه در برخی از گفت و شنودها و رایزنی ها مطرح شده و می شود، بایستی چرایی این جدایی را در دو علت جستجو كرد، «نگرانی مقبولیت» و «دغدغه كارآمدی».

1- نامزدهای اصولگرا و حلقه اول اطرافیان آنها وقتی با این سؤال روبرو می شوند كه چرا با وجود ضرورت غیرقابل تردیدی كه برای وحدت نظر و معرفی كاندیدای واحد احساس می شود، از انصراف و كناره گیری به نفع یكی از چند كاندیدای اصولگرا طفره می روید؟ پاسخ می دهند كه كمترین چشمداشتی به كرسی ریاست جمهوری نداریم و برای رسیدن به قدرت و امكانات پیرامونی آن، كیسه ای ندوخته ایم ولی بیم آن داریم كه اگر به نفع فلان كاندیدا كنار برویم، نامزدی كه نهایتاً در عرصه باقی می ماند، از مقبولیت لازم برخوردار نباشد و تمامی آراء اصولگرایان در سبد انتخاباتی او ریخته نشود.

این استدلال، هرچند كه از انگیزه ای پسندیده و غیرقابل سرزنش برمی خیزد ولی دو سؤال جدی را بی پاسخ می گذارد.

الف: اگر كناره گیری به نفع یك نامزد واحد -آنگونه كه ادعا می شود- احتمال كم شدن آراء وی را در پی داشته باشد، حضور تمامی نامزدهای اصولگرا در عرصه، نه فقط احتمال بلكه به یقین و بدون كمترین تردیدی، باعث شكسته شدن آرای اصولگرایان خواهد شد. بنابراین چگونه و با كدام محاسبه عاقلانه و منطقی می توان شكست «قطعی» را به بهانه كم شدن «احتمالی» آراء پذیرفت؟!

ب: اگر استدلال یادشده یعنی دغدغه كاهش آراء نامزد نهایی را بپذیریم -كه پذیرفتنی نیست- باید از نامزدهای اصولگرا و اطرافیان رده اول آنها پرسید كه چه راهی برای خروج از این دغدغه پیشنهاد می كنید؟ باقی ماندن تمامی نامزدها كه نه فقط راه عاقلانه ای نیست، بلكه نقض غرض است -آنگونه كه در بند الف به آن اشاره شد- بنابراین راه كار بعدی چیست؟... پاسخ این سؤال نه پیچیده است و نه پنهان. چرا كه یكی از راههای متداول برای ارزیابی میزان مقبولیت نامزدها، نظرسنجی است.

وقتی سخن به اینجا می رسد، برخی از نامزدها و اطرافیان آنها به نوسان در نظرسنجی ها اشاره می كنند و فراز و نشیب درصد مقبولیت نامزدهای نهایی را عذر موجهی برای كنار نرفتن خود و توجیه بی وجهی برای بلاتكلیف ماندن طیف گسترده اصولگراها می دانند كه باید گفت اولاً؛ نوسان در مقیاس یك یا دو درصد همواره وجود دارد و به بهانه آن نمی توان توافق روی یك كاندیدا را به تعویق انداخت، چرا كه در این حالت، اگر كنار رفتن به نفع دیگری، دغدغه یك یا دو درصد آراء كمتر را در پی داشته باشد، نتیجه قطعی باقی ماندن تا آخر خط، پراكندگی چند ده درصدی آرا خواهد بود.

ثانیاً؛ نتیجه نظرسنجی فقط یكی از راه كارها برای تصمیم نهایی است و هنگامی كه دو كاندیدا در نظرسنجی ها نزدیك به یكدیگر حركت می كنند باید مقبولیت آنها در عرض هم و مشابه یكدیگر ارزیابی شده و برای اتخاذ تصمیم نهایی به عوامل تعیین كننده و سرنوشت ساز دیگر مراجعه كرد كه در بند بعدی به یكی از بااهمیت ترین آنها اشاره می شود.

2- دومین دلیلی كه برخی از نامزدهای اصولگرا در بیان عدم انصراف خود و دلیل دورماندن از اتفاق نظر روی یك كاندیدای واحد مطرح می كنند «دغدغه كارآمدی» است.

با این توضیح كه علی رغم اعتراف به ضرورت معرفی كاندیدای واحد، این دغدغه را پیش می كشند كه فلان كاندیدای اصولگرا -هر كه باشد- از كارآمدی لازم برای تصدی ریاست قوه مجریه برخوردار نیست و چنانچه بر این كرسی بنشیند، ضعف كارآمدی او، جریان رو به رشد اصولگرایی را با برخی دشواری های احتمالی روبرو خواهد كرد.

این توضیح - یا توجیه- اگرچه بازهم مانند علت اول از خاستگاه و انگیزه ای سالم و پسندیده ریشه می گیرد -یا دستكم اینگونه به نظر می آید- ولی توضیح قابل قبولی برای دورماندن اصولگرایان از وحدت و تاكید روی یك نامزد واحد نیست. چرا كه میزان كارآمدی یك كاندیدا و اطمینان از توانمندی او برای اداره قوه مجریه كشور را نمی توان با تكیه و استناد به «شعارها» و «حرف های دهن پركن» ارزیابی كرد. چه بسیارند كسانی كه به هنگام سخن، آسمان و زمین را در چنبره تدبیر خود می دانند ولی هنگامی كه پای عمل به میان می آید، به قول حضرت امام(ره) «نمی توانند یك نانوایی را هم اداره كنند»! و....

برای ارزیابی میزان كارآمدی كاندیداها، مطمئن ترین راه مراجعه به سوابق آنها و مقایسه سوابق آنان با حوزه گسترده و فراگیر مسئولیت رئیس قوه مجریه است. این ارزیابی كار آسانی است و چنانچه نامزدهای اصولگرا و یا اطرافیان آنها حاضر به این ارزیابی منطقی نباشند، طیف گسترده اصولگرایان می توانند و باید، خودشان دست به كار شوند و با مراجعه به سوابق نامزدهای اصولگرا كه برای همگان شناخته شده و در دسترس است، ضمن احترام به سایر نامزدها، آن را كه سوابق مثبت اجرایی و مدیریت كلان در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، تبلیغاتی و... دارد به عنوان نامزد نهایی خود برگزینند.

در این ارزیابی باید توجه داشت كه ریاست جمهوری یك مسئولیت فراگیر و همه جانبه است، بنابراین، برای تصدی این جایگاه علاوه بر اصولگرایی -كه در همه نامزدهای اصولگرا مشترك است- كسانی از كارآمدی و صلاحیت بیشتری برخوردارند، كه سابقه روشن و مثبت و شناخته شده ای در مدیریت های كلان و فرابخشی كشور داشته و مدتی از عمر مدیریتی خود را در كانون ها و مراكزی گذرانده باشد كه سیاستگذار و تصمیم ساز در همه امور داخلی و خارجی كشور بوده اند تا از زیر و بم دستگاه های اجرایی باخبر باشند... و البته نه فقط سایر نامزدها، بلكه سایر مدیران اصولگرا و كارآمد نیز می توانند در كابینه ای شایسته سالار گردهم آیند و طعم شیرین مدیریت اصولگرایان را به مردم بچشانند.


آخرین رایزنی ها برای اجماع میان 4 نامزد اصولگرا

فعالان جبهه اصولگرایی با اشاره به اقبال و امید گسترده مردم برای تشكیل دولت اصولگرا از نامزدهای این جریان خواستند ضمن اجماع و گرد آمدن در تیم واحد، زمینه را برای اجماع ملی در انتخابات و پرهیز از پراكنده شدن آرای این جبهه فراهم كنند.

در این زمینه برخی خبرها حاكی از آن است كه دور تازه ای از رایزنی ها برای رسیدن به اجماع در میان 4 نامزد اصولگرا آغاز شده و احتمال می رود تا پایان هفته جاری اخبار تازه ای در این باره منتشر شود.

در این باره دكتر احمد توكلی رئیس مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به این كه تعداد كاندیداهای اصولگرا در روزهای آخر پیش از انتخابات كمتر شود تأكید كرد: رئیس جمهور خوب آن است كه خودش استقلال رأی دارد، فكور است، مسئولیت كارهای خود را می پذیرد و در عین حال با رهبر انقلاب هم مبناست.

توكلی گفت: رئیس جمهور اصولگرا و اصلاح طلب باید مقید باشد شرایط 16 سال گذشته را تغییر دهد و برای این كار حتما نسخه بومی داشته باشد.

براساس این گزارش كمال الدین شهریاری عضو شورای مركزی جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان ساخت: تلاش ها در جریان اصولگرا جهت رسیدن به اجماع هنوز متوقف نشده و شاید در هفته آخر به نتیجه مهمی برسیم و یكی دو كاندیدا در جهت ایجاد اجماع در این جریان، انصراف دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی عضو شورای مركزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: پیشنهاد می كنم كاندیداهای اصولگرا یك شورای حكمیت داشته باشند، به این ترتیب كه هركدام از آنان شخصیتی مورد قبول خود را برای عضویت در این شورا معرفی كنند و در نهایت هم به تصمیم نهایی آن كه با اكثریت آرا اتخاذ می شود، ملزم باشند.

وی كاندیداهای جریان اصولگرا را از وامدار بودن به اشخاص یا جریان ها نهی كرد و آنان را به جای هزینه های سنگین تبلیغاتی، به شیوه حضور رویارو و چهره به چهره با مردم فراخواند.

به موجب این گزارش مهدی نیكنامی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی همدان هم با بیان این كه فضای انتخابات نسبت به قبل شفاف تر شده، اظهار داشت: اصولگرایان باید بدانند كه تعدد نامزدهای همفكر، افكار عمومی را نسبت به آنان بی اعتماد می كند اما با وجود آن كه هنوز اجماع كاملی بین اصولگرایان صورت نگرفته، مردم مانند سابق سردرگم نیستند.

در همین حال ائتلاف بزرگ پیروان امام و رهبری استان قم در نامه هایی به آیات عظام و نیز اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به این كه تعدد نامزدهای اصولگرا موجب نگرانی رأی دهندگان شده و بیم پراكندگی آراء می رود، خاطرنشان ساختند: از محضر حضرات عالی استدعا دارد به هر نحو كه صلاح می دانید به نامزدهای محترم توصیه فرمایید جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی با راهكارهای عقلایی و پذیرفته شده، پدیده مبارك اجماع را بپذیرند و ان شاءالله با رأی بالایی كه مردم به نامزد نهایی خواهند داد، سرافرازی نظام اسلامی و یأس مجدد دشمنان را فراهم آورند.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر نماینده مردم اصفهان نیز با اشاره به آن كه نامه ای با عنوان گلایه از اصولگرایان تهیه كرده، به ایسنا گفت: مردم از اصولگرایان انتظار داشتند به میثاقی كه كرده بودند، عمل كنند تا آرامش به جامعه داده شود.

وی افزود: انتظار ما از شورای هماهنگی، آبادگران و ایثارگران این است كه با مشورت های لازم، كاندیداها در این فرصت كم به وحدت برسند و از بزرگترها الهام بگیرند.

محمود احمدی نژاد یكی از نامزدهای جریان اصولگرا كه در جمع مردم شهرستان بجنورد سخن می گفت، تأكید كرد: همان طور كه قبل از ثبت نام داوطلبان شركت در انتخابات، آرایش كاندیداها تغییر كرد، تا زمان برگزاری انتخابات نیز آرایش نامزدها عوض خواهد شد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم گفت: پیشنهاد تشكیل كابینه تلفیقی از سوی اصولگرایان امر خوبی است و كاندیداهای اصولگرا می توانند به تفاهم برسند و یك نفر را به عنوان كاندیدای نهایی معرفی كنند. نامزدهای دیگر هم می توانند با تعامل و تفاهم در دولت و مناصب مختلف حضور داشته باشند تا دولتی قوی بوجود آورند.

همچنین ناصر ایمانی كارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: وحدت اصولگرایان در حال حاضر یك ضرورت است و گزینش یك كاندیدا از بین اصولگرایان موجب خواهد شد آراء جریان اصولگرا در یك سبد جمع شود. معنای این امر پیروزی قطعی در انتخابات است.

این فعال سیاسی نیز ابراز امیدواری كرد در فرصت باقیمانده تا انتخابات، بین اصولگرایان وحدت حاصل شود و نامزدهای اصولگرا در قالب یك دولت دور هم جمع شوند و در دولت اصولگرای آینده، نامزد انتخاب شده را همراهی كنند.

به گزارش خبرنگار كیهان، شورای هماهنگی حزب الله استان گیلان هم با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به آقایان احمدی نژاد، رضایی، قالیباف، لاریجانی و هاشمی رفسنجانی، نسبت به نرسیدن اصولگرایان به یك نامزد واحد ابراز نگرانی كردند و در عین حال خاطرنشان ساختند: چه زیباست نشست ارزشمند شما فرزانگان و انتخاب یك نفر از میان خود.


بزودی اصولگرایان به اجماع می رسند

یك عضو فراكسیون اكثریت مجلس خبر از وحدت دو نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای آینده داد.

دكتر الهام امین زاده عضو كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت وگو با شبكه خبر دانشجو تاكید كرد: طی روزهای آینده دو نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری برای دست یابی به پیروزی در این دوره از انتخابات به وحدت خواهند رسید.

وی افزود: صحبت هایی میان اعضای آبادگران با نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است كه اگر اجماع بین سه نامزد اصولگرا انجام نشود حتما دو نامزد دیگر با یكدیگر به وحدت خواهند رسید.

وی با تاكید بر این كه رسیدن به وحدت در بین نامزدهای اصولگرای ریاست جمهوری، احتمال بسیار زیادی را در شرایط فعلی به خود گرفته است، تصریح كرد: آنچه هم اكنون، جریان اصولگرا به آن رسیده این است كه باید برای پیروزی در شرایط فعلی از ضرورت وحدت نظر و اجماع غافل نشد.

امین زاده درباره این سؤال كه آیا اجماع بین آقایان قالیباف، لاریجانی و احمدی نژاد منجر به پیروزی در مقابل هاشمی رفسنجانی خواهد شد یا نه؟ گفت: با توجه به نظرسنجی های موجود، اجماع بین نامزدهای اصولگرا، ضروری است و پیش بینی های خوبی نیز در این باره انجام شده است.


مصباح یزدی: چرا كسی از حاكمیت تفكر اسلامی حرفی نمی زند؟

آیت الله مصباح یزدی درباره ترویج انگاره های ضد ارزشی و همسو با مظاهر فرهنگی غرب از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد.

وی كه یكشنبه شب در همایش یك هزار نفری ناظران انتخاباتی شورای نگهبان مازندران در حسینیه عاشقان كربلای ساری سخن می گفت، با انتقاد از روند فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی گفت: تاكنون هیچ یك از نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری در مورد ضرورت احیای ارزش های دینی و دفع خطرهای فرهنگی از كشور سخن نگفته است.

وی با اشاره به شكسته شدن قبح تبلیغ برای ایجاد رابطه با آمریكا در افكار عمومی به وسیله نامزدهای انتخاباتی افزود: هم اكنون نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری تبلیغات برای ایجاد رابطه با آمریكا را جزو افتخارات خود می دانند در حالی كه در گذشته حتی یك دیپلمات نمی توانست حرفی از برقراری رابطه با آمریكا بر زبان جاری كند.

وی مهمترین وظیفه جمهوری اسلامی را احیای ارزش ها و حاكمیت تفكر اسلامی در جامعه بیان كرد و افزود: مردم باید هوشیار باشند و ببینند شعارهای كاندیداها چقدر با معیارهای امام خمینی، قوانین قرآن و سنت و وصیت نامه شهدا سازگاری دارد.

مصباح یزدی به سوء استفاده بدخواهان از مفهوم اقتضای شرایط اسلام اشاره كرد و افزود: در كجای اسلام شرایط اقتضا می كند كه 300 میلیون تومان خرج دكوراسیون دفتر یك وزیر بكنند و رقاص از ارمنستان بیاورند و جشن بگیرند!


مدیر عامل ایرنا: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری غیرقابل پیش بینی شده است

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: غیرقابل پیش بینی بودن نتیجه نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مهمترین ویژگی آن است.

عبداله ناصری در گفت و گو با ایسنا افزود: مهمترین ویژگی و ابهام این دوره غیرقابل پیش بینی بودن نتیجه انتخابات است، این امر بدین معنی است كه در این دوره از انتخابات به طور مشخص و جدی نمی توان پیش بینی كرد كه نام چه كسی در روز 27 خرداد از صندوق ها بیرون می آید.

ناصری نوع رفتار مردم و تعامل آنها نسبت به موضوع و مقوله انتخابات را غیرقابل پیش بینی خواند و گفت: نمی توان از نوع رفتار ملت یك استنباط و استنتاج مشخص داشت.

مدیرعامل ایرنا در ادامه با بیان اینكه بعد از تعطیلات نوروز، تاكنون به دلایل مختلف به دنبال نظرسنجی نرفته ایم، ادامه داد: با توجه به شرایط اجتماعی موجود بر این باوریم كه نظرسنجی ها قابل اتكا نیست.


نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس : رئیس جمهور نباید وامدار كسی باشد

رئیس جمهور آینده نباید وامدار كسی باشد و باید به آرمانهای انقلاب و اصول قانون اساسی پایدار بماند.

دكتر خوش چهره نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرگزاری فارس درباره ویژگی های رئیس جمهور آینده از دیدگاه امام اظهار داشت: ویژگی های یك رئیس جمهور سه بعد رفتاری، شخصیتی و دیدگاهی می تواند داشته باشد و از نظر ویژگی های دیدگاهی باید عدالت خواه و آرمان خواه بوده و در جهت منویات اسلام و مطالبات ملی حركت كند.

خوش چهره اضافه كرد: از نظر ویژگی های شخصیتی نیز رئیس جمهوری كه در آینده در مسند امور قرارمی گیرد باید ساده زیست، خداترس و شجاع باشد و به آرمانهای انقلاب وفادار بماند. وی همچنین اولویت دادن به گروه های محروم و مستضعف را در برنامه های رئیس جمهور آینده یك ضرورت دانست و گفت: رئیس جمهور باید در سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای خود به امور محرومان و مستضعفان جامعه، بیش از سایر اقشار توجه كند تا زندگی آنان نیز هم سطح سایر اقشار گردد.


رفسنجانی ، استفاده از نهضت آزادی در دولت را تكذیب كرد

دفتر هاشمی رفسنجانی نسبت به اظهارات یك عضو حزب كارگزاران در خصوص استفاده از عناصر نهضت آزادی در دولت احتمالی وی واكنش نشان داد.

به گزارش فارس، دفتر هاشمی رفسنجانی با تكذیب اظهارات محمد عطریانفر عضو شورای مركزی حزب كارگزاران كه گفته بود ایشان حتی از ملی مذهبی ها و اعضای نهضت آزادی نیز در دولت خود استفاده خواهد كرد، اعلام داشت؛ این اظهارات هیچ ارتباطی با آیت الله هاشمی رفسنجانی ندارد و ایشان ملتزم به خط حضرت امام خمینی هستند و در به كارگیری همكاران در همه حال، آرمانهای انقلابی و ارزشهای اسلامی را رعایت خواهند كرد.

این دفتر افزود: جناب آقای هاشمی رفسنجانی سخنگو ندارد و مواضع رسمی ایشان مستقیما توسط خود ایشان و یا اطلاعیه های رسمی دفتر ایشان اعلام خواهد شد.

دفتر هاشمی رفسنجانی با اشاره به اظهارات عطریانفر افزود: اینگونه افراد و این اظهارات در حدی از اعتبار نیستند كه دفتر اقدام به تكذیب آنها نماید. مردم نیز به خوبی می دانند كه چنین نسبت هایی با آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ تناسبی ندارند ولذا از این پس نیز به اینگونه اظهارات كه ممكن است در روزهای آینده تكرار شود، اعتنایی نخواهند كرد.

عطریانفر عضو شورای مركزی حزب كارگزاران پیش از این گفته بود: هاشمی از تمامی چهره هایی كه توان تاثیرگذاری در اداره بهتر كشور را داشته باشند، استفاده خواهد كرد، حتی اگر آن فرد عضوی از نهضت آزادی یا نیروهای ملی مذهبی باشد.


معاون صدا وسیما: روزانه 150 برنامه انتخاباتی از مراكز استان ها پخش می شود

در روزهای آینده برنامه های انتخاباتی صدا و سیما حال و هوای جدیدتری به خود می گیرد.

معاون امور مجلس و استان های صدا و سیما با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران اراك گفت: هدف صدا و سیما از پخش برنامه های جدید انتخاباتی ایجاد بستر مناسب برای مشاركت حداكثری خواهد بود.

علی كردان افزود: روزانه 150 برنامه انتخاباتی از مراكز استان ها پخش می شود. براساس نظرسنجی آمار مخاطبان سیمای استانها 73درصد و آمار مخاطبان صدای استانها 42درصد است كه در مقایسه با رسانه های دنیا در وضعیت مطلوب قرار دارد.


نتیجه رای گیری در نشست جامعه مدرسین

جامعه مدرسین عدم حمایت ازكاندیدای خاص را برگزید.

بنابر گزارش بازتاب، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم كه در چندماهه اخیر، بارها موضعگیری انتخاباتی را مورد بحث قرار داده بود، در آخرین جلسه خود، حمایت از هاشمی رفسنجانی را به رأی گذاشت.

در این جلسه از 32 عضو حاضر در جامعه مدرسین، 12 نفر به حمایت از هاشمی رفسنجانی رأی مثبت دادند و بقیه عدم حمایت ازكاندیدای خاص را ترجیح دادند. بنا بر اساسنامه این تشكل، اعلام موضع انتخاباتی جامعه مدرسین، نیازمند موافقت حداقل دوسوم اعضا یعنی 36 عضو از 55 عضو جامعه مدرسین است.


باز هم ممانعت از تبلیغات لاریجانی

گشت پلیس راه نیروی انتظامی در مسیر سبزوار به شاهرود اتوبوس حامل علی لاریجانی كاندیدای انتخابات رامتوقف و مانع از فعالیتهای انتخاباتی وی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی لاریجانی، به رغم توضیحات داده شده از سوی همراهان و ارائه حكم مأموریت، افسر گشت پلیس راه بی مورد بر توقف اتوبوس «هوای تازه» و «دولت امید» اصرار داشت.

به علت طولانی شدن مذاكرات همراهان و عدم رضایت افسر پلیس، لاریجانی نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خود شخصا از خودرو خارج و توضیحات لازم را به افسر گشت پلیس راه ارائه كرد. متأسفانه افسر مذكور توضیحات را نپذیرفت و بر توقف خودروی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اصرار داشت.

به رغم صراحت قانون در خصوص برخورد مؤدبانه افسران پلیس با مردم، افسر گشت مورد نظر و همراهان وی از برخورد محترمانه دریغ كردند.

توقف اتوبوس «دولت امید» 30 دقیقه به بهانه هماهنگی افسر مربوطه با فرماندهی طول كشید. توقف اتوبوس بدون اعمال قانون و بدون صدور برگ جریمه راننده برای تخلف احتمالی صورت گرفته بود كه لاریجانی خود شخصا دستور حركت را صادر كردند.

بنابراین گزارش خبرنگاران و عكاسان رسانه های گروهی مختلف شاهد این ماجرا بوده و عكس، خبر و فیلم مربوط را تهیه كردند كه افسر پلیس راه نیروی انتظامی اصرار داشت در صورت تحویل فیلم عكاسی و فیلم دوربین تصویربرداری اجازه حركت اتوبوس را صادر خواهد كرد.

پیش از این در اصفهان و تربت حیدریه نیز حركتی مشابه علیه اتوبوس حامل دكتر لاریجانی صورت گرفته بود.

گفتنی است روز یكشنبه نیز مأموران نیروی انتظامی در خیابان وصال تهران دو خانم محجبه را كه از سوی ستاد دكتر لاریجانی در حال نظرسنجی بودند بازداشت و مانع از فعالیت آنها شده بودند كه مجموعه این اقدامات شائبه نوعی هماهنگی برای پیشگیری از تبلیغات انتخاباتی دكتر لاریجانی را قوت می بخشد.