تبیان، دستیار زندگی
چوبدار: تقویت شورا‌های حل اختلاف کمک موثری به محاکم خواهد بود/ باتجربه‌ها بکار گرفته شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از با تجربه ها در شورای حل اختلاف


چوبدار: تقویت شورا‌های حل اختلاف کمک موثری به محاکم خواهد بود/ باتجربه‌ها بکار گرفته شوند


آسیب شناسی نهاد شورای حل اختلاف

یک وکیل دادگستری معتقد است که اعضای شوراهای حل اختلاف تخصص لازم، تجربه و دانش کافی برای حل و فصل دعاوی مردم را ندارند و بهتر است که از قضات با تجربه در این شوراها استفاده شود.

ناصر چوبدار در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره عملکرد شورا‌های حل اختلاف گفت: این شورا با عنوان نهادی که بتواند به محاکم دادگستری کمک کند بوجود آمده است که در درجه اول هدف از تاسیس این نهاد، ایجاد صلح وسازش در دعاوی مردم بود به نحوی که دعاوی مردم در این شوراها از طریق کدخدامنشی و یا احیانا از طریق داوری حل و فصل شود.

این حقوقدان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری نه نتها کاهش پیدا نکرده است بلکه در حال حاضر رو به افزایش است، هدف اصلی ایجاد شوراهای حل اختلاف که همانا کمک به محاکم دادگستری بوده، تحقق پیدا نکرده است.

وی با طرح این سوال که آیا واقعا اعضای شورای حل اختلاف تخصص لازم را برای حل و فصل دعاوی مردم دارند؟ گفت: از نظر بنده اعضای این شورا تخصص لازم، تجربه و دانش کافی برای حل و فصل دعاوی مردم حتی از طریق صلح وسازش و یا داوری را ندارند و نیاز است که از افراد باتجربه در این شورا استفاده شود و دستگاه قضایی باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند.

چوبدار با بیان اینکه باید تعداد قضات در شورای حل اختلاف افزایش یابد، گفت: به عنوان مثال در حال حاضر یک قاضی در چند شعبه حل اختلاف مستقر است و به فعالیت می‌پردازد که این موضوع نشان‌ می‌دهد که کیفیت عملکرد آن قاضی در شعبات مختلف مناسب نیست.

این وکیل دادگستری درباره معایب قانون شورای حل اختلاف اظهار کرد:چنین به نظر می رسد که قانون شورای حل اختلاف احیانا با اصل 159 قانون اساسی مغایرت دارد چرا که در اصل 159 قانون اساسی آمده است مرجع رسمی تظلمات و شکایات، دادگستری است و شورای حل اختلاف‌، دادگستری نیست.

این حقوقدان با بیان این که قانون شورای حل اختلاف در صدور آرا دارای پیچ و خم هایی است، تصریح کرد: اگر در لایحه جدید شورای حل اختلاف بتوانیم پیچ و خم‌های موجود را حذف کنیم و رسیدگی و اجرای آرای صادره را سهل‌تر کنیم بهتر به نتیجه می رسیم.

چوبدار با بیان اینکه اساسا رسیدن به صلح وسازش و هدایت افراد جامعه برای اینکه مسائل خود را از طریق صلح و سازش حل و فصل نمایند، امر پسندیده‌ای است ، گفت: اگر طرفین دعوی مشکلات خود را از طریق صلح وسازش حل وفصل کنند مطمئنا تبعات منفی دیگری را به دنبال نخواهند داشت چرا که مسایل ومشکلات خود را از طریق صلح و دوستی حل کرده اند.

وی با اشاره به ماده 8 قانون شوراهای حل اختلاف گفت: در این ماده، اگر طرفین دعوی، با هم تراضی کنند که از طریق صلح وسازش اختلافات خود را حل و فصل کنند باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایند در صورتی که کلیه امور مدنی و حقوقی ممکن است مسائل پیچیده‌ا‌ی باشند که طرفین دعوی گرچه تراضی می‌کنند ولی به علت عدم اشراف به قوانین و نیز به دلیل نداشتن تجربه کافی ممکن است دچار اشتباه شوند لذا بهتر است ماده 8 این قانون اصلاح شود به نحوی که اساسا مواردی را که این شورا می تواند رسیدگی کند معین شود بدون این که به طرفین دعوی محول کنند.

چوبدار با بیان اینکه اساسا رسیدن به صلح وسازش و هدایت افراد جامعه برای اینکه مسائل خود را از طریق صلح و سازش حل و فصل نمایند، امر پسندیده‌ای است ، گفت: اگر طرفین دعوی مشکلات خود را از طریق صلح وسازش حل وفصل کنند مطمئنا تبعات منفی دیگری را به دنبال نخواهند داشت چرا که مسایل ومشکلات خود را از طریق صلح و دوستی حل کرده اند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: باید مقرراتی را در شورای حل اختلاف بوجود آوریم که افراد جامعه در پاره‌ای از پرونده‌ها که سقف مالی محدودی دارد به این شورا مراجعه کنند.

وی با اشاره به شوراهای حل اختلاف تخصصی، گفت: در قانون شورای حل اختلاف، به ریاست قوه قضاییه تحت شرایطی اختیار داده شده است که شوراهای تخصصی را ایجاد کنند مانند شورای حل اختلاف صنفی یا شورای حل اختلاف ویژه امور رانندگی که بهتر است که این نوع شوراهای تخصصی را گسترش دهیم.

چوبدار تصریح کرد: بنده با تعطیل کردن شوراهای حل اختلاف موافق نیستم. در واقع وجود این شوراها تا حدودی مثبت است و اگر ایرادات این شوراها رفع و تقویت شوند می‌توانند به محاکم دادگستری و مردم کمک کنند.

این وکیل دادگستری در پایان اظهار کرد: مسائل کوچک مردم ونیز پرونده‌هایی که بار مالی کمتری را دارد بهتر است که در شوراهای حل اختلاف از طریق کدخدا منشی و صلح و سازش حل و فصل شود. همچنین بهتر است که از قضات باتجربه در شوراهای حل اختلاف استفاده کنیم.

بخش حقوق تبیان


منبع:ایسنا