تبیان، دستیار زندگی
شرکت گوگل با انتشار گزارش شفافیت خود در نیمه دوم سال 2012، اسامی کشورهایی که در 6 ماه اول سال درخواست حذف محتوی یا کسب اطلاعات کاربران را از این شرکت داشته‌اند،‌اعلام کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش گوگل  از در خواست های خاص دولت ها!


شرکت گوگل با انتشار گزارش شفافیت خود در نیمه دوم سال 2012، اسامی کشورهایی که در 6 ماه اول سال درخواست حذف محتوی یا کسب اطلاعات کاربران را از این شرکت داشته‌اند،‌اعلام کرد.

گزارش شفافیت گوگل از عملکرد کشورها در نیمه اول سال 2012 نشان می‌دهد بالغ بر 21 هزار درخواست برای دسترسی به اطلاعات کاربران از جانب کشورهای مختلف تسلیم این شرکت شده است.

گوگل

این گزارش نشان از افزایش شدید تجسس دولت‌ها در زندگی آنلاین شهروندان دارد. بیشترین درخواست‌ها توسط دولت آمریکا صورت گرفته و این دولت هفت هزار و 969 بار از گوگل درخواست اطلاعات کرده‌است. در بخش حذف محتوی کشور ترکیه رتبه اول را در جهان به دست آورده است.

شرکت گوگل، مشابه بسیاری از دیگر شرکت‌های ارتباطاتی و تکنولوژی، مرتبا درخواست‌هایی را از جانب موسسه‌ها و مراکز دولتی در سرتاسر جهان مبنی بر فراهم آوردن امکان دسترسی به محتوی اینترنت دریافت می‌کند. گوگل از سال 2009 تا به حال هر سال دو بار گزارش شفافیت خود را منتشر می‌کند و در آن به انتشار تعداد درخواست‌های دریافتی برای حذف محتوی یا کسب اطلاعات کاربران اقدام می‌کند.

بر اساس گزارش گوگل،‌گزارش شفافیت سال 2012 نشان از افزایش شدید درخواست دولت‌ها برای تجسس در زندگی آنلاین شهروندان دارد، تعداد درخواست‌ها در اولین سال انتشار این گزارش 12 هزار و 539 بوده است درحالی که این تعداد در گزارش اخیر به 20 هزار و 939 رسیده است.

بر اساس گزارش شفافیت 2012 گوگل، از ماه ژانویه تا ماه ژوئن 2012 کشورهای آمریکا، هند، برزیل، فرانسه، آلمان و بریتانیا به ترتیب بیشترین تعداد درخواستها را برای دریافت اطلاعات کاربران داشته‌‌اند. تعداد درخواست‌های آمریکا هفت هزار و 969، هندوستان دو هزار و 319، برزیل هزار و 566، فرانسه هزار و 546، آلمان هزار و 533، و بریتانیا هزار و 425 اعلام شده است.

بر اساس گزارش گوگل،‌گزارش شفافیت سال 2012 نشان از افزایش شدید درخواست دولت‌ها برای تجسس در زندگی آنلاین شهروندان دارد، تعداد درخواست‌ها در اولین سال انتشار این گزارش 12 هزار و 539 بوده است درحالی که این تعداد در گزارش اخیر به 20 هزار و 939 رسیده است

گوگل به کمتر از نیمی از درخواست‌های ارائه شده از جانب آلمان و فرانسه، 64 درصد از درخواست‌های بریتانیا و 90 درصد از درخواست‌های آمریکا توجه کرده و آنها را برآورده ساخته است.

به گفته این شرکت، سه دلیل اصلی دولت‌ها برای ارائه درخواست حذف محتوی دروغ بودن، خصوصی بودن یا امنیتی بودن آنها است. بر همین اساس ترکیه با 501 درخواست رتبه اول کشورهای درخواست کننده حذف محتوی را در گزارش شفافیت گوگل به دست آورده است و در پی آن آمریکا با 273 درخواست، آلمان با 247 درخواست، برزیل با 191 درخواست و بریتانیا با 97 درخواست به ترتیب بیشترین درخواستهای حذف محتوی را تسلیم گوگل کرده‌اند.

به طور کلی مقامات سیاسی در سرتاسر جهان هزار و 789 درخواست مبنی بر حذف محتوی را تسلیم گوگل کرده‌اند که هزار و 48 درخواست به 6 ماه آخر سال 2011 اختصاص دارد. از میان درخواست‌های ترکیه،‌148 درخواست صرفا با مصطفی کمال آتاترک،‌اولین رئیس جمهور ترکیه در ارتباط بوده است.

گوگل برای حذف این مطالب ضوابط خاص خود را دارد که بر اساس آنها برای حذف یا حفظ محتوی تصمیم‌گیری می‌کند. درخواست ارائه شده باید مشخص، مرتبط با وب‌سایتی خاص و از جانب مقام مسئولی مرتبط باشد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: همشهری آنلاین