تبیان، دستیار زندگی
زمانی که کار یا قرارهای مهمی دارید باید بیشتر حواستان را جمع کنید و بدانید چه چیزهایی را نباید بخورید. در این مطلب 4 نمونه از آن‌هایی که نباید بخورید را عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی بیرون از خانه کار مهمی دارید این‌ها را نخورید


زمانی که کار یا قرارهای مهمی دارید باید بیشتر حواستان را جمع کنید و بدانید چه چیزهایی را نباید بخورید. در این مطلب 4 نمونه از آن‌هایی که نباید بخورید را عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

یک جلسه‌ی کاری مهم دارید، می‌خواهید با دوستان قدیمی دور هم جمع شوید، با نامزدتان قرار گذاشته‌اید و غیره. همه‌ی این‌ها کمی دلهره برانگیز است دیگر لازم نیست نگرانی یا دلهره‌ی دیگری به آن اضافه شود. زمانی که چنین کار یا قرارهای مهمی دارید باید بیشتر حواستان را جمع کنید و بدانید چه چیزهایی را نباید بخورید. در این مطلب 4 نمونه از آن‌هایی که نباید بخورید را عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سیر و پیاز

سیر و پیاز خام

تا حالا شده با کسی که دهانش بوی سیر یا پیاز می‌دهد هم کلام شوید؟ خدا می‌داند آدم تا آخر مکالمه چه می‌کشد! اگر شما هم یک دل سیر پیاز خام و یا سیر میل کنید و با دوستان یا همکارانتان به گفتگو بنشینید مطمئن باشید شکنجه‌شان داده‌اید. تأثیر این دو ماده‌ی غذایی طولانی است و حتی تا روز بعد هم می‌ماند و اطرافیانتان به خوبی بوی آن را درک می‌کنند. از طرف دیگر خودتان نیز معذب می‌شوید و استرس می‌گیرید مبادا بوی دهانتان بقیه را اذیت کند.

البته که سیر و پیاز حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی هستند که برای مقابله با بیماری‌ها و حفظ سلامت بدن بسیار مفیدند. اما با این حال زمانی که بیرون از خانه قرار مهمی دارید از خوردن آن‌ها صرف‌نظر کنید.

اگر مشکل گاز معده‌تان ربطی به مصرف حبوبات نداشته باشد و مدت طولانی است

که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این مشکل ناشی از علائم عدم تحمل مواد غذایی یا علائم روده‌ی تحریک پذیر باشد

سیر و پیاز به دلیل سرشار بودن از ترکیبات گوگردی بودار باعث بد بو شدن دهان می‌شود. بعضی‌ها تصور می‌کنند بوی بد این مواد غذایی ناشی از خرده‌هایی است که در بین دندان‌ها گیر می‌کند و با یک مسواک ساده می‌توان از شر آن خلاص شد. اما قضیه به این راحتی‌ها هم نیست. روغن‌های بوداری که جذب خون می‌شود در سرتاسر بدن جریان می‌یابد و ریه ها نیز از این امر مستثنی نیست. تا زمانی که این مواد غذایی از بدن دفع نشده باشد نفس شما بو خواهد داد. علاوه بر این‌ها، قهوه، فراورده های گوشتی و دودی، ماهی ساردین و ماهی کولی نیز باعث بوی بد دهان می‌شود.

چه باید کرد؟

با وجود این که سیر و پیاز برای سلامتی بسیار مفید است اما زمانی که کار مهمی دارید از خیر این مواد غذایی بگذرید. اگر نمی‌توانید حداقل کمتر بخورید و آب فراوانی بنوشید. نوشیدن شیر نیز تأثیر ترکیبات بودار سیر را کاهش می‌دهد. می‌توانید با جویدن آدامس یا جعفری، آب نبات نعنایی یا نوشیدن چای نعنایی تا حدودی مشکل را حل کنید.

بتاکاروتنمی

هویج

در حالت عادی هر چقدر که می‌توانید هویج میل کنید اما اگر قرار مهمی دارید حواستان به رنگ نارنجی که مصرف زیاد هویج روی پوستتان به جای می‌گذارد باشد.

«کاروتنمی» نام یک نوع بیماری بدون آسیب است و مشخصه‌اش این است که با مصرف زیاد بتاکاروتن پوست نارنجی می‌شود. این مسئله بیشتر در بین گیاه‌خواران و کودکان دیده می‌شود. در واقع بعضی‌ها زمانی که هویج زیادی می‌خورند رنگ پوستشان نارنجی می‌شود. توجه داشته باشید مصرف زیاد قند، مصرف الکل و دهیدراته شدن یعنی از بین رفتن آب بدن باعث آسیب به پوست می‌شود. مصرف زیاد مواد غذایی صنعتی و چرب نیز باعث تشدید آکنه ها می‌شود.

در واقع پوست شما آینه‌ی رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان است. پس زمانی که قرار مهمی دارید حواستان به آنچه که می‌خورید باشد. همیشه سعی کنید به اندازه‌ی کافی آب بنوشید، خوب بخوابید و مواد غذایی متنوعی میل کنید. اسیدهای چرب امگا 3، زینک یا همان روی، ویتامین B  و ویتامین C برای پوست بسیار مفید هستند.

مارچوبه

مارچوبه

محققان معتقدند مصرف مارچوبه ادرار برخی را بد بو می‌کند. البته این مسئله در مورد همه صدق نمی‌کند. این تأثیر نیز به دلیل وجود ترکیبات گوگردی در مارچوبه است. زمانی که این ترکیبات از بدن دفع می‌شود باعث ایجاد بوی تندی می‌شود.

توجه داشته باشید چغندر نیز باعث می‌شود ادرار برخی از مردم قرمز شود. به نظر می‌رسد افرادی که دچار آلرژی غذایی یا کم خونی هستند حساسیت بیشتری هم به این مواد غذایی دارند.

البته مارچوبه بسیار مفید است. این ماده‌ی غذایی منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی بوده و همچنین سرشار از ویتامین B (اسیدفولیک) می‌باشد.

چه باید کرد؟

تا جایی که می‌توانید مصرف مارچوبه را کاهش دهید و آب زیادی بنوشید. توجه داشته باشید امکان دارد ادرار بد بو در نتیجه‌ی عفونت‌های مجاری ادرار باشد. اگر این مشکل طولانی شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

حبوبات

نخود و لوبیا

شاید گفتنش خیلی مۆدبانه نباشد اما حتماً خودتان هم می‌دانید که نخود و لوبیا باعث تولید گاز معده می‌شود. هر چه میزان مصرف این مواد غذایی بیشتر باشد گاز معده نیز بیشتر می‌شود.

نخود، لوبیا و کلاً حبوبات سرشار از فیبرهای محلول در آب هستند. زمانی که این فیبرها به روده می‌رسند و در نهایت هضم می‌شوند باعث تولید گاز می‌شوند.

توجه داشته باشید مصرف زیاد کلم، بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، گندم، مخمر، تخم مرغ و زیاده‌روی در مصرف لبنیات نیز همین خاصیت را دارند.

البته حتماً می‌دانید که مواد غذایی سرشار از فیبرها برای مقابله با بسیاری از بیماری‌ها مفید هستند و دستگاه گوارش را در سلامت نگه می‌دارند. محققان ثابت کرده‌اند که مصرف فیبرها برای مقابله با دیابت، کنترل میزان کلسترول خون و وزن بدن مفید است.

چه باید کرد؟

مصرف نعناع فلفلی، بابونه، بادرنجبویه، زنجبیل و شیرین بیان برای کاهش نفخ و گاز معده کمک می‌کند. این گیاهان را دم و میل کنید. توجه داشته باشید اگر مشکل گاز معده‌تان ربطی به مصرف حبوبات نداشته باشد و مدت طولانی است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این مشکل ناشی از علائم عدم تحمل مواد غذایی یا علائم روده‌ی تحریک پذیر باشد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مواد غذایی جدید، جایگزین همیشگی‌ها

مواد غذایی ناسالم: از این‌ها بپرهیزید

چه غذاهایی را باید کم مصرف کرد؟

اشتباهات مردم در غذا خوردن

5 دزد انرژی شناسایی شد!

4 عادت غذایی که شما را از درون پیر می‌کنند

5 ماده‌ی غذایی که در آشپزخانه‌ی متخصصان جایی ندارد

10 اشتباه رایج درباره غذاها

به کودکانتان از این غذاها ندهید!

خطاهای هفت‌گانه در محوطه‌ی آشپزخانه

نخریدنی‌های غذایی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.