تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با بیست و هفتم آبان 1391 هجری خورشیدی، دوم محرم 1434 هجری قمری و هفدهم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و هفتم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز شنبه برابر با بیست و هفتم آبان 1391 هجری خورشیدی، دوم محرم 1434 هجری قمری و هفدهم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

27 آبان 1358

دو هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، به امر امام خمینی(ره)، گروگان‏های زن و سیاه‏پوست آمریکایی، آزاد شدند.

27 آبان 1358

روزنامه نیویورک تایمز سخنرانی «امام خمینی»(ره) را هنگام پذیرش اسقف هانیبال برگینینی فرستاده ویژه پاپ، که حامل پیام میانجی گری پاپ در موضوع آزاد سازی گروگان های امریکایی بود، به چاپ رساند. امام در پاسخ این پیام فرمودند : ...«من خوشحال شدم که ایشان پیغام فرستادند تا نکاتی را به ایشان متذکّر گردم… ما پنجاه سال کشته دادیم و کشتارهای دسته جمعی از ما شد. در حبس بودیم، آنهم حبس های غیرانسانی که بهترین افراد این ملّت را در آنجا شکنجه های غیرانسانی می دادند و آقای پاپ اعظم به فکر این نیفتادند که از این ملّت مستضعف پشتیبانی کنند و یا لااقل میانجیگری کنند که کار تر رئیس جمهور آمریکا دست از سر این مستضعفین بردارند.»

27 آبان 1357

دولت نظامی «ازهاری» که پس از دولت شریف امامی تشکیل شده بود؛ با سیاست «مشت آهنین» و برای سرکوب اعتراضات مردمی با 191 رای موافق و 27 رای مخالف از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت.

27 آبان 1356

ایرانیان مقیم فرانسه به دنبال ورود «محمدرضا پهلوی» و «فرح دیبا» به این کشور، تظاهرات گسترده ای علیه حکومت پهلوی برگزار کردند. محمدرضا پهلوی که از 23 آبان در امریکا بسر می برد و در آنجا نیز با مخالفت های گسترده روبرو شده بود، با این اعتراضات شدیدا تحقیر شد و وجهه خـود را نزد دولت های غرب از دست داد.

27 آبان 1348

دانشگاه تبریز، در زمان ریاست هوشنگ منتصری به منظور تقویت رشته ریاضی، 17 ریاضیدان هندی را به عنوان استاد استخدام کرد.

27 آبان 1344

قرارداد نخستین مشارکت شرکت ملی نفت ایران و شرکت پان آمریکن (آموکو) با دولت هند جهت فروش نفت خام (دورود) و سرمایه گذاری در ایجاد پالایشگاه و کارخانجات کود شیمیایی در شهر مدرس در جنوب هندوستان، با سرمایه ایران، امریکا و هند در تهران به امضا رسید.

27 آبان 1325

آیت‏اللَّه شیخ مرتضی آشتیانی مرجع تقلید و عالم مجاهد در 82 سالگی درگذشت.

27 آبان 1322

ضرب الاجل«احمد قوام»، قوام السلطنه، برای تصویب لوایح مالی دولت خاتمه یافت و وی توانست با نقشه وزیر مختار انگلیس، سر ریدر بولارد، مجلس را وادار به تصویب طرح های خود سازد. یکی از طرح های قوام این بود که برای رفع احتیاجات مالی نیروهای اشغالگر متفقین در کشور، تصمیم به نشر اسکناس گرفت که با مخالفت مجلس روبرو شده بود.

27 آبان 1301

به دعوت قوام السلطنه، «آرتور میلسپو» در رأس یک هیئت 11 نفری وارد تهران شد و به عنوان رئیس کل مالیه با اختیارات وسیع شروع به کار کرد و به مدت پنج سال به تنظیم و اداره امور مالی ایران پرداخت.

تنظیم: هومن بهلولی