تبیان، دستیار زندگی
در پی درگذشت یک وبلاگ نویس که در بازداشت به سر می بُرد ، ستادحقوق بشر قوه قضائیه ، طی بیانیه ای از دستور صریح آیت الله آملی لاریجانی ، رئیس دستگاه قضا برای بررسی بی اغماض این موضوع خبر داد و اعلام کرد: « هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیگیری جدی مرگ یک بازداشتی


در پی درگذشت یک وبلاگ نویس که در بازداشت به سر می بُرد ، ستادحقوق بشر قوه قضائیه ، طی بیانیه ای از دستور صریح آیت الله آملی لاریجانی ، رئیس دستگاه قضا برای بررسی بی اغماض این موضوع خبر داد و اعلام کرد: « هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته، سریع، قاطع و بدون اغماض از سوی دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.»

پیگیری جدی مرگ یک بازداشتی

در این راستا اگرچه ستار بهشتی در وبلاگ کم بازدیدخود مطالب توهین آمیز علیه نظام و مسوولان منتشر می کرد و به همین خاطر بازداشت شده بود،اما به نظر می رسد ماجرای مرگ او خوراک گسترده ای برای رسانه های بیگانه فراهم کرده است. لذا لازم است درباره آن تحقیق و بررسی های لازم انجام شود و در صورت اثبات تخلف احتمالی مقصرین مجازات و در غیر این صورت شفاف سازی قانع کننده ای انجام پذیرد.

به نتیجه رساندن سریع ، صریح و بی طرفانه پرونده مرگ ستار بهشتی ، هم یک احقاق حق خصوصی است ، هم مصالح نظام را در خود دارد وهم نفع عمومی را ؛ همچنین به بازسازی چهره قوه قضائیه و ارتقای اعتبار عمومی آن بسیار کمک خواهد کرد کما این که اطلاع رسانی سخنگوی قوه قضائیه در این باره ، اگر نگوییم بی سابقه اما کم سابقه بوده است.

در راستای پیگیری این پرونده نهادها و شخصیتهای زیادی وارد عمل شدند و به اظهار نظر و بررسیهای لازم پرداختند که به برخی از آنها می پردازیم.

دادستان تهران: چند نفر در این رابطه بازداشت شدند

دادستان عمومی و انقلاب تهران از بازداشت چند نفر در رابطه با مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در زندان رباط کریم جان سپرد خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ عباس جعفری دولت آبادی، دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه 20 (دادسرای انقلاب) در جمع خبرنگاران درباره پرونده ستار بهشتی گفت: ما زمانی که از خبر فوت وی باخبر شدیم، به سرعت پرونده تشکیل دادیم، تحقیقات مفصلی صورت گرفت، بازپرس پرونده از هم‌بندی‌های وی در زندان اوین، پزشک معاینه‌کننده و مامورانی که در این ایام متهم را در اختیار داشتند تحقیق به عمل آورد همچنین روز گذشته جلسه خوبی در مجلس برگزار شد و توضیحات مبسوطی ارائه شد.

دادستان تهران: سیاست قوه قضاییه رسیدگی بدون اغماض به این پرونده است و این روزها اگر ما مطلبی نمی‌گفتیم، به معنای عدم موضع‌گیری نبود بلکه به معنای این بود که ممکن است بیانات ما باعث شود تحقیقات سوخت شود و سکوت ما از سر این بود که تحقیقات از بین نرود.

او گفت: سیاست قوه قضاییه رسیدگی بدون اغماض به این پرونده است و این روزها اگر ما مطلبی نمی‌گفتیم، به معنای عدم موضع‌گیری نبود بلکه به معنای این بود که ممکن است بیانات ما باعث شود تحقیقات سوخت شود و سکوت ما از سر این بود که تحقیقات از بین نرود.

دادستان تهران اظهار امیدواری کرد که تا 10 روز آینده تحقیقات کامل شود و اظهارنظر روشنی داشته باشند.

جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا در این رابطه افرادی بازداشت شده‌اند، گفت: روز گذشته چند نفر از افراد بازداشت شدند.

خبرنگاری خواهان بیان سمت این افراد شد که دادستان از بیان آن خودداری کرد و تاکید کرد: سیاست قوه قضاییه این است که اگر تخلفی صورت گرفته، بدون اغماض به این پرونده رسیدگی شود و اگر خدایی نکرده مطالبی بی‌جهت در رسانه‌ها منتشر شده، از آنها جلوگیری شود. در عین حال نباید از یاد برد که پلیس و قوه قضاییه زحمات زیادی می‌کشند.

گزارش مجلس در هفته آینده

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گزارش بررسی چگونگی مرگ ستار بهشتی (وبلاگ‌نویس) هفته آینده نهایی می‌شود، گفت: این گزارش تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود.

به گزارش خانه ملت، علاءالدین بروجردی درباره زمان نهایی شدن گزارش بررسی چگونگی مرگ ستار بهشتی (وبلاگ نویس رباط کریمی)، ‌گفت: این گزارش هفته آینده نهایی خواهد شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری تلاش محمدرضا محسنی ثانی رئیس کمیته امنیت مجلس برای بررسی نحوه درگذشت ستار بهشتی، افزود: این کمیته عصر روز گذشته (دوشنبه 22 آبان) با حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس فاتب ناجا و دیگر مسئولان امنیتی و انتظامی کشور تشکیل جلسه داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: جلسات این کمیسیون با مسئولان پرونده ستار بهشتی (وبلاگ نویس) در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند و گزارش نهایی در هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

سردار رادان: نیروی انتظامی از فوت این فرد متاسف است و مردم ایران مطمئن باشند که با دقت موضوع رسیدگی شده و اگر قصوری صورت گرفته باشد با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد

نیروی انتظامی: تیم تحقیق تشکیل دادیم

سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به پرونده «ستار بهشتی» و آخرین اقدامات انجام شده برای روشن‌شدن زوایای مختلف این پرونده، گفت: در این رابطه تیمی تشکیل شده تا ابعاد مختلف درونی و بیرونی ماجرا بررسی شود و قطعا در این رابطه نظرات پزشک قانونی و کارشناسان اخذ خواهد شد.

وی افزود: نیروی انتظامی از فوت این فرد متاسف است و مردم ایران مطمئن باشند که با دقت موضوع رسیدگی شده و اگر قصوری صورت گرفته باشد با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

رادان در عین حال گفت: افراد از قضاوت عجولانه پرهیز کرده و منتظر نظر تیم بررسی باشند.

 فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا،عصرایران، خبرآنلاین، خانه ملت