تبیان، دستیار زندگی
قرار است قبر یاسر عرفات به عنوان یکی از مبارزان قدیمی فلسطینی برای بررسی برخی ادعاها در مورد به قتل رسیدن وی در رام‌الله، نبش شود تا صحت و یا رد این ادعا مورد بررسی قرار گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبش قبر یاسر عرفات


قرار است قبر یاسر عرفات به عنوان یکی از مبارزان قدیمی فلسطینی برای بررسی برخی ادعاها در مورد به قتل رسیدن وی در رام‌الله، نبش شود تا صحت و یا رد این ادعا مورد بررسی قرار گیرد.

نبش قبر یاسر عرفات

روز سه شنبه تدابیر امنیتی در اطراف قبر یاسر عرفات در رام الله تشدید شد، چرا که کارشناسان فرانسوی و سوئیسی به زودی آقای عرفات را نبش قبر می کنند تا به ابهامات درباره مرگ او پاسخ بدهند. یک هفته بعد نیز سه کارشناس پزشکی قانونی فرانسه وارد رام الله، مرکز منطقه کرانه باختری رود اردن می شوند تا جسد آقای عرفات را بررسی کنند. یاسر عرفات هشت سال قبل و پس از این که به شدت بیمار شد، در بیمارستانی در پاریس بستری شد و پس از چند روز درگذشت. اما پزشکان اعلام کردند که قادر به تشخیص دلیل مرگ او نیستند. اما جریان مرگ یاسر عرفات چه بود؟ مقر تشکیلات خودگران فلسطینی در رام الله تا اکتبر سال 2004 همچنان در محاصره ارتش اسرائیل بود. ساختمانی که یاسر عرفات در آن زندگی می‌کرد و به تعبیر دقیق‌تر، در حصر خانگی بود، تنها و در عزلت. وضعیت سلامت او به شدت رو به وخامت گذاشته بود. پزشکان تونسی بیماری وی را آنفولانزای مضمن تشخیص داده بودند. نخستین نشانه‌های ظن و تردید نسبت به مرگ طبیعی او در بین اطرافیانش پدیدار شد. در 28 اکتبر، همسرش پس از هفته‌ها گفتگو و مذاکره با مقامات اسرائیل به رام الله آمد. او که از سال 2001 همسرش را ندیده بود آمد تا همراه او باشد. 29 اکتبر، عرفات که به شدت بیمار بود رام الله را به مقصد اردن ترک کرد و پس از به سوی فرانسه روانه شد. او همچنان امیدوار به زندگی بود. در بیمارستان نظامی پرسی در حومه پاریس بستری شد. اما پس از مدتی به کما رفت و در روز یازده نوامبر سال 2004 دفتر زندگی او برای همیشه بسته شد. دولت فرانسه در دوره ژاک شیراک، رییس جمهوری وقت برای او در فرودگاه مراسم بزرگداشتی برگزار کرد، با حضور شخصیتهای سیاسی از جمله نخست وزیر وقت فرانسه.

یاسر عرفات هشت سال قبل و پس از این که به شدت بیمار شد، در بیمارستانی در پاریس بستری شد و پس از چند روز درگذشت. اما پزشکان اعلام کردند که قادر به تشخیص دلیل مرگ او نیستند

رهبر پیشین فلسطینیان روز 12 نوامبر در رام الله به خاک سپرده شد و نه بیت المقدس آنچنانکه آرزویش را داشت چراکه اسرائیل مانع از آن شد. اما در این میان تئوری قتل رهبر فلسطینیها حدود چهار ماه پیش و زمانی دوباره مطرح شد که یک دانشمند سوئیسی در مستند تلویزیون الجزیره اعلام کرد که آثار ماده رادیو اکتیو پلونیوم 210 در لوازم آقای عرفات که به خانواده اش پس از مرگ تحویل داده شد، وجود داشت. سها عرفات، همسر یاسر عرفات در زمان مرگ او با کالبدشکافی جسد همسرش مخالفت کرد اما حدود چهار ماه قبل با به جریان انداختن پرونده مرگ همسرش در دادگاهی در فرانسه خواهان بررسی دلیل مرگ او شد. سخنگوی نخست وزیر اسرائیل سه ماه قبل اتهام دخالت دولت اسرائیل در مرگ یاسر عرفات را رد کرده بود.

نبش قبر یاسر عرفات

شبکه الجزیره در این مستند مطرح کرده بود که  در آن آلودگی لوازم شخصی عرفات به پولونیوم 210از سوی کارشناسان سوئیسی تایید شده است، اما نه به عنوان علت مرگ. یکی از پزشکان گفت که  واضح است که نتایج پژوهش ها به ما اجازه نمی دهد که بگوییم وی مسموم شده است. با این حال همین نتایج نشان میده که باید یک گام جلوتر برویم، زیرا احتمال ابتلا با مقدار زیاد از پولونیوم وجود دارد یک گام جلوتر به معنای بررسی باقیمانده جسد آقای عرفات است چرا که هم اکنون اثر زیستی دیگری از وی نداریم. در مجموع پخش این مستند تلویزیونی روایت رسمی فوت این رهبر فلسطینی را به چالش کشید. علت مرگ رییس جنبش آزادی بخش فلسطین در آن زمان سکته عنوان شد، اگرچه احتمال مسمومیت عمدی وی نیز از سوی برخی اطرافیانش داده می شد، اما مدرکی دال بر آن وجود نداشت. هم اکنون سهی عرفات، بیوه یاسرعرفات خواستار نبش قبر وی برای روشن شدن حقیقت شده است.

در صورت اثبات این ادعا و دست داشتن رژیم صهیونیسیتی در این اقدام، روابط فتح و اسراییل رو به تیرگی شدید می گراید و شرایط جدید در رام الله پدید خواهد آمد. اگرچه نمی توان امید زیادی به واکنش ابومازن، رییس فعلی تشکیلات خودگران فلسطینی به این موضوع داشت اما جهان بار دیگر بر جنایت‌کار بودن و تروریست بودن رژیم صهیونیستی صحه می گذارد و وجدان‌های بیدار باز در قضاوتی عادلانه بر جنایتکار بودن این رژیم غاصب رای خواهند داد.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان