تبیان، دستیار زندگی
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: زندگی این عالم فقید برای طلاب و فضلای حوزه علمیه در حقیقت کلاس درس و روش یادگیری احکام و کمالات انسانی و معنوی و وجودش برای مردم شریف کرمانشاه و طلاب، معلم اخلاق بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله نجومی در کلام علما

آیت الله نجومی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: زندگی این عالم فقید برای طلاب و فضلای حوزه علمیه در حقیقت کلاس درس و روش یادگیری احکام و کمالات انسانی و معنوی و وجودش برای مردم شریف کرمانشاه و طلاب، معلم اخلاق بود.

رهبر معظم انقلاب

این فقیه اخلاقی و مردمی که در عین حال هنرمندی چیره دست و نام آور بودند، در طول سالیان اقامت خود در کرمانشاه در جایگاه عالمی عامل و وظیفه شناس در خدمت تربیت دینی و اخلاقی مردم آن مرز و بوم و در دوران انقلاب، در پیشبرد هدفهای نظام جمهوری اسلامی، تلاش ارزنده و شایسته ئی کرده و همواره در صراط مستقیم انقلاب پای فشرده و زحماتی متحمل شدند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

زندگی این عالم فقید برای طلاب و فضلای حوزه علمیه در حقیقت کلاس درس و روش یادگیری احکام و کمالات انسانی و معنوی و وجودش برای مردم شریف کرمانشاه و طلاب، معلم اخلاق بود.

آیت الله راستی کاشانی

درگذشت عالم عامل، فقیه معظم و جامع علم و عمل حضرت آیت‌الله آقای حاج سید مرتضی نجومی، مصیبتی جانکاه و طاقت فرسا و موجب تاثر و تاسف فراوان شد.

آن مرحوم از مفاخر علمی و عملی حوزه‌های علمیه و صاحب نفس سلیم و روحی لطیف و از برجستگان هنری و چهره‌ای ماندگار و دارای خدمات فرهنگی و تالیفات مفید و سودمند بودند.

امتیاز خلوص و تقوی و صفا و طهارت روح و مقام علم و عمل ایشان، آن عزیز را سرآمد و پیشتاز و الگو برای طالبان علم و معرفت قرار داده است.

سالیان طولانی در حوزه‌ علمیه نجف اشرف با آن مرحوم دوستی، رفاقت و مباحثه علمی داشتم که خاطرات شیرین و الطاف و محبتهای ایشان، فراموش نمی‌شود و همین انس و الفت طولانی فقدان ایشان را سخت نموده است.

این جانب که صدیقی عزیز و مهربان را از دست دادم، با ناباوری در ماتم آن فقید سعید به سوگ نشسته و از همگان برای شرکت در مجالس عزا و تجلیل و تکریم ایشان دعوت می‌نمایم.

آیت الله یزدی

آن عالم مجاهد كه علاوه بر تلاش‌های فراوان علمی و عملی در عرصه‌های هنری نیز خدمات فراوانی را پدید آورد از نوابغ عصر ماست و در پیش برد و ترقی علمی و معنوی استان كرمانشاه سهم بسزایی داشته است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتحال ایشان را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا له الفداء، مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌بركاتهم»، و عموم ملت شریف ایران به ویژه مردم استان كرمانشاه و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده؛ علو درجات را برای آن فقید و صبر و اجر فراوان برای بازماندگان آن مرحوم خواستار است.

آیت الله ممدوحی

پس از آیت‌الله مجتبی حاج‌آخوند، سرپرستی مردم کرمانشاه بر دوش آیت‌الله سید‌مرتضی نجومی بود. ایشان پرورش یافته خانواده‌ای اصیل و مومن بود.

آیت‌الله نجومی اندیشمندی فرزانه، مفسری گرانمایه و شخصیتی برجسته و بزرگوار بودند که علم و تقوا و هنرشان ایشان را به چهره‌ای ماندگار در جهان اسلام مبدل کرد و همه عمر با برکت خود را در عرصه‌های گوناگون، صرف خدمت و ترویج معارف الهی، اسلامی و مکتب پر افتخار اهل‌ بیت (ع) کرد.

 ایشان حتی در سال‌های پایانی عمر خویش دست از کمک به نیازمندان و طلاب مستمند قم بر نمی‌داشت و همواره به فکر نیازمندان جامعه بود.

آیت الله مقتدایی

ساده زیستی و مردم داری آن عالم بزرگوار، حقیقتا الگویی برای همه طلاب حوزه های علمیه است .

مرحوم آیت الله العظمی نجومی علاوه بر آن که برای حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه منطقه کرمانشاه مدرسی فرزانه و پناهگاهی مطمئن به شمار می رفت ، در عین حال با اخلاق و رفتار معنوی خویش افراد بسیاری را مجذوب خویش می ساخت.

ایشان در مدت اقامت در نجف اشرف توفیق آن را داشتند که از محضر بزرگانی چون آیت الله حکیم و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی و آیت الله سید محمود شاهرودی بهره ها ببرند.

آیت الله العظمی نجومی در نجف اشرف از اساتید خویش اجازه اجتهاد گرفتند و در حالی که یک مجتهد مسلم به شمار می رفتند به وطن بازگشته و ملجا و پناهی برای مردم کرمانشاه بودند .

نفوذ کلام ایشان در بین مردم این منطقه زبانزد بود و منزل ایشان در طول سال های متمادی پناه امنی برای مردم کرمانشاه به شمار می رفت.

قبل از انقلاب زیر زمین منزل این عالم بزرگوار محلی برای تکثیر اعلامیه های انقلابی و بیانات حضرت امام (ره) بود و در همان ایام مردم انقلابی و مومن کرمانشاه به شدت علاقه مند به ایشان بودند.

حجت الاسلام صدیقی

آیت‌الله العظمی نجومی علاوه برجامعیتی كه خداوند به ایشان عطا كرده‌بود، از اخلاق نیكو و حسنه‌ای برخوردار بودند و مصداق بارز«انك لعلی خلق عظیم» بودند.

عالم جلیل القدر آیت‌الله العظمی نجومی با این اخلاق حسنه و نیكو دل از همه برده بودند و همه مردم و بزرگان و خواص و عوام ایشان را عمیقا " دوست داشته و دارند.

اخلاق، تواضع، ادب، مردمداری و تابلوی جاذبه‌ای پیامبر مكرم(ص) از حسنات ایشان است و دركنار اینكه فقیه وارسته‌ای بودند و از محضر بزرگانی مانند آمیرزا باقر زنجانی و دیگر بزرگان نجف بودند و اجازه اجتهاد و نقل حدیث مكرر داشتند، دارای ذوفق و سلیقه بالا، مراتب عرفانی، هنر سخن گفتن و خوشنویسی و هنرهای مختلف بودند كه ایشان را جامعیتی بخشیده‌بود.

آیت الله استادی

آیت الله استادی، امام جمعه قم ، مرحوم نجومی را عالمی ربانی ، متواضع، تلاشگر،مردمی و خوشرو توصیف کرد که عمر خود را صرف خدمت به مردم ، انقلاب و نظام اسلامی کرد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه مرحوم آیت الله العظمی نجومی به حق زینت مردم و روحانیت بود ، تلاش مجدانه آن مرحوم را برای حفظ دین مردم در طول عمر با برکتش خدمتی بسیار بزرگ ارزیابی کرد.

آیت الله حجتی

وجود معنوی و تاثیرگذار آیت الله سید مرتضی نجومی برای استان کرمانشاه و خطه غرب غنیمتی بزرگ بوده است.

برپایی کلاسهای تفسیر کتاب شریف نهج البلاغه توسط مرحوم آیت الله نجومی، به حدی دلنشین بود که قشرهای مختلفی از جامعه کرمانشاه خود را به بیت آن مرحوم می رساندند و پای صحبت های دلنشین مرحوم نجومی می نشستند.

مرحوم نجومی در مباحث دینی و پاسخگویی به شبهات دینی و اجتماعی، منبع و منشا عظیم و نورانی برای شهر کرمانشاه بودند.

مرحوم نجومی در لابلای رسیدگی به امور مذهبی و دینی مردم، در هنر اسلامی خوشنویسی، مهارت بسیار بالایی داشت و از برترین‌های هنر خوشنویسی جهان بود و نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی به تمرین و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی خطاطی چیره‌دست شد، ایشان همچنین در تذهیب و تشعیر و تجلید آثار جاودانه‌ای پدید آورده است که به این خاطر به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران در عالم هنر، بارها مورد تقدیر قرار گرفته اند.


منابع:

خبرگزاری مهر

سایت آیت الله خامنه ای

تهیه فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان