تبیان، دستیار زندگی
اجداد پدری مادری حقیر تا متجاوز از سیصد و پنجاه سال قبل همگی روحانی بوده و بنده‌ همیشه این نعمت عظمای حضرت حق متعال را سپاسگزار و شاکرم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنگاه که درخشید

آیت الله نجومی

اجداد پدری مادری حقیر تا متجاوز از سیصد و پنجاه سال قبل همگی روحانی بوده و بنده‌ همیشه این نعمت عظمای حضرت حق متعال را سپاسگزار و شاکرم.

فقیه و دانشور هنرور، حضرت آیةاللّه حاج سید مرتضی حسینی نجومی قدس سره یکی از ستارگان تابناک آسمان هنر اسلامی، و از برترین فقهای معاصر در غرب کشور به شمار می رفت.

آن فقید سعید در 23 جمادی الثانی 1346 قمری (5 آذر 1307 شمسی) در کرمانشاه، در بیت علم و فضیلت زاده شد.

پدرش عالم بزرگوار آیةاللّه حاج سید محمدجواد نجومی (1303-1387قمری)، از عالمان هنرمند و نسخ نویسان نامدار و از شاگردان حضرات آیات حاج شیخ حسن علامی و شیخ محمد حسین حاج آخوند، و او فرزند آیةاللّه میرزا اسماعیل نجومی (1256-1318 قمری)،

 از خوشنویسان نامی و فقیه و مجتهد بزرگ کرمانشاهی و از شاگردان فاضل اردکانی بود و مادرش صبیه محترمه آیةاللّه شیخ مرتضی علم الهدی آل آقا (م 15 شعبان 1361 قمری)،

فرزند آیةاللّه آقا عبدالمحمد، فرزند آیةاللّه حاج آقا عبداللّه آل آقا (متوفی 1289 قمری)، فرزند آیةاللّه آقا محمد جعفر (متوفی 1259 قمری)، فرزند علامه بزرگ، آیةاللّه العظمی آقا محمدعلی کرمانشاهی (متوفی 1216 قمری)، فرزند استاد کل، علامه وحید بهبهانی (متوفی 1205 قمری)، بوده است.

خاندان پدری و مادری او همه از علما و مشاهیر هنرمندان و نقاشان و خطاطان جهان تشیع به شمار می روند که نسخه ها و قطعه های نفیس فراوانی از آنان در کتابخانه حضرت آیةاللّه نجومی موجود است.

مرحوم حضرت آیةاللّه حاج سید مرتضی حسینی نجومی کرمانشاهی به قلم خودش خاندانشان را اینگونه معرفی می‎کند:

عرض می‌شود خاندان ما از سادات‌ حسینی و از اولاد سادات که در زمان حضرت امام باقر و امام صادق (ع) ساکن کوفه بوده‌اند می‌باشند و طبق‌ شجرهء موجودی که مرحوم ایمن عاملی آنرا در جلد 45 اعیان الشیعه در ترجمهء شماره 2152 آورده‌اند، سلسله نسب ما به جناب حسین ذی‏الدمّعه فرزند زید شهید، فرزند مبارک امام همام سید الساجدین و زین‏العابدین علی بن الحسین علیهما الصلاة و السلام‌ می‌رسد.

اجداد پدری مادری حقیر تا متجاوز از سیصد و پنجاه سال قبل همگی روحانی بوده و بنده‌ همیشه این نعمت عظمای حضرت حق متعال را سپاسگزار و شاکرم.

مرحوم والدم از علمای اتقیا و افاضل نادره شهرستان باختران بودند که حالات روحی‌ ایشان شرح و بسطی می‌خواهد.

طبق شناسنامه در 1265 شمسی و 1305 هجری قمری متولد و در 1387 مطابق با هجدهم مرداد ماه 1364 به رحمت‌ ایزدی پیوست و صبح روز بعد با جمعیت بی‌نظیری که‌ سالها چنین جمعیتی در باختران دیده نشده بود تشییع‌ و توسط چند نفر از علمای متقی و بزرگوار شهر به قم‌ منتقل و در آرامگاه ابو حسین،غرفهء بزرگ مخصوص‌ علمای اعلام مدفون گردیدند.

جد پدری من مرحوم مغفور آیت الله آقا میرزا اسمعیل‌ نجومی بوده که از اکابر افاضل شاگردان مرحوم آخوند ملا محمد حسین اردکانی و ظاهرا چند سالی معاشر و هم مباحثه مرحوم آیت الله آقا حاج میرزا محمد حسین‌ شهرستانی اعلی الله مقامه بوده‌اند، تولد آن جناب 4 محرم 1256 قمری بوده و در 1318 قمری به رحمت‌ ایزدی پیوسته است و حسب الوصیه در سر راه زوار کربلا مدفون گردیده‌اند.

ایشان فرموده‌اند میل دارم که‌ همیشه غبار نعال زوار ابی عبد الحسین (ع) بر سر قبرم باشد و به همین مناسبت هم عده‌ای از افرادخانوادگی حسب الوصیه خودشان در اطراف ایشان‌ در کنار راه و بیرون مقبره آل آقا مدفون می‌گردند.

یکی‌ از اجداد پدری این جانب مرحوم آقا میرزا محمد رضا بوده که مجاز از مرحوم شیخ محمد مهدی بن بهاء الدین‌ عاملی فتونی نجفی بوده‌اند.

آن مرحوم اجازهء مفصلی را برای ایشان در ظهر نسخه خطی شرح لمعه نوشته است‌ که عین اجازه و ترجمه حال ایشان را مرحوم امین‌ عاملی در مجلد 45 اعیان الشیعه به شماره 2152 آورده‌اند.

جد اعلای پدری ما مرحوم میر محمد تقی‌ رضوی مشهور به میر خدایی ساکن ارض اقدس مشهد رضوی بوده که از اکابر حکما و فقهای عصر خود و بسیار مورد تجلیل و تکریم علما و اهالی خراسان و عراق‌ بوده بطوری که وقتی دستگاه سلطنت صفوی می‌خواهد ایشان به اصفهان بروند نه ایشان و نه علمای مشهد رضا به این امر نداده تا دیگری را به جای ایشان می‌فرستند.

برای اطلاع از قضیه و زهد و عرفان آن بزرگوار رجوع‌ شود به منتخب التواریخ حاج ملا هاشم ص 691 ضمن‌ علمای مدفونین ارض اقدس، و قبر مبارک ایشان هم‌ در قبرستان میر است که بعد از دفن ایشان آن قبرستان‌ معروف شد به قبرستان میر.

و اما والده‌ام صبیهء مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقا شیخ مرتضی علم الهدی-از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی صاحب کفایه و حاج میرزا حسین حاج میرزا خلیل-می‌باشد و از آن بزرگواران دارای اجازات‌ اجتهاد بوده است.

پدران ایشان همگی از مجتهدین‌ فحول و محققین عالی مقام بوده‌اند.ایشان فرزند مرحوم آقا عبد المحمد آل آقا فرزند مرحوم آقا عبد اللّه‌ فرزند مرحوم آقا محمد جعفر فرزند مرحوم آقا محمد علی فرزند مرحوم مغفور استاد الکل وحید بهبهانی‌ فرزند مرحوم مغفور ملا محمد اکمل بوده‌اند.

ظاهرا آن طور که از کتب مورثی و وقف خاص‌ خاندان بر می‌آید اجداد پدری ارتباط علمی و فرهنگی‌ و علاقمندی خاص به خاندان مرحوم فیض کاشانی‌ داشته‌اند،زیرا تألیفات متعددی از آن خانواده در ضمن‌ کتب موروثی موجود است که دلیل اعتنایی خاص‌ می‌باشد.

حتی بعضی از آن کتب به خط اجداد ما نوشته شده،مثل تفسیر صافی،حقایق انوار الحکمه، القول فی حدوث العالم و قدمه،لباب الکلام،السانح‌ الغیبی،میزان القیامه،محجه البیضاء،مفاتیح‌ الشرایع،دوره وافی و عین الیقین به خط جدم مرحوم‌ محمد اسماعیل بن محمد صالح الحسینی همگی از تألیفات فیض و معادن الحکمه فی مکاتیب الائمه‌ تألیف بسر فیض-علم الهدی محمد بن محسن کاشانی- و منتخب التصانیف و تنویر القلوب تألیف برادرزاده فیض- نور الدین محمد بن مرتضی- و شرح توحید صدوق از قاضی محمد سعید بن محمد مفید قمی‌ شاگرد بزرگوار فیض.

تولد بنده طبق نوشته مرحوم و الد طاب‏ثراه که به خط مبارک و شیوای خود در پشت نسخهء خطی عین الیقین‌ فیض مرقوم داشته‌اند،بیست و سوم جمادی الثانیه‌1346 قمری بوده است و طبق شناسنامه 26 بهمن‌ 1307 شمسی است،تا چه مقدار این دو تاریخ تطبیق‌ واقعی داشته باشد،نمی‌دانم


منابع:

کتاب کیمیای هستی زندگی نامه خودنوشت آیت الله نجومی، به اهتمام محمد علی سلطانی

سایت پژوهش

پایگاه اطلاع رسانی مراجع و علمای بزرگ کرمانشاه

تهیه و فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان