تبیان، دستیار زندگی
قرآن کتاب زندگی است کتابی سرشار از نکته ها و پندها که می توان راه و روش درست زندگی کردن را در آن پیدا کرد. آیات بسیاری در قرآن به مسئله ازدواج و زناشویی پرداخته است . بعضی از این آیات در باره انتخاب درست همسر ، برخی به چگونگی رابطه همسران با هم و تعداد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت‏های‏ همسرداری در قرآن

فخر فروشی نکنید همه برابرید

در آیه 13 سوره حجرات می خوانیم : « ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبایل قرار  دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیستند ) گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست . خداوند دانا و آگاه است» حجت الاسلام روحبخش در رابطه با استفاده از این آیه در زندگی زناشوئی می گوید : « یکی از چیزهایی که منجر به سردی روابط زوجین می شود ، فخر فروشی های موهوم زن و شوهر و خانواده های آنها به یکدیگر است . خداوند در این آیه می فرماید :  تنها دلیل اینکه شما را از قبایل مختلف آفریدیم این است که یکدیگر را از هم باز شناسید و هیچیک از  اینها باعث کرامات برای کسی نمی شود » این محقق  قرآنی می افزاید : « گاهی زن و شوهری رابطه گرم و صمیمی با هم دارند اما خانواده های آنها یکدیگر را قبول ندارند و نسبت به هم احساس  برتری جویی و بر اساس این تفاخرهای موهوم زن و شوهر را نسبت به دشمنی با یکدیگر تحریک می کنند و باعث سردی روابط زناشویی می شوند که بر اساس این آیه این کار بسیار اشتباهی است .

همسرداری

مهارت همسرداری را یاد بگیرید

منبع : آیه 24 سوره ص و آیه 22 سوره نور

نویسنده کتاب « آیین مهربانی » در باره ضرورت توجه به مهارت های همسرداری می گوید :« متاسفانه نبود مهارت های همسرداری یکی از دلایل مهم طلاق های عاطفی است. مهارت های همسرداری یعنی زن و شوهر  حقوقی که اسلام برای هر کدام را تعیین  کرده رعایت کنند اما چون گاهی اوقات انسان ها به حق خود راضی نیستند به یکدیگر ستم های بسیاری روا می دارند.  خداوند در آیه 24 سوره ص می فرماید: بسیاری از آدم هایی که با هم مخلوط هستند مثل زن و شوهر نسبت به هم ستم می کنند.

حجت الاسلام روحبخش در توضیح این آیه می گوید:« در این آیه از واژه « بغی» استفاده شده که به معنی خواستن شدید است کسانی که چیزی را به شدت می خواهند، به کم راضی نیستند و به سهم دیگران تجاوز می کنند حق زن نسبت به شوهر وحق شوهر نسبت به زن از جمله حقوقی است که حتما باید رعایت شود و رعایت نشدن آن از جانب همسران مصداق همین ستم است »

در این آیات هم از کلمه « بغی» به معنی خواستن شدید استفاده شده یعنی کسی که به شدت به رابطه جنسی تمایل دارد و بنابر این عاطفه و رابطه با همسرش برایش کافی نیست و به همین دلیل دنبال روابط دیگری است که لاجرم به سرد شدن رابطه با همسرش می انجامد

این محقق قرآنی با اشاره به برخی از مهارت های همسرداری می گوید :

« یکی از مهارت های همسرداری و حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر « عفو» است که قرآن بر آن بسایر تاکید کرده خداوند در آیه 22 سوره نور می فرماید : « شما باید نسبت به هم چشم پوشی داشته باشید؛ همان طور که دوست دارید خداوند شما را ببخشد»  در این آیه از واژه « غفران » استفاده شده که به معنی پوشاندن گناهان است و زن و شوهر باید نسبت به یکدیگر غفران و بخشش داشته باشند .

هزار نکته بارکتر از مو

قرآن چه راهکارهایی برای گرم نگه داشتن رابطه همسران با هم پیشنهاد داده ؟

قرآن کتاب زندگی است کتابی سرشار از نکته ها و پندها که می توان راه و روش درست زندگی کردن را در آن پیدا کرد. آیات بسیاری در قرآن به مسئله ازدواج و زناشویی پرداخته است . بعضی از این آیات در باره انتخاب درست همسر ، برخی به چگونگی رابطه همسران با هم و تعداد و تعدادی حقوق و مسئولیت های همسران نسبت به یکدیگررا بیان می کنند و بدین ترتیب خداوند راه و روش همسرداری را به بشر آموخته است اگر چه در قرآن واژه طلاق عاطفی  مستقیما به کارنرفته اما توصیه هایی که در کلام وحی در رابطه با موضوع ازدواج وجود دارد همسران را از رسیدن به مرحله ای که دیگر عشقی بین آنها نباشد مصون می دارد حجه الاسلام سید علی روحبخش محقق قرآنی و نویسنده کتاب « آیین مهربانی » 7 راهکاری را که در کلام وحی آمده و عمل به آنها بر مهر  و محبت زن و شوهر می ا فزاید برای ما بیان می کند

صله رحم را قطع نکنید

منبع : آیات 1 و 35 سوره نسا

در آیه 1 سوره نسا می خوانیم :« ای مردم از مخالفت پروردگارتان بپرهیزید. همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را نیز از جنس او خلق کرد و از آن دو ، مردان و زنان فراوانی در روی زمین منتشر ساخت ؛ و از خدایی بپرهیزید که همگی به عظمت او معترفید و هنگامی که چیزی از یکدیگر می خواهید ، نام او را می برید و نیز از قطع رابطه با خویشاوندان  خود پرهیز کنید زیرا خداوند مراقب شماست »

همچنین در آیه 35 همین سوره آمده است :« اگر از جدایی و شکاف میان آن دو همسر بیم داشته باشید، یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانواده زن انتخاب کنید تا به کار آنان رسیدگی کنند. اگراین دو داور تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک می کند زیرا خداوند دانا و آگاه است و از نیات همه با خبر»

حجت الاسلام روحبخش در باره روابط خانوادگی و تاثیر آن در زندگی زناشویی می گوید :« یکی دیگر ازدلایل سردی روابط زن و شوهر ، نداشتن روابط فامیلی گرم و گسترده است . وقتی  روابط فامیلی سرد باشد، اگر زن و شوهری روابط شان رو به سردی رفت ، کسی  متوجه نمی شود و این مسئله امری عادی جلوه می کند. خداوند دراین آیه پس از اینکه در باره  « الله » صحبت می کند در باره خویشاوندی  و صله رحم حرف می زند، که این نشان از مهم بودن روابط خویشاوندی دارد. از سوی دیگر وقتی خویشاوندان روابط سردی با هم داشته باشند. این موضوع روی زن و شوهر موثر است » او اضافه می کند :« خداوند در آیه 35 همین سوره بر لزوم روابط خانوادگی و ریش سفیدی در میان قوم و خویشان اشاره می کندو می گوید « ان خفتم / اگر بیم داشتید» منظور از این آیه این است که بزرگان و ریش سفیدان خانواده باید متوجه سردی رابطه به زن و شهر باشند و بین آنها داوری کنند»

روابط جنسی آزاد ممنوع

منبع : آیات 5 تا 7 صوره مومنون و 29 و 31 سوره معارج

حجت الاسلام روحبخش یکی دیگر از دلایل طلاق عاطفی را که قرآن به شدت آن را نهی کرده ، روابط جنسی آزاد می داند ؛« متاسفانه روابط جنسی خارج از خانواده و نامشروع تاثیر منفی بر روابط حلال همسران دارند و به شدت از جانب خداوند نهی شده اند » . او آیات 5 تا 7 سوره مومنون را مثال می زند؛ « و آنها که دامان خود را از آلوده شدن به بی عفتی حفظ می کنند و تنها آمیزش جنسی با همسران و کنیزانشان دارند که در بهره گیری از آنها ملامت نمی شوندو کسانی که غیر ازاین طریق را طلب کنند تجاوز گرند» این محقق قرآنی در ادامه می گوید:« این آیات در توصیف ویژگی های انسان های مومن نازل شده که بر قوای جنسی خود کنترل دارند؛ مگر در باره حلال خویش عین این مفهوم در آیات 29 تا 31 سوره معارج هم آمده است . در این آیات هم از کلمه « بغی» به معنی خواستن شدید استفاده شده یعنی کسی که به شدت به رابطه جنسی تمایل دارد و بنابر این عاطفه و رابطه با همسرش برایش کافی نیست و به همین دلیل دنبال روابط دیگری است که لاجرم به سرد شدن رابطه با همسرش می انجامد »

جلوگیری از سرد شدن روابط

منبع : آیه 187 سوره بقره

حجت الاسلام روحبخش یکی از دلایل طلاق عاطفی را سرد شدن روابط جنسی می داند ومی گوید :« خداوند در قر« بر روابط جنسی حلال با همسر تاکید کرده مثلا در آیه 187 سوره بقره از همسران به لباس تعبیر کرده است. در این آیه می خوانیم :« آمیزش جنسی با همسرانتان در شب ِروزهایی که روزه می گیرید حلال است . آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید) خداوند می دانست که شما به خود خیانت می کردید و این کار ممنوع را انجام می دادید. پس توبه شما را پذیرفت و شما را بخشید  اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب نمایید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید صبح از رشته سیاه شب برای شما آشکار گردد . سپس روزه را تا شب تکمیل کنید و در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته اید، با زنان آمیزش نکنید . این مرزهای الهی است ؛پس به آنها نزدیک نشوید.خداوند این چنین آیات خود را برای مردم روشن می سازد باشد که پرهیزکار گردند »