تبیان، دستیار زندگی
صنعت خودرو این روزها بیمار است. طبیبان می گویند برای این که این بیمار سرپا شود، نیاز به تنفس مصنوعی و تزریق تقویتی دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا صنعت خودرو بیمار است؟


صنعت خودرو این روزها بیمار است. طبیبان می گویند برای این که این بیمار سرپا شود، نیاز به تنفس مصنوعی و تزریق تقویتی دارد....

 صنعت خودرو

حال و روز این روزهای صنعت خودروی ایران به بیماری می ماند که در سی سی یو بستری است، خیلی چشم ها دوخته شده تا این بیمار به بخش عادی منتقل شود. اما طبیبان می گویند برای این که این بیمار سرپا شود، نیاز به تنفس مصنوعی و تزریق تقویتی دارد.

برخی می گویند بیماری ناشی از یک باد ناموافق پاییزی است که بسیاری از بخش های دیگر صنعت را هم بیمار کرده و از طرفی برخی اعتقاد دارند که این باد سرد از قبل قابل پیش بینی بوده و ایراد از خود بیمار نحیف ما است که به موقع پیشگیری ها ی لازم را نکرده و به قدری خودش را تقویت نکرده تا با چنین بادی از پا درنیاید.

گویا واقعیت همین است، این که صنعت بزرگ خودروسازی کشور که بیشترین آمار اشتغال را به خودش اختصاص داده پیش بینی های لازم را برای این روزهای سخت نکرده بود و از فرصتهای خوبی که در اختیارش بوده بهره لازم را برده است.

مساله تحریم و نوسان ارز دو باد خزانی هستند که پیکر نحیف خودروسازی کشور را می لرزانند، اما سوال اینجا است که صنعتی با اشتغال حدود 2 میلیون نفر که بزرگترین خودروسازی خاورمیانه به شمار می رود چرا باید بیدی باشد که با این بادها بلرزد؟ چرا این درخت نباید درخت تنومندی باشد که بقیه درخت های باغ صنعت در پناه آن از باد و طوفان در امان باشند؟

یکی از مسائلی که امروز صنعت خودرو از آن رنج می برد کمبود قطعه خودروهای تولیدی است به صورتی که مانع تراشی دولت فرانسه در تحویل قطعات 40 هزار پژو 206 ادامه تولید این خودرو را با مشکل مواجه کرده است.

اما با مباحثی که ذکر آن رفت می توان همه تقصیرها را به گردن تحریم ها انداخت، آیا صنعت دفاعی ما با وجود تحریم های بسیار شدیدتر و از سالهای دورتر و علیرغم نیاز به دانش فنی پیچیده تر، نتوانسته به یاری خدا و همت فعالان این بخش، نیازهای کشور را مرتفع سازد؟ چرا صنعت خودرو کشور طی چندین دهه فعالیت و حمایت های دولتی نتوانسته گام های رضایت بخشی در خودکفایی قطعات بردارد و اگر این امر انجام شده، بهانه تحریم، چه جایگاهی دارد؟

صنعت بزرگ خودروسازی کشور که بیشترین آمار اشتغال را به خودش اختصاص داده پیش بینی های لازم را برای این روزهای سخت نکرده بود و از فرصتهای خوبی که در اختیارش بوده بهره لازم را برده است.

این انتقاد از آن جایی وارد است که چندی پیش روح ا... عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس کم کاری های انجام شده از سوی خودروسازی ها در جهت افزایش میزان داخلی سازی را تایید کرده بود.

آیا در این سالها متولیان خودرو اعتماد کافی به قطعه سازان داخلی داشته و حمایت لازم را از آنان داشته است؟ توانایی قطعه سازان نسبت به رقبای خارجی شان تا چه میزان است؟

یکی از قطعه سازان فعال کشور در این زمینه به افکارنیوز می گوید: من به جرات می توانم بگویم که مجموعه قطعه سازان داخلی توانایی تولید همه قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی را دارند.

 صنعت خودرو

وی می افزاید: دانش فنی و زیرساخت های لازم برای تولید هر قطعه ای در کشور وجود دارد و در صورتی که حمایت های لازم و اعتماد بر تولید داخلی صورت گیرد از نظر افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده رشد چشمگیری خواهیم داشت.

این تولید کننده کشور بزرگترین مشکل قطعه سازان را بدهی خودروسازان به این بخش و نیز افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه در چند ماهه اخیر می داند و می افزاید: برای ما جای سوال است که در صورتی که کارخانه قیمت خودرو را به صورت نقد و حتی پیش از موعد تحویل از مشتری می گیرد، چرا بدهی های ما با تاخیر بسیار زیاد پرداخت می شود؟ و اینکه چه عواملی طی سالهای قبل موجب شد تا به جای اعتماد اصلی به قطعه سازان داخلی، بیشتر بر روی واردات قطعات تمرکز شود؟

در پایان گفت: شرایط حاضر شرایط تهدیدی است که خودروسازان آن را باید با تدابیر لازم از جمله بومی سازی دانش تولید و حمایت از قطعه سازان به فرصت تبدیل کنند. این بیمار تا خودش نخواهد سرپا نخواهد شد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:افکارنیوز

مطالب مرتبط:

گرانی خودرو هدفمند است؟!

شانس،تعیین کننده کیفیت خودرو؟!

قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بال درمی آورد؟