تبیان، دستیار زندگی
قمه زدن در عزادارى امام حسین (علیه السلام) چه حكمى دارد؟ جواب طبق نظر آیة الله خامنه ای(مدظله) : اگر موجب وهن مذهب در زمان حاضر و یا مستلزم خوف خطر جان یا ضرر معتنى به باشد ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از احکام عزاداری چه می دانید؟

عزاداری


حسین (علیه السلام)  «مصباح الهدى » است تا در این ظلمتكده خاك، دلیل و راهنماى راه باشد؛ و «سفینة النجاة» است تا در اقیانوس متلاطم فتنه‏ها و ضلالت ها، غرق شدگان را كه كشتى شكسته بودند فریاد رس باشد.


مقالات احکام هم در ایام محرم حال و هوای حسینی دارد. در این ایام سعی داریم در هر مقاله ضمن مطرح کردن احکام عزاداری، هر نوشتار به نوعی متبرک به نام مبارک امام حسین علیه السلام باشد.

در این مقاله یکی از آثار و بركات فردى سیدالشهداء را بطور خلاصه بررسی می کنیم:

چراغ هدایت و كشتى نجات‏

روایت شده كه امام حسین (علیه السلام) فرمود: «خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شرفیاب شدم در حالیكه ابى بن كعب هم آنجا بود. حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: مرحبا به تو، اى ابا عبدالله، اى زینت آسمان ها و زمین. ابى گفت : چگونه او زینت آسمان ها و زمین است در صورتى كه كسى غیر از تو چنین نیست؟ حضرت فرمود: اى ابى، قسم به كسى كه مرا به حق به نبوت مبعوث كرد، حسین بن على در آسمان بزرگتر از روى زمین است، و همانا بر طرف راست عرش الهى نوشته شده است كه او چراغ هدایت و كشتى نجات است.» (فرائد السمطین جوینى خراسانى ج 2)

یكى از بركات فردى حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) این است كه او «چراغ هدایت» و «كشتى نجات» است. اگر چه همه پیامبران و امامان (علیه السلام) چراغ ها و انوار هدایت و كشتی هاى نجات و رهایى اند، چنانكه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «انما مثل اهل بیتى فیكم كمثل سفینة نوح من دخلها نجا، و من تخلف عنها هلك».

همانا خاندان و اهل بیت من در میان شما مانند كتشى نوح است كه هر كس داخل آن شود نجات پیدا كرده و هركس كه از آن تخلف كند هلاك خواهد شد.(فرائد السمطین جوینى خراسانى ج 2)

اما كشتى نجات حسین (علیه السلام) حركتش بر امواج توفنده و گسترده دریا، سریعتر و لنگر انداختن و پهلو گرفتن آن بر ساحل هاى نجات آسانتر بوده و دایره بهره‏ورى و استفاده از نور مشعل وجود حسین (علیه السلام) وسیعتر است.

آرى، حسین (علیه السلام) «مصباح الهدى» است تا در این ظلمتكده خاك، دلیل و راهنماى راه باشد؛ و «سفینة النجاة» است تا در اقیانوس متلاطم فتنه‏ها و ضلالت ها، غرق شدگان را كه كشتى شكسته بودند فریاد رس باشد.

بعد از این مقدمه نوشتار مان را با پرسش و پاسخ هایی در باب عزاداری پی میگیریم:

سوال: تعزیه و شبیه خوانى هاى مذهبى به صورت فعلى، چه حكمى دارد؟

جواب: اگر مشتمل بر حرام و منشأ انتزاع حرام نباشد، مانعى ندارد.

آیة الله بهجت(ره)

سوال: حكم چاك زدن گریبان و بر سر و صورت زدن در مصیبت امام حسین علیه‌السلام چیست؟

جواب: بر سر و صورت زدن و گریبان چاك زدن در مصیبت آن بزرگوار مانعی ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله)

سوال: قمه زدن در عزادارى امام حسین (علیه السلام) چه حكمى دارد؟

جواب: اگر موجب وهن مذهب در زمان حاضر و یا مستلزم خوف خطر جان یا ضرر معتنى به(قابل اعتنا) باشد جایز نیست.

آیة الله خامنه ای(مدظله)

سوال: برخی در جلسات سینه زنی و عزاداری معصومین علیه‌السلام در حال عزاداری صورت خود را خراش انداخته و به صورتشان خون جاری می‌شود؛ عزاداری به این شكل چه حكمی دارد؟

جواب: معلوم نیست كه این كارها به عنوان ابراز شدت تألم بر مصائب اهل‌بیت علیهم السلام و عزاداری برای آن بزرگواران وهن باشد؛ بلی اگر موجب ضرر معتنی به شود جائز نیست.

آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

آثار و بركات سید الشهدا  ـ علیرضا رجالى تهران

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: صافی و بهجت

پیرامون عزاداری عاشورا ـ سید علی خامنه ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.