تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با بیست و چهارم آبان 1391هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی الحجه 1433 هجری قمری و چهاردهم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و چهارم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با بیست و چهارم آبان 1391هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی الحجه 1433 هجری قمری و چهاردهم نوامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

24 آبان 1372

در اجرای فرمان مقام معظم رهبری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد توسعه نمایشگاه های کتاب در سطح کشور و تشویق مردم به کتابخوانی، این روز در کشور به نام« روز کتابخوانی» و بدین مناسبت یک هفته به نام «هفته کتاب ایران» نامگذاری شد.

24 آبان 1365

عملیات فتح 3 در منطقه دهوک توسط رزمندگان اسلام آغاز شد. این عملیات در منطقه زاخو و دهوک در عمق 300 کیلومتری شمال عراق و با هدف انهدام مراکز اقتصادی و نظامی دشمن در دو مرحله انجام گرفت.

24 آبان 1360

آیت الله علامه «سید محمد حسین طباطبائی» فیلسوف، مفسر برجسته قرآن کریم و صاحب تفسیر شریف «المیزان» در سن 81 سالگی درگذشت.

24 آبان 1358

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در یک مقدمه، 12 فصل و 175 اصل به امضای اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی رسید.

24 آبان 1358

دولت آمریکا در واکنش به تسخیر لانه جاسوسی این کشور در ایران پس از منع خرید نفت از ایران، دارایی ‏های ایران در خارج از کشور را مسدود کرد.

24 آبان 1357

«امام خمینی»(ره) در اطلاعیه ای نسبت به اعمال خرابکارانه نیروهای رژیم پهلوی فرمودند: «اکثر آتش سوزی های که این روزها در نقاط مختلف بوقوع می پیودند، کار افراد رژیم جبار شاه است.»

24 آبان 1356

بدنبال سفر محمد رضا پهلوی به آمریکا، ایرانیان مقیم امریکا با تجمع در مقابل کاخ سفید در حالی که تصاویر «امام خمینی»(ره) را در دست داشتند با شعار مرگ بر شاه از ورود وی به واشنگتن ابراز انزجار کردند. شبکه های مختلف رادیو - تلویزیونی جهان این تجمع گسترده را پوشش دادند.

24 آبان 1356

همزمان با سفر محمدرضا پهلوی به آمریکا، خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داد: دولت ایران سه هزار نظامی را برای پشتیبانی از شاه به واشنگتن اعزام کرده است تا به حمایت از وی تظاهرات کنند.

24 آبان 1340

چاه شماره یک نفت جزیره خارک، به نفت رسید. اکتشاف و تولید در این ناحیه توسط شرکت نفتی «ایران پان امریکن» (ایپاک) در سال 1338 پس از عقد قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت آمریکایی آموکو شروع شده بود و برای حفاری این چاه 40 میلیون دلار خرج شد.

24 آبان 1328

«محمدرضا پهلوی» رهسپار نخستین سفر رسمی خود به آمریکا شد. هدف از سفر مزبور جلب کمک های مالی و اقتصادی آمریکا به ایران به منظوراجرای برنامه هفت ساله عمرانی کشور و اخذ کمک های نظامی بیشتر به منظور تقویت بنیه دفاعی ایران بود.

24 آبان 1297

وزیر مختار امریکا در تهران در گزارشی به وزارت امور خارجه کشورش متذکر شد خسارات وارده به ایران از سایر کشورهای بیطرف که در جنگ اول جهانی شرکت نداشته اند، بیشتر است.

24 آبان 1288

دوره دوم مجلس شورای ملی، پس از گذشت یکسال و چهارماه از به توپ بستن مجلس اول، با حضورثˆاحمد شاهثˆ، عضدالملک نایب السلطنه و سران دولت مشروطه آغاز به کار کرد.

تنظیم: هومن بهلولی